2023-03-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det här är nationalekonomi.
Du är i fel forumsdel, och missförstår saker helt. Du får leta upp något alkohol relaterat forum.

Nej! Det är en liknelse, rent generellt gäller att tar man lån för att betala räntor är det dags söka hjälp typ God man.

Visst, något enstaka undantagsfall kanske finns men det är extremt i så fall.
Citera
2023-03-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja nu är inflationen tvåsiffrig, men den kommer att komma ner då konsumtion kommer att minska kraftigt. Det har inte slagit så hårt ännu pga att många sitter på bundna lån, men när kostnaderna väl stiger så kommer det att gå ut över konsumtionen och då kommer inflationen att falla tillbaka, vilket marknaden prissätter i de långa räntorna. Allt är framåtblickande.

Framför allt kommer inflationen gå ner för att man mäter mot 12 mån och jämför med samma månad förra året.
Stegringen startade på allvar Q1 förra året.
Om sex månader kommer det ha rasat lika snabbt som det gick upp. Det faller på sin egen orimlighet att vi ska ha 10% inflation månad, för månad för månad, jämfört med året innan.
Vilket också alla prognoser talar för. Prognoser kan man säga mycket om i denna tid, men att inflationen faller skarpt Q3-Q4 är väldigt troligt, bara pga ovanstående.
Addera därtill allmänt sämre tider vilket kommer tvinga företag till lägre priser. Eller inga ökningar snarare.

Med det inte sagt att ekonomin blir bra för att inflationen går ner. Sämre tider kommer är de flesta överens om. Sämre köpkraft. Men en lägre inflation ger inga eller få incitament till ökade räntor åtminstone.
Senast redigerad av M.J.A 2023-03-10 kl. 10:55.
Citera
2023-03-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Framför allt kommer inflationen gå ner för att man mäter mot 12 mån och jämför med samma månad förra året.
Om sex månader kommer det ha rasat lika snabbt som det gick upp. Det faller på sin egen orimlighet att vi ska ha 10% inflation månad, för månad för månad, jämfört med året innan.
Vilket också alla prognoser talar för. Prognoser kan man säga mycket om i denna tid, men att inflationen faller skarpt Q3-Q4 är väldigt troligt, bara pga ovanstående.
Addera därtill allmänt sämre tider.

Ser inflationen ut att minska DRASTISKT i USA? Där talar man om att ÖKA höjningstakten just för att inflationen inte går ner tillräckligt snabbt.

Hoppas inte för mycket på jämförelsedatan. Här gäller det att riksbanken agerar. Annars blir det än svårare att åtstadkomma disinflation.
Citera
2023-03-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ser inflationen ut att minska DRASTISKT i USA? Där talar man om att ÖKA höjningstakten just för att inflationen inte går ner tillräckligt snabbt.

Hoppas inte för mycket på jämförelsedatan. Här gäller det att riksbanken agerar. Annars blir det än svårare att åtstadkomma disinflation.

Ja?
Nu verkar den lagt sig rätt stabilt högt.
Men den toppade väl i somras på 9-10%.
Är väl på runt 6% nu?

Att man önskade en snabbare nedgång är något annat. Vi kommer inte ha en noll-inflation här Q3. Det är inte det jag skriver, och heller inga prognos som talar om.
Men naturligtvis kommer den gå ner, mycket - kommande sex månader, pga både åtstramningar och sättet att mäta.
Citera
2023-03-10, 11:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Med det inte sagt att ekonomin blir bra för att inflationen går ner. Sämre tider kommer är de flesta överens om. Sämre köpkraft. Men en lägre inflation ger inga eller få incitament till ökade räntor åtminstone.

Det märks redan nu på reorna att det börjar går dåligt för handeln och fler reor lär det bli. Jag har passat på att uppdatera både garderob, cykel och dator då priserna varit anmärkningsvärt låga.
Citera
2023-03-10, 11:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Effekten av det hade varit att bolånetorskar ALDRIG får tillbaka det reella värdet på sina bostäder. Finns helt enkelt för många tillgängliga bostäder i ett sådant scenario.

De kommer att vara evigt skuldsatta till banken. Att amortera 5 miljoner kr tar en livstid för de flesta.
Man ska aldrig säga aldrig men jag misstänker att du har rätt. Dessvärre så har Svensson drömt bort sig och inbillat sig om att Stockholm är något slags internationellt metropol med ett enormt tryck på bostäderna och kommer troligtvis vakna upp och inse att trycket på bostäderna är artificiellt. När Stockholms bostadspriser är en bra bit över Köpenhamn (30%?) så är det en ganska tydlig indikation på att allt inte står rätt till.
Citera
2023-03-10, 11:13
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ja?
Nu verkar den lagt sig rätt stabilt högt.
Men den toppade väl i somras på 9-10%.
Är väl på runt 6% nu?

Att man önskade en snabbare nedgång är något annat. Vi kommer inte ha en noll-inflation här Q3. Det är inte det jag skriver, och heller inga prognos som talar om.
Men naturligtvis kommer den gå ner, mycket - kommande sex månader, pga både åtstramningar och sättet att mäta.

Japp, den är redan halvvägs ner om man ser hela grafen från föregående år
Citera
2023-03-10, 11:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
rent generellt gäller att tar man lån för att betala räntor är det dags söka hjälp typ God man.
Hur har du slutit dig till det?

(För det handlar väl inte bara om batikhäxe-känslo-dravel).
Citera
2023-03-10, 11:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

I USA är varuinflationen redan nere på 2%. Den var ju övergående, precis som FED sa tidigare.
Nu är det tjänsteinflationen som är en huvudvärk. Det är därför det är sådant fokus på arbetsmarknadsdata.

Varuinflationen lär dyka ned under 0% med takten den faller.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-10 kl. 11:49.
Citera
2023-03-10, 11:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Addera därtill allmänt sämre tider vilket kommer tvinga företag till lägre priser. Eller inga ökningar snarare.

Bara för att inflationstakten bromsar in så sjunker inte priserna och reallönerna återställs inte.
Räntorna kommer att fortsätta hållas uppe tills i inflationstakten pressats ned mot 2 % uthålligt. Om kärninflationen fortsätter att stiga då höjs räntorna ytterligare.
Problemet är att inflationen kan studsa tillbaka om ett par år beroende på samma mekanismer som gör att den faller i år.
Citera
2023-03-10, 11:43
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Storbankerna: Boräntan över 5 procent i år – efter rabatter

Varselvåg i USA – högsta siffran sen 2009

Helvete vad det ser mörkt ut. Fortfarande någon som tror på ökade bostadspriser framöver?
Din andra länk tyder väl på att räntehöjningarna i USA börjar bita, vilket i sig är positivt.
Men någon ökning i bostadspriserna ser jag inte i år i min lilla spåkula.
Citera
2023-03-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag skrev: "Iom att staten tom gör reklam för att låna upp".
Och det stämmer. Det är precis vad som görs i det jag länkade.
Men du måste läsa innantill.

Det är du skriver med "ha råd" är inget jag har skrivit. Det är något du har fantiserat ihop.
Försök lär dig läsa innantill och fantisera mindra.

Din har skenat. Vilket jag visar ovan.
Inte jag som hittar på scenarior från nåt som gjorts i alla tider.
Att låna upp för att göra en större renovering är helt normalt.
Jag läste innantill vad du fantiserade ihop för slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in