2023-03-10, 11:14
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du intog en inbillad position av överlägsenhet, jag stack hål på din bubbla och nu måste retirera för att rädda ansikte vilket alltid är svårare för en lögnare.

Du gör ett antagande baserat på fallande tryck, nämligen att det övergår i vakuum. Det finns inga bevis för att ett sådant förhållande är möjligt. Naturligtvis undviker du nu i varje inlägg att säga det också och du argumenterar nu enbart för ditt ego.

Jag behöver inte presentera några källor eftersom påståendet om att jorden är en sfär är ditt påstående.
Det är du som ska presentera bevis för ditt påstående.

Dina försök att vända mina argument emot mig har gått om intet, vilket ditt pinsamma försök till att likställa tvivel med antagande tydligt visar mig. Du gör ett outvecklat intryck.
Uppenbarligen förstår du inte det du läser. Det är fortfarande så att lufttrycket minskar tills det är väldigt nära vakuum. Att flera källor uppmätt detta resultat är utom tvivel.

Att jorden är en sfär har har massvis med källor oberoende av varandra kommit fram till under de senaste årtusendena. Det är inget jag själv behöver komma fram till.

Vilka andra resultat har kommit fram till att jorden är platt mer än att "den ser platt ut"?
Citera
2023-03-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Du menar refraktion, det är böjning av en signal när den passerar genom ett medium. Det betyder bara att radarn vid vissa atmosfäriska förhållande ser längre än normalt.

Beror på våglängd, längre vågor stutsar mot jonosfären och kan nå runt vår glob.
För att detta påstående om vågor studsar mot jonosfären och att horisonten upphör att vara ett hindret vid ducting måste du först bevisa att jorden är krökt, det kan du inte.

Citat:
Har du noll kunskap om kartor? Det är väletablerade fakta, ta och sök så får du se att det stämmer. Det finns INGEN flat earth karta, vad beror det på?
Självklart så presenterade du inga bevis för ditt påstående.

Citat:
Du har uppenbarligen noll kunskap om navigering.
Jag demonstrerade just mina kunskaper varvid du svarade att jag inga kunskaper har, och naturligtvis bidrog du inte med dina påstådda kunskaper. Du inser såklart inte heller att du framstår som mindre skicklig.

Citat:
Vet du hur den ser ut? Berätta, jag plockar fram jordnötter och en öl. Detta blir underhållande.
Nej, jag vet inte hur den platta jorden ser ut, du påstod att du visste. Jag väntar på dig.

Citat:
Åter igen bevisar du din totala okunskap. Det är 1 magnetisk nord och en magnetisk syd. Du skulle inte kunna navigera med en magnetskopass om jorden vore platt. Detta kan verifieras tex med en gyrokompass, ett instrument som är en flat earth dödare!
Du skulle svara få hur magnetiska fält bevisar att jorden är sfärisk, det gjorde du såklart inte. Magnet och gyro kompass fungerar likadant på en platt jord. Gyrokompassen ställs in efter geografisk nord vilket är mittpunkten på rutmönstret och magnetisk kompass pekar mot ett magnetiskt fält, de säger inget om jordens form.

Citat:
Du har uppenbarligen gått Youtube universitetet och tittat på idioter som Mark Sargent och Nathan Oakley.
Än så länge har du inte tillfört diskussionen någon kunskap överhuvudtaget, hittills är det du som är idioten.

Citat:
100% fel, åter igen. Du har tittat på flat earth kanaler på Youtube och tror att du kan ämnet.
Alla beräkningarna vid astronomisk navigering utgår i från ett R värde (jordens radie)!
Nej, de utgår ifrån uppmätt vinkeln mellan horisontalplanet och himlakroppen.

R värdet för den runda jorden utgår ifrån antagandet att jorden är sfärisk och därmed helt värdelöst.

Citat:
Ok, hur förklarar du då att på andra halvklotet är solen närmare under vintern! Det är inte avståndet som gör skillnaden utan vinkeln.

