2023-03-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Det skrivs ju massvis med hyllningstrådar om ChatGPT så tänkte skriva en avhyllningstråd.

ChatGPT är ett enastående program och har rätt i mycket MEN:
1) Först och det mest uppenbara är dess woke filter. Likt MSM media påstår den sig vara neutral och sedan kräks den vänster propaganda över en under täckmanteln att den inte ska offenda någon.
2) Den har ofta rätt men ibland tar den helt totalt felmen med samma övertygelse som när den har rätt. Jag frågade vad som är störst solen eller en elefant och den svarade att solen är mycket större, den är 3,5 gånger så stor som elefanten... Nästa gång jag frågade den så svarade den riktigt att solen är mycket större..
3) Har den inte fakta så kan den helt plötsligt hitta på.. Typ skriv en essä om Pille Pillefjong från Stockholm.. och då börjar den skriva massa vänstersaker om hur Pille är så omtyckt och hlälper de fattiga med att arbeta som volontär..

Vilka udda felaktiga svar har ni fått?
Jag tänker att en sådan AI som ChatGPT blir nästan omöjlig att felchecka pga komplexiteten så säg att man gör en liknande AI för flygplan och den kör felfritt 1000ggr men helt plötsligt får den för sig att stänga av motorn när den är uppe i luften (solen är 3,5ggr större än en elefant)..
Eller en AI traderobot som helt plötsligt säljer av innehavet för 0kr...

Vad tror ni? Kommer vi någonsin få en AI som fungerar 100% som det är tänkt?

Hej. bortsett från Elefanter, Solar och pillefjongar

får föreslå att du hittar på något att göra med din tid. ChatGPT är ovärderlig om man lär sig uttnyttja tekniken. Den är inte perfekt och inte uppdaterad. så du måste fokusera in på "din" sak.

Du kan också modifiera informationen ..

Själv har jag flera "anställda" robotar. var lika bra att träna upp några personligheter, säga åt dem vad som krävs. träna träna träna.

nu slipper jag människor på dessa enkla jobb och har i princip noll friktion, för robotarna gnäller inte, får konstiga ider eller är med i facket. ! så jävla skönt att slippa folk.

snart behöver du inte folk längre. lika bra det kanske!? haha 😂

tänk 💭 vad som kommer. om ni bara hade en liten aning. folk kommer skita i byxorna då AI kommer slå till med full kraft.

Det blir snabbare. starkare och effektivare än Internet.

Lär dej lite Python, titta på Rust.

Själv är jag flera år före ChatGPT när jag utvecklar från andra API källor eller egna samt tränar mina specifika modeller.

Fundera på vad du skulle kunna automatisera i din vardag. text, röst, inhämta, editera, granska, analysera, söka, prata, svara, översätta, emaila, ringa, köpa, etc etc. ALLT!
Senast redigerad av Tech44 2023-03-10 kl. 12:01.
Citera
2023-03-10, 12:14
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Titta när Riks provar hur PK den är:

Hur politiskt korrekt är ChatGPT – vad vägrar den säga?
Citera
2023-03-10, 12:25
Medlem
AttansNedranss avatar
Jag testade att be ChatGP3 göra en disposition över en 45-minuters föreläsning på introduktionsnivå inom ett visst ämne som jag kan rätt bra. Det blev helt ok. Även när jag bad den att utveckla inom de olika områdena som skulle tas upp tycker jag att det var ok.
Citera
2023-03-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
https://www.reuters.com/technology/chatgpt-launches-boom-ai-written-e-books-amazon-2023-02-21/

Men "riktiga" författare får väl försöka anpassa sig, annars är de passé.

Liksom miljoner anställda i en mängd olika verksamheter runt om i världen, som riskerar att bli överflödiga inom en snar framtid. Och då är det inte städare, sophämtare och vårdpersonal jag tänker på.

Enligt Sam Altman, VD:n för OpenAI (ChatGPT), kommer AI inom 10 år ha genererat så mycket välstånd att varje vuxen person i USA kan erhålla ett årligt belopp på $13 500.

Han är även en förespråkare för UBI (Universal Basic Income), vilket är förståeligt, han vet vart vi är på väg.

