2023-02-08, 10:04
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Neobo är en avknoppning från SBB. Neobo är också en aktie inom fastigheter.
Varför SBB väljer att knoppa av Neobo är konstigt, men att tro att SBB vill skada SBB igenom att knoppa av en del av SBB, kan vi genast kasta i sopkorgen.

Så vad tror ni om Neobo? Blir det uppåt, eller Sne & Bo?
Citera
2023-02-15, 12:27
Medlem
Neobo Fastigheter - NEOBO

Här diskuterar vi Neobo Fastigheter.
Neobo har ganska nyligen delats ut till aktieägarna och handlas vid denna tråds start till runt 18 kronor aktien. Så vad är era åsikter eller tankar runt detta bolag? Ordet är fritt!

https://www.neobo.se/sv/
Citera
2023-02-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Neobo är en avknoppning från SBB. Neobo är också en aktie inom fastigheter.
Varför SBB väljer att knoppa av Neobo är konstigt, men att tro att SBB vill skada SBB igenom att knoppa av en del av SBB, kan vi genast kasta i sopkorgen.

Så vad tror ni om Neobo? Blir det uppåt, eller Sne & Bo?
Hoppsan missade att det fanns en tråd för bolaget!
Jag tror det blir bra och nu handlas Neobo till en hög substansrabatt.
Citera
2023-02-15, 16:37
Medlem
Neobo bör kunna få samma värdering som motsvarande Fastighetsbolag på börsen.

Det ger en kurs ca 30.

Jag hänger i.
Citera
2023-02-15, 18:05
Medlem
Jag hittade en intressant artikel i Fastighestidningen med kommentarer från VD där det bland annat framgår att Neobo är väl-kapitaliserade. Se nedan länk.

https://fastighetstidningen.se/neobo-har-fokus-pa-det-bolaget-redan-ager-vd/
Senast redigerad av Truefighter 2023-02-15 kl. 18:08.
Citera
2023-02-15, 19:30
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag tror helt totalt på NeoBo, men jag tror inte att folk har fått upp ögonen för aktien än.
Precis som alla andra fastighetsaktier, så kommer Mr Andersson(Neo) att öka.

Citera
2023-02-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Neobo bör kunna få samma värdering som motsvarande Fastighetsbolag på börsen.

Det ger en kurs ca 30.

Jag hänger i.
Precis så! Antagningen det eller så ska de nedåt mer eller att vi möts halvvägs med dem. Oavsett blir det till som hedge att äga detta AB med tanke på den stora substansrabatten tänker jag.
Senast redigerad av Truefighter 2023-02-15 kl. 21:29.
Citera
2023-02-21, 21:43
Medlem
Atamons avatar
Neobo är inte optimalt riggat för högre räntor eftetsom de har relativt hög belåning och enbart har hyreshus (lägenheter) i sitt bestånd och det börjar bli tydligt nu att hyresbolahen har svårt att få kompensation för högre kostnader, det vill säga inflation, samtidigt som räntekostnaderna är och kommer föbli rätt betungande närmsta åren.

Är det därför kursen dykt sedan noteringen?
Det är inget solklart köpläge, substansrabatten bygger på tidigare fastighetsvärderingar och ska ranatten behällas så måste kursen ner.
Citera
2023-02-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Neobo är inte optimalt riggat för högre räntor eftetsom de har relativt hög belåning och enbart har hyreshus (lägenheter) i sitt bestånd och det börjar bli tydligt nu att hyresbolahen har svårt att få kompensation för högre kostnader, det vill säga inflation, samtidigt som räntekostnaderna är och kommer föbli rätt betungande närmsta åren.

Är det därför kursen dykt sedan noteringen?
Det är inget solklart köpläge, substansrabatten bygger på tidigare fastighetsvärderingar och ska ranatten behällas så måste kursen ner.
Kanske har du rätt i det men ändå vet vi inte hur det blir med räntorna framöver och substansrabatten är ändå massiv i nuläget. Jag får se hur jag gör framöver själv och det finns ju annat att satsa på. Hyreslägenheter har i alla fall till fördel att de är mindre konjunktur beroende då folk alltid behöver någon stans att bo tillskillnad från exempelvis kommersiella fastigheter. Men men...
Citera
2023-02-21, 22:01
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kanske har du rätt i det men ändå vet vi inte hur det blir med räntorna framöver och substansrabatten är ändå massiv i nuläget. Jag får se hur jag gör framöver själv och det finns ju annat att satsa på. Hyreslägenheter har i alla fall till fördel att de är mindre konjunktur beroende då folk alltid behöver någon stans att bo tillskillnad från exempelvis kommersiella fastigheter. Men men...

Ja fortsätter kursen ner men man tror på stark återhämtning i ekonomin inom ett par år så är det snart köpläge om man inte har otur och torskar på en nyemission eller två!

Konkurs lär det inte bli.
Citera
2023-02-23, 07:47
Medlem
Atamons avatar
Tror aktien kommer hålla sig i spannet 12-15 kr tills det kommer nya bättre makroekonomiska förutsättningar eller signaler, men den kan etablera sig på 8-12 kr också, på 8 kr kan den vara köpvärd.
Senast redigerad av Atamon 2023-02-23 kl. 08:10.
Citera
2023-02-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Tror aktien kommer hålla sig i spannet 12-15 kr tills det kommer nya bättre makroekonomiska förutsättningar eller signaler, men den kan etablera sig på 8-12 kr också, på 8 kr kan den vara köpvärd.
Ja! Det kan ju bli super-rea absolut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in