2023-03-11, 16:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
I vanlig media, en artikel, inget mer.
På flashback, krigsrubriker.
Flashback i ett nötskal, 😀.
Det är USAs näst största bankfail någonsin, de hade 2000 miljarder kronor i assets, ett börsvärde på 400 miljarder kronor har försvunnit sedan Nov 2021. och svenska Alecta kan förlora 16 miljarder kronor av dina pensionspengar. Att media inte bryr sig säger mer om media än om FB.

Det är faktiskt så att FB ibland vet mer om hela världens ekonomi än världens bäst betalda ekonomer. Här en minnesvärd tråd. Jag tjänade 15 Mkr på Stockholmsbörsen medans tråden pågick.
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-11 kl. 16:54.
Citera
2023-03-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är bara en allmän eufori, alectas ledning är varken mer eller mindre kompetent än någon annan, och om du kollar på youtube finns en del kul klipp över rekommendationer i ekonomikanaler över hur bra SVB är. För bara 1-4 veckor sedan. Nu finns de inte mer.

Som sagt är det inget särskilt fel som SVB gjort, inget fuffens, de skiljer sig inte från andra banker. Möjligen har de stort fokus på IT och just IT-företag har varit allra först med att dra ner på personalen i USA och behövde pengar för det. Men alla andra banker har samma ekonomi som SVB, och alla andra som har en bank run kommer också att krascha. Ingen bank klarar en bank run sedan 20-30 år. Alla pengar är använda.
Nej, precis, håller med. Om de inte skiljer sig från andra banker kan vilken som helst vara näst på tur.

Jag tänkte dock på att även Alecta och andra investerare som gör den här typen av katastrofala beslut också ligger risigt till för en "bank run" (eller i vart falla att sparare flyttar sina pengar därifrån). Nu ska jag emellertid även ärligt säga att jag inte har särskild koll på hur enkelt det är att flytta pengar från Alecta (eller vilka alternativ som kan vara säkrare).
Citera
2023-03-11, 16:51
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Den krisen kommer att bli 1000 gånger större än med SVB.

Äntligen en anledning till att leva! 🍿 🍿
Citera
2023-03-11, 16:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Äntligen en anledning till att leva! 🍿 🍿
Jag längtar också. Så jäkla segt när allting bara gick bra 2008-2022 och vem som helst blev rik.
Citera
2023-03-11, 16:56
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag längtar också. Så jäkla segt när allting bara gick bra 2008-2022 och vem som helst blev rik.

Världsekonomin är inget nollsummespel.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
https://www.youtube.com/watch?v=tbc1ooJWG3I

En annan bank ska ju ha kollapsat också. Silvergate bank.

Underbart vänta var det inte Ryssland som skulle få problem hehe
Citera
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Det är USAs näst största bankfail någonsin, de hade 2000 miljarder kronor i assets, ett börsvärde på 400 miljarder kronor har försvunnit sedan Nov 2021. och svenska Alecta kan förlora 16 miljarder kronor av dina pensionspengar. Att media inte bryr sig säger mer om media än om FB.

Det är faktiskt så att FB ibland vet mer om hela världens ekonomi än världens bäst betalda ekonomer. Här en minnesvärd tråd. Jag tjänade 15 Mkr på Stockholmsbörsen medans tråden pågick.
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?
"Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, poängterar att SVB är en liten bank i sammanhanget."
Citera
2023-03-11, 16:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
"Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, poängterar att SVB är en liten bank i sammanhanget."
Hon måste säga så. Annars kommer nästa bank run och hon tappar till slut sitt jobb.

SVB är litet på samma sätt som Volvo är en liten biltillverkare. Det var USAs 16e största bank med ett aktievärde på 400 miljarder kronor.
Citera
2023-03-11, 16:59
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Det är Förnekelsen som pratar.

SVB är litet på samma sätt som Volvo är en liten biltillverkare. Det var USAs 16e största bank med ett aktievärde på 400 miljarder kronor.
Sälj du, så köper jag när det blir bra köpläge, ☺️.
Det är det som är bra med börsen, en massa svennebananer som blir skitnödiga så fort något negativt händer på marknaden.
Citera
2023-03-11, 16:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekaskensonson
Underbart vänta var det inte Ryssland som skulle få problem hehe

Ryssland har stora både ekonomiska och politiska problem. Skulle inte vara förvånad om hela Ryssland kollapsar om en 4-6 år.

De kommer har längre och större problem än en finans/bankkris.

Dessutom kommer även den ryska ekonomin påverkas negativt när deras handelspartners som Kina har en enormt stor fastighetsbubbla och en nu enorm bankkris (många fler banker i kris där än här i väst).

Detta kommer dra ner byxorna på Putin och Ryssland ytterligare. En klar win isf.
Citera
2023-03-11, 17:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nu är detta en ren gissning från min sida, men om vi ser början på en större global finansiell kris så är det mer troligt att det blir något i stil med bank/finanskrisen för 15 år sedan, och inte i närheten av Kreugerkraschen.

Den här krisen kommer att bli större än den 2008 eftersom den 2008 var primärt en bank. Nu har många andra storbanker gjort precis samma sak som Lehman gjorde fram till 2008. Precis exakt samma sak. Fast i större skala med mindre säkra lån.
Citera
2023-03-11, 17:01
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Banken äger indirekt din bostad.
Det känner du väl till som bostadsägare med lån?
Banken har ju bostaden som säkerhet.

Lånet kommer ju inte bara försvinna utan bolag kommer köpa lånet från banken vid en eventuell konkurs, det blir ju ett konkursbo.
Dessa i sin tur har din bostad som säkerhet, dvs de äger den mer eller mindre.

Så när bostäderna kraschar med 80% så står man fortfarande där med lånet med hög ränta om inflationen är hög.
Inflationen kommer ju tyvärr inte att äta upp lånet.

Bara ta bostadskrashen i Sverige under 1990 talet där folk förlorade enorma summor pengar och där folk som haft pengarna i annat än fastigheter köpte på sig en massa fastigheter.
Man ska givetvis köpa utan belåning. Jag menar, om du säljer ett hus/bostadsrätt i (åtminstone de tre storstäderna) Sverige så kan du använda de pengarna till att köpa i annat land utan att ta några lån. Det är ju det som är hela grejen. Att du ska äga ditt och inte vara ägd av någon annan. Sen kan du välja att bo där själv eller hyra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in