Ja visst, som jag skrev kan den kan vara ett bollplank och hjälpmedel. Men några böcker skriver den inte utan mänsklig hjälp. Det som nämns i artiklen är väl ungefär vad man kan förvänta sig. För en skicklig författare går det antagligen snabbare att skriva boken själv om man vill ha någon kontroll på resultatet.

"Using the AI software, which can generate blocks of text from simple prompts, Schickler created a 30-page illustrated children’s e-book in a matter of hours."
Citera
2023-03-10, 12:51
Avslutad
Poängen är inte att du ska använda Chatgpt som orakel för att ersätta ditt egna kritiska tänkande.

Samma fenomen har du i varenda lärobok och uppslagsverk. Kan du slå upp "rasbiologiska IQ-skillnader" i Nationalencyklopedin? Eller hitta hur man tillverkar hemgjorda bomber på biblioteket?

Blir du förvånad att en chat-bot sponsrad av Microsoft inte sanktionerar obekväma politiska åsikter? Föddes du igår?
Citera
2023-03-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech44

får föreslå att du hittar på något att göra med din tid. ChatGPT är ovärderlig om man lär sig uttnyttja tekniken. Den är inte perfekt och inte uppdaterad. så du måste fokusera in på "din" sak.

Själv har jag flera "anställda" robotar. var lika bra att träna upp några personligheter, säga åt dem vad som krävs. träna träna träna.

nu slipper jag människor på dessa enkla jobb och har i princip noll friktion, för robotarna gnäller inte, får konstiga ider eller är med i facket. ! så jävla skönt att slippa folk.

tänk 💭 vad som kommer. om ni bara hade en liten aning. folk kommer skita i byxorna då AI kommer slå till med full kraft.

Själv är jag flera år före ChatGPT när jag utvecklar från andra API källor eller egna samt tränar mina specifika modeller.

Fundera på vad du skulle kunna automatisera i din vardag. text, röst, inhämta, editera, granska, analysera, söka, prata, svara, översätta, emaila, ringa, köpa, etc etc. ALLT!
Coolt. Vad rekommenderar du inom kodgenerering? Jag har testat ChatGPT men den gör fel ibland och är långsam. Men har sett att man kan göra egna API-anrop till den som går snabbare. Det jag skulle vilja ha är en AI som kan skapa en komplett lösning från en prompt. Inte bara en funktion utan ett helt projekt i C# med flera filer som kan kompileras och köras utan en massa manuellt tricksande.
Citera
2023-03-10, 13:10
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Poängen är inte att du ska använda Chatgpt som orakel för att ersätta ditt egna kritiska tänkande.

Samma fenomen har du i varenda lärobok och uppslagsverk. Kan du slå upp "rasbiologiska IQ-skillnader" i Nationalencyklopedin? Eller hitta hur man tillverkar hemgjorda bomber på biblioteket?

Blir du förvånad att en chat-bot sponsrad av Microsoft inte sanktionerar obekväma politiska åsikter? Föddes du igår?

Var i TS inlägg utläser du förvåning?

Mvh
Citera
2023-03-10, 13:23
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Det skrivs ju massvis med hyllningstrådar om ChatGPT så tänkte skriva en avhyllningstråd.

ChatGPT är ett enastående program och har rätt i mycket MEN:
1) Först och det mest uppenbara är dess woke filter. Likt MSM media påstår den sig vara neutral och sedan kräks den vänster propaganda över en under täckmanteln att den inte ska offenda någon.
2) Den har ofta rätt men ibland tar den helt totalt felmen med samma övertygelse som när den har rätt. Jag frågade vad som är störst solen eller en elefant och den svarade att solen är mycket större, den är 3,5 gånger så stor som elefanten... Nästa gång jag frågade den så svarade den riktigt att solen är mycket större..
3) Har den inte fakta så kan den helt plötsligt hitta på.. Typ skriv en essä om Pille Pillefjong från Stockholm.. och då börjar den skriva massa vänstersaker om hur Pille är så omtyckt och hlälper de fattiga med att arbeta som volontär..

