2023-03-10, 11:01
  #33133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja relationen CdC/CB/Saba vill man veta mer detaljer kring.

Om ryktet är sant, att CB och Saba var förlovade i juli, gissar jag med stor sannolikhet att de även var tillsammans i juni. Relationen med CdC måste nästan gått lite under radarn då. Du vet vad jag tror här.

Sen det här med signalement är ganska intressant för det brukar vara det som står ut mest man lägger märke till och kommer ihåg.

Mannen i Kungsan, Sabas polare, har ett tydligt signalement som ”jättestor”. CB hade också ett tydligt signalement som Janne på Brogatan sätter fingret på: mörkhårig, lite längre hår, missbrukartyp. Ingen jätteperson alltså. Efter att själv sett den samtida bilden på unge CB stämmer det som J beskriver om honom. Det är sannolikt inte alls samma personer.

”Jättar” fanns det som bekant i Vinofs krets. Den potentiella kopplingen till Saba är isf väldigt intressant mtp FPL2.

Knarkare är promiskusösa och gränslösa - de säljer sex, de tappar hämningar pga missbruket, de uttrycker känslor väldigt direkt osv. Uppstår tycke så hamnar man lätt i säng. Detta finns tom beskrivet i utredningen. Att CdC gick bakom ryggen på Saba, det är fullständigt tänkbart. Om de delade samma kille (CB) var det såklart intressant för utredningen.

Javisst, det fanns tre "jättar" på E-vägen. Hela Roberts familj var storväxt, enligt en person som kände Vinof. Jag har själv pratat med den här personen, som berättade massor av saker. Väldigt konstigt situation, för övrigt. Jag frågade om Vinof och den här personen pratade på, utan att känna mig alls. Tackar tackar.

Ja den tänkbara kopplingen till Saba är uppenbar. Hur polisen tänkte, fattar man inte. CdC ska sova hos Saba + jättestor snubbe. Att det fanns tre jättestora snubbar 70 m från FP2, det visste polisen, eftersom man hade besökt E-vägen 25 i juni, pga bilstölden. Polisen behövde inte ens leta efter dessa snubbar, för man hade redan antecknat deras namn, i början av juni. Man visste var de fanns.

Roberts pappa bodde dessutom i S-berg, ett par kilometer från E-vägen.

CB är ung 185 cm lång och mager. Han var nedgången på sommaren 1984. Han såg antagligen ut som en piprensare och bör inte ha sett stor ut. Hårfärgen stämmer dessutom inte, som sagt var.

Enligt TÅ var mannen "mer blond" och inte mörkhårig. Roberts familj var blond, som jag fattat det.

E-vägen lockade dessutom bostadslösa människor, av förklarliga anledningar.
Där fanns värme, kokmöjligheter, tomma kontor, duschar, soffor, sängar och fåtöljer, självklart.
De sommartomma lokalerna måste ha varit perfekta för bostadslösa knarkare
Och att missbrukare övernattade på E-vägen 25, det vet vi ju .....
Citera
2023-03-10, 11:38
  #33134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Du läser alltså inte svaren du får. Varför är du i tråden överhuvudtaget?
Jag skulle kunna beskriva flera personer som hängt sig på låg höjd (från dörrhandtag tex) och det finns miljoner exempel på människor som hängt sig på låg höjd. Det är inte ngt konstigt.
Varför pratar du om saker du inte vet ett dugg om?
Jag har själv träffat en person som hängde sig i ett persiennsnöre och avled.
Angående fallet du tog upp (TH:s anhörig) har det inget med CdC att göra.


Felet med dig är att allt du alltid kräver att dina hänvisningar är 1000 sant och alla andras inlägg rena lögnerna. Du bryr dig inte ett dugg om att fallet fortfarande är olöst.
Att TH:s anhöriga (Gamla döda frun) jnte skulle ha med CDC att göra. Skojar du. Om TH blivit dömd för att både mördat och styckat en kvinna och mordutredaren ser i hans brottsregister att han varit misstänkt i ett tidigare mystiskt dödsfall på en kvinna hans före detta fru, då är det ju mordutredarens skyldighet att undersöka om han kanske är en seriemördare.