Verkligen! Begriper du inte att det bara gör saken ännu mer löjeväckande! Jösses!

Citat:
Allt jag tar upp är fakta, inga sagor. Enkelt att hitta bevis för det jag tar upp.

Men ändå så lyckades du inte presentera ett enda bevis för dina påståenden utan förlitade dig reservationslöst till din välutvecklade arrogans.
Citera
2023-03-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Uppenbarligen förstår du inte det du läser. Det är fortfarande så att lufttrycket minskar tills det är väldigt nära vakuum. Att flera källor uppmätt detta resultat är utom tvivel.

Att jorden är en sfär har har massvis med källor oberoende av varandra kommit fram till under de senaste årtusendena. Det är inget jag själv behöver komma fram till.

Vilka andra resultat har kommit fram till att jorden är platt mer än att "den ser platt ut"?
Och det är nu som du ska presentera bevis för hur det fallande trycket blir till det du kallar rymden, där klotet kan rotera fritt i vakuum. Men du hänvisar bara till andra och att det redan är bevisat och därför behöver du inte bevisa något utan kan obehindrat sitta här och bara påstå det ena efter det andra.
Vad gör du i tråden då? Varför slösar du bort din tid på en foliehatt som mig? Försvarar du din tro? Älskar du den runda jorden?

Varför tror du att det är tillräckligt för dig att inte bevisa något när du i nästa stund begär av mig att jag ska motbevisa dina påstående! Du vet såklart att det inte är tillräckligt med det skiter du i, som en religiös fanatiker.
Citera
2023-03-10, 12:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Och det är nu som du ska presentera bevis för hur det fallande trycket blir till det du kallar rymden, där klotet kan rotera fritt i vakuum. Men du hänvisar bara till andra och att det redan är bevisat och därför behöver du inte bevisa något utan kan obehindrat sitta här och bara påstå det ena efter det andra.
Vad gör du i tråden då? Varför slösar du bort din tid på en foliehatt som mig? Försvarar du din tro? Älskar du den runda jorden?

Varför tror du att det är tillräckligt för dig att inte bevisa något när du i nästa stund begär av mig att jag ska motbevisa dina påstående! Du vet såklart att det inte är tillräckligt med det skiter du i, som en religiös fanatiker.
Jag begär inte att du ska bevisa att jorden inte är en sfär.

"Att jorden är en sfär har har massvis med källor oberoende av varandra kommit fram till under de senaste årtusendena. Det är inget jag själv behöver komma fram till.
Vilka andra resultat har kommit fram till att jorden är platt mer än att "den ser platt ut"?"

Jag begär att du ska presentera resultat från några källor som oberoende av varandra kommit fram till att jorden inte är en sfär.
Men eftersom du inte lyckats med detta begär jag att du utför några försök där resultatet stödjer din uppfattning. Det har du heller inte lyckats med.
Det tyder på att jorden ändå inte är platt.

Att det är slöseri med tid, att försöka övertyga en omdömeslös fanatiker som du, det håller jag med om. En person som har förmågan att tänka logiskt och kunna dra slutsatser av sanna fakta skulle inte vara totalt resistent mot att förstå hur jorden är formad.
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2023-03-10 kl. 12:39.
Citera
2023-03-10, 12:55
Medlem
Citat:
För att detta påstående om vågor studsar mot jonosfären och att horisonten upphör att vara ett hindret vid ducting måste du först bevisa att jorden är krökt, det kan du inte.
Du kan bevisligen inget om radar eller radio vågor.

Citat:
Självklart så presenterade du inga bevis för ditt påstående.
Att alla kartor är projektioner av en glob. Har du funderat på söka fakta i ämnet? Tar 45 sekunder att hitta bevis för det. Alla kartor som används ÄR projektioner av en glob. INGEN är flat earth karta!

