2023-03-10, 06:43
Medlem
Ojojoj Ajnoshort. Läs mitt formidabla inlägg som exakt förklarar grejen igen och sedan din reaktion…Why so serious?
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Absolut Sculley det har du rätt i. Men syftet med dessa artiklar var att läsarna skulle förstå att det handlar om Ekudden i Mariestad. GWs syfte var ett annat, nämligen att använda en formellt korrekt formulering av Ekudden som han i ett senare skede kan använda som del i att bevisa att han hade hittat rätt GM, men som läsaren INTE enkelt ska kunna härleda till Ekudden i Mariestad så att HMJ identifieras som GM av allmänheten. Det är hela grejen, uttrycka sig formellt korrekt men tillräckligt svårt så att läsaren inte kan identifiera den exakta platsen. Lite gåtfullt om du så vill. Tänk om han hade sagt i Mariestad eller på Ekudden, då hade det varit begränsande och lättare att klura ut. Han lyckades så väl så att du inte håller med mig ens när du har fått hela förklaringen.
Han måste ju uttrycka sig knepigt, men korrekt, för att inte avslöja vilka det är men samtidigt tillräckligt klart att det går att hänvisa till när man har hela bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nja, Knutbypastorlogik funkar inte på oss, det funkar bara på hjärntvättade pingstvänner.
Citera
2023-03-10, 08:03
Medlem
MissPeeRats avatar
Skvagg!

Vissa vill inte förstå! Det är ju ganska uppenbart att GW menar precis det du säger.

- Man lämnar Kohagen och kör ut på "den stora vägen" = Ekuddenvägen
- "i riktning mot där man bor", dvs inte norrut utan söderut. Varken BW, HeJu, PeVa eller BeAn bor på Ekudden. Faktum är att alla som InkaInka pekat ut bor så till att man måste köra i sydlig riktning på Ekuddenvägen för att komma till dom.

Och med "utanför Mariestad" så menar GW utanför centrum, för att göra det hela lite klurigare.

Alltså kan vi utesluta alla på HincRoburs lista som bor på Ekudden eller i centrum. Eftersom InkaInka och IB03 räknat ut vilka som är iblandade och eftersom man kommer till dom genom att köra i riktning söderut på Ekuddenvägen men inte till centrum så är lösningen solklart enkel, precis som du skriver. Och med att de skulle vara "närstående" handlar inte om att de är släkt utan om att de blivit närstående för att de begått ett brott tillsammans. Solklart enkel logik för alla som har en järna att tänka med.

Citat:
Okej, då var det dags för ett inlägg i kategorin "inte krångla till det". Jag har funderat så otroligt mycket på GWs prat om de två GM och i natt så har jag äntligen insett hur han menar. I alla fall så tror jag det och välkomnar ris och ev ros av er. Jag är övertygad om att det är BW och HMJ som är de två han avser och av följande anledningar:
> Allt detta som GW nämner stämmer ju in på dem: Båda är i livet 2021, det handlar inte om KM eller någon av de andra två som har suttit frihetsberövad, de är i samma ålder som Helana, det är killar som hon känner väl (vänner), de disponerade bil och båt.
Men nu till det som vi hittills inte förstod för att vi inte hittade GM som bor utanför Mariestad och som passerar en båt på hemvägen. Hur mycket man än tittar på kartor, det är svårt att hitta. MEN:

GW säger "När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."