Jag glömde en viktig sak. Att man hittade TH:s före detta fru sittandes på golvet bredvid sänggaveln med ett rep virat runt halsen med andra änden virad runt sängstolpen, bevisar inte att hon tog livet av sig. Det kan mycket väl varit han som arrangerat upp detta för att dölja att han tog livet av henne. Strypmord kan en erfaren rättsmedicinare se med blotta ögonen, behövs det öppnar han upp halsen för att studera halskotorna som då borde ha klämskador.
__________________
Senast redigerad av MottisXL 2023-03-10 kl. 12:01. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-10, 12:43
  #33135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja relationen CdC/CB/Saba vill man veta mer detaljer kring.

Om ryktet är sant, att CB och Saba var förlovade i juli, gissar jag med stor sannolikhet att de även var tillsammans i juni. Relationen med CdC måste nästan gått lite under radarn då. Du vet vad jag tror här.

Sen det här med signalement är ganska intressant för det brukar vara det som står ut mest man lägger märke till och kommer ihåg.

Mannen i Kungsan, Sabas polare, har ett tydligt signalement som ”jättestor”. CB hade också ett tydligt signalement som Janne på Brogatan sätter fingret på: mörkhårig, lite längre hår, missbrukartyp. Ingen jätteperson alltså. Efter att själv sett den samtida bilden på unge CB stämmer det som J beskriver om honom. Det är sannolikt inte alls samma personer.

”Jättar” fanns det som bekant i Vinofs krets. Den potentiella kopplingen till Saba är isf väldigt intressant mtp FPL2.

Att diskutera dessa signalement och var de passar in i det stora pusslet, är intressant.

Det är sällan som amatördeckare får ett sånt här material att jobba med.
"Kul" kanske är fel ord i sammanhanget men det är verkligen beroendeframkallande det här.

Det är som ett garnnystan - när man väl fått tag i en tåt, är det bara att dra.
Alla tunga missbrukare (de som hade missbruket absolut första prioritet framför barn och jobb osv) satt ju ihop. Det är en enda lång kedja av sociala kontakter.

Därför sitter deras utredningar också ihop - fingranskar du 30 missbrukare som var aktiva i city på 80-talet, kommer du att se överlappningar. Annika N (Lilla Annika) dyker tex upp i da Costas bedrägeriutredning, från våren 1982, Nille och CB gick på samma vuxenskola osv.

Och här kommer några lösa tankar.

"Robert" och "Stig" gick nog way back, ända till början av sjuttiotalet. Om jag fattat rätt, var de ungdomsvänner, på en ort strax utanför Stockholm.
Jag gissar att R och S var tajta som fan, inte bara pga missbruket.

Och eftersom R och S backade upp Vinof (på Anglais/juni 1984) när det blev bråk, gissar jag att de också umgicks på tu man hand. Antagligen krökade de, hängde på E-vägen och gjorde dumheter.

Och om R var på plats i Högalidsparken (mkt sannolikt) kan vi börja skissa på polarens identitet.
Polaren som "den blonde" (troligen R) hade med sig, var nog inte Martin, som bör ha pratat norrländska, vilket vittnen bör ha noterat.

R:s polare var ngt kortare (180 cm om jag minns rätt) och mörkhårig, eller iaf brunhårig.
Längden och hårfärgen (inte mkt till signalement jag vet) passar nog på "Stig".

Mkt lösa teorier ....

Men scenariot är ju inte konstigt - om R skulle köpa braj av CdC och "Stig" var i centrala S-holm, verkar det naturligt att de två männen skulle handla och kröka tillsammans. De var troligen gamla vänner.

Tyvärr kommer vi inte att få mer info om "Stig". Men vi kan utgå ifrån att han var farlig
En person som umgås med Robert, Vinof och Monika, måste ha ett våldskapital.
Jag tror inte att Vinof tog med vem som helst, när det vankades bråk.
Jag tror inte att han tog med vem som helst när han drev in pengar heller.