Citat:
Jag demonstrerade just mina kunskaper varvid du svarade att jag inga kunskaper har, och naturligtvis bidrog du inte med dina påstådda kunskaper. Du inser såklart inte heller att du framstår som mindre skicklig.
Ja, du kan noll om radar, kartor sextanter, kompasser. Så bevisligen saknar du kunskap om navigering.

Citat:
Nej, jag vet inte hur den platta jorden ser ut, du påstod att du visste. Jag väntar på dig.

Du använder samma teknik som de större flat earth kanalerna på Youtube och andra plattformar. Du gömmer dig bakom "vi har ingen modell". Du kräver bevis för en globe men kan inte visa något så elementärt som en fungerande flat earth karta!

Citat:
Du skulle svara få hur magnetiska fält bevisar att jorden är sfärisk, det gjorde du såklart inte. Magnet och gyro kompass fungerar likadant på en platt jord. Gyrokompassen ställs in efter geografisk nord vilket är mittpunkten på rutmönstret och magnetisk kompass pekar mot ett magnetiskt fält, de säger inget om jordens form.
Fungerar en magnetisk kompass och en gyrokompass lika dant på en platt jord? Spännande, den ena pekar mot geografiska norr och den andra mot den magnetiska norr. Gyrokompassen fungerar med hjälp av gravitation och jordens rotation. Du har nog inte missat att flat earthern Bob Knodel i en Netflix dokumentär om flat earth visade att jorden roterar 15 grader i timmen med hjälp av ett lasergyroskop!

Citat:
Än så länge har du inte tillfört diskussionen någon kunskap överhuvudtaget, hittills är det du som är idioten.
Och vilka bevis har du kommit med? NOLL iga

Citat:
Nej, de utgår ifrån uppmätt vinkeln mellan horisontalplanet och himlakroppen.
Har du tittat i en Nautisk almanacka? Du kan inget om astronomisk navigering!

Citat:
R värdet för den runda jorden utgår ifrån antagandet att jorden är sfärisk och därmed helt värdelöst.
Och var har du bevisen för en platt jord?

Citat:
Verkligen! Begriper du inte att det bara gör saken ännu mer löjeväckande! Jösses!
Ok, då tar vi solen. Hur långt från oss är den och vad består den av? Vad gör att den roterar runt den platta jord du tror på?

Citat:
Men ändå så lyckades du inte presentera ett enda bevis för dina påståenden utan förlitade dig reservationslöst till din välutvecklade arrogans.
Va inte en fegis, kom med någon form av bevis för den kult du tror på!
Citera
2023-03-10, 13:08
Medlem
Citat:
Bevisligen så har du lärt dig dina dåliga argument på Youtube och andra ställen på internet. Du låter som en repris på Youtubers som Nathan Oakley, Globebusters, DITRH och Mark Sargent.

Vem ligger enligt dig bakom den konspiration du tror på. Vem ligger bakom att dölja flat earth enligt dig och varför döljer de flat earth?

Så, vem och varför?
Citera
2023-03-10, 14:01
Medlem
BradSs avatar
Citat:

Problemet med det här resonemanget är att många plattfötter ser det som deras påstående mot en annan person på ett forum, lika-lika, eller hur? Tyvärr, det är plattfötternas påstående mot tusental års av vetenskaplig forskning och studier, inte mot MrRandom på ett forum. Ni argumenterar inte med "oss", ni argumenterar mot de tusentals forskare som faktiskt har bevisat detta redan många många gånger om.

Därför behöver inte vi som vet att jorden är rund bevisa något alls personligen. Vi behöver bara hänvisa till den groteskt stora mängd bevis som redan finns. Dom där bevisen inte en enda plattfot i världens historia lyckats motbevisa, och en mängd plattfötter har ändå gjort experiment som hjälpt dem bevisa att jorden är rund.

