2023-03-10, 15:46
Medlem
MissPeeRats avatar
Lustigt att du Skvagg skriver exakt samma som Ugglan om min insats i tråden. Och ändå insinuerar du att jag är HeJu och att mitt syfte är att förhindra att jag blir misstänkt. Plus att du försöker koppla mig till Ugglan, att han har samma mål som mej och till och med insinuerar att nicket Ugglan och MissPeeRat skulle vara samma person. Om Ugglan och jag har samma mål så borde väl Ugglan applaudera mej.

Men grattis! Plötsligt finns det en sak som jag tror att Ugglan och jag kan vara överens om, eller två faktiskt: att han och jag inte gillar varandra och att du är ute och cyklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Vad roligt och samtidigt skumt att du plötsligt är så väldigt insatt och angelägen. Närmast desperat. Hur kommer det sig? Så här är det. Du kan på alla möjliga sätt krångla och röra till det för att det gangnar dina ändamål. Men det leder bara till att fler förstår att BW och HMJ är GWs gärningmän.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är två deltagare i tråden som INTE vill se en lösning på fallet, och det är du och Inka. Inka fabulerar ihop rent trams och lyckas få någons uppmärksamhet, och du hejar på. Om Inka verkligen hade velat, hade han kunnat skriva ut allt klart och tydligt i ett enda inlägg. Men vad gör han? Jo, han strör en massa osammanhängande trams i inlägg efter inlägg. Collusion.
Citera
2023-03-10, 16:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det ska inte ha varit dessa bröder som Helena seglade med sin sista dag i livet, utan tre andra. Om jag kommer ihåg rätt nu, så ska dessa ha varit en kompis till Helena, kompisens pojkvän samt en släkting (?) till pojkvännen. Det är i alla fall en uppgift som jag har fått

Nej, jag har inte hört någonting om dessa bröder. Brodern A har jag aldrig hört någonting mer om än seglingsintresse. Om HMJ tror jag inte att jag har hört någonting negativt överhuvudtaget.

Min fetning. Helena seglar alltså med tre(!) andra killar, ingen tjejkompis är alltså med på denna båt. Nu blir jag intresserad för jag tycker faktiskt detta låter märkligt och ovanligt. Vill du maska fram namnen eller vet du det ?

Nej, Med HMJ verkar ju vara att han inte har eller aldrig haft våldskapital. En som själv i varje fall inte är kapabel till sådana här handlingar. Men som medhjälpare/chaufför-bärare av kropp ? Inte omöjligt kanske. Om han skall kunna leva med detta någorlunda problemfritt skall han ju då absolut inte på något sätt varit med att själv att ha orsakat Helenas död, utan då bara varit med som hjälpare till BW( om han var GM) att komma ur denna knipa. Han kan då också hjälpa BW (om han var GM) av bara farten i chock , tänker jag mig. Spekulering.
Citera
2023-03-10, 16:09
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSmultron
Kan det handla om en ganska blond kille, axellångt hår med dåtidens stuk. Trendigt propert klädd. Ofta vitklädda och seglarskor som man hade då. Normalbyggd. Ingen matchokille. Född 66. Smälte in överallt men fick tjejernas uppmärksamhet.
Ytligt bekant med Helena men mer bekant med hennes syster. Någon de flesta mött på stan men få kan namnet på. Ute ofta. Har inte ännu blivit nämnd i tråden. Drack men missbrukade inte andra droger. På tjejer men inte burdust. Ingen aggressiv kille.
Radarpar med mörk kille. Lite mer burdust men inte våldsam. Inte lika mycket tjejernas favorit. Städad klädsel. Samma ålder som den blonde. Samma klädstil.
Inte nämnda i tråden.
De var radarpar från barndom men gick skilda vägar en tid efter Helenas försvinnande av okänd anledning.
Ofta ute på stan och cirkulerade om de inte var ute och festade.
Inga folk pratar om. Det finns ingen anledning.

Vad har ni för signalement? Och tankar? Vittnesutsago och trovärdighet? Är det möjligt att gärningsman ej nämnts i tråden?
Tack på förhand!

Min fetning. Vad är detta för några personer då ? Detta är också ett sådant här inlägg som väcker intresse. En "följdfråga" i ett annat ämne då till Prinzezzan : Vet du vilka dessa är ?
Eller någon annan som kan tänkas veta ?
Citera
2023-03-10, 16:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning. Helena seglar alltså med tre(!) andra killar, ingen tjejkompis är alltså med på denna båt. Nu blir jag intresserad för jag tycker faktiskt detta låter märkligt och ovanligt. Vill du maska fram namnen eller vet du det ?

