Citat:
Ursprungligen postat av
Skattmasen08
På de och många andra ställen är det generellt ingen brist på bostäder, utan billiga hyresrätter (där är kön lång). De som kan och vill betala dessa priser köper hellre bostadsrätt.
Just det, det är nog en rätt analys. Frågan är om nuvarande makroekonomiska läge kan ändra på det nu när räntorna stiger. I och för sig är väl även bostadsrätter i dessa orter inte särskilt dyra så räntekostnaderna ändå inte blir så höga om man köper... Jag undrar om det inte var dumt t ex att renovera hyresrätter i Köping för att höja hyran när det istället blivit svårt att hyra ut. Då kunde de lika gärna behållit dem orenoverade med lägre hyra. Sen ist satsa på att renovera i medelstora städer som Sundsvall, Gävle, etc där det åtminstone finns betalningsförmåga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raytheon
Jävligt märkligt. Fem av de sex har inga sökande, en har blivit pausad då den legat ute över 9 månader... En är faktiskt uthyrd nu. Finns det inte ens några somalier de kan trycka in?
Haha, lite så jag tänker också.

Precis, en såg ut att bli uthyrd. Vad jag kan se har de väldigt många vakanta bostäder i Köping... Jag antar att det är en ort där det ändå finns utbud på hyresrätter varför många väljer bort Neobos lägenheter som är nyrenoverade och därmed högre hyra. Flera vill säkert ha lägre hyra utan nyrenovering.
Du kan testa söka på Neobos lediga lägenheter och välja Köping så finns det många som varit ute länge... Jag undrar om inte det mest rationella för dem är att sänka hyrorna i dessa orter. Någon som vet hur den processen går till?