2023-03-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det min varning gäller är att om du har pengarna på banken så kommer du inte att ha några pengar kvar. Visst, vi har bankgarantin i Sverige, men vad hjälper den om allt skulle krascha. Då är det force majeure-paragraferna som träder in, och man står med lång näsa. Samtidigt finns hot om kommande storkrig i Europa, och då kan staten helt lagligt ta alla pengar till krigsindustrin.

Jag föröker inte övertala dig till något. Alla gör självklart som de vill. Jag ville bara peka på en sak som många kanske inte tänker på.
Du kan ju köpa något annat för pengarna som inte tappar i värde.
Citera
2023-03-11, 18:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det finns väl vissa skillnader nu och då jämfört med 2008 ?

Sub Prime lån var det som plockade ner hela korthuset. Och det var ju enbart för att amerikanska banker förpackade giftig innehåll (CDOs) och sålde iväg snudd på värdelösa portföljer över hela världen. Ingen hade riktigt kollat vad som fanns i papprerna.

Vad har vi idag ? En lokal bank som fått svårigheter p.ga. ränteläget och fått en bankrun på halsen.
Belåningen i USA är dubbelt så hög mot krisen 2008.

Aktiekurserna är mångdubbelt högre mot 2008.

Huspriserna i USA är dubbla mot huspriserna 2008.

Räntorna i USA har 5-dubblats på ett år, den största höjningen i modern tid.

Det är inte svårt att se träden tycker jag. En bank run är inte något som händer hokuspokus. Alla vet att något är fel, de låtsas som ingenting, ett twtter-inlägg på onsdag spräcker bubblan och förintar en lönsam stor bank till fredag.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-11 kl. 18:26.
Citera
2023-03-11, 18:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Belåningen i USA är dubbelt så hög mot krisen 2008.

Aktiekurserna är mångdubbelt högre mot 2008.

Huspriserna i USA är dubbla mot huspriserna 2008.

Räntorna i USA har 5-dubblats på ett år, den största höjningen i modern tid.

Det är inte svårt att se träden tycker jag. En bank run är inte något som händer hokuspokus. Alla vet att något är fel, de låtsas som ingenting, ett twtter-inlägg på onsdag spräcker bubblan och förintar en normal bank till fredag.

Men är det samma kris nu som då, var frågan ? Vad har husmarknaden t.ex. att göra med den här lokala bankens konkurs ? Aktiekursen ? Räntorna ? De är inte ens berörda i dagsläget eller utgör någon faktor i det här. Du beskriver alla faktorer som orsakade 2008 års krisen. Men det hör inte hit ?
Citera
2023-03-11, 18:27
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
White House-talesman med samma kompetens som en skollärare. Typisk Biden-anställd. Hon kommer bara att rabbla utantill-läxor och har inte en susning.

Argumentet "USAs banker har en stabil ekonomi efter nya regler som tillkom efter 2008 och som US FED övervakar" är korrekt. Men bara till en del. Det är bara de största bankerna i USA som styrs av denna reglering, inte SVB t.ex, och det är bara storbankerna som US FED följer noggrant. Så svaret betyder ingenting alls för de 100-tals småbanker som finns i USA.
Hon räknar väl inte att dom mindre bankerna gör nån skillnad ändå.
Citera
2023-03-11, 18:27
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Insekter vet jag inte helt.
Men sociala kreditpoäng kommer att komma förr eller senare. Kanske inte så som du tänker. Mer att du måste ha ett chip i armen som du betalar med och alla dina pengar har du där. Om inte du vill infinna dig i systemet får du heller inget köpa. Typ så. Och vaccinpass laddas naturligtvis i chipen. Har du inte vaccinpass kan du inte komma in på bion eller restaurangen. Om du menar att detta är osannolikt så är det ju så. Om 10år vet vi.

Sunt förnuft kommer återvända. Vi måste bara ta oss igenom lite svårigheter först.
Citera
2023-03-11, 18:31
Medlem
Det är väl framförallt att SVB lånat ut till FinTech-Bolagen som fått dem på Fallrepet (?!)
Som bara blåser på med Burn-rate, Tillväxt och inte tänker på vad blir kvar på sista Raden i ResultatRäkningen.
Citera
2023-03-11, 18:34
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Det finns väl vissa skillnader nu och då jämfört med 2008 ?