Nej, Med HMJ verkar ju vara att han inte har eller aldrig haft våldskapital. En som själv i varje fall inte är kapabel till sådana här handlingar. Men som medhjälpare/chaufför-bärare av kropp ? Inte omöjligt kanske. Om han skall kunna leva med detta någorlunda problemfritt skall han ju då absolut inte på något sätt varit med att själv att ha orsakat Helenas död, utan då bara varit med som hjälpare till BW( om han var GM) att komma ur denna knipa. Han kan då också hjälpa BW (om han var GM) av bara farten i chock , tänker jag mig. Spekulering.

Jo, en ska ha varit tjej:

1. en (tjej)kompis till Helena
2. (tjej)kompisens pojkvän
3. samt en släkting (?) till pojkvännen

Jag kan inte spekulera i om HMJ kan ha varit med som ev. medhjälpare/chaufför, då jag aldrig har fått någon uppgift om att han ska ha varit inblandad. Nu finns det ju vissa omständigheter som är lite underliga när det gäller uppgifter om BW, och OM det skulle ligga någon sanning (i den mån att BW skulle ha varit iblandad i försvinnandet) i uppgifterna, då blir det en annan sak, då BW och HMJ verkar ha varit nära kompisar. Allt är möjligt - och omöjligt - så länge man inte vet.
Citera
2023-03-10, 17:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad roligt och samtidigt skumt att du plötsligt är så väldigt insatt och angelägen. Närmast desperat. Hur kommer det sig? Så här är det. Du kan på alla möjliga sätt krångla och röra till det för att det gangnar dina ändamål. Men det leder bara till att fler förstår att BW och HMJ är GWs gärningmän.

Ja det här var en personlighetsförändrig som heter duga, pissråttan i fabeln är plötsligt som bortblåst
Citera
2023-03-10, 17:26
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det här var en personlighetsförändrig som heter duga, pissråttan i fabeln är plötsligt som bortblåst

Skall du attackera mej idag också? Kommer du inte ihåg hur jag stöttade dej när du misstänkte ClLe och hans bror? Jag har också stött dej när du och IB03 slog er ihop med InkaInka. Nu stödjer jag dej när du misstänker BW och HeJu - så varför attackerar ni mej?

Och vad menar du med att pissråttan är bortblåst. Visst, jag skrev lite längre än jag brukar. Föredrar mer att tänka en att skriva eftersom jag skriver på mitt eget sätt och ibland blir hånad för det. Men nu kände jag att jag ville visa för Skvagg att Gws skrivning passar på fler gärningsmän så att han inte begränsar sig till några få. Vad var det för fel med mitt inlägg.

Känns bara som ni hånar mig för att ni saknar argument. Trodde aldrig att du av alla skulle sjuncka så djupt. Jag är dessutom ingen pissråtta. Tyckte bilden var kul bara och valde användarnamn efter det.
Citera
2023-03-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Skall du attackera mej idag också? Kommer du inte ihåg hur jag stöttade dej när du misstänkte ClLe och hans bror? Jag har också stött dej när du och IB03 slog er ihop med InkaInka. Nu stödjer jag dej när du misstänker BW och HeJu - så varför attackerar ni mej?

Och vad menar du med att pissråttan är bortblåst. Visst, jag skrev lite längre än jag brukar. Föredrar mer att tänka en att skriva eftersom jag skriver på mitt eget sätt och ibland blir hånad för det. Men nu kände jag att jag ville visa för Skvagg att Gws skrivning passar på fler gärningsmän så att han inte begränsar sig till några få. Vad var det för fel med mitt inlägg.