Mycket intressant personlighet.

Jag tror att "Stig" var tillräckligt skrämmande för att enskilda poliser skulle känna sig obekväma, och lägger vi till "Robert" och Vinof (lika tokiga dom) får vi kanske en förklaring till polisens ointresse. Att polisen inte fattade var man skulle leta, det är otänkbart. Man hade ingen lust, helt enkelt.

Det som Vinof pysslade med på våren 1984 (när han dödshotade Rune + dottern) var fö inte konstigt i Vinofs värld. Han var ju psykopat och indrivare. Detta var hans livsstil.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-03-10 kl. 13:01.
Citera
2023-03-10, 14:24
  #33136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Knarkare är promiskusösa och gränslösa - de säljer sex, de tappar hämningar pga missbruket, de uttrycker känslor väldigt direkt osv. Uppstår tycke så hamnar man lätt i säng. Detta finns tom beskrivet i utredningen. Att CdC gick bakom ryggen på Saba, det är fullständigt tänkbart. Om de delade samma kille (CB) var det såklart intressant för utredningen.

Javisst, det fanns tre "jättar" på E-vägen. Hela Roberts familj var storväxt, enligt en person som kände Vinof. Jag har själv pratat med den här personen, som berättade massor av saker. Väldigt konstigt situation, för övrigt. Jag frågade om Vinof och den här personen pratade på, utan att känna mig alls. Tackar tackar.

Ja den tänkbara kopplingen till Saba är uppenbar. Hur polisen tänkte, fattar man inte. CdC ska sova hos Saba + jättestor snubbe. Att det fanns tre jättestora snubbar 70 m från FP2, det visste polisen, eftersom man hade besökt E-vägen 25 i juni, pga bilstölden. Polisen behövde inte ens leta efter dessa snubbar, för man hade redan antecknat deras namn, i början av juni. Man visste var de fanns.

Roberts pappa bodde dessutom i S-berg, ett par kilometer från E-vägen.

CB är ung 185 cm lång och mager. Han var nedgången på sommaren 1984. Han såg antagligen ut som en piprensare och bör inte ha sett stor ut. Hårfärgen stämmer dessutom inte, som sagt var.

Enligt TÅ var mannen "mer blond" och inte mörkhårig. Roberts familj var blond, som jag fattat det.

E-vägen lockade dessutom bostadslösa människor, av förklarliga anledningar.
Där fanns värme, kokmöjligheter, tomma kontor, soffor och fåtöljer, självklart.
De sommartomma lokalerna måste ha varit perfekta för bostadslösa knarkare
Och att missbrukare övernattade på E-vägen 25, det vet vi ju .....
Det är möjligt att CdC också sov på E-vägen, självklart.

Roberts pappa var inte särskilt stabil, för övrigt.
På hösten 1984 eftersöktes han pga utebliven hyra. Han var nästan 60 år, om jag minns rätt.
Problematisk familj, minst sagt.

Fantastiskt starkt och modigt av dig, tycker jag, att du gjorde denna kontakt!!!

Det här med att folk helt plötsligt öppnar upp och pratar är inte helt ovanligt. Saker, minnen och tankar, har ett behov att komma ut ur systemet förr eller senare. Därför är inte heller fler samtal med intressanta folk att förkasta.

Att det finns en potentiell länk mellan Saba och Robert/FPL2 är just vad jag letat efter. Som jag var inne på tidigare är det ingen slump att GM valde just FPL2.

Och som du själv säger, denna koppling borde polisen kikat närmre på.

Sen misstänker jag att det varit en väldigt svår uppväxt för Robert och hans syskon. Det märks av hans historia av våld. Förmodligen med avsaknaden av mamman och med en pappa som inte hade verktygen till bättre. Tragiskt.

Nej både polisens efterforskningsarbete och agerande i fallet är ett rent haveri. Precis som vissa tråddeltagare.
Citera
2023-03-11, 00:26
  #33137
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det här med att folk helt plötsligt öppnar upp och pratar är inte helt ovanligt. Saker, minnen och tankar, har ett behov att komma ut ur systemet förr eller senare. Därför är inte heller fler samtal med intressanta folk att förkasta.

