2023-03-10, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Enda anledningen till Ukraina är kvar och slåss och inte dragit sig tillbaka är att utväxlingen är så hög. Ryssarnas förluster i antal döda uppgår till 7 mot 1 enligt flera samstämmiga källor. Varför Ryssland fortsätter anfalla just här med denna intensitet är svårt att förstå, men det verkar blivit en principfråga för dem. För att förstå proportionerna så förlorar ryssarna dagligen, i antal döda, väsentligt fler än vad som föds dagligen här i Sverige. Räknar man svårt skadade och dödade så är de ryska förlusterna sedan årsskiftet högre än antalet pojkar som föds på samma tid i Ryssland.

Men alltså ge dig, det är mer troligt 1-1 eller kanske att siffrorna är ännu sämre. Svälj inte allt media säger
2023-03-10, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Du saknar militär bakgrund

Så vad borde svaret vara, militärexperten?
2023-03-10, 08:43
Medlem
Citat:
Faller Bakhmut så öppnar det inte mycket för ryssarna, då ukrainarna bara flyttar någon kilometer bakåt till förberedda försvarspositioner och det kommer sannolikt inte betyda att ryssarna klarar av att en komma i närheten av nästa ukrainska stad.

Det pågår ju hårda strider till och från i sydost likväl som i nordost och frågan är väl var det kan ske ett genombrott för någon av sidorna. Just nu verkar det inte gå framåt för någon av sidorna, men Ryssland trycker på hårt.

Nu är det ju varken bara Putin eller någon annan Ryss-troll/Orch/Untermensch som påstår att att hålla är viktigt att hålla för Ukraina utan Zelenski och armeledningen som gjorde det när de sade att Ukraina skulle hålla staden. Det är de som säger att om Bakhmut faller så får ryssarna bra kläge att inta resten av Donbass.

Det är nog bara fanatiker som inbillar sig att de positioner ukrainarna nu har i Bakhmut på något sätt är fördelaktiga och deras försörningsmöjligheter är bra. Man måste vara helt okunnig för att tro det.

Absolut enda möjligheten att förhindra stor förlust för Ukrainarna är en snabb motoffensiv mot flank och bryta nästan inringningen snabbt. Det verkar faktiskt som ryssarna hoppas och fruktar ett sådant riskabelt företag från ukrainarnas sida.
2023-03-10, 09:28
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu är det ju, tyvärr för dig, inte Putin-trollen ensamma som talar om Bakhmuts stora betydelse för ukrainarna att hålla Donbassfronten utan Ukrainas ledning, både den militära och politiska. Det har ju varit lite underligt tidigare när ukrainska ledningen talat om Bakhmuts minimala betydelse och enbart satt in förstärkningar där för att ta kål på ryssar.
Varför skulle det vara underligt att vilja ta kål på ryssar i mängder som är väsentligt högre än de egna? Det är enkel matematik. Kan du förklara vilket militärt värde, förutom detta, som Bakhmut har? Vill gärna veta då det är svårt att se något, förutom då så klart symbolvärdet av att man hållit hela den ryska krigsmakten stången i en stad i storlek jämförbart med Kalmar eller Täby i 8 månader, avsevärt längre än Sovjet höll emot i Stalingrad under andra världskriget...

Citat:
Den ukrainska militären är så hårt pressad nu i Bakhmut och har så ofördelaktiga positioner rent militärt halvt omringade som de är och med usla försörningvägar som ligger under eld så det snacket höll inte längre.
Ja, de är pressade, det stämmer och ja, staden är halvt omringad, men frågan är hur länge till det dröjer innan ryssarna kan få till ett avgörande och ifall det avgörandet kommer för sent...

Citat:
Man kan ju faktiskt inte lämna så stora och från början starka trupper i en stad och samtidigt säga den är betydelselös? Den ekvationen går faktiskt inte ihop särskilt inför de egna soldaterna som nu har en svår kamp framför sig.
Jo, om man väger in att de ryska förlusterna är avsevärt högre än de egna så kan man så klart göra det. Dessutom finns det ett värde i sig att inte backa i form av symboliken, som jag tidigare nämnt. Det är nu snart en månad sedan Ryssland började ropa att Bakhmut hade erövrats, men jag tittade nyss på en film från i morse från staden centrum och inga ryssar finns där idag heller...

