2023-03-10, 17:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Alltså för fuck sake.

Och kristendomen består, grovt indelat, av katoliker och protestanter. Islam består av shia och sunni. Utöver detta består mänskligheten av ett myller av ideologier, trosuppfattningar, levnadssätt, livsåskådningar, osv.

Majoriteten av alla människor, inklusive feminister, kan skilja på socialt kön och biologiskt kön.

Och är det några som är grymt medvetna om skillnad på könen så är det nog tusan kvinnor runtom världen som blir grymt diskriminerade socialt, juridiskt, kulturellt, osv.

Varför tror du feminism uppstod till att börja med?
Jag är inte emot feminismen för fem öre, självklart ska ni slåss för era rättigheter. Men när man börjar ljuga och säga att saker inte är som de är och saker som inte går att belägga, då protestera jag, för då är man oärlig.

Det finns inga sociala kön, det är bara ett påhitt för att förklara att alla biologiska hjärnor inte stämmer med den kropp man har. Men det finns ingen social skapelse i det. Den är biologisk.
Citera
2023-03-10, 17:57
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Meh, de kommer fila ut detaljerna tids nog när det gäller ytterligheterna, typ transpersoner i tyngdlyftning, men givetvis är även de medvetna om att det finns biologiska skillnader mellan könen.

Alltså för oss som inte ingår i den sinnessjuka kulten är det ju skitlätt. Inga män i kvinnliga sporter. "Detaljer" som du säger visar bara hur störd och långt gången du faktisk är.
Citera
2023-03-10, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Alltså för oss som inte ingår i den sinnessjuka kulten är det ju skitlätt. Inga män i kvinnliga sporter. "Detaljer" som du säger visar bara hur störd och långt gången du faktisk är.

Ok. Uppfattat att du tycker det. De förstår fortfarande (liksom alla andra) att det finns biologiska skillnader mellan könen.
Senast redigerad av enhalvboj 2023-03-10 kl. 18:08.
Citera
2023-03-10, 18:09
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ok. Uppfattat att du tycker det. De förstår fortrtfarande (liksom alla andra) att det finns biologiska skillnader mellan könen.

Nej retard. Hade dom förstått det hade man aldrig accepterat något så jävla galet som att låta män tävla emot kvinnor i tyngdlyftning och simning tex. Försök förstå verkligheten du lever i istället för ditt konstanta jävla nonsens. Det handlar inte om "detaljer" när en bindgalen kastreringskult klipper kuken av 12 åringar. Du är ett avskum precis som dom.
Citera
2023-03-10, 18:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Nej retard. Hade dom förstått det hade man aldrig accepterat något så jävla galet som att låta män tävla emot kvinnor i tyngdlyftning och simning tex. Försök förstå verkligheten du lever i istället för ditt konstanta jävla nonsens. Det handlar inte om "detaljer" när en bindgalen kastreringskult klipper kuken av 12 åringar. Du är ett avskum precis som dom.

Klart folk inom idrott är medvetna om biologiska skillnader.
Citera
2023-03-10, 18:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag är inte emot feminismen för fem öre, självklart ska ni slåss för era rättigheter. Men när man börjar ljuga och säga att saker inte är som de är och saker som inte går att belägga, då protestera jag, för då är man oärlig.

Det finns inga sociala kön, det är bara ett påhitt för att förklara att alla biologiska hjärnor inte stämmer med den kropp man har. Men det finns ingen social skapelse i det. Den är biologisk.

Det är ju helt upp till dig om du vill ta fajten med den lilla promillen människor som hävdar att det inte finns någon biologisk skillnad mellan könen.

Ja man brukar skilja på "arv och miljö", social varelse och biologisk varelse. Helt rätt.
Citera
2023-03-10, 18:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är ju helt upp till dig om du vill ta fajten med den lilla promillen människor som hävdar att det inte finns någon biologisk skillnad mellan könen.

Ja man brukar skilja på "arv och miljö", social varelse och biologisk varelse. Helt rätt.
Inte när det gäller kön. Det är bara påhitt. Många idag för dessutom den felaktiga idén att det är bara miljö. Vilket är helt fel som du själv anser.
Fajten är mot de som anser att kön är en social konstruktion, inte direkt mot de som säger att det inte finns någon biologisk skillnad, men i praktiken är de faktiskt samma personer, då uttrycket faktisk implicerar det. Finns liksom inget om arv i det påståendet. Så då är det mot den lilla promille du ingår i. Men jag upplever nog inte att ni är så få.
Citera
2023-03-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ja, det sociala könet är en social konstruktion.
Var går gränsen mellan socialt kön och biologiskt kön?

Tjejmilen, tjejtoaletter, kvinnors omklädningsrum och bolagsstyrelser, är det de som identifierar sig som kvinnor som ska in där, eller är det de som föddes som biologiska kvinnor?

En fundering bara.
Citera
2023-03-10, 18:58
Medlem
Citat:
När man talar om kön som en social konstruktion så talar man givetvis om genus (det sociala könet), dvs bland annat de sociala förväntningar man har som respektive kön, vad som anses manligt kontra kvinnligt etc. Att det finns biologiska skillnader mellan könen är nåt som alla vet. Skulle tippa på att just transpersoner är extra smärtsamt medvetna om just detta.

Angående dina frågor så vet nog transpersoners läkare om att de är trans och anpassar sig efter vilket biologiskt kön personen har. En transkvinna kan få sin prostata undersökt och en transman blir testad för livmodercancer (om alla delarna är kvar) etc.

Däremot krävs det säkert mer forskning kring hur läkemedel påverkar en biologisk man som tar östrogen eller vice versa, så där har de som forskar inom området mer att göra.

