2023-03-12, 18:17
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Det vet vi ju inte med säkerhet. Men han växlade åtminstone ord med väktaren HO i foajen och det borde rimligtvis ha tagit ytterligare minst en minut från utstämpling till mordplatsen.

Så han kan tidigast ha varit där runt 23:20:00, men det är ytterst osäkert.

Ja, det är min åsikt också, men vissa menar ju att han har alibi för att han pratat några minuter. Då undrar jag ju hur många naturligtvis.

Ett förslag är att 23.19 är fel. Det är någongång under 23.20 han stämplat ut sägs det. Dessutom har han pratat i några minuter med väktarna, samt gått från stämpelklockan till ytterdörren och på något sätt kommit ut strax efter andra skottet. Kanske räknar man med imaginära tal på något vis?
Citera
2023-03-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo visst, IM:s panoramavy är klart intressant. Men han befann sig en bit ifrån med trafiken i vägen.

NF mötte en "lite äldre" eller "äldre" man som hade ett blått plagg på överkroppen vilket räckte ner på låren. AB är en kille i 30-årsåldern som hade ett midje-långt plagg på överkroppen.

Men även om vi tänker bort dessa detaljer i signalementet som inte stämmer, var AB verkligen över 80 meter norr om mordplatsen, i höjd med La Carterie, lite mindre än en minut före mordet?

Nej, det låter tveksamt utifrån hans egna ord.
Citera
2023-03-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det är min åsikt också, men vissa menar ju att han har alibi för att han pratat några minuter. Då undrar jag ju hur många naturligtvis.

Ett förslag är att 23.19 är fel. Det är någongång under 23.20 han stämplat ut sägs det. Dessutom har han pratat i några minuter med väktarna, samt gått från stämpelklockan till ytterdörren och på något sätt kommit ut strax efter andra skottet. Kanske räknar man med imaginära tal på något vis?

Haha.

Men om felmarginalen var +/- 30 sekunder innebär det att utstämplingen kunde ha skett både 23:19:00 och 23:20:00, om han stämplade ut 23:19:30.
Citera
2023-03-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"

Så han säger att det vällde blod ur munnen på OP

Är det orimligt att tänka sig att han ser det som GM efter han först skjutit OP och sedan Skjutit mot LP.

Dvs att det genast börjar pulsera ut blod?

Jag har inga medicinska kunskaper, men tills nån säger nått annat med djupare kunskap så ser jag det som möjlighet.

Har bara referenser från filmer där det sker och det är ingen seriös stöd.
Citera
2023-03-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Nu finns alltså en, av en vän bekräftad, ljudinspelning av Engström på Sveavägen efter mordet…

Filterbubblan avfärdade den desperat…😀

Med dagens teknik borde det väl vara enkelt att göra en röstanalys av den ljudinspelningen och någon bekräftad inspelning av SE. Märkligt om det inte gjordes innan utpekandet av SE som misstänkt gärningsman.
Citera
2023-03-12, 18:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är det orimligt att tänka sig att han ser det som GM efter han först skjutit OP och sedan Skjutit mot LP.

Jag har inga medicinska kunskaper, men tills nån säger nått annat med djupare kunskap så ser jag det som möjlighet.

Just den biten är ju möjlig. Det håller jag med om.

Att springa från en man skjutit genom ryggraden och som blöder kraftig från munnen, och bara gissa sig till att han vändes rätt och får konstgjord andning sedan är ju ett steg turligare dock.

Och att LP behandlades bryskt är ju en helt befängd gissning om man inte har varit där. Varför skulle han dra till med en sådan detalj liksom?
Citera
2023-03-12, 18:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Jag vill hävda att med största sannolikhet började blodet välla ut omedelbart. Både matstrupen och luftstrupen var söndersliten.
Citera
2023-03-12, 19:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Haha.

Men om felmarginalen var +/- 30 sekunder innebär det att utstämplingen kunde ha skett både 23:19:00 och 23:20:00, om han stämplade ut 23:19:30.

Såvitt jag förstår jämförde RB klockan i datasystemet, som tidslistorna utgick ifrån, med Fröken Ur.

Så frågan är hur exakt tid det gick att få, ifall datorns klocka bara visade minuter. Gjorde RB en avrundning uppåt i sin mätning? D.v.s. 23:18:40 fick duga som 23:19?

I så fall kan det till och med vara något innan 23:19 som SE stämplade ut.

Både HO och AK i receptionen har ett minne av att SE kom ut i receptionen runt kvart över.
Citera
2023-03-12, 19:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag vill hävda att med största sannolikhet började blodet välla ut omedelbart. Både matstrupen och luftstrupen var söndersliten.

SE nämner inget om det framvällande blodet i sitt första förhör, den 1:a mars.

Däremot kan han ha snappat upp det från intervjun med AH och KJ på Aktuellt senare samma dag.

Det väktarna minns kan vara detaljer från ett antal samtal med SE, och diskussioner sinsemellan.
Citera
2023-03-12, 19:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Med dagens teknik borde det väl vara enkelt att göra en röstanalys av den ljudinspelningen och någon bekräftad inspelning av SE. Märkligt om det inte gjordes innan utpekandet av SE som misstänkt gärningsman.

En mycket bra idé! Var är "Matte" när man behöver honom? Skämt åsido. Du kan jämföra själv här!

Lyssna på uttalandet av ordet "skjuten" här på LAC-bandet. Det är cirka 60-65 sekunder efter skotten:

https://youtu.be/5_iIg3li9TQ?t=17

Jämför sedan med när SE uttalar ordet i förhöret den 25:e april 1986:

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=2878
Citera
2023-03-12, 20:02
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Såvitt jag förstår jämförde RB klockan i datasystemet, som tidslistorna utgick ifrån, med Fröken Ur.

Så frågan är hur exakt tid det gick att få, ifall datorns klocka bara visade minuter. Gjorde RB en avrundning uppåt i sin mätning? D.v.s. 23:18:40 fick duga som 23:19?

I så fall kan det till och med vara något innan 23:19 som SE stämplade ut.

Både HO och AK i receptionen har ett minne av att SE kom ut i receptionen runt kvart över.

Korrekt, det kan ha avrundats (åt båda håll) och utstämplingen kan ha varit 23.18.40. Vi vet inte hur mätningen gick till, åtminstone inte jag.
Citera
2023-03-12, 20:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
En mycket bra idé! Var är "Matte" när man behöver honom? Skämt åsido. Du kan jämföra själv här!

Lyssna på uttalandet av ordet "skjuten" här på LAC-bandet. Det är cirka 60-65 sekunder efter skotten:

https://youtu.be/5_iIg3li9TQ?t=17

Jämför sedan med när SE uttalar ordet i förhöret den 25:e april 1986:

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=2878

Man hör ju JA ett antal gånger där. det är ju han som säger "du måste ha sett något", det låter exakt som JA i förhören. Och det låter också som JA som säger "därför att vi hörde bara ett skott"

Det är inte samma man som säger "Han vart skjuten". Det låter som SE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in