Citat:
Ursprungligen postat av
Puma006
Kan du skriva mer om varför den norska Farmen är bättre enligt dig?
Jag har aldrig sett den norska Farmen. När jag bodde i Oslo pga jobb, inte ens då tittade jag på norska Farmen.
Apropå norska Torpet: Är det inte ens en veckas fördröjning för att synka med Farmen när tittar via TV4play/Cmore?
Svenska Farmen började 8 januari och Torpet 15 januari.
Hela produktionen är bättre. Det är mer avancerade uppdrag, men storbonden behöver inte ha allt i huvudet, utan han får en bok med instruktioner och byggbeskrivningar i. Mentorn är mycket hårdare. Han släpper inte igenom missar i uppdraget lika lättvindigt som Wincent. Och belöningen för ett lyckat uppdrag är att få pengar som de sen storbonden och nån mer åker till en marknad där de får handla mat att ta med sig hem. Väldigt proffsigt upplägg med massor av statister som går där och handlar i flera olika stånd med olika matvaror. De kan försöka pruta med dem står i stånden. Om nån har nån speciell förmåga så kan de uppträda med den på marknaden och kanske få några slantar för det av publiken eller att nån i ett stånd ger dem nåt extra. Det är bättre kvalitet på tävlingarna i tinget.
Men det saknas för den skull inte drama. Det finns knäppgökar och exhibitionister där också, fast de är inte så dominerande och de klarar sig inte lika bra om de bara håller på och maskar och håller sig undan jobb. Det var en förra året, Rob, en amerikan boende i Norge och Tik-Tok kändis eller nåt. Han drev det ganska långt att försöka lata sig och stjäla ägg osv. men föll sen på eget grepp.
Storbonden får en medaljong om de lyckas med uppdragen och naturligtvis finns det därför en risk att de andra vill sabotera uppdragen men å andra sidan blir det väldigt kännbart för alla om de inte får åka till marknaden, så det är ändå inte så vanligt. I finalen var det mycket bättre tävlingar än jag har sett i svenska Farmen.
Det har meddelats från officiellt håll på TV4 att de i år har valt att inte köpa in norska Torpet utan bara sända Farmen, så det kommer inte, om inte det blir en folkstorm emot dem.