Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Jag diskuterar konsekvenserna att det som står i rapporten. Om du vill diskutera annat finns det forum för det.
Jag förstår förstås att kvinnor inte är en homogen grupp. Att det finns kvinnor som föds med en mer manlig hjärna och därför inte känner sig som en kvinna eller ens tänker som en. Men det handlar om kvinnor generellt. Är kön en social konstruktion, så motsäger förstås den här rapporten det, som mycket annat inom forskningen.
Jag påstår helt enkelt att det återigen visar att påståendet att kön är en social konstruktion är en ren lögn. Det finns inga belägg för det. Kön är en biologisk konstruktion, oavsett om man avser hjärnan eller kroppen. Då båda är biologiska.
Ja naturligtvis ska biologiska skillnader inom medicinen forskas på så att kvinnor, män, vita, svarta, asiater, aboriginer, med flera ska få så bra vård och medicinering som möjligt.
Att inte känna sig som det kön man föds som kallas könsdysfori och är otroligt sällsynt.
Inom gruppen kvinnor finns maskulina kvinnor och feminina kvinnor och alla möjliga sorters kvinnor däremellan. Alla dessa kvinnor är kvinnor och ser sig som kvinnor.
Sen finns det många kvinnor som genom historien och i nutiden protesterar mot sociala/kulturella förväntningar/fördomar gentemot hur en kvinna förväntas uppföra sig, leva sitt liv, göra med sin kropp, se ut, prata, diskriminering på arbetsmarknaden, hur många det ska knullas med, vilka det ska knullas med, vad som ska jobbas med, vad som inte ska jobbas med, osv osv osv. Alltså det sociala könet 'kvinna'.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Inte när det gäller kön. Det är bara påhitt. Många idag för dessutom den felaktiga idén att det är bara miljö. Vilket är helt fel som du själv anser.
Fajten är mot de som anser att kön är en social konstruktion, inte direkt mot de som säger att det inte finns någon biologisk skillnad, men i praktiken är de faktiskt samma personer, då uttrycket faktisk implicerar det. Finns liksom inget om arv i det påståendet. Så då är det mot den lilla promille du ingår i. Men jag upplever nog inte att ni är så få.
Det är ett samspel mellan social konstruktion och biologi. För de flesta är det till största delen en social konstruktion med tanke på att människan är ett socialt flockdjur.
Du är helt fri att tycka att allt handlar om biologi, liksom de som tycker att allt är socialt konstruerat.