2023-03-12, 13:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Du missar halva poängen. Om BW och HeJu är inblandade så kan de inte ha använd BW:s bil eftersom han var billös (skjutsad av Shane P). Däremot kan de mycket väl ha använt HeJu:s bil, men precis som Sculley säger så skulle Carina i så fall ha sett den ett antal gånger och den skulle ha varit bekant.

Är du 100% säker på att det var Shane P som körde och i sådant fall att han körde sin egen bil och inte BW's? Vill minnas att det var BW som lämnade festen i ett upprört tillstånd och tog bilen ner till stadt.
Stämmer verkligen påståendet att BW var "billös"?

För övrigt så är jag fortfarande (ännu mer i det här läget) långt ifrån övertygad om att BW var på en fest i Radbyn strax innan stadt stängde. Man måste ha i åtanke att den här infon kommer från en anonym användare här i tråden.
Det går inte att utesluta att det kan finnas ett intresse av att vilseleda trådens läsare här om BW nu hade något annat för sig. Om han t.ex. spenderade kvällen med bästa kompisen He*nrik Mag*nusson Jun*gert så vill man inte dra uppmärksamhet till sig i efterhand med tanke på ev risk för nya vittnen etc.

Jag skulle inte bli förvånad om det står att läsa i polisförhöret att BW och HMJ umgicks denna kväll och att dom därmed är varandras vattensäkra alibi.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-12 kl. 13:10.
Citera
2023-03-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ja du har rätt. De har inte agerat rationellt. Men det skrev jag ju också.
Det hade med omständigheterna och den enorma stressen att göra. De hade att välja mellan pest eller kolera när det gäller var bilen skulle ställas. Det kan finnas en till förklaring men den återkommer jag till när jag vet mer.
Men de gjorde ändå ett kalkylerat val under nämnda omständigheter och kommer fram till att bilen för att döljas bäst parkeras där Carina ser den? Jag lutar nog åt att det är orimligt att bilen ställts där i avsikt att den inte ska synas utan den står där utav praktisk anledning - om den över huvud taget har med försvinnandet att göra, vilket jag också tillåter mig tvivla på.
Citera
2023-03-12, 13:29
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ja du har rätt. De har inte agerat rationellt. Men det skrev jag ju också.
Det hade med omständigheterna och den enorma stressen att göra. De hade att välja mellan pest eller kolera när det gäller var bilen skulle ställas. Det kan finnas en till förklaring men den återkommer jag till när jag vet mer.

Jag talar inte om var bilen ställs. Jag bara påpekar att om det är HeJu:s bil så har Carina sett den många gånger, precis som Sculley säger.

Jag vill dock nyansera mig lite. Uppgifterna om BW och festen i Radbyn kommer från en användare, disktrazan, som bara skrivit fyra inlägg totalt på Flashback. Hans uppgifter om den vita opeln går på tvärs mot andra uppgifter i tråden som säger att BW hade en SAAB och Shane en Rover.

Det är samma användare som uppger att BW erkänt på fyllan.

Beträffande bilen så är disktrazan medveten om att bilen inte tillhörde BW, men disktrazan påstår inte heller att den är Shanes. disktrazan har dessutom olika uppfattningar om bilens färg. I första inlägget är den ljus och i sista inlägget vit.

Användaren Motown är en annan användare som enbart skrivit i tråden om Helena, totalt 24 inlägg. Han beskriver BW:s bil som brunorange, möjligtvis en SAAB 900.

En annan användare, Bratis, förnekar att BW skulle ha varit i Radbyn. En gemensam vän skall ha uppgett att BW istället varit på resa och kommit hem sent:

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Ni skriver att hans mamma är alibi eller missuppfattar jag det?
Vad jag hört är att BW kvällen till natten då Helena försvann var på resa med en vän och inte kom hem föränn sent på kvällen.
Jag vet ju inte om det stämmer utan frågar er om vem som sagt att mamman är alibi? Han har ju fortfande egett sig till hotellet innan stängningsdags och fanns hemma under natten MEN någon fest i radbyn ska inte ha varit aktuellt denn kvällen OM uppgifterna jag fått av han vän stämmer. Vet du vilka som arrangerade på folkets park för Helena? Alla namnen? BWs vän ska vara med bland dem om hans ord stämmer och OM hans ord stämmer så tror jag att det finns betydligt mycket mer han vet om saken. Vill inte smälla ut ett namn till här helt i onödan. Det blir så rörigt som det är. Vill få mer kött på benen isåfall.

