2023-03-11, 18:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det kan tyda på att jorden är rund och spinner och allt hålls kvar av den magiska gravitationskraften, totalt i strid mot i övrigt kända och observerbara naturlagar. Så kan det förstås vara.

Eller så har man mätt fel. Eller så är förklaringen nåt helt annat som jag inte ens kan föreställa mig.

För övrigt, har du någon egen teori om vad (så kallad) gravitation kan tänkas vara?
Mätfel? Du tror väl inte man mätt upp detta en gång. Skulle mat mätt fel varenda gång under hundratals år. Man upptäckte redan för flera hundra år sedan att pendelur injusterade i Europa gick för sakta i Franska Guyana.
Väldigt smidigt för dig att skylla på mätfel så fort fakta inte stämmer med din tro.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-03-11 kl. 18:40.
Citera
2023-03-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
På vilket sätt motsäger ditt exempel gravitationen? Det är ju exakt så gravitationen fungerar.

Vilken konflikt är du tänker på?

Jag tänker så här: först vänder du upp och ned på tallriken. Sen häller du upp soppan. Alla vet att soppan kommer att rinna ut på bordet.

Men tror man på gravitation som gör att vätska hålls kvar på ett klot, måste man ju också tro att det är möjligt att äta soppan med fel sida av tallriken upp.
Citera
2023-03-11, 19:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag tänker så här: först vänder du upp och ned på tallriken. Sen häller du upp soppan. Alla vet att soppan kommer att rinna ut på bordet.

Men tror man på gravitation som gör att vätska hålls kvar på ett klot, måste man ju också tro att det är möjligt att äta soppan med fel sida av tallriken upp.
Varför tror du det? Enda läget det skulle kunna funka är ju om tallriken hade större massa än jorden. Nu har ju jorden i storleksordningen några kvadriljoner gånger större massa än en tallrik. Alltså dras soppas ner på jorden om du har fel sida om tallriken upp.
Citera
2023-03-11, 19:43
Medlem
Citat:
Det tar drygt ett år att komma upp i ljusets hastighet med acceleration motsvarande den tyngdkraften vi har.

Hur snabbt tänker du dig att vi färdas nu? Du kanske inte tror på att ljuset har hastighet, det ser ju faktiskt ut som att det inte har det, och då måste det ju vara så....

Vad driver på denna acceleration, varifrån kommer kraften som konstant accelerar jorden motsvarande 0-100km/h på några sekunder?

Hur kan accelerationen vara olika (en aning) på olika ställen på jorden? (visst ja, mätfel, så passande...)

.

Jag har ju sagt att det finns en annan möjlighet: vi kanske befinner oss på insidan av ett hjul. En kosmisk centrifug av nåt slag. Det tål att tänka på.

För övrigt: varifrån kommer kraften som gör att bl.a. alla världshav hålls kvar på den klotformade jorden?

Citat:
Ytterst tveksam till att Einstein trodde det

Einstein ansåg själv att insikten om likvärdigheten mellan gravitation och acceleration var hans "lyckligaste tanke". Det bästa han nånsin kom på!
Citera
2023-03-11, 19:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har ju sagt att det finns en annan möjlighet: vi kanske befinner oss på insidan av ett hjul. En kosmisk centrifug av nåt slag. Det tål att tänka på.

För övrigt: varifrån kommer kraften som gör att bl.a. alla världshav hålls kvar på den klotformade jorden?
Kommer från gravitationskraften som all materia som finns i jorden utövar.
Oavsett hur mycket man än spekulerar om densitetskraft, accelererande jord, centrifuger osv så kan ni inte bortförklara att avstånden på jorden stämmer med globen och är helt omöjliga på en skiva. Alla platta avbildningar av jorden blir förvrängda på ett eller annat sätt. Det kan inga perspektiv, centrifuger eller densitetskrafter bortförklara.
Citera
2023-03-11, 21:15
Medlem
Citat:

Det kan väl ändå inte vara så svårt att förstå? Det finns ett fenomen som gör att saker, inkl vatten, trillar nedåt. Och samtidigt finns det inget fenomen som får vattnet att trilla uppåt.

Vad skulle få vattnet att falla uppåt och bort från jorden menar du? Någon slags sugande utomjordisk kraft som inte går att detektera?
Citera
2023-03-11, 21:18
Medlem
Citat:
Einstein ansåg själv att insikten om likvärdigheten mellan gravitation och acceleration var hans "lyckligaste tanke". Det bästa han nånsin kom på!

