Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Ja, Bachmut är nyckeln till resten av Donetsk.
Det är vad man får sig till livs, och jag tror du har rätt, inte rimligt att "över prestige" spendera så mycket resurser där.
Fragment jag plockat upp här och där om varför Bakhmut är så viktigt är markförhållanden i stora delar av Ukraina, den bördiga jorden.
Förflyttning utanför vägnät i området för tunga fordon låter sig göras när antingen marken är frusen vintertid eller när det torkat upp. Snabb förflyttning kräver vägar, bred fruset eller torrt för att inte köra fast.
Såvitt jag förstått är Bakhmut en knutpunkt i vägnätet, dvs. access till andra områden då marken inte bär. Susar man iväg över frusen mark och riskerar att bli utan försörjning från trossen när det väl tinar och blir lerigt? Jag tror inte det, man vill vara säker på att man kan nå andra områden försörjningsmässigt via vägar innan det tinar så att det inte blir isolerade "öar" av trupp som inte "enkelt" kan nås av förnödenheter och för fortsatt avancemang under de perioder marken inte bär.
Dvs. inget Bakhmut så stopp iallafall där tills det torkar upp för ryssen.
Kan ha helt fel, men tror att det kan vara del av bakgrunden till Bakhmut's strategiska läge och omfattningen av strider just där.