Kort och gott tror jag att mycket som sägs om BW i tråden kan vara falskt. Precis som Pudelfrillan nedan är jag långt från övertygad om BW i Radbyn. Men till skillnad från Pudelfrillan så menar jag att uppgifterna om Radbyn snarast kommer från någon som vill ställa till det för BW. Om BW och HeJu är inblandade blir det ologiskt om de i efterhand skulle sprida ut falska uppgifter som placerar dem i bilar av intressant märke och färg...

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Är du 100% säker på att det var Shane P som körde och i sådant fall att han körde sin egen bil och inte BW's? Vill minnas att det var BW som lämnade festen i ett upprört tillstånd och tog bilen ner till stadt.
Stämmer verkligen påståendet att BW var "billös"?

För övrigt så är jag fortfarande (ännu mer i det här läget) långt ifrån övertygad om att BW var på en fest i Radbyn strax innan stadt stängde. Man måste ha i åtanke att den här infon kommer från en anonym användare här i tråden.
Det går inte att utesluta att det kan finnas ett intresse av att vilseleda trådens läsare här om BW nu hade något annat för sig. Om han t.ex. spenderade kvällen med bästa kompisen He*nrik Mag*nusson Jun*gert så vill man inte dra uppmärksamhet till sig i efterhand med tanke på ev risk för nya vittnen etc.

Jag skulle inte bli förvånad om det står att läsa i polisförhöret att BW och HMJ umgicks denna kväll och att dom därmed är varandras vattensäkra alibi.
Senast redigerad av HincRobur 2023-03-12 kl. 13:31.
Citera
2023-03-12, 13:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Om jag får vara lite mer kritisk så undrar jag hur du hört att HeJu skulle vara BW:s alibi. Den allmänna meningen i tråden har tills nu varit, om jag inte är helt ute och cyklar, att BW:s alibi är en dam han varit med under natten. Dessutom uppger sig BW ha varit ensam om att träffa Helena utanför Stadt. Om HeJu varit med redan där så kan knappast HeJu undanhålla detta. Om å andra sidan BW följt med Helena till HeJu som står parkerad någonstans så blir det extremt farligt för honom att i tidningen få det att se ut som om de skiljdes framför Stadt.

Jag är därför mycket tveksam till att HeJu skulle kunna vara ett alibi för BW samtidigt som han skjutsat BW och Helena till Kohagen. Det blir för invecklat.

Att BW's alibi skulle vara en dam är inget annat än rena spekulationer. I brist på korrekt info har påståendet blåsts upp och är i dagsläget att betrakta som en trådsanning.
Citera
2023-03-12, 13:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Dessutom uppger sig BW ha varit ensam om att träffa Helena utanför Stadt. Om HeJu varit med redan där så kan knappast HeJu undanhålla detta.

Om å andra sidan BW följt med Helena till HeJu som står parkerad någonstans så blir det extremt farligt för honom att i tidningen få det att se ut som om de skiljdes framför Stadt.

Jag är därför mycket tveksam till att HeJu skulle kunna vara ett alibi för BW samtidigt som han skjutsat BW och Helena till Kohagen. Det blir för invecklat.

Det är väl ingen som säger att HMJ undanhåller att/om han befann sig utanför stadt vid stängning?
Han kanske t.o.m. själv har uppgett detta i förhör, har du läst förhöret med HMJ eller?

Det är klart att det blir farligt för BW om han följde med Helena till HMJ's bil när han sa till tidningen att dom skiljdes åt utanför stadt. Men vad hade han för alternativ? som GM var han tvungen att göra detta.

