2023-03-11, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det har ju visat sig att den "vetenskap" som du åberopar INTE har tagit någon höjd för att viss medicinering ÄVEN är prestationshöjande, dvs fusk.

TUE utfärdas av resp nations dopingorganisation och kan leda till olikheter i bedömning om vad som är OK eller inte.

Det är väl mindre nya studier som visar detta?? Om det är 100 säkert att det är prestationshöjande så borde väl wada och FIS med André reagera omedelbart? Norge är innanför reglerna och är det så himla svårt att förstå? Det är självklart en etisk debatt.
Varför nekar inte andra nationer att tävla om de menar Norge bedriver fusk?
Jag vet det är kommit nya rapporter,men då får det vara upp till WADA och FIS att göra något med det.
Citera
2023-03-11, 16:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Det är väl mindre nya studier som visar detta?? Om det är 100 säkert att det är prestationshöjande så borde väl wada och FIS med André reagera omedelbart? Norge är innanför reglerna och är det så himla svårt att förstå? Det är självklart en etisk debatt.
Jag vet det är kommit nya rapporter,men då får det vara upp till WADA och FIS att göra något med det.

Klart prestationshöjande effekt har astmamediciner enligt ny tysk studie. Dags att man tar detta seriöst från WADA och ser till att dopingklassa dessa mediciner. Om det inte är någon skillnad så skulle Norge ändå dominera. Så dopingklassa så vi ser vad som händer med Norges prestationer.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/BW6V5w/norska-akare-kallas-dopare-i-ryssland-efter-ny-astma-forskning
Citera
2023-03-11, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Klart prestationshöjande effekt har astmamediciner enligt ny tysk studie. Dags att man tar detta seriöst från WADA och ser till att dopingklassa dessa mediciner. Om det inte är någon skillnad så skulle Norge ändå dominera. Så dopingklassa så vi ser vad som händer med Norges prestationer.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/BW6V5w/norska-akare-kallas-dopare-i-ryssland-efter-ny-astma-forskning

Jag är klar över den studien,men sett flera säger den studien är väldig liten och det är en svaghet vid studien. Om WADA och FIS setter nya regler/gränser så följer väl Norge det också. Ni får det till att höras ut som Norge bryter reglerna varje vecka och så är det inte.
Ni drar upp Sundby hela tiden och han fick sitt straff.
Jag kan diskutera det etiska vid användning av astmamedicin för de som inte har behov av det,men de som har astma,norska och svenska får använda de mediciner som är lagliga. Det är jo gränsvärden som är satt och aldrig hört någon Nordman varit över den gränsen. Undantaget är Sundby.
Citera
2023-03-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Som jag skrev tidigare så är det dom nationella anti-doping organisationerna som gör den medicinska bedömningen och som lämnar ansökan om TUE till Wada som, hittills, INTE gör någon medicinsk bedömning utan godkänner TUE utan vidare undersökningar.
Naturligtvis inom rimlighetens gränser.......................
Citera
2023-03-11, 20:32
Medlem
Drar ihop sig till mixstafett i Falun!

Tror de här ligger bäst till att få köra:

Lag 1:
Calle Halfvarsson – Linn Svahn – Edvin Anger – Jonna Sundling

Lag 2:
Jens Burman – Frida Karlsson – William Poromaa – Ebba Andersson

Reserver:
Eric Rosjö – Emma Ribom – Johan Häggström – Maja Dahlqvist
Senast redigerad av ccnut 2023-03-11 kl. 20:35.
Citera
2023-03-12, 01:14
Moderator
Hjv9s avatar
Hans-Christer Holund har bestämt sig för att fortsätta karriären till Trondheim 2025. Minst.
Citera
2023-03-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hans-Christer Holund har bestämt sig för att fortsätta karriären till Trondheim 2025. Minst.

Kul. Min favorit Gnetarbock!! Skön profil och jäkligt trevlig🙂 den ultimata norrmannen egentligen. Så där borde alla Norrmän vara.
Citera
2023-03-12, 19:05
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Han har hundratusentals gung med överkroppen kvar att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ragnhild er på landslaget for elite.

Legg også merke til at ingen damer lå dødsslitne lenge etter målgang. Så damer ser ut til å klare 5 mil helt ok.
Ja, det är ganska otroligt vilka föreställningar om kvinnor som styrt i längdskidorna i alla decennier.

T o m 1980 var kvinnor förbjudna i Vasaloppet. T o m 1978 förbjudna i öppet spår.

1982 var första gången kvinnor kunde mäta sig på någon sträcka över 10 km i mästerskap.

1989 var första gången kvinnor kunde mäta sig på någon sträcka över 20 km i mästerskap.
Citera
2023-03-12, 20:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Kul. Min favorit Gnetarbock!! Skön profil och jäkligt trevlig🙂 den ultimata norrmannen egentligen. Så där borde alla Norrmän vara.

Tycker han både ser ut och känns som en tysk.
Citera
2023-03-12, 20:30
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Drar ihop sig till mixstafett i Falun!

Tror de här ligger bäst till att få köra:

Lag 1:
Calle Halfvarsson – Linn Svahn – Edvin Anger – Jonna Sundling

Lag 2:
Jens Burman – Frida Karlsson – William Poromaa – Ebba Andersson

Reserver:
Eric Rosjö – Emma Ribom – Johan Häggström – Maja Dahlqvist
Byt plats på tjejerna och Anger Och Poromaa så är första laget rätt klart
Citera
2023-03-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Byt plats på tjejerna och Anger Och Poromaa så är första laget rätt klart

Du menar så här?

1). Calle Halfvarsson – Linn Svahn – William Poromaa – Jonna Sundling

2). Jens Burman – Ebba Andersson – Edvin Anger – Frida Karlsson
Citera
2023-03-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Du menar så här?

1). Calle Halfvarsson – Linn Svahn – William Poromaa – Jonna Sundling

2). Jens Burman – Ebba Andersson – Edvin Anger – Frida Karlsson

Tror han menade Calle, Ebba, Wille, Frida.
Men jag gillar dina lag. Lite tufft om Maja är seedad efter Svahn. Tycker hon är topp tre just nu men Linns form bör vara på uppgång så när detta lopp körs är hon kanske förbi Maja, blir kul att se Drammen och Faluns sprintar.

( Men jag längtar mer till nästa Distanslopp. Vore kul att se Ebba, Frida, Jonna, Linn, Emma plus kanske två * Moa köra skiten ur norskorna. Men få se om Ebba och Emma blir friska snabbt. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in