2023-03-12, 21:16
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
De och dem skall bli dom och Ranelid rasar.

Håller med honnom till viss del. Personligen har jag inte så stort problem att ersätta dem med dom men att skriva dom istf de känns fel. Jag använder dom i talspråk men aldrig som resättning för de.

Vad tycker ni?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQMVa5/sprakradet-chef-de-och-dem-ska-bli-dom-ranelid-rasar

Blir irriterad när jag läser "dom" om det inte handlar "dom" som utdelas i rättegång..

Men, å 2a sidan kanske man ä gammalmodig omm mann tycker som mej.
Citera
2023-03-12, 21:16
Medlem
Pannkakslaggs avatar
Jag håller för en gångs skull med Ranelid. Idiotiskt att sänka kraven för att somliga inte kan skilja på de och dem. Det blir en utarmning av språket och en villkorslös kapitulation för bristande kunskap och kompetens. Ni som fattar trögt - lär er hur de och dem ska användas för helvete! Det är ju så jävla sorgligt att läsa era inlägg på forumet.
Citera
2023-03-12, 21:20
Medlem
Tomtatpolls avatar
De som kommer hit ska inte lära sig språket, vi ska istället anpassa språket efter dem. Så jag tycker att vi byter ut alla ord mot rinkebysvenska, alla 200 ord. Om man är osäker på vad som åsyftas så får man lägga till bilder där man gör olika gester, tex kliar sig på pungen eller gapar "din mamma" med stängt lillfinger för att visa att det är på skämt.

Kommer aldrig skriva "dom".
Citera
2023-03-12, 21:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
De och dem skall bli dom och Ranelid rasar.

Håller med honnom till viss del. Personligen har jag inte så stort problem att ersätta dem med dom men att skriva dom istf de känns fel. Jag använder dom i talspråk men aldrig som resättning för de.

Vad tycker ni?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQMVa5/sprakradet-chef-de-och-dem-ska-bli-dom-ranelid-rasar
Kan nog tänka mig att byta ut Ranelid, mot vad fan som helst.
Citera
2023-03-12, 21:21
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag ser hellre att folk skriver dom än dem när det ska vara de.

Jag ser hellre att du inte postar alls.
Citera
2023-03-12, 21:24
Medlem
Så sorgligt. Ta bort allt som är lite svårt. Men det är bara att sluta bry sig om det här landet, det är lönlöst.
Citera
2023-03-12, 21:25
Medlem
cleolinas avatar
Mina 12- och 13-åriga elever klarar av att skilja på de och dem, några lärde sig redan på lågstadiet. Det är inte svårt. Det är väldigt, väldigt enkelt.
Grundregel: De när de själva gör något. (De åker bil. De tittar på oss. De skriver en insändare.)
Dem när någon annan gör något för/mot/till dem. (Jag bakar en kaka till dem. Jag tittar på dem. Jag ser dem.)
Håller med Ranelid. Kommer aldrig att använda ”dom” i stället. Ungefär lika mycket barnspråk som att kalla ko för kossa eller springade i stället för sprang.
Jag har öht väldigt svårt för Lena Lind Palicki, trist att hon får ännu mer inflytande.
Citera
2023-03-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannkakslagg
Jag håller för en gångs skull med Ranelid. Idiotiskt att sänka kraven för att somliga inte kan skilja på de och dem. Det blir en utarmning av språket och en villkorslös kapitulation för bristande kunskap och kompetens. Ni som fattar trögt - lär er hur de och dem ska användas för helvete! Det är ju så jävla sorgligt att läsa era inlägg på forumet.

Är det inte mer rimligt att förbanna dig över att talspråket omvandlade allt till "dom"?

Lärde man sig de/dem i grundskolan? Jag har inget minne av det.
Citera
2023-03-12, 21:26
Moderator
Ancistruss avatar
Dom ser fördjävligt ut tycker jag. Och andra sidan är allt bättre än att blanda ihop dem som man ser här på Flashback mer eller mindre dagligdags. (Och av någon obegriplig orsak väljer idioterna alltid dem trots att de är ett klart vanligare ord...)

Men då få idag uttalar det som de respektive dem var det nog bara en tidsfråga innan de och dem skulle bytas ut mot talspråkets dom.

Det kan kanske jämföras med när pluralformerna på verben försvann. De som var vana vid pluralformerna blev nog upprörda och ansåg att enhetsformerna var slang som borde motarbetas.
Citera
2023-03-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Mina 12- och 13-åriga elever klarar av att skilja på de och dem, några lärde sig redan på lågstadiet. Det är inte svårt. Det är väldigt, väldigt enkelt.
Grundregel: De när de själva gör något. (De åker bil. De tittar på oss. De skriver en insändare.)
Dem när någon annan gör något för/mot/till dem. (Jag bakar en kaka till dem. Jag tittar på dem. Jag ser dem.)
Håller med Ranelid. Kommer aldrig att använda ”dom” i stället. Ungefär lika mycket barnspråk som att kalla ko för kossa eller springade i stället för sprang.
Jag har öht väldigt svårt för Lena Lind Palicki, trist att hon får ännu mer inflytande.

Det är inte så enkelt. "Ge till de som är fattiga" är lika korrekt (numera) som "ge till dem som är fattiga".
Citera
2023-03-12, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Jag ser hellre att du inte postar alls.
Då vet jag det. Brukar inte få ut överdrivet mycket av dina inlägg heller, men det var inte det tråden handlade om.
Citera
2023-03-12, 21:30
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Så bra att dem kan det, men Ranelid är dock konstat störig, och ska nog inte vara den som bestämmer språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in