Det är mycket enklare än vi har tänkt. "När man väl kommer ut på den större vägen." Med det menar GW att det har tagit tid att köra runt till lekplatsen, flytta/bära kroppen dit och bära in den i bilen. Och sedan köra den mindre gång och cykelvägen. Den större vägen är alltså helt enkelt Ekuddenvägen.
"Man kör i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad." Här avses: Ekudden, närmare bestämt Stenåldersvägen 1 där HMJ bodde. Det är så att Leif GW uttrycker sig formellt. Sök på google på Ekudden utanför Mariestad och så ser ni att även DN och Nyhetsbyrån TT skriver så. Det är formellt korrekt. Dessutom är ju Leif Stockholmare och van vid att uttrycka sig i termer som utanför stan. Han vill ju medvetet göra det svårt att identifiera de han misstänker så han inte förtalar någon och därför uttrycker han sig krångligt.
"Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd" Här handlar det ju om en mycket kort resa. Båten ligger nämligen i den lilla hamnen på Ekudden strax nordväst om Bronsåldersvägen. Jag förmodar att de kör bilen tillbaka till cykelvägen (Carinas vittnesmål) för att den inte ska observeras vid den lilla hamnen på Ekudden. Anledningen till att den ställs där den ställs är att det är längst ifrån HMJ föräldrahem men ändå med gångavstånd tillbaka till båten. Sedan kör de väl som GW menar då en distansminut ut för att dumpa kroppen. Kan det ev stämma med uppgifterna där en båt körde på något? IB03 kan med säkerhet klura ut det.
Senast redigerad av MissPeeRat 2023-03-10 kl. 08:12.
Citera
2023-03-10, 08:18
Medlem
MissPeeRats avatar
Jag har precis fått veta att mina inlägg strider mot 1.06. Någon vill uppenbarligen tysta mej precis som man vill tysta InkaInka och IB03. Så är det när man är ett stort hot. Kanske har jag inte förstått reglerna och ber om ursäkt för det.

Vill i alla fall tacka InkaInka och IB03 för det hästjobb ni lagt ned på att lösa detta fall och ta reda på var Helena befinner sig. Känns skönt att ha varit med i arbetet att stötta er i fallets lösning. Ni är mina hjältar. Jag tänker att jag får väl sparken vilken minut som helst...
Citera
2023-03-10, 08:32
Medlem
Det börjar likna en fabel nu. Med en råtta och en uggla i huvudrollen.
Desperata försök att komma undan sanningen och rättvisan kan vi kalla fabeln.
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Skvagg!

Vissa vill inte förstå! Det är ju ganska uppenbart att GW menar precis det du säger.

- Man lämnar Kohagen och kör ut på "den stora vägen" = Ekuddenvägen
- "i riktning mot där man bor", dvs inte norrut utan söderut. Varken BW, HeJu, PeVa eller BeAn bor på Ekudden. Faktum är att alla som InkaInka pekat ut bor så till att man måste köra i sydlig riktning på Ekuddenvägen för att komma till dom.

Och med "utanför Mariestad" så menar GW utanför centrum, för att göra det hela lite klurigare.

Alltså kan vi utesluta alla på HincRoburs lista som bor på Ekudden eller i centrum. Eftersom InkaInka och IB03 räknat ut vilka som är iblandade och eftersom man kommer till dom genom att köra i riktning söderut på Ekuddenvägen men inte till centrum så är lösningen solklart enkel, precis som du skriver. Och med att de skulle vara "närstående" handlar inte om att de är släkt utan om att de blivit närstående för att de begått ett brott tillsammans. Solklart enkel logik för alla som har en järna att tänka med.
Citera
2023-03-10, 10:05
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:

Nu förstår jag inte. Var det riktat mot mej? Jag håller ju med dej om att BW och HeJu är inblandade, men tillsammans med de andra i de två bilarna som InkaInka och IB03 har talat om.

Jag håller med dig om att Ekuddenvägen är den stora väg som GW talar om.
Citat:
"När man väl kommer ut på den större vägen." Med det menar GW att det har tagit tid att köra runt till lekplatsen, flytta/bära kroppen dit och bära in den i bilen. Och sedan köra den mindre gång och cykelvägen. Den större vägen är alltså helt enkelt Ekuddenvägen.[/b]

Du säger att den går i riktning HeJu:s hus. Jag håller med om det. Vägen har ju två riktningar, norrut och söderut och för att komma till HeJu, som bor västerut, så måste man först köra söderut.

Citat:
"Man kör i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad." [b]Här avses: Ekudden, närmare bestämt Stenåldersvägen 1 där HMJ bodde.