Jo. Men de biologiska skillnaderna borde få genomslag på beteendenivå. Jag generaliserar nu så be warned. Jag tänker bland annat på aggressivitet. Aggressivitet handlar ju inte bara om att vara våldsam utan får kanske även genomslag på mer subtila sätt, t.ex. vid beslutsfattande, spel, risktagande, osv.

Jag tänker också på hur stora skillnader det kan vara i hur män och kvinnor uppfattar saker, vad som intresserar och driver oss samt skillnader i hur vi reagerar vid exempelvis förälskelse.

När det gäller sociala normer så kan vi ju diskutera varför kvinnor har så lätt att knyta vänskapsband medan män i mycket större utsträckning är ensamma. Varför är män råa mot varandra medan kvinnor tisslar bakom ryggen på varandra? Vad är det som gör att pojkar hellre ägnar sig åt fysiska lekar medan flickor leker med dockor och varandra? Är det sociala konstruktioner eller är det inre drivkrafter bakom?

Det är intressant därför att i den tid vi lever i uppmanas alla ta avstånd från dessa normer, och ändå kryllar det av män och kvinnor som i allra högsta grad lever upp till traditionella könsroller. Att det finns gråzoner och individer som rör sig mellan könsrollerna är av marginell betydelse.

Egentligen skiter jag fullständigt i om män vill sminka sig och gå i kjol eller om kvinnor snusar, svär och pruttar högt. Det rör mig inte i ryggen. Jag tycker att var och en får bete sig som det kön dom känner sig bekväma med. Det som skaver är när man försöker låtsas som att människor beteenden inte påverkas av könshormoner och när man lurar i barn och unga pseudovetenskap utan några som helst evidens.

Det enda som är en social konstruktion är genusvetenskap.
Citera
2023-03-10, 19:04
Avslutad
Finns denna debatten fortfarande??

Forskae har slått fast att kvinnor och mäns hjärnor är annorlunda och bevisat det med olja avancerade nr redan...

Är det en social konstruktion haha

Så kan bara en lgbtq:are i någon form uttrycka sig...
Citera
2023-03-10, 19:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag diskuterar konsekvenserna att det som står i rapporten. Om du vill diskutera annat finns det forum för det.

Jag förstår förstås att kvinnor inte är en homogen grupp. Att det finns kvinnor som föds med en mer manlig hjärna och därför inte känner sig som en kvinna eller ens tänker som en. Men det handlar om kvinnor generellt. Är kön en social konstruktion, så motsäger förstås den här rapporten det, som mycket annat inom forskningen.
Jag påstår helt enkelt att det återigen visar att påståendet att kön är en social konstruktion är en ren lögn. Det finns inga belägg för det. Kön är en biologisk konstruktion, oavsett om man avser hjärnan eller kroppen. Då båda är biologiska.

Ja naturligtvis ska biologiska skillnader inom medicinen forskas på så att kvinnor, män, vita, svarta, asiater, aboriginer, med flera ska få så bra vård och medicinering som möjligt.

Att inte känna sig som det kön man föds som kallas könsdysfori och är otroligt sällsynt.

Inom gruppen kvinnor finns maskulina kvinnor och feminina kvinnor och alla möjliga sorters kvinnor däremellan. Alla dessa kvinnor är kvinnor och ser sig som kvinnor.

Sen finns det många kvinnor som genom historien och i nutiden protesterar mot sociala/kulturella förväntningar/fördomar gentemot hur en kvinna förväntas uppföra sig, leva sitt liv, göra med sin kropp, se ut, prata, diskriminering på arbetsmarknaden, hur många det ska knullas med, vilka det ska knullas med, vad som ska jobbas med, vad som inte ska jobbas med, osv osv osv. Alltså det sociala könet 'kvinna'.

Citat:
Inte när det gäller kön. Det är bara påhitt. Många idag för dessutom den felaktiga idén att det är bara miljö. Vilket är helt fel som du själv anser.
Fajten är mot de som anser att kön är en social konstruktion, inte direkt mot de som säger att det inte finns någon biologisk skillnad, men i praktiken är de faktiskt samma personer, då uttrycket faktisk implicerar det. Finns liksom inget om arv i det påståendet. Så då är det mot den lilla promille du ingår i. Men jag upplever nog inte att ni är så få.

Det är ett samspel mellan social konstruktion och biologi. För de flesta är det till största delen en social konstruktion med tanke på att människan är ett socialt flockdjur.

Du är helt fri att tycka att allt handlar om biologi, liksom de som tycker att allt är socialt konstruerat.
Citera
2023-03-10, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen

Det är intressant därför att i den tid vi lever i uppmanas alla ta avstånd från dessa normer, och ändå kryllar det av män och kvinnor som i allra högsta grad lever upp till traditionella könsroller. Att det finns gråzoner och individer som rör sig mellan könsrollerna är av marginell betydelse.

Egentligen skiter jag fullständigt i om män vill sminka sig och gå i kjol eller om kvinnor snusar, svär och pruttar högt. Det rör mig inte i ryggen. Jag tycker att var och en får bete sig som det kön dom känner sig bekväma med. Det som skaver är när man försöker låtsas som att människor beteenden inte påverkas av könshormoner och när man lurar i barn och unga pseudovetenskap utan några som helst evidens.

Det enda som är en social konstruktion är genusvetenskap.

Det finns ingen motsättning i att du eller jag väljer att leva i traditionella könsroller och att andra som inte vill leva så, lever på ett annat vis.

Ingen påstår att folk inte påverkas av hormoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in