Om du vill påstå att jorden är platt, sure var en sådan som inte kan tänka själv och bara lyssna på andra youtube-idioter, det är ditt val. Men om du vill försöka "arguementera" (inom citationstecken eftersom det är en helt hypotetiskt scenario då du inte gjort något sådant i den här tråden) så är det inte med oss du ska argumentera, utan den veritabla lavinen av bevis som redan finns.

Du är som när en antivax-"forskare" är med i TV och dennes motpart är en faktiskt forskare som är för vaccinering. När verkligheten i tv-studion skulle ha varit en anti-vax-fölrorare på ena sidan bordet och 2000 faktiska forskare på andra sidan bordet.
Citera
2023-03-10, 16:58
Medlem
Citat:

Du får samma chans som alla andra plattisar, vi möts och tar en flygtur där du navigerar efter något som inte bygger på WGS84.
Vi ska ha minst 40 nm mellan våra punkter och vi ska ha 20 punkter.
Vi ska passera över samtliga punkter, du ska beräkna bränsleåtgång samt reserv som max får vara 50 minuter. När vi kommer fram får det inte vara mindre än 45 minuters bränsle kvar.
För att lattja till det lite ska du få berätta hur jag vet höjden eftersom du är helt säker på att lufttrycket inte sjunker med höjden (i ett stängt utrymme blir trycket detsamma överallt). För vi ska också veta höjden vi flyger på så att vi kan rapportera detta men vi ska inte använda lufttrycket till detta eftersom det enligt dig inte fungerar.
Vidare ska du vid start förklara vad som händer med vinden vi har när vi startar, vad exakt på din jordform är det som gör att den vrider sig när vi ökar höjden? Vilket håll vrider sig vinden på norra halvklotet? Den vrider sig nämligen inte på samma sätt på södra.
Du kan också få förklara hur högtryck och lågtryck kan befinna sig jämte varandra i din slutna atmosfär samt åt vilket håll de roterar på respektive halvklot.

När vi sen är uppe i luften kan du få förklara varför jag inte når vissa marksändare förrän jag är på en högre höjd (då är de ju ännu längre bort från mig än när jag inte kunde nå dem).

Du får själv välja hur du ska tracka rutten men du får inte använda någon utrustning som använder WGS84 eller annan som bygger på sfärisk/elipsoid jord.

Ska du bli ännu en som inte vågar anta utmaningen?
Förlorar du får du lova att hålla käften och avregga dig från Flashback utan att skapa nytt konto.
Klarar du alla mina krav här som du borde klara eftersom du så säkert vet att jorden är platt så lovar jag detsamma.
Resultaten får en oberoende jury uttala sig om och där ska dina metoder redovisas.

Ställer du upp eller är du en fegis som de andra?
Citera
2023-03-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det är fortfarande så att lufttrycket minskar tills det är väldigt nära vakuum. Att flera källor uppmätt detta resultat är utom tvivel.

Jag är helt enig med dig. Och det enda vi känner till som kan åstadkomma något sådant är acceleration. Och därför blir det väldigt osannolikt att tänka sig att vi lever på ett klot.
Citera
2023-03-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Bassängen är inte helt inneslutet. Den är öppen uppåt, annars kan ingen bada i den.

"omsluten" då. Ingen kan bada i en icke omsluten bassäng heller. Det kan jag lova dig.
Citera
2023-03-10, 21:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag är helt enig med dig. Och det enda vi känner till som kan åstadkomma något sådant är acceleration. Och därför blir det väldigt osannolikt att tänka sig att vi lever på ett klot.

Så vi accelerera konstant?
Citera
2023-03-10, 21:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
"omsluten" då. Ingen kan bada i en icke omsluten bassäng heller. Det kan jag lova dig.

Du kan bada i havet, det är inte omslutet, Det flyter upp öar, det vill säga kontinenter här och där men fortfarande är 71% hav på jorden. Alla landområden är små pluppar som flyter upp och absolut inte omringar eller stänger in haven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in