Så om jag håller med dej, varför placerar du mej i en fabel. Kanske är du avunsjuk för att jag ger IB03 och InkaInka kred för att ha löst gåtan, men det är ju InkaInkas källmatrial och IB03s analys som gjort att Helena har lokaliserats. Utan InkaInka hade vi inte vetat namnen på dem som var med i de två bilarna från födelsedagskalaset som Helena åkte till efter Stadt.
Senast redigerad av MissPeeRat 2023-03-10 kl. 10:14.
Citera
2023-03-10, 10:24
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Citat:
Nu förstår jag inte. Var det riktat mot mej? Jag håller ju med dej om att BW och HeJu är inblandade, men tillsammans med de andra i de två bilarna som InkaInka och IB03 har talat om.

Du säger att den går i riktning HeJu:s hus. Jag håller med om det. Vägen har ju två riktningar, norrut och söderut och för att komma till HeJu, som bor västerut, så måste man först köra söderut.

Så om jag håller med dej, varför placerar du mej i en fabel. Kanske är du avunsjuk för att jag ger IB03 och InkaInka kred för att ha löst gåtan, men det är ju InkaInkas källmatrial och IB03s analys som gjort att Helena har lokaliserats. Utan InkaInka hade vi inte vetat namnen på dem som var med i de två bilarna från födelsedagskalaset som Helena åkte till efter Stadt.

Ja, tråden börjar likna en fabel nu.
Citera
2023-03-10, 10:25
Medlem
Jag är räven i fabeln och går inte in i 1.06 fällan. Det är bara två GM enligt GW som jag vill passa på att skriva ut precis som du/ni helst vill ha det så det inte blir något missförstånd: Bj*örn Wa*llberg och Hen*rik Ma*gnusson Jung*ert
Citat:

Citera
2023-03-10, 10:33
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Jag är räven i fabeln och går inte in i 1.06 fällan. Det är bara två GM enligt GW som jag vill passa på att skriva ut precis som du/ni helst vill ha det så det inte blir något missförstånd: Bj*örn Wa*llberg och Hen*rik Ma*gnusson Jung*ert

Ja, det kan vara dom två som GW menar, men även de andra personerna i de två bilarna kommer man till när man kör ut på den stora vägen (Ekuddenvägen) söderut så det går ju inte att säga säkert vilka av dessa som GW känner till. Det är först tack vare InkaInka som vi alls känner till födelsedagskalaset och de två bilarna, så hur skall GW kunna känna till att det var fler inblandade?

Vet inte om du läst höstens diskution, men PudelFrillan och IB03 hade många diskutioner om InkaInkas bilar och gärningsmän. De är helt inne på att InkaInka har rätt. Du får nog läsa på lite innan du börjar diskutera. Men eftersom du själv inte löste gåtan med Helenas försvinnande så kanske du som räv säger att lösningen är sur?
Citera
2023-03-10, 10:36
Medlem
Ja bra att du tar upp det. 1.06 är en viktig regel som ska garantera vår anonymitet. Den har en del för- och några nackdelar. En av nackdelarna i det här fallet är att den självklart även omfattar gärningsmännen. Man får alltså inte avslöja vilka konton som ev drivs eller kan kopplas till våra grabbar. De kan alltså försöka få diskussionen in på olika felspår samt försöka miskreditera info postat av användarna som förstått eller är på väg att förstå hur saker och ting hänger ihop.
Citat:
Jag har precis fått veta att mina inlägg strider mot 1.06. Någon vill uppenbarligen tysta mej precis som man vill tysta InkaInka och IB03. Så är det när man är ett stort hot. Kanske har jag inte förstått reglerna och ber om ursäkt för det.

Vill i alla fall tacka InkaInka och IB03 för det hästjobb ni lagt ned på att lösa detta fall och ta reda på var Helena befinner sig. Känns skönt att ha varit med i arbetet att stötta er i fallets lösning. Ni är mina hjältar. Jag tänker att jag får väl sparken vilken minut som helst...
Citera
2023-03-10, 10:49
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ett faktafels existens är inte ett bevis för att det är korrekt. Det går att googla fram massor av bevis för felaktig användning av de och dem också.