Känns bara som ni hånar mig för att ni saknar argument. Trodde aldrig att du av alla skulle sjuncka så djupt. Jag är dessutom ingen pissråtta. Tyckte bilden var kul bara och valde användarnamn efter det.
Du kommer igen, vi måste vänja oss vid att alla inte tycker lika .Det är det som för tråden framåt
Citera
2023-03-10, 18:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu har du verkligen rört till det för dej

GW redovisar sin teori i boken Professor Wille Vingmutter sidan 481-484. Han beskriver ett skeende steg för steg: hur Helena får skjuts av två personer, som är bästa kompisar sedan många år. Hur hon rusar ut ur bilen på östra sidan Kohagen. Hur hon attackeras i Kohagen av passageraren i bilen. Hur föraren under tiden kör runt bilen till lekplatsen. Hur Helena dödas av passageraren. Jag siterar boken:

Eftersom det rör sig om ett skeende så är det alldeles uppenbart att när de kommer ut på den större vägen efter mordet så väljer man riktning hem och inte bort från hemmet. Du säger att man kommer ut på den större vägen när man lämnar cykelvägen. Där kan man välja att åka norrut eller söderut. Om du har rätt väljer de norrut, men det är inte i riktning hem, varken färdmässigt eller kompassmässigt. Väljer de att resa söderut är det någorlunda i rätt riktning kompassmässigt för BW men inte för HeJu. Färdmässigt är det dock i rätt riktning för alla som var med i InkaInkas två bilar.

Precis som du säger passerar de en båthamn i Vänern på resan i riktning hem. Om GW menar kompassmässigt i riktning hem blir det helt omöjligt. Färdmässigt blir det också omöjligt, om man inte tänker sig att de gör en avstickare. Denna avstickare måste i så fall ha gjorts efter det att man börjat köra i riktning hem. GW placerar nämligen färden till båten efter det att man börjat köra i riktning hem. Om du har rätt skulle GW istället ha skrivit att man kör till en båthamn (utan att speca vilken) och först därefter kör man i riktning hem.

Du hävdar att HeJus hem avses och att han bor i ett område utanför Mariestad. Det fungerar bara om Mariestad tolkas strängt som stadskärnan. Men med den tolkningen blir Radbyn, Bråten, Södra vägen mm mm också utanför Mariestad. Möjligtvis fäster du dej vid att själva udden Ekudden är utanför Mariestad. Det är sant, men bostadsområdet Ekudden är en stadsdel i Mariestad. Eftersom GW talar om platsen där man bor så måste det handla om stadsdelen Ekudden. Om den inte skall räknas till Mariestad så måste alla stadsdelar utanför centrum också räknas som utanför stan, vilket en Stockholmare mycket väl kan tycka.

Jag håller med dej om att Wille Vingmutter kan tolkas som du gör om man ser det som en slags kåd, men bara om riktningen är färdmässig och bara om färden till båten blir en avstickare efter det att man svängt söderut på Ekuddenvägen. Men med den tolkningen stämmer GWs text in på alla i InkaInkas bilar. Faktum är att Vingmutters beskrivning i så fall stämmer in på i stort sett alla på HincRoburs lista som är i någorlunda rätt ålder. Att tolka Wille Wingmutter som en slags kåd är alltså möjligt, men det sker till priset att den förlorar i princip hela sitt värde som ledtråd.

Beträffande vad BW vet i ett tidigt skede så skall man komma ihåg att vännerna letade efter Helena redan på söndagen och det påstås i tråden att BW var med och sökte redan då. Att info snabbt spreds bland Helenas bekanta redan på söndagen om vad hon sagt och gjort och vilka hon träffat är därför inte förvånande.

Beträffande nycklar och plånbok så skall man tänka på att Ulrika sagt att hon vill bli väckt om hon somnat. Eftersom taxiföraren behöver få betalt snabbt för att fortsätta jobba så är det inte alls märkligt att hon lägger fram en plånbok. Att hon säger att hon lägger ut en nyckel är inte heller märkligt eftersom Helena varken har pengar eller nycklar. Om Ulrika har för vana att låsa om sig så är det rimligt att lägga ut nycklar. Många, t.ex. min familj, hade vid denna tid också en nyckel gömmd utanför huset utifall att någon tappat nyckeln. Att misstänka att Ulrika ljuger för att skydda BW bara för att någon detalj hon nämner idag inte fanns i media 1992 är därför bara fånigt, korkat och högmodigt.

Du Skvagg är alltså inte mycket till räv, möjligtvis en skabbräv, men till fallets lösning har du inte bidragit. Det är InkaInka och IB03 som löst fallet och vet var Helena finns samt vilka de är som var ute och åkte bil med Helena den natten. BW och HeJu var med. Du kan ha rätt i att de ensamma stod för själva mordet, men det är inte du som löst gåtan. All heder tillfaller InkaInka och IB03.