GM har haft en stor portion tur.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-12 kl. 14:12.
Citera
2023-03-12, 13:42
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Att BW's alibi skulle vara en dam är inget annat än rena spekulationer. I brist på korrekt info har påståendet blåsts upp och är i dagsläget att betrakta som en trådsanning.

Jag håller med dig. Mowtown och disktrzan kan vara ute för att vilseleda och samma sak gäller påståenden om BW:s alibi.

Bratis är däremot en användare i tråden som känns mer seriös. Bratis köper varken detta med mamman som vittne eller festen i Radbyn utan säger sig ha information från en vän till BW. Frågan är vad Bratis kan berätta mer om vad vännen sagt och eventuellt vem vännen är eller kanske inte är....
Citera
2023-03-12, 13:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ja jag tycker det låter märkligt att åka mot återvändsgränden Sandviken när man är ute i ett så viktigt ärende. Förvisso rätt öde på nätterna, men det finns bättre ställen om man vill förvissa sig om relativ ostördhet. Dessa kräver dock mer detaljerad kännedom vilket vi inte kan anta GM besatt. Kanske var Sandviken det bästa som tankemässigt gick att uppbringa under rådande premisser.

Vad gäller möjligheterna att med bil via golfbanan ansluta till sjöängsvägen så bedömer jag dem som ytterst ringa. Minns att det går/gick att cykla från badplatsen genom skogen och bredvid (eller över) greenen längst ner i golfbanans sydvästra hörn vidare ut mot vägen, dock såvitt jag minns genom för bil olämplig terräng. Finns även en gammal åkerväg som går från Gummerstadsvägen i norr och rakt söderut över golfbanan. Idag bommad på ett rigorösare vis än för 30 år sedan. Den slutar i banans sydöstra hörn och anslutning till skogsvägar saknas trots avståndsmässig närhet.
Jag vill även här reservera mig för felaktiga minnesbilder, det var många många år sedan jag var på aktuella platser.

I övrigt så ser bilden på BW och HMJ i tidningen ut att vara tagen med Lindholmens vattenverk i bakgrunden vilket ger oss en position just i berört område. Lämnar det öppet att tolka.

Citat:
Håller med om detta (om BW är inblandad). BW:s ord får inte ryckas ur sitt sammanhang. När han talar om detta så är Helena försvunnen och spår efter henne har hittats i Kohagen, men kroppen saknas. Minst 99% av Mariestadsborna lär gissa att Helena är bortförd med bil. BW menar då att det är för riskabelt att kroppen körs genom centrum. Om vi för resonemangets skull antar att han har rätt så kan alltså kroppen inte köras över Marieholmsbron.

Om Helena förs från Kohagen men inte över Marieholmsbron så finns det bara två riktningar: Sandviken respektive Leksberg. BW pekar alltså ut hela 90 grader av en kompass. Den som delar hans uppfattning om det olämpliga att köra genom stan lär därför inte heller ha svårt att nå samma slutsats som han.

BW uttalar sig inte om att Leksberg eller Sandviken skulle vara slutpunkten för resan. Han talar om att de åker mot Sandviken eller Leksberg. Efter att ha nått Leksberg kan man teoretiskt ta E20 österut, men jag gissar att BW helt enkelt menar att mördaren velat föra bort kroppen så fort som möjligt och därmed velat ha staden i ryggen och inte köra parallellt med den på E20.

Det finns med andra ord inget märkligt i BW:s resonemang om man tycker det är olämpligt att köra ett lik genom stan.

Huruvida det är olämpligt att köra ett lik genom centrum är en annan fråga. Där lär många komma till olika slutsas. Men många lär resonera just som BW och därför är det inget märkligt. Det finns säkert personer i forumet som resonerar annorlunda än BW, men det är fortfarande så att hans idé är rimlig och kommer att delas av många.

Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
MickeR

Inte för att vara tjatig. Men hoppas på din hjälp ändå. Bästa Du lägger Ut det material Du har sparat men tror ändå inte du kommer ifrån envisa frågor om hur det gick till med skallgången. Du var väl inte själv? Eller!?
Därför hoppas jag med flera att de som gick skallgången med dig kan kompletera dina iaktagelser -92 för en verifiering.
Leverar en bild, karta till dig för en analys mot det kompletta material Du har sparat eller att du drar dig till minnes hur området på bilden kart länken söktes igenom då -92.
Särskil intressant är området strax norr om kriminalvårdsantalten Rödjan.
Finns en avstickare skogsväg ned till sjön med vass och stenhällar och denna skogsväg är just den enda skyddade skogsväg från insyn utmed hela sträckan från Ekudden till sandviken förutom skidbacken (gamla UG bakom sjukhuset.) ned med golfbana. Har markerat skogsvägen med korsning (gummerstavägen) med gult med pil ned genom skogen till sjön i länken kartan.
Blått markerat är vägen från Lockerud förbi öppna anstalten Rödjan ned till sandviken -92.
Rött markerat är vägen idag! Den vägen fanns inte -92.

Nedan länk karta Rödjan/Sandviken.
Scrolla ned en bra bit med musen i listmenyn länken och även också till höger så får Ni hela kartbilden med vy.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f382012112448395d

KK12

Först, Judaland, du pratar om det sydöstra hörnet av golfbanan nu va ? Vad tror du istället om det sydvästra ? Där kommer en golfbilsväg upp från norr rakt ned och sneddar över en bunker och sedan till längst ner, där är en smal skogsremsa på c.a 37 meters bredd som gränsar till vägen Uddesticket. Kan det funnits en liten traktorväg bara denna bit genom denna lilla skogsremsa ? Gick BW och spelade golf visste han ju i så fall allt om detta i så fall.

Från Uddesticket till lite längre ner Sjöängen är det tät skog ser det ut som. Viking711 kanske inte såg vilket håll denna norrgående bil kom ifrån som sedan körde förbi i hög fart åt söder till i riktning Lugnås. ?

HincRobur, jag tycker det är ändå knepigt av BW att nämna "kört i riktning mot Sandviken". Det blir en återvändsgränd för en mördare här uppe, att alltså fly denna väg. Nej, det köper jag inte alls, men däremot åt Leksberg till helt klart. Om vi kör på BW, så kan jag fortsatt misstänkta att han kan ha sagt detta av en helt annan anledning- att han själv i egenskap av GM placerat kroppen där uppe i böjen en kort stund för vidare upphämtning, vad jag fortsatt kan tro vara båt från småbåtshamnen vid Ekudden. Pudelfrillan tycker det skulle vara ologiskt av honom att i så fall hinta om detta. Det skulle vara så ,om det gällande någon annan än BW, jag förkastar inte iden om att han skulle kunnat njutit av att visa att han vet och är smartare än Polisen. Han exponerar trots allt sitt ansikte då, i tidningen ändock bara tre dagar efter försvinnandet, samt också utmärker sig senare med att mordhota EA i rättssalen. Detta trots att systrarna tidigt aldrig trodde på EA som GM. En karaktär som är beredd att exponera sig och ta mycket höga risker i så fall om han är GM.

Judaland eller någon annan insatt. Min fetning av KK12 där, fanns det då verkligen ingen väg emellan den fastigheten Mariestad Marieholm 14:1, som ligger bara ett stenkast norr om Rödjan, och Ekudden där Sjukhuset sen låg ? Jag tittar samtidigt på Eniros historiska flygfoto från 1967 så ser jag ett rak spår i skogen som är knappt 550 meter långt, till där Sjukhuset sedan byggdes tidigt 70-tal. Denna fastighet har ju mycket riktigt en anslutningsväg mot där vägen som kommer efter Rödjan böjer av rakt vidare mot Sandviken. Jag tänker då om det inte fanns det då liten skogsväg som var körbar från denna fastigheten mer raka vägen in till Mariestad ? Annars fick de ju då alltid åka omvägen via Rödjan. Tanke.
Citera
2023-03-12, 13:46
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Det är väl ingen som säger att HMJ undanhåller att/om han befann sig utanför stadt vid stängning?
Han kanske själv har uppgett detta i förhör, har du läst förhöret med HMJ eller?

