Kära Flashback,
Jag måste införskaffa mig en ny dator, alternativt uppdatera det jag har för närvarande. Budget är på runt 16-18K.
Jag köpte min nuvarande dator i slutet av 2016. Följande specifikationer vad jag kan hitta:
Enhetsnamn DESKTOP-SUCMV6U
Processor Intel(R) Core(TM) i7-6700 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Jag jobbar mycket med videoredigering och vill ha en dator, antar det beror mest på processorn, som klarar av att arbeta i program som Adobe Premiere och Sony Vegas. Spelar inga datorspel över huvud taget dock.
Viktigaste för mig är det att datorn klarar av det och att renderingen av själva filmerna går snabbt.
Min dator som jag har nu fungerade bra och gick snabbt i början men efter ett antal år så går det betydligt långsammare. Mina hårddiskar är på gränsen till fulla trots att jag köpt till två externa hårddiskar genom åren.
Disk C: 142 GB ledigt av 237 GB
Disk D: 104 GB ledigt av 931 GB
Disk E (extern, som jag satt in i datorn): 98 GB ledigt av 931 GB
Disk F (extern, som jag satt in i datorn): 935 GB ledigt av 3,63 TB
Min tanke är att tillsammans med ny dator/alternativt bygga om min nuvarande, att köpa till en stor hårddisk på runt omkring 12-20 TB där jag får plats med nytt material så väl som mycket av det som jag har på mina nuvarande hårddiskar. Viktigt att jag kan få hårddisken "inbyggd" i datorn, dvs vill inte ha den ikopplad med USB-sladd hela tiden.
Vill också införskaffa mig en större skärm som är sfärisk (?), alltså lite böjd. Har just nu en 24-tum, vill ha lite större och kunna använda båda samtidigt.
Uppskattar alla tips jag kan få. Är det nån mer info som behövs för att utvärdera, så hojta till