2023-03-11, 17:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
En "kvalitetspodd" hoppas jag inte drar igång spekulationer. Vi får helt enkelt se på måndag. Youtube är just nu nedlusat med domedagsprofeter men de brukar alltid dyka upp för nu är det dags att profitera på rädslan och försöker sälja in till hararna att just deras tips om att köpa guld, eller slå till på Bitcoin eller något annat kommer att rädda dom från helvetets eldhav
Verkligheten är den absolut motsatta. Aktieägare till SVB profiterade just på svenska pensionssparare och klämde dem på 16 miljarder kronor. Svårt att säga hur många av de som sålde som visste vad som väntade, men inte en oansenlig del. Alectas ledning hade haft stor nytta av lite deppiga men realistiska youtube-klipp före sin investering.

Ändå rätt fantastiskt hur du kan få denna krasch till att vara pessimisternas fel. Kraschen är orsakad av optimisterna.
Citera
2023-03-11, 17:34
Medlem
Lao Tzus avatar
Ojojoj

Det var kanske detta som var mitt värsta skräckscenario

Alla andra banker börjar falla och det på en helg. En bankrun Håll i hatten…..

Citat:
Long Queues Seen At Silicon Valley Bank-Owned Boston Private – A Bank Run?

Boston Private might be currently experiencing a bank run.

https://www.newsbtc.com/news/long-queues-seen-at-silicon-valley-bank-owned-boston-private-a-bank-run/
Citera
2023-03-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Man ska givetvis köpa utan belåning. Jag menar, om du säljer ett hus/bostadsrätt i (åtminstone de tre storstäderna) Sverige så kan du använda de pengarna till att köpa i annat land utan att ta några lån. Det är ju det som är hela grejen. Att du ska äga ditt och inte vara ägd av någon annan. Sen kan du välja att bo där själv eller hyra ut.
Fast kommer det en internationell krash så kommer det bli en global effekt.
Det är då bättre att ha medel för att köpa efter kraschen har skett.
Citera
2023-03-11, 17:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ojojoj

Det var kanske detta som var mitt värsta skräckscenario

Alla andra banker börjar falla och det på en helg. En bankrun Håll i hatten…..
Snart kommer nästa bank. När folk inser att SVB var en bra bank men gick ändå inte att rädda i dagens ränteläge, så blir man rädd och vill ta ut sina pengar. En bank i taget kommer att falla, de som ligger sämst till först. US FED kommer att behöva ingripa. Jag tror de låter 5 banker falla, sedan stiger de in i varje bank efter det. Någon som ger ett annat tal?

Vet inte om någon följer Credit Suisses fall, men här är tråden. En av världens största äldsta rikaste med välrenommerade banker kommer att gå under i år. Deras bank run var 1 biljon kronor senaste kvartalet, deras förluster på statspapper 100 miljarder kronor under 2022. De har inte längre något börsvärde.
(FB) Credit Suisse på fallrepet? Vem blir 2022 års Lehman Brothers?

Jag kommer att maila min bank avanza i veckan och be dem om en redogörelse för sin ekonomi. Jag funderar på att köpa något för alla mina pengar som jag har liggande där, avanza kan falla. Detta ras är inte kopplat till USA, de bara ligger först i kedjan eftersom US FED började höja räntorna först.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-11 kl. 17:47.
Citera
2023-03-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
En "kvalitetspodd" hoppas jag inte drar igång spekulationer. Vi får helt enkelt se på måndag. Youtube är just nu nedlusat med domedagsprofeter men de brukar alltid dyka upp för nu är det dags att profitera på rädslan och försöker sälja in till hararna att just deras tips om att köpa guld, eller slå till på Bitcoin eller något annat kommer att rädda dom från helvetets eldhav

Jag har ju bara läst rubriker än så länge men de som har ett bevisat bra trackreckord (Ray Dalio, Howard Marks, Peter Schiff, mfl, finns några svenska poddar oxå) brukar kunna ge bra feedback på vad som kommer hända i stort, oavsett om banken räddas eller kraschar, om den nu inte redan har gjort det.

Det du beskriver räknar jag verkligen inte in i ordet kvalitetspodd.
Citera
2023-03-11, 17:40
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Går det mot 1929-nivåer eller vad är att förvänta?

