2023-03-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valmet
MGM är född i oktober, så fyller 20 i år. Har då med all sannolikhet redan gått ut gymnasiet. Denna tes stärks av nyheten vi _inte_ läst om, hur någon gymnasieskola håller krismöte/stängt osv.
Låter inte uteslutet att han bott hemma sen efter gymnasiet, blivit mer och mer isolerad, och nu kokade det över.

Enligt intagningen för gymnasiet så kom han in på yrkesintroduktion mot restaurang och livsmedel 2019. Vilket talar för att han inte hade behörighet för att söka in på nationellt program. (Saknas betyg från grundskolan)
Om han har slutfört studierna borde han blivit klar vårterminen 2022.
Citera
2023-03-10, 09:45
Medlem
Rent generellt vet vi att 19åringen erkänt att han mördat sin mamma och bror ( 19åringen Le*vi) och mamma Mat*lda och brorsan Aug*ust?
Den som lyckats komma undan är alltså pappan samt hans tidigare barn? (eller har jag tolkat fel?)
Det enda intressanta i mina öron är VARFÖR?
Varför mördar man sin egna mamma och bror?
Försökte pappan eller den andra brodern ingripa och stoppa Lev*?
Om grannarna hörde skrik redan kl 07:00, varför ringde dom inte polisen redan då?
Ingen i familjen verkar ha många vänner på sociala medier, och dom verkar inte vara så aktiva.
Jag bor inte alls långt ifrån brottsplatsen och ingen verkar veta så mycket om dom trots att dom bott där länge?
Vad är le*is motiv till det hela? Vad jag sett så är det storebror A*gust som är dömd för bla narkotika brott, men han verkar ha städat till sig och majoriteten av A*gust vänner på Facebook pluggar på LTU, gjorde han det också?
Oavsett vad är detta en mycket tragisk händelse, jag undrar hur långt våra politiker låter det gå INNAN dom puttar in mer pengar till psykisk ohälsa och börjar inse hur farligt det är och viktigt att det finns resurser för det.
Citera
2023-03-10, 09:51
Medlem
Styvmamma knullade ena brodern. Upptäcks av mgm och han slår ihjäl dom???
Citera
2023-03-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Men du har inte svårt att tro att någon skulle börja döpa användarkonton till "blodbögen"? Haha.. Ja, det känns mycket rimligare förstås!

Vore väl inte det minsta konstigt att kalla sig för twink i sitt användarkonto ifall man vill signalera att man är en twink? Tror snarare att det är jättevanligt.
Citera
2023-03-10, 09:55
Medlem
Jag kan inte hålla reda på allt längre. Flyter ihop till en massa...
Familjerelatert?
Citera
2023-03-10, 09:56
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Rent generellt vet vi att 19åringen erkänt att han mördat sin mamma och bror ( 19åringen Le*vi) och mamma Mat*lda och brorsan Aug*ust?
Den som lyckats komma undan är alltså pappan samt hans tidigare barn? (eller har jag tolkat fel?)
Om grannarna hörde skrik redan kl 07:00, varför ringde dom inte polisen redan då?
Ingen i familjen verkar ha många vänner på sociala medier, och dom verkar inte vara så aktiva.
Jag bor inte alls långt ifrån brottsplatsen och ingen verkar veta så mycket om dom trots att dom bott där länge?
Vad är le*is motiv till det hela? Vad jag sett så är det storebror A*gust som är dömd för bla narkotika brott, men han verkar ha städat till sig och majoriteten av A*gust vänner på Facebook pluggar på LTU, gjorde han det också?
Oavsett vad är detta en mycket tragisk händelse, jag undrar hur långt våra politiker låter det gå INNAN dom puttar in mer pengar till psykisk ohälsa och börjar inse hur farligt det är och viktigt att det finns resurser för det.

Var ser du att äldre bror A*ugust är dömd för narkotikabrott?
Det som postades tidigare var/gällde en annan A*ugust, 27 år gammal och inte BO…
Men det finns kanske en dom även på rätt A*ugust, BO, menar du?
Citera
2023-03-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Hur fan är det möjligt att detta inte ens nämns i SVT rapport? Ett dubbelmord får alltså inte ens en 5 sekunders notis i statliga nationella nyheterna…

Det nämndes då på nyheterna under Nyhetsmorgon så det kommer förmodligen få mer och mer uppmärksamhet från idag.
Citera
2023-03-10, 10:04
Medlem
vantablacks avatar
Han har erkänt.

"Den unge mannen som är misstänkt för dubbelmord på sin mamma och sin bror i Luleå erkände händelsen vid ett första förhör under torsdagen.
Det uppger SVT Norrbotten.

