• 1
  • 2
2023-03-11, 15:09
Kära Flashback,

Jag måste införskaffa mig en ny dator, alternativt uppdatera det jag har för närvarande. Budget är på runt 16-18K.

Jag köpte min nuvarande dator i slutet av 2016. Följande specifikationer vad jag kan hitta:

Enhetsnamn DESKTOP-SUCMV6U
Processor Intel(R) Core(TM) i7-6700 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Jag jobbar mycket med videoredigering och vill ha en dator, antar det beror mest på processorn, som klarar av att arbeta i program som Adobe Premiere och Sony Vegas. Spelar inga datorspel över huvud taget dock.

Viktigaste för mig är det att datorn klarar av det och att renderingen av själva filmerna går snabbt.

Min dator som jag har nu fungerade bra och gick snabbt i början men efter ett antal år så går det betydligt långsammare. Mina hårddiskar är på gränsen till fulla trots att jag köpt till två externa hårddiskar genom åren.

Disk C: 142 GB ledigt av 237 GB
Disk D: 104 GB ledigt av 931 GB
Disk E (extern, som jag satt in i datorn): 98 GB ledigt av 931 GB
Disk F (extern, som jag satt in i datorn): 935 GB ledigt av 3,63 TB

Min tanke är att tillsammans med ny dator/alternativt bygga om min nuvarande, att köpa till en stor hårddisk på runt omkring 12-20 TB där jag får plats med nytt material så väl som mycket av det som jag har på mina nuvarande hårddiskar. Viktigt att jag kan få hårddisken "inbyggd" i datorn, dvs vill inte ha den ikopplad med USB-sladd hela tiden.

Vill också införskaffa mig en större skärm som är sfärisk (?), alltså lite böjd. Har just nu en 24-tum, vill ha lite större och kunna använda båda samtidigt.

Uppskattar alla tips jag kan få. Är det nån mer info som behövs för att utvärdera, så hojta till
Senast redigerad av Datorhora 2023-03-11 kl. 15:25.
Citera
2023-03-11, 15:13
Medlem
sommarlovs avatar
Nästan vilken dator som helst.
Du ska så klart ha en SSD för windows och program.
Dina stora filmfiler kan ligga på mekaniska diskar.

Att skärmen är stor, har bra svärta och kontrast är viktigare än att den är böjd.
Citera
2023-03-11, 15:26
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nästan vilken dator som helst.
Du ska så klart ha en SSD för windows och program.
Dina stora filmfiler kan ligga på mekaniska diskar.

Att skärmen är stor, har bra svärta och kontrast är viktigare än att den är böjd.

Har SSD just nu på min nuvarande dator.

Hur tycker du mina nuvarande specs står sig?
Citera
2023-03-11, 15:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Har SSD just nu på min nuvarande dator.

Hur tycker du mina nuvarande specs står sig?
Ingen aning, får du vänta länge på rendering?
Citera
2023-03-11, 16:21
Medlem
i7-6700 har bara 4 kärnor!
Kärnor är viktigt vid redigering och mycket ram!
Citera
2023-03-11, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingen aning, får du vänta länge på rendering?

Nja. Ska jag rendera en 1920 x 1080 HD video 50/60fps som är 10 minuter, så tar det nog runt 25 minuter. Gick betydligt snabbare för ett par år sedan.

Skulle gärna vilja få ned den tiden till 5-7 minuter iallafall.
Citera
2023-03-11, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
i7-6700 har bara 4 kärnor!
Kärnor är viktigt vid redigering och mycket ram!

Vad rekommenderar du?
Citera
2023-03-11, 16:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vad rekommenderar du?
AMD Ryzen 9
Citera
2023-03-11, 20:14
Tack för svaren hittills. Rekommenderar ni en helt ny dator eller att byta ut komponenter efter den informationen jag gett?
Citera
2023-03-11, 20:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Kära Flashback,

Jag måste införskaffa mig en ny dator, alternativt uppdatera det jag har för närvarande. Budget är på runt 16-18K.

Jag köpte min nuvarande dator i slutet av 2016. Följande specifikationer vad jag kan hitta:

Jag jobbar mycket med videoredigering och vill ha en dator, antar det beror mest på processorn, som klarar av att arbeta i program som Adobe Premiere och Sony Vegas. Spelar inga datorspel över huvud taget dock.

Viktigaste för mig är det att datorn klarar av det och att renderingen av själva filmerna går snabbt.

Min dator som jag har nu fungerade bra och gick snabbt i början men efter ett antal år så går det betydligt långsammare. Mina hårddiskar är på gränsen till fulla trots att jag köpt till två externa hårddiskar genom åren.

Disk C: 142 GB ledigt av 237 GB
Disk D: 104 GB ledigt av 931 GB
Disk E (extern, som jag satt in i datorn): 98 GB ledigt av 931 GB
Disk F (extern, som jag satt in i datorn): 935 GB ledigt av 3,63 TB

Min tanke är att tillsammans med ny dator/alternativt bygga om min nuvarande, att köpa till en stor hårddisk på runt omkring 12-20 TB där jag får plats med nytt material så väl som mycket av det som jag har på mina nuvarande hårddiskar. Viktigt att jag kan få hårddisken "inbyggd" i datorn, dvs vill inte ha den ikopplad med USB-sladd hela tiden.

Vill också införskaffa mig en större skärm som är sfärisk (?), alltså lite böjd. Har just nu en 24-tum, vill ha lite större och kunna använda båda samtidigt.

Uppskattar alla tips jag kan få. Är det nån mer info som behövs för att utvärdera, så hojta till

Det lönar sig att ha ett duktigt bra grafikkort. Det reducerar tiden för renderingar och filter du lägger på i ditt redigeringsprgram samt kan användas som hjälpreda i slutrenderingen i exporten i sista steget radikalt. Speciellt om du verkar skapa stora projekt med mycket data. Maxa Ram också. I nyare burkar kan man klämma in 2x16 Gb. Men det beror på om ditt moderkort har stöd för det. Dina 16Mb Ram vill jag påstå är en flaskhals för tung videoredigering Nr.1 och borde åtgärdas först av allt. Jahg har en Ryzen 7 med ett 6 Gb nvidea grafikort och 32 MB ram. Redigering i 4k filer går väl skapligt utan att behöva köra 1080p proxyfiler. Men med proxyfiler går det ändå BRA mycket smidigare utan att förlora så mycket på förhandstitten. Det kan du försöka att göra. Det är en mycket bra lösning med en dator som inte är helt up to date. rediringen görs ju ändå i valt format upp till 4k , så det spelar ju ingen roll
Senast redigerad av Upplyften 2023-03-11 kl. 20:30.
Citera
2023-03-11, 22:31
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Har du någon form av budget av förhålla dig till?
Citera
2023-03-11, 23:04
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
[...]

Jag är skeptisk till att ens ge dig hjälp. Ni som inte döper era datorer till något ordentligt faller i samma fack som folk som lämnar sina wifi på förvalda namn och lösenord.

Du behöver lista GPU, hastighet och modell på dina RAM, samt moderkortsmodell och eventuellt PSU.
Annars kommer du inte få någon vetting information när vi inte vet vad du har för dator nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in