Citat:
Jag tror ukrainas enda chans att bryta denna situation är en hård motoffensiv genom någon av flankerna och där verkar den norra vara mest lämpad.
Här är vi helt ense. Det är något sådant kommer att ske, såvida det inte sker ett genombrott längre bort på fronten så att man från rysk sida måste flytta styrkor dit. Alternativet är att man så småningom kommer att backa ut ur Bakhmut.

Citat:
Tror faktiskt Ukraina går iland med att offra dessa trupper men en misslyckad motoffensiv med stora materiella och mänskliga förluster tror jag kan bli slutet på den vackra sagan Zelenski.
Du fokuserar på en individ och tror att Ukraina hänger på Zelensky och jag tror det är fel. Detta är ett land som aldrig någonsin förr varit så enat och fast beslutet att kasta ut ockupanterna från den ryska terroristnationen.

Citat:
Det kommer faktiskt mer seriösa nyheter från ukrainare och Ukraina-vänner än den lögnpropaganda du tycks lyssna på.
Jag får min information från mestadels ukrainska källor, kombinerat med ryska, och analyser från välkända och välrenommerade militära analytiker. De ryska källorna var väldigt segervissa för någon vecka sedan, men det är annat ljud i skällan nu. De ukrainska poängterar de stora svårigheterna och att ryssarna tycks anfalla helt utan hänsyn till de egna förbandens väl och ve. Analytikerna säger säger att situationen i längden inte är hållbar för Ukraina.
2023-03-10, 10:14
Moderator
-Info-s avatar
Wagner har inte längre styrka nog att kriga i Bakhmut. De har tagit en "taktisk paus":

Citat:
ISW: Wagner tar "taktisk paus" i Bachmut

Den paramilitära ryska Wagnergruppen har varit en central aktör i striderna kring Bachmut. Nu tycks gruppens offensiv i staden ha avstannat, enligt den amerikanska tankesmedjan ISW.

Sedan Wagners legosoldater intog de östra delarna av Bachmut har inga större rörelser skett - vilken uppges kunna bero på de stora personella förluster som man lidit under offensiven. Ryssland fyller i stället på med trupper från den reguljära armén, skriver ISW, vilket skulle kunna innebära en mer nedtonad roll för Wagnergruppen i den fortsatta offensiven.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=5f26ae808b412e18b8b8f3fc3aae3 646
2023-03-10, 11:02
Medlem
glimmandes avatar
Man får nog vänta nåt år innan man vet relativa förluster för båda sidor. Måste vara enormt många döda och skadade. Så länge som ryssarna sköt med artilleri så led nog Ukraina större förluster, medan Wagner/Ryssland rimligtvis förlorat fler män senate tiden. Svårt att tänka sig äckliga krigsföring än att gå från hus till hus och försöka rensa. Varenda gata och fönster är ju direkt livsfarligt.

Allt med Wagnergruppen är skumt. Yevgeny Prigozhin är ju egentligen ingen alls. Krögare ifrån Sankt Petersburg som fick feta kontrakt av ryska staten under Putins styre. Ingen militär erfarenhet och småtjuv/fängelsekund innan Sovjet föll. Hur kan en sån skapa en gigantisk privatarmé? Kan tänka mig om de blir styvmoderligt behandlade av övriga ryska armén.
2023-03-10, 12:15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Men alltså ge dig, det är mer troligt 1-1 eller kanske att siffrorna är ännu sämre. Svälj inte allt media säger
Hur kom du fram till det då? Normalt vid anfall är att anfallaren tar avsevärt större förluster än försvararen om alla andra förutsättningar är lika. Nu är sannolikt underrättelseläget avsevärt bättre för ukrainarna och det gäller också utrustningsläget i allmänhet så förutsättningarna är inte lika för de två sidorna. Du får gärna lägga fram något som säger att det är 1-1.
2023-03-10, 12:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu är det ju varken bara Putin eller någon annan Ryss-troll/Orch/Untermensch som påstår att att hålla är viktigt att hålla för Ukraina utan Zelenski och armeledningen som gjorde det när de sade att Ukraina skulle hålla staden. Det är de som säger att om Bakhmut faller så får ryssarna bra kläge att inta resten av Donbass.
Var säger de det?