Sub Prime lån var det som plockade ner hela korthuset. Och det var ju enbart för att amerikanska banker förpackade giftig innehåll (CDOs) och sålde iväg snudd på värdelösa portföljer över hela världen. Ingen hade riktigt kollat vad som fanns i papprerna.

Vad har vi idag ? En lokal bank som fått svårigheter p.ga. ränteläget och fått en bankrun på halsen. Hur skulle det kunna hota hela branschen ? Det enda jag kan komma på är att det sker massiva bank-runs fördelat över hela världen på en och samma gång på måndag, och hela världen kollapsar på fredag. Hur realistisk är det på en skala
Precis det här är bara en i raden av alla vargen kommer. Ingen snackar om det här förutom flashback
Citera
2023-03-11, 18:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Men är det samma kris nu som då, var frågan ? Vad har husmarknaden t.ex. att göra med den här lokala bankens konkurs ? Aktiekursen ? Räntorna ? De är inte ens berörda i dagsläget eller utgör någon faktor i det här. Du beskriver alla faktorer som orsakade 2008 års krisen. Men det hör inte hit ?
Det smällde 2008 och alla dåliga siffror då är dubblerade 2023 så när smällen väl kommer så blir den större och värre än 2008. Som var ganska hemsk för oss som var med. Om man inte var med så kan man ju ignorera 2008. Men hela Island gick nästan i konkurs pga isländska banker i Holland och de fick betala av skulderna i 10 år. Nu blir det alltså värre.
Citera
2023-03-11, 18:36
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Hmm skall du vara någon form av normalgraden? Alltså, om man ser problem med ekonomin, så är man en domedagsprofet?

Först, vad vi har nu är inflation, och den beror på det helt vansinniga pengatryckandet som skedde under corona.

https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL

Inflationen ändrar ju scenariot lite. Med andra ord, räntan måste höjas. Och det finns många entiteter som inte fixar en höjd ränta. Tex bostadspriser.

Vi står inför totalt kaos i ekonomin, och det intressanta är ju att jag kunde förutse det redan för 20 år sedan när jag läste på Chalmers. Det är en matematiskt följd. Det finns helt enkelt inte pengar till det man lovat, pensionsfonderna är körda.

Något 2008 blir det inte av detta.
Citera
2023-03-11, 18:37
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Hmm skall du vara någon form av normalgraden? Alltså, om man ser problem med ekonomin, så är man en domedagsprofet?

Först, vad vi har nu är inflation, och den beror på det helt vansinniga pengatryckandet som skedde under corona.

Inflationen ändrar ju scenariot lite. Med andra ord, räntan måste höjas. Och det finns många entiteter som inte fixar en höjd ränta. Tex bostadspriser.

Vi står inför totalt kaos i ekonomin, och det intressanta är ju att jag kunde förutse det redan för 20 år sedan när jag läste på Chalmers. Det är en matematiskt följd. Det finns helt enkelt inte pengar till det man lovat, pensionsfonderna är körda.

Något 2008 blir det inte av detta och detdär kaoset uteblir det också.
Citera
2023-03-11, 18:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Ja, det tillhör allmängods att känna till det. Dagsfrågan är om SVB kommer att bli katalysatorn till ett fullständigt sammanbrott,en gång för alla, så måste man ändå svara : Nej, det blir nog inte DEN händelsen. Den kommer antagligen ikapp en vacker dag, men inte just genom SVB. Det finns helt enkelt inga förusättningar
Citera
2023-03-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det min varning gäller är att om du har pengarna på banken så kommer du inte att ha några pengar kvar. Visst, vi har bankgarantin i Sverige, men vad hjälper den om allt skulle krascha. Då är det force majeure-paragraferna som träder in, och man står med lång näsa. Samtidigt finns hot om kommande storkrig i Europa, och då kan staten helt lagligt ta alla pengar till krigsindustrin.

Jag föröker inte övertala dig till något. Alla gör självklart som de vill. Jag ville bara peka på en sak som många kanske inte tänker på.

Hur blir det med fastigheter (alltså mark) och bostäder vid en krasch/krig?

Kan staten även konfiskera dessa?

Vad rekommenderar du att man investerar sina surt förvärvade slantar i?

Jag misstänker att banken är för liten för att det ska ge några större ringar på vattnet men jag kan ha fel.

Blir en spännande vecka som följer...

Men först Mellon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in