2023-03-10, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Presentera ditt argument istället för tramsiga frågor.
Några enkla bevis för att vi lever på en glob.
Radar har en horisont.
Radiovågor har en horisont.
Alla kartor vi använder är projektioner av en glob. Det finns inga flat earth kartor.
Cirkelnavigering, totalt meningslöst om vi levde på en platt jord.
Flygrutter mellan Australien och Sydamerika. Flygtider stämmer inte med en platt jord.
Jorden har bevisligen två magnetiska poler.
Fartyg försvinner över horisonten med botten först.
Astronomisk navigering, skulle inte fundera på en platt jord.
Årstiderna, om jorden vore platt så måste solen ändra fart mellan årstiderna. Vilket vi bevisligen inte ser.

Det får räcka där, listan kan göras mycket längre.
Citera
2023-03-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Några enkla bevis för att vi lever på en glob.
Radar har en horisont.
Vad händer vid 'radar ducting?
Citat:
Radiovågor har en horisont.
Jag har använt radio långt över horisonten.
Citat:
Alla kartor vi använder är projektioner av en glob. Det finns inga flat earth kartor.
Hur vet du det?
Citat:
Cirkelnavigering, totalt meningslöst om vi levde på en platt jord.
Tvärtom, det är ett rakt streck gnonomisk projektion.
Citat:
Flygrutter mellan Australien och Sydamerika. Flygtider stämmer inte med en platt jord.
Det betyder att du vet hur en platt jord ser ut, det gör du inte.
Citat:
Jorden har bevisligen två magnetiska poler.
Hur bevisar magnetiska fält att jorden är ett klot?
Citat:
Fartyg försvinner över horisonten med botten först.
Ja, hindret (horisonten) döljer botten first enligt inversa kvadratlagen.
Citat:
Astronomisk navigering, skulle inte fundera på en platt jord.
I astronomisk navigering skall användaren förställa sig jorden som ett horisontalplan med en himmelssfär med ljuspunkter fästade i den utan kända avstånd till punkterna. Det är inte beskrivningen av ett klot.
Citat:
Årstiderna, om jorden vore platt så måste solen ändra fart mellan årstiderna. Vilket vi bevisligen inte ser.
I globmodellen är solen längre bort under varm årstid på norra halvklotet. Bevisligen så är ju en värmekälla mindre varm när den är längre bort och därmed är inte jorden rund enligt din logik.
Citat:
Det får räcka där, listan kan göras mycket längre.
Det var ingen lista med bevis, det var en lista med påståenden. Du kan naturligtvis inte skilja på påstående och bevis, precis som du har blivit lärd. Det finns inte ett enda bevis för att jorden är en boll som snurrar i vakuum.
Citera
2023-03-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inget som ens skulle gå att mäta med tanke på hur få gasmolekyler det handlar om.
Du menar alltså nu att det är friktion mellan jordens atmosfär och rymden? När slutar klotet att snurra, när blir dagar och nätter längre? Låt mig gissa, det händer först om biljoner år.

Lite som en av era förespråkare Carl Sagan i den här videon
https://youtu.be/HZmafy_v8g8?t=19
Citera
2023-03-10, 09:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det ter sig bara märkligt för dig och det är pga din mediokra kognition. Skillnaden ligger i att du baserar din verklighetsuppfattning på antaganden, det gör inte jag. Du säger att jorden är ett klot och som bevis för detta anför tandpetare fästade vid Globen Arena i Stockholm men kan inte begripa att det du anför är en modell. Du kan inte skilja på fantasi och objektiv verklighet.
Hoppsan, du beskyller andra för antaganden, men tycker inte att din egen världsåskådning bygger på ett antagande.
Du har själv skrivit att du tycker jorden ser platt ut. Då antar du att jorden är platt och tror då att så är fallet.
Citera
2023-03-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Eftersom du inte förstår liknelsen ska jag förklara vad jag menar.

Saker är inte alltid vad de ser ut att vara.
Du tycker jorden ser platt ut. Därför tror du att jorden verkligen är platt.
Husen på andra sidan sjön ser små ut. Men jag tror ändå inte att husen verkligen är så små. Jag tror att husen faktiskt är i normal storlek. Och när jag transporterat mig till andra sidan sjön ser jag att det är helt normalstora hus.