Det drar förbi relativt obemärkt, tro mig, detta blir ingen tepris av 2008. Domedagsprofeterna får leta vidare.
Citera
2023-03-11, 17:46
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har ju bara läst rubriker än så länge men de som har ett bevisat bra trackreckord (Ray Dalio, Howard Marks, Peter Schiff, mfl, finns några svenska poddar oxå) brukar kunna ge bra feedback på vad som kommer hända i stort, oavsett om banken räddas eller kraschar, om den nu inte redan har gjort det.

Det du beskriver räknar jag verkligen inte in i ordet kvalitetspodd.

Nej, det blir svårt att hitta.

Här är dock en rykande färsk White House Responds To Failure Of Silicon Valley Bank

https://www.youtube.com/watch?v=mhJAjjl-UHo
Citera
2023-03-11, 17:47
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Intressant. SVB är ju bara tecken på att samtliga små och mellanstora USA-banker ligger risigt till och det är bara att vänta på nästa smäll. Och resultatet blev totalt ras för samtliga bankaktier i USA torsdag fredag och nu väntar vi på nästa höna som ska plockas.

Om ingen vill köpa SVB, som nu är planen, så blir aktien värdelös. Aktien var värd $700 på toppen i november 2021. Bara för några veckor sedan så rekommenderade stora kanaler som CNBC köp av aktien. Totala börsvärdet var 400 miljarder kronor på toppen. Deras årsomsättning 70 miljarder, total assets 2000 miljarder kronor. Ungefär halva Nordea. Svenska alecta (pensioner) äger 4% av alla stocks och har alltså från toppen för bara 16 månader sedan förlorat 16 miljarder kronor av svenska pensioner. Nej, det blir inga pensioner när vi blir äldre, alla deras andra investeringar är lika riskartade.
Jo det är ju ett problem när det finns för många banker i världen. Blir ju konkurrens där med till slut. Naturligt dock och inget att skriva hem om
Citera
2023-03-11, 17:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jo det är ju ett problem när det finns för många banker i världen. Blir ju konkurrens där med till slut. Naturligt dock och inget att skriva hem om
Utom för de som äger aktier eller fonder.

SVBs fall har absolut ingenting att göra med konkurrens, läs i tråden.
Citera
2023-03-11, 17:51
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det drar förbi relativt obemärkt, tro mig, detta blir ingen tepris av 2008. Domedagsprofeterna får leta vidare.
Hmm skall du vara någon form av normalgraden? Alltså, om man ser problem med ekonomin, så är man en domedagsprofet?

Först, vad vi har nu är inflation, och den beror på det helt vansinniga pengatryckandet som skedde under corona.

https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL

Inflationen ändrar ju scenariot lite. Med andra ord, räntan måste höjas. Och det finns många entiteter som inte fixar en höjd ränta. Tex bostadspriser.

Vi står inför totalt kaos i ekonomin, och det intressanta är ju att jag kunde förutse det redan för 20 år sedan när jag läste på Chalmers. Det är en matematiskt följd. Det finns helt enkelt inte pengar till det man lovat, pensionsfonderna är körda.
Citera
2023-03-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Är inte en fråga om konkurrens i finanssektor primärt, utan om en djärv riskprofil
Citera
2023-03-11, 17:52
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Snart kommer nästa bank. När folk inser att SVB var en bra bank men gick ändå inte att rädda i dagens ränteläge, så blir man rädd och vill ta ut sina pengar. En bank i taget kommer att falla, de som ligger sämst till först. US FED kommer att behöva ingripa. Jag tror de låter 5 banker falla, sedan stiger de in i varje bank efter det. Någon som ger ett annat tal?

Vet inte om någon följer Credit Suisses fall, men här är tråden. En av världens största äldsta rikaste med välrenommerade banker kommer att gå under i år. Deras bank run var 1 biljon kronor senaste kvartalet, deras förluster på statspapper 100 miljarder kronor under 2022. De har inte längre något börsvärde.
(FB) Credit Suisse på fallrepet? Vem blir 2022 års Lehman Brothers?

Jag kommer att maila min bank avanza i veckan och be dem om en redogörelse för sin ekonomi. Jag funderar på att köpa något för alla mina pengar som jag har liggande där, avanza kan falla. Detta ras är inte kopplat till USA, de bara ligger först i kedjan eftersom US FED började höja räntorna först.
Fast Credit Suisse problemen började 2015 när man utsåg en ne… jag menar direktör Thiam till CEO.
Citat:
Credit Suisse has apologised after a report that Tidjane Thiam, then its chief executive, left his chairman's birthday party when a black performer dressed as a janitor danced on stage.

https://www.bbc.com/news/business-54432910
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in