Men varför gäller då inte detta helt andra personer i utredningen som fotohandlarparet, jägmästaren, den kvinnliga polisen, hunddamen, dagboksvittnet osv?

De uppräknade vittnena hade väl också ett behov att öppna upp sig och få ut saker, minnen och tankar ur systemet?
Citera
2023-03-11, 08:54
  #33138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu ska det väl ha varit två manspersoner som var inblandade i nedmonteringen? Flickan har väl isåfall sett den andre mannen? Såvida barnet talade sanning?

Enligt åklagarens gärningsbeskrivning så var väl de båda läkarna gemensamt på plats i den lokal där det hela ska ha utspelats?

GW Persson berättar mer om detta. Från 10:55 in i klippet. Mycket intressant allt detta.

https://youtu.be/LXlgUEF6ZEg

Men du "Lawnmoverman" jag nämnde ingenting om att inte båda läkarna (Kollegorna) fanns på plats, det förmodar man ju eftersom dom gjorde allt detta tillsammans enligt tidigare inlägg långt tillbaks i tråden.
Citera
2023-03-11, 09:26
  #33139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Fantastiskt starkt och modigt av dig, tycker jag, att du gjorde denna kontakt!!!

Det här med att folk helt plötsligt öppnar upp och pratar är inte helt ovanligt. Saker, minnen och tankar, har ett behov att komma ut ur systemet förr eller senare. Därför är inte heller fler samtal med intressanta folk att förkasta.

Att det finns en potentiell länk mellan Saba och Robert/FPL2 är just vad jag letat efter. Som jag var inne på tidigare är det ingen slump att GM valde just FPL2.

Och som du själv säger, denna koppling borde polisen kikat närmre på.

Sen misstänker jag att det varit en väldigt svår uppväxt för Robert och hans syskon. Det märks av hans historia av våld. Förmodligen med avsaknaden av mamman och med en pappa som inte hade verktygen till bättre. Tragiskt.

Nej både polisens efterforskningsarbete och agerande i fallet är ett rent haveri. Precis som vissa tråddeltagare.

Tack du, man gör vad man kan ... jag tycker att detta fall är jätteintressant och om jag kan bidra till folkbildning och att fallet inte glöms bort, så är jag nöjd.
Vinofs fd kollega och polare hittade jag såklart på nätet. Jag mailade en av S-holms äldsta flyttfirmor och frågade efter folk som kom ihåg Billiga Andersson. På det sättet hittade jag J, mannen som sålde firman till Vinof. Han "hämtade pengar" med Vinof också, på olika adresser, men det ville J inte prata så mycket om.
Jag har pratat med Monikas fd grannar också. Intressant.
Tyvärr stänger alla personkällor av när de fattar att det handlar om da Costa.
Roberts familj var trasig, ja. Hans syster togs av SOC, om jag minns rätt.
Att både R, brorsan och pappan hamnade hos Vinof, säger ju en hel del.
De tog väl de enkla jobb de kunde få osv + att det fanns polare på adressen, i samma situation.
Att GM valde E-vägen var säkert ingen slump.
För en person som inte är trygg där, är det en extremt konstig dumpningsplats
Man får tänka på att det var sommar också.
I juni är det bara mörkt (eller halvmörkt) ett par timmar varje dygn, även om det är regnigt.
Och området runt Y-korsningen var inte särskilt skyddat mot insyn, vilket polisen noterade.
Krister L såg ju säckarna direkt, ett par månader innan han undersökte dem.
Med tanke på alla hundratals platser som var bättre, är det anmärkningsvärt att säckarna hamnade just där, vid korsningen.
Citera
2023-03-11, 10:17
  #33140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack du, man gör vad man kan ... jag tycker att detta fall är jätteintressant och om jag kan bidra till folkbildning och att fallet inte glöms bort, så är jag nöjd.
Vinofs fd kollega och polare hittade jag såklart på nätet. Jag mailade en av S-holms äldsta flyttfirmor och frågade efter folk som kom ihåg Billiga Andersson. På det sättet hittade jag J, mannen som sålde firman till Vinof. Han "hämtade pengar" med Vinof också, på olika adresser, men det ville J inte prata så mycket om.
Jag har pratat med Monikas fd grannar också. Intressant.
Tyvärr stänger alla personkällor av när de fattar att det handlar om da Costa.
Roberts familj var trasig, ja. Hans syster togs av SOC, om jag minns rätt.
Att både R, brorsan och pappan hamnade hos Vinof, säger ju en hel del.
De tog väl de enkla jobb de kunde få osv + att det fanns polare på adressen, i samma situation.
Att GM valde E-vägen var säkert ingen slump.
För en person som inte är trygg där, är det en extremt konstig dumpningsplats
Man får tänka på att det var sommar också.
I juni är det bara mörkt (eller halvmörkt) ett par timmar varje dygn, även om det är regnigt.
Och området runt Y-korsningen var inte särskilt skyddat mot insyn, vilket polisen noterade.
Krister L såg ju säckarna direkt, ett par månader innan han undersökte dem.
Med tanke på alla hundratals platser som var bättre, är det anmärkningsvärt att säckarna hamnade just där, vid korsningen.