Citat:
Det är nog bara fanatiker som inbillar sig att de positioner ukrainarna nu har i Bakhmut på något sätt är fördelaktiga och deras försörningsmöjligheter är bra. Man måste vara helt okunnig för att tro det.
Det har jag inte heller påstått, men det är inte så dåliga att man behöver ge upp staden i nuläget.

Citat:
Absolut enda möjligheten att förhindra stor förlust för Ukrainarna är en snabb motoffensiv mot flank och bryta nästan inringningen snabbt. Det verkar faktiskt som ryssarna hoppas och fruktar ett sådant riskabelt företag från ukrainarnas sida.
Det kommer inte komma än på ett tag, så länge som situationen inte försämras så kommer Ukraina fortsätta på samma sätt som nu. De är min personliga bedömning, men självklart kan jag ha fel.
2023-03-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Wagner har inte längre styrka nog att kriga i Bakhmut. De har tagit en "taktisk paus":

Det är sannolikt en fälla för att locka ännu fler ukrainare till Bachmut.
2023-03-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Wagner tycks ju inte ha dragit sig tillbaka. Bara slutat gå framåt. Det är väl snarare så att de inväntar förstärkning och påfyllning av förråden från ryska armén.
2023-03-10, 12:39
Medlem
Citat:
Var säger de det?

Det har jag inte heller påstått, men det är inte så dåliga att man behöver ge upp staden i nuläget.

Det kommer inte komma än på ett tag, så länge som situationen inte försämras så kommer Ukraina fortsätta på samma sätt som nu. De är min personliga bedömning, men självklart kan jag ha fel.

Det var väl för ett par dagar sedan Zelenski mött armechefen och Frontchefen (hur han nu benämns) och han deklarerade att de beslutat sig för att hålla den och han förklarade varför.

Du verkar helt omedveten om att en stad som är kringränd på 3 sidor behöver hyggligt säkra försörjningsvägar, vilket staden sedan blidvädret inte har, men dessutom är svårförsvarat för man lätt kommer i artilleriunderläge (ryssarna når ukrainskt artilleri som skjuter in i staden men ukrainskt artilleri når inte ryskt för att ta bort det.Den enda fördelen ukrainarna har är byggnader att förskansa sig i och hur stora förråd och hur länge de räcker vet varken du eller jag. Dessutom finns antagligen flera tusen civila i staden och man kan ju8 hoppas att ukrainarna släpper ut dem vid en belägring.

Ryssarna verkar helt ointresserade av att storma staden utan de verkar mer intresserade av att stärka flankerna och utvidga dem. Som alla vet (utom fanatiker) planerar ukrainarna försvarsställningar utmed en kanal och ryssarna är faktiskt ganska nära den på vissa håll och kommer man över den innan ukrainarna hunnit dra sig tillbaka så kan det bli farligt värre och ukrainarna bli anfallna från riktningar de inte förberett sig för.

Du verkar heller inte tro att ukrainarna gör sig beredda för en motoffensiv mot Bakhmut utan sparar på sina offensivdugliga och utrustade som håller på att utrustas till en egen offensiv som skall tillfredställa USA och andra vapenleverantörer.Zelenski offrar de soldater som nu är i Bakhmut - det tror både du och jag.
2023-03-10, 13:01
Medlem
Citat:
Var säger de det?

Ukrainarna har offrat för mycket för att försvara Bachmut, som ändå kommer att falla.

Någon större ukrainsk våroffensiv blir det knappast tal om.

En sådan skulle behöva kanske 40 000 man och sådana resurser går inte att skrapa ihop i dagsläget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in