Vad är dina tankar om att vi hittar på jorden? Är det verkligen förenligt med att vi inte känner till hur jorden ser ut?
Citera
2023-03-11, 21:36
Medlem
Citat:

Jag observerar att du unviker ge vettiga svar på det mest grunläggande gällande flat earth kulten du tror på..
Vilka ligger bakom konspirationer att dölja jorden form och relaterade saker?
Varför ljuger man? "Makt"som du svarade är inte en förklaring.
Du tror på en modell som totalt saknar vetenskapligt stöd. Du tror på anonyma idioter på internet, men inte på vetenskap. Och grunden till det hela är att "DE" ljuger för oss för att vi skall tro att vi lever på en glob. Lustigast är det faktum att du inte förstår hur patetiskt det du tror på är.
Citera
2023-03-11, 21:44
Medlem
Citat:

Ja, om tallriken flöt omkring fritt i rymden och det inte fanns några andra krafter som påverkade soppan (inklusive rörelseenergi)

Nu är det ju dock så här att soppan utsätts för gravitationskraft ifrån dels tallriken (men även tex taket på huset), dels ifrån jordklotet. Massan ifrån tallriken är dock extremt litenjämfört med jordens massa, därav hamnar soppan på golvet/bordet.

Detta är så fundamentalt enkelt att förstå om du lägger 2 minuter på att faktiskt läsa på hur gravitation fungerar. Barn i lågstsdieåldern förstår det här.

Snart drar du väl jämförelsen att vatten flyger av en snurrande boll också, utan att förstå att om man ska jämföra korrekt så måste man även snurra bollen i samma vinkelhastighet som jorden, dvs ett varv på 24h, inte 10 varv i sekunden. Hade jorden snurrat ens i närheten så fort hade den slitets itu direkt.
Citera
2023-03-11, 21:56
Medlem
Citat:

En platt jord fungerar inte på insidan av ett roterande hjul, för då måste även jorden vara konkav om kraften ska vara rakt ner. På en platt jord i det scenariot kommer neråt att bli snett neråt, med ökande vinkel ju längre ifrån nordpolen man kommer (i längsriktning på hjulet.)

Men är hjulet osynligt då eller? För en sådant gigantiskt anordning borde synas kan man tycka. Det är också rätt enkelt att räkna ut vilken vinkelhastighet och radie den behöver ha för att det ska motsvara 1 G. Kan du inte göra det nu när du kom med den teorin.

Massa drar till sig massa, känt sedan länge att det är så. Går att mäta och räkna på oerhört exakt. Varför är däremot en intressant diskussion.

Att acceleration och gravitation kan upplevas exakt likadant är det ingen som säger emot, men att Einstein trodde att jorden var platt och accelererade fram i världsrymden i miljoner ggr ljusets hastighet, det trodde han INTE....
Citera
2023-03-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kommer från gravitationskraften som all materia som finns i jorden utövar.

Du och andra här verkar tycka att det mest gåtfulla i hela vetenskapens historia något något självklart som man inte behöver fundera över så mycket.

Jag däremot försöker bara påpeka att det kanske inte behöver vara så fantastiskt gåtfullt. Om man bara släpper tanken att jorden är ett klot blir det faktiskt möjligt att tänka sig förklaringsmodeller till gravitation som inte är totalt mystiska som "böjd rumtid" och sånt.
Citera
2023-03-11, 22:17
Medlem
Citat:
En platt jord fungerar inte på insidan av ett roterande hjul, för då måste även jorden vara konkav om kraften ska vara rakt ner. På en platt jord i det scenariot kommer neråt att bli snett neråt, med ökande vinkel ju längre ifrån nordpolen man kommer (i längsriktning på hjulet.)

Men är hjulet osynligt då eller? För en sådant gigantiskt anordning borde synas kan man tycka. Det är också rätt enkelt att räkna ut vilken vinkelhastighet och radie den behöver ha för att det ska motsvara 1 G. Kan du inte göra det nu när du kom med den teorin.

Massa drar till sig massa, känt sedan länge att det är så. Går att mäta och räkna på oerhört exakt. Varför är däremot en intressant diskussion.

Att acceleration och gravitation kan upplevas exakt likadant är det ingen som säger emot, men att Einstein trodde att jorden var platt och accelererade fram i världsrymden i miljoner ggr ljusets hastighet, det trodde han INTE....

En platt jord på insidan av en centrifug kan fungera. Och när jag säger "jord" här syftar jag på vår kända värld. kanske blir det väldigt konkavt bortom den kända världen. Hur ett sådant "hjul" är konstruerat, sammansatt har jag dock ingen aning om. Det är bara en tanke.

"massa drar till sig massa", "känt sedan länge". Nej. Så är det inte. Det finns absolut inga bevis för detta. Och nej, det löjliga Cavendish-experimentet räknas inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in