Vinof var en känd alkoholist och knarkare som suttit på torken flera gånger. Eftersom brottet hade en känsla av sexsadistiskt syfte borde gärningsmannen haft potens för det. Nersupna knarkare och alkoholister som Vinof hade för länge supit bort sin potens. Möjligtvis skämdes han för detta som i rena förnedringen ville hämnas på kvinnor för detta och då var ju nerknarkade Da-Costa ett lätt offer. Eller?
Citera
2023-03-11, 10:21
  #33141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
. Som jag var inne på tidigare är det ingen slump att GM valde just FPL2.

Det inte säkert att GM fullföljde sina planer - men oavsett om hen gjorde det eller inte, är valet av E-vägen intressant. Runt E-vägen fanns säkert 100 st platser som borde vara bättre, säkrare, med sämre insyn, mer skugga, där färre människor rörde sig. Det fanns ju massor av vatten också, där säckar kunde sänkas med senar osv. Ändå lämnades två säckar mitt i ett socialt sammanhang, på en trång gata där människor och fordon rörde sig dagligen, alla tider på dygnet. Även om processen avbröts (pga sjukdom häktning en olycka osv) var FP2 ingen bra plats för en person inte var hemma på E-vägen. För en person som var det men inte var tvungen att vara på E-vägen, var det nog en naturlig plats att välja.
Citera
2023-03-11, 10:46
  #33142
Medlem
Jag har mätt körsträckan (på E-vägen) på en karta från 1984 (taxkikartan).
Avståndet mellan E-vägens början till Y-korsningen, var 350-400 meter.
Alltså 700-800 meter, om man ska vända bilen och köra tillbaka. En lång väg för en utomstående, som har en styckad människa i bakluckan.

E-vägen var dessutom enkelriktad. Om GM var obekant med E-vägen och bilburen, stängde hen in sig på ett väldigt konstigt sätt, med bara en utväg, som när som helst kunde blockeras av ett annat fordon, en taxi, en annan personbil, en lastbil osv. Människorna på E-vägen var ju nattaktiva. De kunde komma körande med vilket fordon som helst när som helst.

Det var en smal gata, knappast mer än en "smal landsväg", som E-vägen beskrevs i DN, i slutet av 80-talet. Går du in på DN:s nätarkiv, hittar du en utmärkt bild på E-vägen och korsningen.

Och även om GM var en idiot, som körde nästan 1 km på E-vägen med likdelar i skuffen, bör hen ha vetat att E-vägen hade dåligt rykte och att det var ett ökänt slumområde, liknande Lugnet och Fisksjöäng. Var GM obekant med E-vägen, talar ALLT emot att använda denna gata.