Du väljer helt urskiljningslöst att tro på det du ser utan att fundera på om det är den verkliga formen.
Din liknelsen är värdelös. Vem som helst begriper att husen på avstånd inte är av den storleken, ja förutom du då. Du har aldrig sett den runda jorden och det finns inga bevis för den. Istället säger du att det vi ser inte är vad det ser ut att vara, helt utan bevis. Vi ska bara tugga i oss och ansluta oss till din sekts tro på fantasier.
Citera
2023-03-10, 10:03
Medlem
Citat:
Hoppsan, du beskyller andra för antaganden, men tycker inte att din egen världsåskådning bygger på ett antagande.
Du har själv skrivit att du tycker jorden ser platt ut. Då antar du att jorden är platt och tror då att så är fallet.
Nej, det är inget antagande. Jag får frågan om min uppfattning om jordens form och jag svarar att jorden ser platt ut, jag tror att jorden är platt. Du säger dig veta att jorden är ett klot men kan inte anföra annat än antaganden, avsevärd skillnad.

Eftersom jag alltid påpekar att du och andra gör antagande för att bevisa er ståndpunkt så försöker du nu använda likadana argument mot mig. Vilket visar att du är enbart intresserad av att få tyst på mig så att du ostört kan utöva din religion.
Citera
2023-03-10, 10:08
Medlem
Citat:
Din liknelsen är värdelös. Vem som helst begriper att husen på avstånd inte är av den storleken, ja förutom du då. Du har aldrig sett den runda jorden och det finns inga bevis för den. Istället säger du att det vi ser inte är vad det ser ut att vara, helt utan bevis. Vi ska bara tugga i oss och ansluta oss till din sekts tro på fantasier.

Hur var det nu, handlade inte tråden om jordens form?
Ni är rätt många plattfiskar som hela tiden tar upp religiösa fanatiska idéer, kan inte vara hälsosamt att vara så betuttad i religiöst trams som ni verkar vara.

Håll dig till ämnet och sluta tönta dig som den stora tönt du och dina kollegor på allvar är när ni envist försöker förneka samtliga bevis. Faktiskt inte en enda gång har ni lyckats motbevisa gällande modell över jorden på något sätt. Men ni är världsmästare på att dra in nya påståenden när ni blir tagna med byxorna nere i fyskämshörnet...
Väx upp lite och visa att du är i alla fall 1 dag över 18 år, just nu beter du dig sämre än min rabiata 11 åring som dock VET jordens form eftersom hon är med mig och flyger 😂 Hon förstår till och med WGS84 och att det är en elipsoid som är väldigt precis modell över jordens form och därav kan vi också plotta punkter utmed en rutt och faktiskt ta oss runt dessa.

Så visa att du är något smartare än en amöba och helst över en 5:e klassar 😂
Citera
2023-03-10, 10:16
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om du lärde dig att förstå det du läser skulle du ha förstått det jag skrev. Om du läser mitt inlägg en gång till så kan du se den här meningen "Men jag tror ändå inte att husen verkligen är så små. "

Det är inte nödvändigt att med egna ögon se att jorden är sfärisk. Det är heller inte nödvändigt att själv mäta lufttrycket på olika höjd. När det finns pålitliga källor som gjort olika undersökningar kan man lita på att deras resultat är sanna. När flera källor, oberoende av varandra kommit fram till samma resultat betyder det att det är ett faktum.

Vilka pålitliga källor har du som pekar på att jorden är något annat än sfärisk. Det enda du lyckats presentera är att du tvivlar på att jorden är sfärisk. Tvivel är ett antagande, inte fakta eller bevis.
Citera
2023-03-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men...har du nånsin sett simbassäng där vattnet inte är inneslutet?
Bassängen är inte helt inneslutet. Den är öppen uppåt, annars kan ingen bada i den.
Citat:
Ja, hindret (horisonten) döljer botten först enligt inversa kvadratlagen.
Nej. Inversa kvadratlagen är någonting helt annat.
Citat:
I globmodellen är solen längre bort under varm årstid på norra halvklotet. Bevisligen så är ju en värmekälla mindre varm när den är längre bort och därmed är inte jorden rund enligt din logik.
Skillnaden mellan längsta och kortaste avståndet är 3,4%. Ca 6,9% svagare värme enligt inversa kvadratlagen. Det medför att vintern är något varmare än den skulle vara om solen var som närmast under sommaren. Samtidigt är solen närmast när de har sommar på södra delen av Jorden och längst bort när det är vinter.
Citera
2023-03-10, 10:40
Medlem
Citat:
Om du lärde dig att förstå det du läser skulle du ha förstått det jag skrev. Om du läser mitt inlägg en gång till så kan du se den här meningen "Men jag tror ändå inte att husen verkligen är så små. "
Du intog en inbillad position av överlägsenhet, jag stack hål på din bubbla och nu måste retirera för att rädda ansikte vilket alltid är svårare för en lögnare.

