2023-03-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Men nej din trögskalle. Det var inte mitt citat. Gå tillbaka och kolla och fråga honom ist.
Var inte ditt citat? Nej, hade det varit så, så hade jag ju länkat direkt såklart. men nu sitter du ju och dagdrömmer om att Bachmut är det som avgör ukrainas sista andetag, så kan du förklara hur den tanken kommer till liv?
Citera
2023-03-10, 01:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Stalingrad var en flugskit med.

Bakom Stalingrad fanns Volga. Sovjet kunde inte dra sig ut (och fick inte). Likaså om du kan din historia, så hade Paulus (den anfallande parten) 90 % utav staden, innan det vände.

Sist så tror jag att Sovjetiska Stalingrad stupade, vänder sig i sina gravar när du drar en jämförelse med de, och de uppoffringar för den goda saken de gjorde. Nu är ingen god sak.
Citera
2023-03-10, 01:47
Medlem
Citat:
Jag sa "bye" till dig tidigare.

Va? Och jag frågade dig efter någonting som styrker dina spasmer här? Så, vi kan säga hej då efter att du har styrt upp ditt skitsnack ett stycke mer än bara genom ord kopierat från närmsta telegramkanal. Du uttryckte ett statement här innan. Eftersom att vi är på ett diskussionsforum så frågar jag dig var och vad som får dig att dryfta det. Jag repeterar. Vad får dig att dra den slutsatsen att Ukraina är kört på grund utav en byhåla som bara skulle vara intressant för en fånge eller jugoslav som missat sista bussen?
Citera
2023-03-10, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bakom Stalingrad fanns Volga. Sovjet kunde inte dra sig ut (och fick inte). Likaså om du kan din historia, så hade Paulus (den anfallande parten) 90 % utav staden, innan det vände.

Sist så tror jag att Sovjetiska Stalingrad stupade, vänder sig i sina gravar när du drar en jämförelse med de, och de uppoffringar för den goda saken de gjorde. Nu är ingen god sak.

Precis SNAPCOUNT. Historien ljuger aldrig. Den gör det dagligen i Ryssland däremot. Om man inte klarar av att förhålla sig till verkligheten så försöker man forma den till att passa lögnen. Klassiskt ryskt
Citera
2023-03-10, 01:52
Medlem
Citat:
Jaså?

https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/german-tv-shows-nazi-symbols-helmets-ukraine-soldiers-n198961

https://www.237online.com/en/les-paroles-de-kiev-sur-le-non-soutien-aux-neo-nazis-divergent-de-ses-veritables-actions/

Vad är det för idiotkollage du försöker komma med såhär 11 år för sent? Finns där ingen gräns över hur mycket man kan hålla sig fast vid redan debunkad fakta?
Citera
2023-03-10, 04:50
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hur går det i Bachmut?

Ryssarna har skickat fram fångar som lockbete för att kunna slå ut de bästa ukrainska trupperna.
Ha ha Prigoshin verkar nu vara helt bortkopplad enligt egna uppgifter.

Vi får se hur länge Putin låter stollen leva….
Citera
2023-03-10, 04:55
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dom har brist på ammo och stridsvagnar,f lygplan precis just nu.
Du ljuger hela tiden.
Den brist du fantiserar om stämmer inte!

Däremot ryssarna och speciellt Wagner har svår brist på allt.

Prigoshin är också nu enligt egna uppgifter Persona non grata i Kreml och alla deras telefonlinjer och passerkort dit avstängdA.

Det går bra nu för Wagner 😂😂😂🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2023-03-10, 05:28
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117

Från aftonbladet, kocken verkar sätta på sig offerkoftan:

Han menar att soldaterna inom Wagnergruppen som kämpar för Ryssland fortfarande lider stor brist på ammunition.

– Det enda som återstår för mig är att vädja genom media. Och sannolikt kommer jag göra just det, säger Prigozjin.

I sin uppmärksammade attack, samma dag som Putin höll ett stort tal om kriget, anklagade han också topparna i Kreml för att ”sitta och fnissa på sina kontor och syssla med intriger”.

– Jag har inget val. Jag kör på till slutet. Jag har folk som dör i drivor eftersom märkliga människor har beslutat om de ska få leva eller inte. Detta borde inte få hända, sa han.
Citera
2023-03-10, 05:33
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ja, Bachmut är nyckeln till resten av Donetsk.
Det är vad man får sig till livs, och jag tror du har rätt, inte rimligt att "över prestige" spendera så mycket resurser där.

Fragment jag plockat upp här och där om varför Bakhmut är så viktigt är markförhållanden i stora delar av Ukraina, den bördiga jorden.

Förflyttning utanför vägnät i området för tunga fordon låter sig göras när antingen marken är frusen vintertid eller när det torkat upp. Snabb förflyttning kräver vägar, bred fruset eller torrt för att inte köra fast.

Såvitt jag förstått är Bakhmut en knutpunkt i vägnätet, dvs. access till andra områden då marken inte bär. Susar man iväg över frusen mark och riskerar att bli utan försörjning från trossen när det väl tinar och blir lerigt? Jag tror inte det, man vill vara säker på att man kan nå andra områden försörjningsmässigt via vägar innan det tinar så att det inte blir isolerade "öar" av trupp som inte "enkelt" kan nås av förnödenheter och för fortsatt avancemang under de perioder marken inte bär.

Dvs. inget Bakhmut så stopp iallafall där tills det torkar upp för ryssen.

Kan ha helt fel, men tror att det kan vara del av bakgrunden till Bakhmut's strategiska läge och omfattningen av strider just där.
Senast redigerad av arne99 2023-03-10 kl. 05:52. Anledning: Mer text.
Citera
2023-03-10, 05:38
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117

Prigosvinet får nog inte tillaga fler måltider åt pingvinen 😄
Citera
2023-03-10, 06:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
– Jag har inget val. Jag kör på till slutet. Jag har folk som dör i drivor eftersom märkliga människor har beslutat om de ska få leva eller inte. Detta borde inte få hända, sa han.
Prigozjin kan ju alltid ta sina fångar och sticka därifrån. Ukraina har inte bett honom att våldta kvinnor och barn där. Svårt att känna sympati för den idioten.
Citera
2023-03-10, 06:22
Medlem
Sarumans avatar
Ukraina ser till att de ryska kackerlackorna inte får sova i lugn och ro. Måste vara extremt psykiskt ansträngande för soldaterna som invaderat att aldrig kunna känna sig trygga:

https://twitter.com/jano14toga/status/1634054178564653057
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in