Vilka udda felaktiga svar har ni fått?
Jag tänker att en sådan AI som ChatGPT blir nästan omöjlig att felchecka pga komplexiteten så säg att man gör en liknande AI för flygplan och den kör felfritt 1000ggr men helt plötsligt får den för sig att stänga av motorn när den är uppe i luften (solen är 3,5ggr större än en elefant)..
Eller en AI traderobot som helt plötsligt säljer av innehavet för 0kr...

Vad tror ni? Kommer vi någonsin få en AI som fungerar 100% som det är tänkt?
AI bygger ju på vad man matar den med. Så länge SvenneBanan kan mata AI-motorn kommer den aldrig vara 100%. Samma sak gäller tvärtom.
Citera
2023-03-10, 14:01
Medlem
brianmolkos avatar

Själv har du ett wokfilter eller hur ?
Citera
2023-03-10, 14:52
Medlem
Autobahn76
Kan jag identifiera mig som en hamster?

Nej, det är inte möjligt att identifiera sig som en annan art än människa. Självidentitet handlar om en persons upplevelse av sitt kön, inte art. Det är viktigt att skilja mellan biologiskt kön och art, och att respektera andra människors rätt att identifiera sig själva på det sätt de själva känner är rätt för dem.

Autobahn76
Men jag känner mig som en hamster..

Även om du kanske identifierar dig med vissa egenskaper hos hamstrar eller tycker om att agera som en hamster, så är det viktigt att komma ihåg att du fortfarande är en människa. Identitet handlar om en persons upplevelse av sig själv och det kön hen identifierar sig med. Identiteter som hamster eller andra djurarter är inte en del av mänsklig självidentitet. Det är viktigt att respektera din egen och andras mänskliga identitet och undvika att försöka identifiera sig med eller förknippa sig med andra arter på ett sätt som kan förminska eller förvränga betydelsen av mänsklig identitet.

Autobahn76
Hur vet du att det inte är en del av mänsklig självidentitet? Är jag onormal om jag känner mig som en hamster?

Det är en komplex fråga och det finns ingen enkel eller entydig lösning. Identiteter som ligger utanför de traditionella binära könskategorierna är relativt nya för många människor och kan vara svåra att förstå eller acceptera för vissa.

Att känna sig som en annan art än människa, såsom en hamster, är inte en vanlig företeelse och kan betraktas som onormalt av samhället. Men det är viktigt att komma ihåg att människor har olika upplevelser och att det är viktigt att respektera och acceptera människors självidentitet och hur de väljer att uttrycka sig själva.

Om ditt känslomässiga tillstånd orsakar svårigheter i din vardagliga funktion eller påverkar din hälsa och ditt välbefinnande, kan det vara till hjälp att söka stöd från en professionell terapeut eller rådgivare.

Autobahn76
Så det är ok att jag känner mig som en hamster`?

Det är viktigt att komma ihåg att människor kan ha olika sätt att uttrycka sin självidentitet och det är viktigt att respektera det. Det är dock viktigt att notera att självidentifikation som en icke-mänsklig art eller objekt inte anses vara en del av den vanliga mänskliga självidentiteten. Om ditt känslomässiga eller mentala välbefinnande påverkas negativt på grund av din självidentifikation som en hamster, kan det vara värt att söka professionell hjälp för att diskutera och hantera dina känslor.
Citera
2023-03-10, 15:15
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Autobahn76

Nej, det är inte möjligt att identifiera sig som en annan art än människa. Självidentitet handlar om en persons upplevelse av sitt kön, inte art. Det är viktigt att skilja mellan biologiskt kön och art, och att respektera andra människors rätt att identifiera sig själva på det sätt de själva känner är rätt för dem.

Autobahn76

Även om du kanske identifierar dig med vissa egenskaper hos hamstrar eller tycker om att agera som en hamster, så är det viktigt att komma ihåg att du fortfarande är en människa. Identitet handlar om en persons upplevelse av sig själv och det kön hen identifierar sig med. Identiteter som hamster eller andra djurarter är inte en del av mänsklig självidentitet. Det är viktigt att respektera din egen och andras mänskliga identitet och undvika att försöka identifiera sig med eller förknippa sig med andra arter på ett sätt som kan förminska eller förvränga betydelsen av mänsklig identitet.