Citat:
Som tur är finns det korrekta uppgifter i pressen också. Men i det här fallet är det så att några måste bevisa att GW menar att utanför Mariestad är centrumnära INNE I MARIESTAD. Annars faller tesen.

Citat:
Släpp sargen.
Det är INTE formellt korrekt.
GW kör inga långsökta resonemang, tror jag, och Gröna Lund ligger fortfarande inte utanför Stockholm. Resonemanget om vad GW menar låter som den dålig tolkning av bibeln. Prata med dina kompisar i riksmedia och TT och fråga om de tror på din tes att han menar så som du säger.

Jag tar fram fler tidningsartiklar som har använt detta uttryck: "utanför Mariestad" när de refererar till Ekudden:
GP, 23/8, 2021
DN, 23/8, 2021
SkövdeNyheter 25/10, 2012

Så här går nog hålla på. Därmed säger jag inte att det är det som bör anses vara den mest korrekta beskrivningen. Det bör helt klart vara som du säger: "Ekudden i Mariestad", är den skall vi säga korrekta beskrivningen. Men det hindrar definitivt inte GW skulle jag nog vilja påstå, att använda sig av SAMMA beskrivningar som dessa tidningar gör, 08:a som han också även är.

Han skriver alltså denna formulering i boken Ville Vingmutter för att beskriva för läsarna/privatpersoner att han har en klar uppfattning om hur detta gick till och vilka dessa GM var och vart de bodde. Det är inget juridiskt bindande dokument som han skriver under som kan diskvalificera hans trovärdighet fullständigt om han använder sig av den mindre korrekta beskrivningen av de två, om vart Ekudden är beläget. Alltså han har ju självklart delgivit Polisen sin teori på ett mycket mer professionellt sätt, antagligen skrivit ner detta på en promemoria. Men inför läsarna behöver ju detta skrivande inte bli på samma sätt. Svaret varför är ju att det skall vara enkelt och ha underhållningsvärde med denna bok. Han vill ju även sälja boken till en bred publik.

Och det finns alltså inget som diskvalificerar HMJ, som bodde på Stenåldersvägen 1, som Med-GM i denna beskrivning som jag tror GW använder sig av. Det är ju alltså inte så att Polisen automatiskt kastar iden om HMJ i papperskorgen och skjuter hela GWs trovärdighet i sank, bara för att "de minsann vet" att Ekudden mycket riktigt är en del av Mariestad och inte är "utanför Mariestad". NEJ.

Detta är nu definitivt avhandlat för mig och jag går vidare med nästa ämne.
Citera
2023-03-10, 10:52
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Ja bra att du tar upp det. 1.06 är en viktig regel som ska garantera vår anonymitet. Den har en del för- och några nackdelar. En av nackdelarna i det här fallet är att den självklart även omfattar gärningsmännen. Man får alltså inte avslöja vilka konton som ev drivs eller kan kopplas till våra grabbar. De kan alltså försöka få diskussionen in på olika felspår samt försöka miskreditera info postat av användarna som förstått eller är på väg att förstå hur saker och ting hänger ihop.

Du är inte så stor i tråden som du tror. Festen som Helena åkte till är väl känd tack vare InkaInka och IB03 räknade ut var den var. Självklart finns Helenas mördare med bland dem som åkte i de två bilarna från festen. Jag utesluter inte att det bara var BW och HeJu kvar när själva mordet hände. GW kan mycket väl syfta på dem. Men även de andra som InkaInka nämt bor i riktning söderut på Ekuddenvägen. Hör du inte själv hur dumt det låter när du attackerar mej som håller med dej? Och vad menar du med 1.06. Skulle jag ha mördat Helena?

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vi har faktiskt en ingång här i InkaInkas berättelse och det är ju faktiskt den här födelsedagsfesten som denna A*n skulle haft. Då hade han bara förnamnet som han har maskerat, och de tolkar vi som Ann då. Då råkar det ju finnas denna A*n Od*nm*rk som fanns på Lindebäcksvägen 6 ett hyreshus ungefär 900 meter från Stadt efter mätning på Eniros karta.

