2023-03-11, 07:46
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det fungerar inte så, man avlar fram rätt egenskaper. Att kunna tämja en specifik räv är bara galet påhitt.

Jag är inte säker på det har sätt häpnadsväckande förvandlingar av vilda djur. Tänkte även om det är ok att fånga ett djur i nät exempelvis utan att döda det (jakt) för att ha som husdjur jag menar i Sverige har vi ju allemansrätten?
Citera
2023-03-11, 07:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Jag är inte säker på det har sätt häpnadsväckande förvandlingar av vilda djur. Tänkte även om det är ok att fånga ett djur i nät exempelvis utan att döda det (jakt) för att ha som husdjur jag menar i Sverige har vi ju allemansrätten?
Man får inte fånga in levande djur i Sverige. Förutom de där grodynglen. Så enkelt är det. Naturligtvis får man fiska.
Citera
2023-03-11, 07:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Du verkar mer än lovligt förvirrad. Att fånga ett vilt djur räknas självklart som olaga jakt och du blir dömd för det.
Allemansrätten har ingenting med det att göra.
Citera
2023-03-11, 07:58
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Man får inte fånga in levande djur i Sverige. Förutom de där grodynglen. Så enkelt är det. Naturligtvis får man fiska.

Jasså vad är det för skillnad? Varför skall fiskar och grodyngel diskrimineras vem har bestämt att de är värda mindre än en räv det är ju liv vi pratar om här!
Citera
2023-03-11, 08:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jasså vad är det för skillnad? Varför skall fiskar och grodyngel diskrimineras vem har bestämt att de är värda mindre än en räv det är ju liv vi pratar om här!
Just grodyngel är undantagna. Det är inget jag kommit på, så är det bara. Och det måste vi förhålla oss till.
Citera
2023-03-11, 08:22
Medlem
Att "tämja" i den bemärkelsen att räven är foglig, kelig, äter ur handen, låter sig bli klappad och beter sig som hund/katt är inga problem.

Inte för "Josefine Foxman" iaf.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...oxman-dagligen
Citera
2023-03-11, 08:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Att "tämja" i den bemärkelsen att räven är foglig, kelig, äter ur handen, låter sig bli klappad och beter sig som hund/katt är inga problem.

Inte för "Josefine Foxman" iaf.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...oxman-dagligen

Fast det där är ingen tam räv, dvs domesticerad.
Att rävar kommer till människor för att tigga mat är inget nytt, det vet folk ute på landet.
Även här i Stockholm har vi gott om nyfikna rävar som lever som sk stadsrävar.
Den där räven kan lika gärna hugga henne i handen som att låta sig matas, den är absolut inte att liknas med en hund eller ens en katt.

Edit/ fånigt att hon blivit anmäld till länsstyrelsen. Det är tillåtet att mata vilda djur.
Senast redigerad av konstapel 2023-03-11 kl. 08:34.
Citera
2023-03-11, 08:39
Medlem
MyJustices avatar
Skulle tro att du kan det .. har haft närkontakt med några räver , de var jättegoa
dock blir de inte rumsrena , har jag hört .
så ha dem inomhus kan du glömma
Citera
2023-03-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fast det där är ingen tam räv
Nu skrev jag "tämja" inom citationstecken just för att förekomma liknande kommentarer, tydligen kan man inte helgardera sig mot idioti...

Räven kommer till henne dagligen, leker med hennes katter och kan dessutom göra konster på kommandon, om du menar att det skulle vara vanligt "på landet" så får du gärna visa på något som styrker din magkänsla.
Citera
2023-03-11, 08:48
Medlem
Du ska nog hitta en rävunge i såfall, då ska det inte vara några problem. dem hade ju tam räv i saltkråkan. Men frågan är hur det går när den blir vuxen
Citera
2023-03-11, 08:54
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nu skrev jag "tämja" inom citationstecken just för att förekomma liknande kommentarer, tydligen kan man inte helgardera sig mot idioti...

Räven kommer till henne dagligen, leker med hennes katter och kan dessutom göra konster på kommandon, om du menar att det skulle vara vanligt "på landet" så får du gärna visa på något som styrker din magkänsla.

Lugn och fin nu farbror haschpundaren, du får nog stoppa i dig lite mer benzo för du verkar ha ett väldigt dåligt bakishumör.
Tål du inte att folk citerar dig så rekommenderar jag att du slutar posta inlägg.

Jag såg att du skrev "tämja", det förtar inte faktum att du uppenbart anser att räven är "tam" bara för att den tigger mat och låter sig bli klappad.
Jag talar från kunskap och inte från någon magkänsla från ett inslag i SvT, på tal om idioti.
Citera
2023-03-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Lugn och fin nu farbror haschpundaren, du får nog stoppa i dig lite mer benzo för du verkar ha ett väldigt dåligt bakishumör.
Tål du inte att folk citerar dig så rekommenderar jag att du slutar posta inlägg.

Jag såg att du skrev "tämja", det förtar inte faktum att du uppenbart anser att räven är "tam" bara för att den tigger mat och låter sig bli klappad.
Jag talar från kunskap och inte från någon magkänsla från ett inslag i SvT, på tal om idioti.
Mm... en sån där mystisk schamankunskap va? Andlig upplysning? Sånt som det finns exakt 0 (noll) källor eller vetenskap bakom...

Och på tal om idioti, jag skrev exakt vilka egenskaper jag avsåg när jag skrev tam inom citationstecken, just för at6t förekomma ditt trams. Om du ändå tolkar ordet tam bokstavligt (eller tror att jag gjorde det) så är det DU som är idioten.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-03-11 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in