2023-03-10, 20:00
Medlem
Med tanke på alla andra vidrigheter man läst i diverse fupar o stämningsansökningar som inte sekretessbelagts, grova hänsynslösa sadistiska övergrepp på barn så undrar man ju va i helvete han utsatt offret för när man väljer så hård sekretess!
Eller kan det vara så att man börjar förstå att barnen/offren behöver skyddas bättre o därför sätter så hård sekretess?
Eller kan det skilja på beroende av vart i Sverige åtalet tas upp?
Citera
2023-03-11, 11:17
Medlem
Med tanke på det aktuella snippa-fallet så tror jag att det inte kommer att vara hårdare sekretess. Domar måste kunna gå att granskas av forskare och jurister. Är det sekretess stannar informationen inom domstolen.
Citera
2023-03-11, 20:39
Medlem
Är det denna kille som fick 14års fängelse?

https://www.vk.se/2023-03-10/umeabo-far-14-ars-fangelse-for-grova-overgrepp-mot-flicka?pak=9ibDgOeFQwDhPscGzl___HG2uIlInhQL2QEO71 /hQkiQ3qIaSDl0rn0n0arrnInepi8wgPtXiZa8i2pPzhYWBnXwM 96S8K7AVOPcUu
Citera
2023-03-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmyran
Är det denna kille som fick 14års fängelse?

https://www.vk.se/2023-03-10/umeabo-far-14-ars-fangelse-for-grova-overgrepp-mot-flicka?pak=9ibDgOeFQwDhPscGzl___HG2uIlInhQL2QEO71 /hQkiQ3qIaSDl0rn0n0arrnInepi8wgPtXiZa8i2pPzhYWBnXwM 96S8K7AVOPcUu

Ja det är denna kille
Citera
2023-03-11, 22:09
Medlem
Finns det FUP och bilder på pedofilen?
Citera
2023-03-12, 11:42
Medlem
Hur i tusan kan man ge sig på barn? dessutom sina egna barn..
Citera
2023-03-12, 15:46
Medlem
Azz2mouths avatar
14 år.
Ovanligt.
Någon som sitter på domen?
Citera
2023-03-12, 17:34
Medlem
Mawiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Gäller 99% av alla liknande fall att om GM:s namn och gärningar publiceras kränker det BO. Finns ju en uppsjö av domar på nätet om både det ena och det andra. Varför det är sådan sekretess här är ett mysterium.
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Gäller 99% av alla liknande fall att om GM:s namn och gärningar publiceras kränker det BO. Finns ju en uppsjö av domar på nätet om både det ena och det andra. Varför det är sådan sekretess här är ett mysterium.

Nu handlade det om varför arbetsgivaren lagt locket på, och dom har väl ingen anledning att sprida saker vidare när man vet att spridningen per automatik kränker BO. Sen varför domen och det runtomkring är så hårt sekretessbelagt förklaras ju lite av domaren i artikeln, med hänsyn till parterna och då tänker jag att det främst är för att skydda BO. Man vet ju att i såna här mål är spridningen av vad som hänt något som påverkar BO väldigt negativt så det är väl bra om man har kommit så långt i domstolen att man både kan ge långa straff för hemska brott och skydda den oskyldige som redan varit nog utsatt.
Citera
2023-03-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Med tanke på alla andra vidrigheter man läst i diverse fupar o stämningsansökningar som inte sekretessbelagts, grova hänsynslösa sadistiska övergrepp på barn så undrar man ju va i helvete han utsatt offret för när man väljer så hård sekretess!
Eller kan det vara så att man börjar förstå att barnen/offren behöver skyddas bättre o därför sätter så hård sekretess?
Eller kan det skilja på beroende av vart i Sverige åtalet tas upp?

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att en lagändring i offentlighets och sekretesslagen kom sedan några månader tillbaka. Ändringen innebar ett högre skydd för brottsoffer och vittnen i utredningar, därav den hårda sekretessen i detta ärende? Sen handlar det här om barn vilket också talar för hård sekretess.
Senast redigerad av PolkaStavar 2023-03-12 kl. 21:11.
Citera
2023-03-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolkaStavar
Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att en lagändring i offentlighets och sekretesslagen kom sedan några månader tillbaka. Ändringen innebar ett högre skydd för brottsoffer och vittnen i utredningar, därav den hårda sekretessen i detta ärende? Sen handlar det här om barn vilket också talar för hård sekretess.

Ok va bra om det är så! Jag har reagerat oerhört starkt på alla vidrigheter som skrivs ut i ärenden med övergrepp på barn. (främst sådana jag läst) Läser man dom topp 5 värsta fallen av övergrepp på barn vi haft i Sverige bara sista 2åren så är det ju vidrigare än man som normalfuntad människa ens kan föreställa sig, med både tortyr, sexuella handlingar med djur, avföring mm… O att ha varit utsatt för det som litet barn o sen som äldre veta att precis vem som helst kan få tillgång till det materialet på nätet är ju ytterligare ett trauma…
Citera
2023-03-13, 08:34
Medlem
Dom

https://gofile.io/d/jyYJjP

.
Citera
2023-03-17, 18:11
Medlem
De fanns en kille i Örnsköldsvik som åkte fast för sexuella övergrepp på min dotter för 2år sen, han fick ”bara” 12år i fängelse. Han började då hon va 6år och drogade henne flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in