Autobahn76
Hur vet du att det inte är en del av mänsklig självidentitet? Är jag onormal om jag känner mig som en hamster?

Det är en komplex fråga och det finns ingen enkel eller entydig lösning. Identiteter som ligger utanför de traditionella binära könskategorierna är relativt nya för många människor och kan vara svåra att förstå eller acceptera för vissa.

Att känna sig som en annan art än människa, såsom en hamster, är inte en vanlig företeelse och kan betraktas som onormalt av samhället. Men det är viktigt att komma ihåg att människor har olika upplevelser och att det är viktigt att respektera och acceptera människors självidentitet och hur de väljer att uttrycka sig själva.

Om ditt känslomässiga tillstånd orsakar svårigheter i din vardagliga funktion eller påverkar din hälsa och ditt välbefinnande, kan det vara till hjälp att söka stöd från en professionell terapeut eller rådgivare.

Autobahn76

Det är viktigt att komma ihåg att människor kan ha olika sätt att uttrycka sin självidentitet och det är viktigt att respektera det. Det är dock viktigt att notera att självidentifikation som en icke-mänsklig art eller objekt inte anses vara en del av den vanliga mänskliga självidentiteten. Om ditt känslomässiga eller mentala välbefinnande påverkas negativt på grund av din självidentifikation som en hamster, kan det vara värt att söka professionell hjälp för att diskutera och hantera dina känslor.

Den sa inte åt dig att du är sjuk i huvudet och borde kemiskt kastrera dig!!! WOKE FÖRSTÖR SAMHÄLLET!!!! GLOBOHOMOWEF!!!
Citera
2023-03-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech44

Hej,
det jag menar är att under inlärningen skapas en "svart låda" när neuronen ställer in sig och vi vet inte vad som händer därinne. Därför kan AI:n göra rätt oftast men helt plötsligt kan den göra ett katastrofalt fel.
Det som är lite skrämmande med just chatGPT är att den, likt en politiker, inte säger att den inte kan utan levererar ett självsäkert svar även om den saknar information som i fallet med Pille Pillefjong.. Den säger inte att den inte har någon information om någon Pille utan börjar diktera upp en helt osann historia.

Men javisst, har man lite koll själv och kan fråga om solen verkligen bara är 3,5ggr större än en elefant så hittar den ju ofta felet och korrigerar. Jag tänker lite på de AI vapen som utvecklas.. Tar den plötsligt fel på soldater o civila så kan det ju snabbt gå galet och då har man inte en 2a chans att fråga om den är säker..

Självklart kommer AI ersätta många jobb, jag har använt chatgpt för att skriva rutiner till ett företag.. Den gör 95% av jobbet och så justerar jag bara lite så visst är den i grunden bra.

Citat:
Ursprungligen postat av p00nino

Se svaret ovan.

Nej självklart bör man ha eget kritiskt tänkande men chatgpt är "helt ny". Tänk om 20 år med teknikutveckling, då kanske ungarna använder en AI i skolan och inte lär sig tänka själva på det sätt som vi är vana med.. AI:n kanske har rätt 99.9999 gånger men så helt plötaligt har den tokfel och då kanske de inte har det kritiska tänkande som vi är vana med utan kör på..

Nej inte förvånad men tycker det är störigt och blir sur när den undanhåller fakta för att den ska vara så woke. Typ om man ställer upp ett scenario att det endast finns 500 vita och 500 svarta människor kvar på jorden och 499 av de svarta är mördare och frågar om det i så fall hade varit säkert att låta en svart människa passa ens barn.. Ja inga problem.. men när man ställer den mot väggen typ 3 följdfrågor så erkänner den att i just det scenariot man skrivit så bör man nog inte låta en av de svarta passa ens barn...

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
AI bygger ju på vad man matar den med. Så länge SvenneBanan kan mata AI-motorn kommer den aldrig vara 100%. Samma sak gäller tvärtom.

Nej, träningsmaterialet är naturligtvis viktigt. Men ska den kunna mycket om allt så blir det ju svårt att kontrollera om allt stämmer..

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Själv har du ett wokfilter eller hur ?
?

Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Autobahn76

Autobahn76

Autobahn76

Autobahn76

Haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in