Det är klart att det blir farligt för BW om han följde med Helena till HMJ's bil eftersom han sa till tidningen att dom skiljdes åt utanför stadt. Men vad hade han för alternativ? som GM var han tvungen att göra detta.

GM har haft en stor portion tur.

Jag har skrivit detta under intryck att uppgifterna om Radbyn är korrekta, vilket jag kort tid senare kom att tvivla på.

Jag gillar din kritiska inställning, men tänk på att alla uppgifter du säger är falska, inklusive att BW:s mamma är hans alibi, egentligen syftar till att misstänkliggöra honom. Att ha sin mor som alibi är ju inte det allra mest seriösa... Var mamman med vid Stadt?
Citera
2023-03-12, 13:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Men de gjorde ändå ett kalkylerat val under nämnda omständigheter och kommer fram till att bilen för att döljas bäst parkeras där Carina ser den? Jag lutar nog åt att det är orimligt att bilen ställts där i avsikt att den inte ska synas utan den står där utav praktisk anledning - om den över huvud taget har med försvinnandet att göra, vilket jag också tillåter mig tvivla på.

Det är väl snarare en kombination av praktisk anledning och sen hoppades man på att inte synas. Det var ju nära att det gick hem, bortsettt från Carina.
Citera
2023-03-12, 13:56
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
HincRobur, jag tycker det är ändå knepigt av BW att nämna "kört i riktning mot Sandviken". Det blir en återvändsgränd för en mördare här uppe, att alltså fly denna väg. Nej, det köper jag inte alls, men däremot åt Leksberg till helt klart.

Jag är medveten om att Sandviken är en återvändsgränd.

Men säg så här: En av dina vänner har sanolikt blivit bortförd och du och dina vänner vill leta efter henne. Funderar inte ni då på i vilka rimliga riktningar din vän kan ha blivit bortförd? Så vitt jag förstår är Ekudden avförd som rimligt område när BW klagar över att polisen inte letar mer och då är den tårtbit han pekar ut en tårtbit som ganska många skulle se som rimlig.
Citera
2023-03-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag anar att Tisslatorparn avser J*han, vars syster C ska ha varit tillsammans med BW antingen före, under eller efter Helenas försvinnande.

Jag har tidigare frågat i tråden om det ska ha varit just denna C som är/var BW:s alibi, men jag jag tror aldrig att jag fick något svar på den frågan.
Jag noterar att BW återigen är i fokus, vilket är bra. Ingen rök utan eld.
Vem var BWs alibi egentligen..🤔
Jag har hört att en tjej som BW ”träffade” gett honom alibi efter påtryckningar av densamme.
Helenas kvarlevor mellanlagrades i Sandviken i väntan på att båt hämtas för vidare transport ut i Vänern. Det är ingen slump att hunden markerade där i en rishög intill vattenlinjen.
Att HMJ var alibit vet jag inte.
Däremot tror jag att det var PU som var med där vid ”städningen”, inte HMJ!
Jag tvivlar starkt på att KF gått till bottnen med detta mkt relevanta spår!!!
Citera
2023-03-12, 14:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Uppgifterna om BW och festen i Radbyn kommer från en användare, disktrazan, som bara skrivit fyra inlägg totalt på Flashback. Hans uppgifter om den vita opeln går på tvärs mot andra uppgifter i tråden som säger att BW hade en SAAB och Shane en Rover.

Att BW ska ha haft en mindre vit bil har framgått av tråden. Om det nu var en SAAB som du skrev här, då kanske det var en vit SAAB Lancia?
Lancian är liten i storleken och har ett avhugget bakparti, passar således väldigt bra in på beskrivningen som killarna i bilen på Hällristningsvägen lämnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in