– Han vidgår händelseförloppet och har berättat om vad som har hänt, säger åklagare och förundersökningsledare Åsa Valter till SVT.

Mannen är anhållen och fler förhör ska genomföras."

https://nsd.se/nyheter/lulea/artikel/ung-man-erkanner-dubbelmord/rx3wzdyr
Citera
2023-03-10, 10:13
Medlem
tomyhockeys avatar
Någon som har mgm Facebook instagram
Citera
2023-03-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95

Pappans tidigare barn är mer än 10 år äldre än bröderna och bor i en helt annan stadsdel.
Hemma på morgonen var GM, de två BO och pappan.

Den som refereras till som "annan person som kom undan" är pappan

Ingen vet i nuläget om L*vi självmant sprang ut på gatan efter de två morden för att pappan var i en annan del av huset. Ett riktigt dödande angrepp kan gå på någon sekund eller tre till skillnad från i film. Det är lätt rimligt att kniva ner två pers i ett instängt rum innan någon t.ex på övervåninge i huset hinner ner.
Alternativt jagade pappan ut L*vi fast fokuserade sedan på att stoppa blödning/ringa 112.

Vittnen utanför säger att allting gick i ett svep innan/runt 7 tiden... Skrik, blodig kille och sedan poliser med dragna vapen. Första RAPPORTER kommer in en bra bit efter 08.

Kontakter till familjen som inte vill bli kopplade till tråden säger att föräldrarna länge har försökt få assistans och stöd från myndigheter och psykvården, men inte fått någon. Definitionen av "länge" är dock oklar - Ifall det rör sig om närtid eller sedan flera år tillbaka

Håller med om att de är rätt tillbakadragna. Inte så många som har koll på vare sig föräldrar eller barn. Båda bröderna tycks dock ha varit helt normala under uppväxt och ingått i stadsdelens kompisgäng av jämnåriga (återigen från anonyma källor i grannkvarteren)

Edit. Knarkar-August som nämnts, är en annan helt orelaterad August där någon bara felsökte i gamla domar.
Finns ingen dom på någon av bröderna
Senast redigerad av joffepoffe 2023-03-10 kl. 10:19.
Citera
2023-03-10, 10:17
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blood_in
Bra skrivet.
Många saker här som jag själv reflekterat över senaste åren med hur du beskriver många föräldrar idag. Oerhört många som bara ser det som ett ok att bära när man skaffat barn. Helt sjukt.
Då kommer man på tanken att separera för att åtminstone varannan vecka ”leva livet” med egentid fullt ut och lattja runt. Den veckan är man helt plötsligt inte ”förälder”. Det är inte min vecka och liknande kommentarer är vanliga.

Vad gör detta med barnen och deras syn på ”föräldern”. Hade hatat en sån pappa eller mamma.

Ja, jag är enig.

En konsekvens blir ju att barnen rent kollektivt får en väldigt distanserad och likgiltig anknytning till sina föräldrar, det är ju det föräldrarna lärt barnen, nämligen att deras familjerelation i grunden är betydelselös. Detta gör att barn inte bara känner sig isolerade och avvisade av samhället men även av sina egna föräldrar, sina egna familjer. Det skapar tickande bomber, i undantagsfall.

(Vilket också gör det desto "lättare" för dem att ha ihjäl anhöriga när det väl når den kokpunkten eftersom de saknar emotionell anknytning till dem).

Det finns ett tydligt mönster hos unga mördare, och endast i undantagsfall kan man konstatera att "det bara hände" trots kärleksfull omgivning och goda mönsterförhållanden (för ja, det är klart att vissa bara är allmänt "onda"). Men i de flesta fall känner de sig på något sätt avvisade och utanför och det finns mycket i bagaget att forska i och många varningsflaggor och eskalerande steg på vägen som slutligen fick det att brisera.

Sedan ska man aldrig spekulera för mycket innan det framkommit fler detaljer, för en sådan här händelse är såklart en enorm tragedi för anhöriga, och det sista de vill är såklart att man ska ifrågasätta deras familjeförhållanden. Samtidigt är det såklart även en fråga som polisens utredare och förhörsledare tar på stort allvar för att få klarhet i vad som hänt, och varför.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-03-10 kl. 10:28.
Citera
2023-03-10, 10:22
Avslutad
Tänds det inte en liten lampa någonstans i Sverige när så mycket sker efter "länge sökt hjälp av psykiatrin"?

Man tycker ju att någon bör tänka ett litet "men vänta, hade han också sökt hjälp? Missar vi något?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in