Under hela sommaren var människor aktiva på E-vägen, vilket jag beskrev i höstas.
SVIMA (på nr 5) hade öppet hela sommaren, det såldes bilar på nr 41 och nr 25 osv.

Den period när GM kunde vara säker på att operera ifred, måste ha varit extremt kort.
Antagligen var det bara ett par timmar om dygnet, när alla försäljare och affärsverksamheter låg nere, och hur fan kunde GM veta vad de sysslade med?

Kanotföretaget SVIMA tex, hade ju sin högperiod på sommaren och anställda kunde säkert köra grejer och fixa på kontoret sent på kvällen osv. Lägg till diverse övernattare, alkisar och knarkare .... det var i princip aldrig helt säkert att lämna säckarna vid korsningen. Om GM kom utifrån och hade noll på E-vägen, hade hen extrem tur ......
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-03-11 kl. 10:51.
Citera
2023-03-11, 10:56
  #33143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det inte säkert att GM fullföljde sina planer - men oavsett om hen gjorde det eller inte, är valet av E-vägen intressant. Runt E-vägen fanns säkert 100 st platser som borde vara bättre, säkrare, med sämre insyn, mer skugga, där färre människor rörde sig. Det fanns ju massor av vatten också, där säckar kunde sänkas med senar osv. Ändå lämnades två säckar mitt i ett socialt sammanhang, på en trång gata där människor och fordon rörde sig dagligen, alla tider på dygnet. Även om processen avbröts (pga sjukdom häktning en olycka osv) var FP2 ingen bra plats för en person inte var hemma på E-vägen. För en person som var det men inte var tvungen att vara på E-vägen, var det nog en naturlig plats att välja.

Båda fyndplatserna har redan fått sina logiska förklaringar (Fast lite sinnessjuka val var det ju. Att plastpåsarna vid Fpl:1 stoppades ner öppet bakom ett smalt träd (Som dagstidning visade bild på dagen efter där polis höll upp påsarna) där massor med raggare samlas för att sätta på brudarna varje natt i skydd av Essingeleden ovanför, visar på att han som lade dit påsarna ville att dom skulle upptäckas, för det var ju bara30-40 meter till bron där strömt vatten hade seglat iväg påsarna till okända vatten.

Påsarna vid Fpl:2 dom dumpades där på vägen hem till Täby Kyrkby där dumparen bodde, men hade han varit smart kunde han slängt in dom på Norra Begravningplatsen för dåvarande E4 gick nära staketet in till begravningsplatsen Som hette Linvävarvägen sen raka vägen fram till Haga Norras trafikljus och vidare
mot Upplands Väsby (Sandamotet) och där höger in på Vallentunavägen och raka vägen till mot hemmet, i stället för att ta krokiga Norrtäljevägen E3.
__________________
Senast redigerad av MottisXL 2023-03-11 kl. 11:37. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-11, 12:22
  #33144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Det här med att folk helt plötsligt öppnar upp och pratar är inte helt ovanligt. Saker, minnen och tankar, har ett behov att komma ut ur systemet förr eller senare. Därför är inte heller fler samtal med intressanta folk att förkasta.

Nej det är verkligen inte att förkasta. Människor förstår ju inte heller vilket värde deras stories har, att man kan sätta in helt lösryckta fragment i stora sammanhang. J tex, han förstod inte Vinofs missbruk. J trodde att att Vinof knarkade "för han var så j-a konstig" och när J nämnde "spasmer" så faller ju bitarna på plats. Klart att det var tjack som Vinof missbrukade. Vilken sorts missbrukare har spasmer?

Tjacket leder till överdrifter på alla plan och Vinofs gränslösa, yviga beteende verkar typiskt för en tjackis. Det kan också förklara varför han var på streetan och köpte sex av en tonåring, vid 43 års ålder. Tjackisar är bla översexuella, som vi alla vet.

Man blir ju mörkrädd när man tänker på vad Vinof & Co kunde hitta på. Vinof, Robert och Stig ville man inte träffa i grupp, när de dragit tjack och krökat .....

Usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in