Jag vill mena att det är faktiskt högst troligt att detta faktiskt är just denna Ann det är ifråga om. Hon fyllde alltså 30 år på Söndagen den 14 juni 1992. Självklart om man vill ha fest lägger man ju den på lördagen istället då, inget konstigt alls. Här är faktiskt en detalj ur Inkas material som vi kan börja och försöka att verifiera. Judaland utesluter inte att detta hus kan ha varit gult/gul nyans. Det är detta med en eventuell lekplats utanför också som det pratades om, som man skall ha bråkat vid också. Jag gör en parantes om bråket detta vet ju egentligen inget om, men att det kunde funnits en lekplats utanför detta hus är ju inte otänkbart om det var ett hyreshus. Jag ser att det nu finns två tennisbanor bredvid detta hus.

Om man bråkade utanför detta hus kan det ändå vara en indikator på att inte alla ur bilsällskapet kanske var uppe i Anns lägenhet. Att Helena skulle kunnat vara där uppe denna natt, det anser jag vara otänkbart, då hade Ann med sällskap rapporterat det till Polisen. Ann som verkar vara ordentlig flyttade ihop med sin nuvarande man under början av 1993 och bott ihop sedan dess. Jag är ändå lite angelägen om vilka personer som skulle kunnat varit på denna fest. Jag skulle vilja att hon och Kalla Fall tog kontakt med varann och pratade om denna fest, om hon råkar minnas vilka som var där. Om vissa intressanta namn för tråden , var där . Då tänker jag särskilt på namn som PeVa, BA (även andra) och speciellt kanske TS som var i samma ålder som Ann. Födda 1962 bägge två, kan de ha varit gamla klasskompisar ?

Jag vet inte om denne TS är uppfödd i Mariestad. Enligt Skatteverket skall ha ha bott i Lund i alla fall från det de kan kolla, från 19890815- 199201. Han flyttade in på Stockholmsvägen 23, 19920115. Han flyttade sedan 19920501 till Österlånggatan 19. En väldigt central adress nära Stadt. Han säger alltså upp denna lägenhet med vad jag antar har 3 månaders uppsägningstid, inte så långt efter Helenas försvinnande. Han flyttade då in 19921123 till Blombackagatan 2A. Det dröjer sedan inte så länge tills han är tillbaka på Österlånggatan. Denna gång på Österlånggatan 17 A, 19930517.

Ett oroligt kringflyttande som också bara kan vara just en sorts rastlöshet givetvis.
Citera
2023-03-10, 10:55
Medlem
Haha 👍 (Upp)Lösningen är enkel, slug och i allt väsentligt tyvärr väldigt tragiskt. Räven var visst den som löste mysteriet och för att fortsätta på samma tema så är det nämligen två ulvar i fårakläder som är de skyldiga. Men du kan vara lugn flickan hittades aldrig och det var några som trodde att ulvarna faktiskt var får. Tyvärr för ulvarna var det också många som visste vilka de verkligen är, speciellt i deras flock. För även dessa ulvar känner skam iblad och har svårt att komma till ro på natten. Det var inte meningen men en varg kan inte låta bli ett skadat byte. Det ligger i dennes natur.
Citat:
Ja, det kan vara dom två som GW menar, men även de andra personerna i de två bilarna kommer man till när man kör ut på den stora vägen (Ekuddenvägen) söderut så det går ju inte att säga säkert vilka av dessa som GW känner till. Det är först tack vare InkaInka som vi alls känner till födelsedagskalaset och de två bilarna, så hur skall GW kunna känna till att det var fler inblandade?

Vet inte om du läst höstens diskution, men PudelFrillan och IB03 hade många diskutioner om InkaInkas bilar och gärningsmän. De är helt inne på att InkaInka har rätt. Du får nog läsa på lite innan du börjar diskutera. Men eftersom du själv inte löste gåtan med Helenas försvinnande så kanske du som räv säger att lösningen är sur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in