När besökte HA alla dessa adresser och födelsekalaset menar du? Var det innan hon dödades i Kohagen eller efter? Lämnade det större sällskapet lekplatsen i en kortege med 2 bilar då också menar du? Hur du får ihop tidslinjen efter stadt med vittnesuppgifterna från killarna i bilen på Hällristningsvägen? Hur hann dom både gå på kalas med Helena, hämta spriten i lägenheten och bada innan mordet?

Det är nog du som har rört till det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-10 kl. 18:44.
Citera
2023-03-10, 19:52
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Så fint inlägg på något sätt, ärligt och personligt. Hoppas folk undviker påhopp!
Citera
2023-03-10, 19:54
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
När besökte HA alla dessa adresser och födelsekalaset menar du? Var det innan hon dödades i Kohagen eller efter? Lämnade det större sällskapet lekplatsen i en kortege med 2 bilar då också menar du? Hur du får ihop tidslinjen efter stadt med vittnesuppgifterna från killarna i bilen på Hällristningsvägen? Hur hann dom både gå på kalas med Helena, hämta spriten i lägenheten och bada innan mordet?

Det är nog du som har rört till det.

Nej, InkaInka har berättat hur Helena blev skjutsad efter Stadt för att så småningom åka ut till Ekudden. Bland annat åkte man förbi en adress där en kvinna firade sin födelsedag. IB03 och InkaInka har samarbetat om detta och IB03 räknade ut var festen var någonstans. IB03 påpekar även att även om tiden blir knapp när de passerar kalaset så blir tiden än mer knapp om Helena antas gå:

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Här berättar IB03 var kalaset var som Helena åkte till
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Det är alltså IB03 och InkaInka som har forskat med detta och de har en fortlöpande kommunikation med polisen om det. Kanske är det nu lite locket på, men den som läser på i tråden vet nu att Helena fick skjuts, med vilka hon åkte och vart.

Vill du veta mer om kalaset, fråga IB03 och InkaInka. Jag återger bara vad de forskat fram. Bland dem som var med i bilarna finns PeVa, BW, HeJu m.fl. misstänkta. TuSt kände också till detta och talade med Helena i telefon när hon var på festen. Allt står i tråden i höst och det är inte jag som säger det utan IB03 och InkaInka. Trodde du var insatt i detta och fått InkaInkas matrial.
Citera
2023-03-10, 21:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag är 100% säker på att det är dessa två som är GM enligt GW. Jag har inte full insyn i deras resp alibi. Via mina källor har jag förstått att de på ett listigt sätt snackat ihop sig. Om det innefattar flera personer än de två själva vet jag inte säkert. Förmodar att det kan vara en mycket närstående till en av dem inblandad också. Man ska betänka att polisen trott och kanske till viss del tror på en (1) GM. Om man alltså kan ”bevisa” att man var i sällskap med någon så ansågs man som mindre trolig GM. Innan BW ens kom i närheten av att vara lite misstänkt så hade han haft tid att förhöra sig om vad grannarna/vittnena, familjen A och till viss del polisen visste genom hans goda kontakter med BB, Ulrika och Arne.
Ja han var väldigt duktig att involvera sig i försvinnandet denna BW och smöra för familjen Andersson.
Ute och letade efter H redan innan polisen kom, han hade lätt kunnat placera ut skorna vid denna tidpunkt.
Hela pusslet börjar nu bli klart, tyvärr lär aldrig GM/Gmän leda oss till kroppen.
Citera
2023-03-10, 21:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vill du veta mer om kalaset, fråga IB03 och InkaInka. Jag återger bara vad de forskat fram. Bland dem som var med i bilarna finns PeVa, BW, HeJu m.fl. misstänkta. TuSt kände också till detta och talade med Helena i telefon när hon var på festen. Allt står i tråden i höst och det är inte jag som säger det utan IB03 och InkaInka. Trodde du var insatt i detta och fått InkaInkas matrial.

Om det var så här det gick till, dvs att en massa vänner och bekanta befann sig HA"s närhet under hennes sista timme i livet hade försvinnandet klarats upp ganska snabbt.
Nu är det ju så att Helena bokstavligen talat gick upp i rök efter att hon lämnade torget utanför stadt. Endast dom 2 GM vet vad som hände sen. Därefter har man snackat ihop sig och hållit tyst om detta i 30 år, det är inte en hel drös med folk som färdades i 2 bilar som har snackat ihop sig.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-10 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in