Citat:
Det är inte nödvändigt att med egna ögon se att jorden är sfärisk. Det är heller inte nödvändigt att själv mäta lufttrycket på olika höjd. När det finns pålitliga källor som gjort olika undersökningar kan man lita på att deras resultat är sanna. När flera källor, oberoende av varandra kommit fram till samma resultat betyder det att det är ett faktum.
Du gör ett antagande baserat på fallande tryck, nämligen att det övergår i vakuum. Det finns inga bevis för att ett sådant förhållande är möjligt. Naturligtvis undviker du nu i varje inlägg att säga det också och du argumenterar nu enbart för ditt ego.

Citat:
Vilka pålitliga källor har du som pekar på att jorden är något annat än sfärisk. Det enda du lyckats presentera är att du tvivlar på att jorden är sfärisk. Tvivel är ett antagande, inte fakta eller bevis.

Jag behöver inte presentera några källor eftersom påståendet om att jorden är en sfär är ditt påstående.
Det är du som ska presentera bevis för ditt påstående.

Dina försök att vända mina argument emot mig har gått om intet, vilket ditt pinsamma försök till att likställa tvivel med antagande tydligt visar mig. Du gör ett outvecklat intryck.
Citera
2023-03-10, 10:54
Medlem
Citat:
Trycket är alltså högst längst ner, och som lägst längst upp. Precis som i en simbassäng.

Ja. Ju fler vattenhinkar du staplar på huvudet desto ondare får du. Vad det nu har med ämnet att göra.

Citat:
Med andra ord: är inte densitetsgradienten i atmosfären snarast en väldigt stark indikation på att vi inte lever på ett klot?

Tvärtom. Att lufttrycket sjunker med stigande höjd visar att jorden inte är ett trycksatt system, det visar att det inte finns någon "dome".
Citera
2023-03-10, 11:11
Medlem
Citat:
Vad händer vid 'radar ducting?
Du menar refraktion, det är böjning av en signal när den passerar genom ett medium. Det betyder bara att radarn vid vissa atmosfäriska förhållande ser längre än normalt.
Citat:
Jag har använt radio långt över horisonten.
Beror på våglängd, längre vågor stutsar mot jonosfären och kan nå runt vår glob.

Citat:
Hur vet du det?
Har du noll kunskap om kartor? Det är väletablerade fakta, ta och sök så får du se att det stämmer. Det finns INGEN flat earth karta, vad beror det på?

Citat:
Tvärtom, det är ett rakt streck gnonomisk projektion.
Du har uppenbarligen noll kunskap om navigering.
Citat:
Det betyder att du vet hur en platt jord ser ut, det gör du inte.
Vet du hur den ser ut? Berätta, jag plockar fram jordnötter och en öl. Detta blir underhållande.

Citat:
Hur bevisar magnetiska fält att jorden är ett klot?
Åter igen bevisar du din totala okunskap. Det är 1 magnetisk nord och en magnetisk syd. Du skulle inte kunna navigera med en magnetskopass om jorden vore platt. Detta kan verifieras tex med en gyrokompass, ett instrument som är en flat earth dödare!

Citat:
Ja, hindret (horisonten) döljer botten first enligt inversa kvadratlagen.
Du har uppenbarligen gått Youtube universitetet och tittat på idioter som Mark Sargent och Nathan Oakley.

Citat:
I astronomisk navigering skall användaren förställa sig jorden som ett horisontalplan med en himmelssfär med ljuspunkter fästade i den utan kända avstånd till punkterna. Det är inte beskrivningen av ett klot.
100% fel, åter igen. Du har tittat på flat earth kanaler på Youtube och tror att du kan ämnet.
Alla beräkningarna vid astronomisk navigering utgår i från ett R värde (jordens radie)!

Citat:
Ok, hur förklarar du då att på andra halvklotet är solen närmare under vintern! Det är inte avståndet som gör skillnaden utan vinkeln.

Citat:
Det var ingen lista med bevis, det var en lista med påståenden. Du kan naturligtvis inte skilja på påstående och bevis, precis som du har blivit lärd. Det finns inte ett enda bevis för att jorden är en boll som snurrar i vakuum.
Allt jag tar upp är fakta, inga sagor. Enkelt att hitta bevis för det jag tar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in