2023-03-10, 06:27
Medlem
Någon som vet om dom har kommit i detta mål?
Citera
2023-03-10, 16:25
Medlem
havregryyns avatar
Det står i lokaltidningen idag att en 40-åring har dömts till 14 års fängelse för sexualbrott mot barn. Det är ett ovanligt långt fängelsestraff måste jag säga. Det måste väl vara samma person som ni diskuterar här?

”På fredagen meddelades domen mot den man i 40-årsåldern som stått åtalad för mängder av grova övergrepp mot barn. Påföljden blir hela 14 års fängelse och närmare en miljon i skadestånd till den utsatta flickan. Domen, liksom åtalet, har varit i det närmaste helt sekretessbelagd, något som är ovanligt även rörande brott av den här arten.
– Det hör till ovanligheten att det sekretessbeläggs så här hårt, men tack och lov är sådana här mål sällan förekommande, säger domaren Anders Carlbaum.”
Citera
2023-03-10, 16:49
Medlem
14 år!
Det är väl hårt. Jag kommer på 2 eller tre personer som fått ett lika hårt straff. Pedofilparet i Munkedal och Hagamannen.
Det är bra att straffen blir hårdare men det ställer samtidigt krav på att straffen för våldsbrott skärps lika mycket. Med tanke på att folk får samma straff för mord.

Det är säkert pga sekretess hit och sekretess dit som det blev 14 år.
Citera
2023-03-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawile
Om dom lagt locket på är det troligtvis för att skydda barn och brottsoffer, finns en del vettiga människor som fattar att om han hänger ut gärningspersoner så drabbas dom oskyldiga runtomkring som förtjänar att få fortsätta leva sina liv. Om han blir dömd så kommer han ju få sitt straff och inför frisläppandet så gör väl Dumpen sitt, i det skedet är det väl viktigast att det sprids vad han gjort, inte nu.

Gäller 99% av alla liknande fall att om GM:s namn och gärningar publiceras kränker det BO. Finns ju en uppsjö av domar på nätet om både det ena och det andra. Varför det är sådan sekretess här är ett mysterium.
Citera
2023-03-10, 17:21
Medlem
RickNesss avatar
Det är ett anmärkningsvärt långt straff (fortfarande för kort enligt mig, de hade gärna fått skjuta honom), och det säger ju en hel del om brottens karaktär. Jag tolkar det som att han har filmat övergreppen och spridit filmerna vidare, filmer som för alltid kommer att fortsätta delas mellan pedofiler. Stackars flicka.
Citera
2023-03-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Det står i lokaltidningen idag att en 40-åring har dömts till 14 års fängelse för sexualbrott mot barn. Det är ett ovanligt långt fängelsestraff måste jag säga. Det måste väl vara samma person som ni diskuterar här?

”På fredagen meddelades domen mot den man i 40-årsåldern som stått åtalad för mängder av grova övergrepp mot barn. Påföljden blir hela 14 års fängelse och närmare en miljon i skadestånd till den utsatta flickan. Domen, liksom åtalet, har varit i det närmaste helt sekretessbelagd, något som är ovanligt även rörande brott av den här arten.
– Det hör till ovanligheten att det sekretessbeläggs så här hårt, men tack och lov är sådana här mål sällan förekommande, säger domaren Anders Carlbaum.”

Tack för svar. Känns bra att det börjar bli hårdare straff.
Citera
2023-03-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
14 år!
Det är väl hårt. Jag kommer på 2 eller tre personer som fått ett lika hårt straff. Pedofilparet i Munkedal och Hagamannen.

Han pappan i Kalmar som hade skrivit dagbok på 5000 sidor med alla övergrepp han gjort på sin dotter dagligen i typ 6år han fick väl 13år o några månader tror jag. Det va väl någon mer förra året som va uppe där runt 13år. Så det går framåt iaf! Även om dödsstraff vore mer lämpligt…
Citera
2023-03-10, 17:51
Medlem
snooper123s avatar
Väldigt hårt straff för att vara Sverige. Men fortfarande för lite såklart.
Citera
2023-03-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Han pappan i Kalmar som hade skrivit dagbok på 5000 sidor med alla övergrepp han gjort på sin dotter dagligen i typ 6år han fick väl 13år o några månader tror jag. Det va väl någon mer förra året som va uppe där runt 13år. Så det går framåt iaf! Även om dödsstraff vore mer lämpligt…

Nu vet ju inte jag om det finns en biologisk koppling mellan GM och BO. Jag vet en i Kalmar län osäker om det är samma fall som fick 8 år för flera grova våldtäkter på sin egen dotter.
Det är ju inte många fall av överfallsvåldtäkter mot vuxna kvinnor som ens ger 10 år.
Skillnaden mellan våldtäkt av normalgraden och grov våldtäkt brukar vara ganska stor. Så 14 år brukar inbegripa några upprepade fall av grov våldtäkt.
Citera
2023-03-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LUGNA
Ett rykte säger Sävar, men har inget namn ännu.

Man kunde ge sig fan på att det var inavelshålan sävar. Det första som slog mig när jag läste trådens rubrik va ”SÄVAR”
Citera
2023-03-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nu vet ju inte jag om det finns en biologisk koppling mellan GM och BO. Jag vet en i Kalmar län osäker om det är samma fall som fick 8 år för flera grova våldtäkter på sin egen dotter.
Det är ju inte många fall av överfallsvåldtäkter mot vuxna kvinnor som ens ger 10 år.
Skillnaden mellan våldtäkt av normalgraden och grov våldtäkt brukar vara ganska stor. Så 14 år brukar inbegripa några upprepade fall av grov våldtäkt.

Mönsterås var det. 2019. Det fallet innehöll både våldsamma och sadistiska inslag. Så det är bra att straffen eller tillämpningen skärpts sedan dess.
Citera
2023-03-10, 19:29
Medlem
Det verkar som händelserna i augusti 2022 bara utgör en del av de övergrepp mannen döms för. Den största delen är hänsynslöst övergreppsmaterial som mannen själv filmat och spridit till andra likasinnade.
Detta faktum och den mycket goda bevisningen gör att åklagaren kan gå på strängaste straffet. Det kommer knappast att överklagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in