Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Ukraina ser till att de ryska kackerlackorna inte får sova i lugn och ro. Måste vara extremt psykiskt ansträngande för soldaterna som invaderat att aldrig kunna känna sig trygga:
https://twitter.com/jano14toga/status/1634054178564653057
Jag tror och hoppas att Leoparderna som sätts in är utrustade med bra mörkersikten. Det kan vara ett avgörande för kriget.
Jag har sett i rapporter att Ryssland inte har så bra mörkerkapacitet utan när det mörknar så avslutar man för natten. Sedan gömmer man sig för att börja igen när ljuset kommer.
Under min tid i armén, och detta är många år sedan, så övade vi mycket på mörkerstrid och jag minns en gång när vi blev anfallna av Strv 121 på natten. Vi hade fått strikta order i vårt pansarskyttekompani att uppehålla oss i vissa områden så vi inte blev överkörda men när marken började skaka och stridsvagnarna körde förbi 10-20m från en så är man inte stor. De såg oss men vi såg bara skuggor av dem. Ska tillägga att vi stod i ståvärn som vi själva grävt i en granskog. Rötterna i en granskog gör att marken skakar rätt ordentligt.