2023-03-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
nej piloter och sjömän behöver inte vara invigda i någon konspiration. Inte heller de flesta av världens ledare. Förmodligen handlar det om "need to know basis". Endast personer som sysslar med "rymden" behöver vara invigda.

Varför? Det har vi ju spekulerat så mycket om redan. Men jag gissar att det kan sammanfattas med ett ord: makt
Vilket nonsens svar.
På vilket vis får man makt genom att ljuga om vilken form jorden har?
Gällande sjömän och piloter, all navigering är baserad på en globe. Alla kartor är projektioner av en globe, radar har horisont osv.
Citera
2023-03-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det fetade. Vilka avser du?

Tja, nästa gång du ska till att äta soppa: prova att vända upp och ned på tallriken, så får du se hur bra det går.

Jag menar allvar. En mycket grundläggande fysikalisk princip detta. Och jordklotet står i fullständig konflikt med denna princip. Och ingen, som det verkar, kan komma med någon bra förklaring till hur det går till.
Citera
2023-03-11, 16:14
Medlem
1. Mycket märkligt att inte sjömän, piloter osv noterar att de verkliga avstånden inte alls stämmer med de som kartorna anger, speciellt på södra halvklotet där avstånden blir 2-3 ggr längre. Även länderna där borde vara mycket större än på kartorna om jorden var platt.

Alltså är alla som överhuvudtaget sysslar med navigation med på konspirationen.

2. Vilken form av makt får man om man lurar huvuddelen av befolkning på jorden att den har en annan form än vad den egentligen har?

Speviellt som det är då oerhört lätt att verifiera.
Citera
2023-03-11, 16:16
Medlem
Citat:
Tja, nästa gång du ska till att äta soppa: prova att vända upp och ned på tallriken, så får du se hur bra det går.

Jag menar allvar. En mycket grundläggande fysikalisk princip detta. Och jordklotet står i fullständig konflikt med denna princip. Och ingen, som det verkar, kan komma med någon bra förklaring till hur det går till.
Bryter inte mot några naturlagar.
I ditt exempel med soppan, varför faller soppan nedåt och inte åt sidan?
Citera
2023-03-11, 16:50
Medlem
Citat:

Jo. Det är gravitation. Massa attraherar massa.
Citera
2023-03-11, 17:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Att soppan rinner ut om du vänder upp och ner på en tallrik stämmer till 100% med gravitationen. Jordens gravitation drar ner soppan på bordet och golvet. Ingen av er har ju kommit med någon trovärdig förklaring alls vad som skulle få saker att falla utan gravitation.
Förresten så undrar jag. Vad men gravitationen skulle vara magiskt?
Citera
2023-03-11, 17:50
Medlem
Citat:
ja, exakt!

Nej, det är icke platt vatten som måste räknas som magiskt. Har du nånsin sett vatten som inte var platt? Jag har det i alla fall inte.(och ja, jag vet att det går vågor på havet. menar platt i betydelsen "plant" engelska: "level")

Så hur kommunicerar vattnet utanför NY med vattnet utanför Göteborg? Har de en telegramkanal där de kommer överens om vem som ska skjunka och vem som ska stiga?

Citat:
Har du nånsin sett vatten som inte var platt?

Oj ja, massor med gånger.

Citat:
menar platt i betydelsen "plant" engelska: "level")

Engelska level bör översättas till nivå. Du söker ordet flat.
Citera
2023-03-11, 17:53
Medlem
Citat:
Det kan tyda på att jorden är rund och spinner och allt hålls kvar av den magiska gravitationskraften, totalt i strid mot i övrigt kända och observerbara naturlagar. Så kan det förstås vara.

Eller så har man mätt fel. Eller så är förklaringen nåt helt annat som jag inte ens kan föreställa mig.

För övrigt, har du någon egen teori om vad (så kallad) gravitation kan tänkas vara?

Så man har i alla tider "mätt fel"? Nja... vi kan nog glömma din teori om acceleration tills du har "mätt rätt". Kör hårt och lycka till.
Citera
2023-03-11, 17:58
Medlem
Citat:
nej piloter och sjömän behöver inte vara invigda i någon konspiration.

Så de navigerar på som vanligt och med hjälp av grejor som WGS84, storcirkelnavigering och gyrokompasser?

Du bör nog fundera lite till.
Citera
2023-03-11, 18:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
nej piloter och sjömän behöver inte vara invigda i någon konspiration.
Jo det skulle dom behöva vara eftersom dom annars skulle upptäcka rätt snabbt av avstånden speciellt på södra halvklotet inte skulle stämma. Kanske inte fiskare och liknande som aldrig reser på stora avstånd men dom som flyger eller navigerar fartyg mellan kontinenter skulle behöva vara insyltade och köpta för att konspirationen skulle funka.
Citera
2023-03-11, 18:03
Medlem
Citat:

På vilket sätt motsäger ditt exempel gravitationen? Det är ju exakt så gravitationen fungerar.

Vilken konflikt är du tänker på?
Citera
2023-03-11, 18:18
Medlem
Citat:
Jag tycker det är rimligast att tro det. Einstein trodde det också.

Det tar drygt ett år att komma upp i ljusets hastighet med acceleration motsvarande den tyngdkraften vi har.

Hur snabbt tänker du dig att vi färdas nu? Du kanske inte tror på att ljuset har hastighet, det ser ju faktiskt ut som att det inte har det, och då måste det ju vara så....

Vad driver på denna acceleration, varifrån kommer kraften som konstant accelerar jorden motsvarande 0-100km/h på några sekunder?

Hur kan accelerationen vara olika (en aning) på olika ställen på jorden? (visst ja, mätfel, så passande...)

Ytterst tveksam till att Einstein trodde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in