2023-03-03, 22:37
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Gripen är ett utmärkt plan som utvecklats enbart för att stoppa ryssen, passande Ukrainas situation. Problemet är piloten och dennes träning som tar tid för att bemästra egenskaperna. Möjligtvis kan det finnas i Ukraina inom sex månader om de redan börjat flygträning på det, finns några svaga tecken men inte helt hundra, hoppas kan vi i alla fall...

Så vitt jag vet så är Gripen gjort för att försvara Sverige, avvärja ryska angrepp över östersjön och bedriva en slags assymetrisk krigsföring i luften. Knappast passande för situationen i Ukraina, en stabil frontlinje a'la WW1/WW2 med massvis av luftvärn och soldater på varje sida.

Då passar F-16 mycket bättre, planen lär ses som förbrukningsvara. Eftersom att vi inte har så många gripen så är F-16s fördel just antalet plan som finns, tusentals. Blir helt ärligt talat besviken om Sverige skickar gripen, kommer bara att sprängas i luften utan att kunna fyllas på
Citera
2023-03-03, 22:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
I sin morgonshow ringer stollen Solovyov upp krigskorrespondenten Poddubbny och undrar när Röda Armén kommer att börja göra större framsteg? Poddubbny säger att inte vet detta och att det ser svårt ut att försöka nöta ut UAF. Det börjar ju nästan kännas nu som att ryssen snart ger upp SMO alltså.

https://twitter.com/TheKremlinYap/status/1631769137876725761
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-03-03 kl. 22:42.
Citera
2023-03-03, 22:39
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det den ultimata offensiven vi ser nu? Eller hur går det med ditt i april konstaterande av faktum?

Jag har medvetet legat lågt ett par veckor för att uppfatta tangentens riktning. Derivatan pekar återigen mot rysk seger. SVT har erkänt akut brist på ammunition i väst. Bakhmut är nu omringat på riktigt. Det här kan dra ut på tiden, men faktum kvarstår. Väst kan inte vinna proxykriget i Ukraina mot Ryssland. Det blir bara ytterligare tragisk förlust av människoliv.
Citera
2023-03-03, 22:40
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Ja, och inte ens tillhörd han FSB. Han var en frilansare som användes som verktyg, men inte under kontroll utav FSB. Därför gick det åt helvete. Han trodde att han var en kung som fixade till sig lite egna kontor samtidigt som han gjorde staten, Ryssland, nöjd. Sanningen är att han inte gjorde någonting annat än att förbereda sin egen pension och på köpet ställa till oreda som inte varit skådad sedan 20-talet. Ännu en korkad egoist i denna konflikten och inget annat. Det skrämmande är att han kommit undan endast på grund utav kriget. Han vet mycket väl vad han ställt till med bara för att få ett kontor i Kramatorsk. En feg jävel i person. Rubeln räddade inte honom, så nu försöker han rädda det hela med ännu fler lögner.
Jaha - hoppla, rubeln?! Hänger tyvärr inte riktigt med vad Du avser.
Citera
2023-03-03, 22:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns några enstaka ryssar jag lyssnar på (som t.ex Igor Girkin). Jag uppfattar det som att de vägrar att medverka i den ryska extremljugande propagandaapparaten utan de säger vad de verkligen tycker. De är också insatta i sakfrågorna. Och då blir de väldigt intressanta.

På den andra sidan har vi fullblodsmytomaner som Sergej Lavrov (Rysslands utrikesminister) och Igor Konashenkov (det ryska försvarsministeriets talesman). Jag uppfattar det som att allt de säger är lögn, lögn och återigen lögn. De är seriemytomaner.

Kanske det?
Men det är viktigt att ta in vad Putin och Lavrov faktiskt säger oavsett om man håller med eller ej.
Jag lyssnar på vad Blinken och Nuland och Biden också säger av samma skäl.

Vad som är sant eller ej visar sig oftast med tiden.
Detta med Nordstream tycker jag visar på att Bidenadm ljuger rakt av. Men de skulle inte kunna göra på annat sätt än att förneka och lägga locket på.
Vilket inte betyder att Bidenadm ljuger om ALLT och det gäller Kreml med.
När det gäller politik på denna nivån måste man ofta läsa mellan raderna.
Att ta för givet att en fiende eller politisk motståndare alltid ljuger är barnsligt. Det kan faktiskt förhålla sig så att Kreml kände sig hotade på allvar för Ukraina och det kan samtidigt vara så att Bidenadm faktiskt tror att de försvarar demokrati och frihet i Ukraina och Putin måste störtas.
Citera
2023-03-03, 22:42
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag har medvetet legat lågt ett par veckor för att uppfatta tangentens riktning. Derivatan pekar återigen rysk seger. SVT har erkänt akut brist på ammunition i väst. Bakhmut är nu omringat på riktigt. Det här kan dra ut på tiden, men faktum kvarstår. Väst kan inte vinna proxykriget i Ukraina mot Ryssland. Det blir bara ytterligare tragisk förlust av människoliv.

Förtydliga rysk seger är du snäll, strategiskt har Ryssland förlorat på alla punkter. Menar du att de tar Donbass och fryser konflikten?

Väst har inte kapacitet att ensamt fylla på Ukrainas konsumption i nuläget, sant. Men många artiklar är missvisande, produktion ökar och det finns många länder som kan fylla på Ukrainas lager i månader, om inte ÅR framåt. Om inte detta lyckas kan man ersätta 155/152 artilleri med andra system som det finns mycket ammunition av, ingen fara

Finns inget proxykrig i Ukraina från västs sida, Ukraina är en självständig stat som får hjälp av väst. Ryssland har redan förlorat, väst har vunnit ( i den mån man nu kan vinna när den globala ekonomin ställs på sin spets )
Citera
2023-03-03, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Förtydliga rysk seger är du snäll, strategiskt har Ryssland förlorat på alla punkter. Menar du att de tar Donbass och fryser konflikten?

Väst har inte kapacitet att ensamt fylla på Ukrainas konsumption i nuläget, sant. Men många artiklar är missvisande, produktion ökar och det finns många länder som kan fylla på Ukrainas lager i månader, om inte ÅR framåt. Om inte detta lyckas kan man ersätta 155/152 artilleri med andra system som det finns mycket ammunition av, ingen fara

Finns inget proxykrig i Ukraina från västs sida, Ukraina är en självständig stat som får hjälp av väst. Ryssland har redan förlorat, väst har vunnit ( i den mån man nu kan vinna när den globala ekonomin ställs på sin spets )

"Ryska styrkor har nu praktiskt taget omringat den viktiga staden Bachmut. Det hävdar Wagnergruppens ledare Jevgenij Prigozjin, enligt Tass.

Ryska trupper har nu, efter många månader av hårda strider, i praktiken tagit staden Bachmut i Donetsk-regionen.

Det påstår Jevgenij Prigozjin, grundare av den privata ryska paramilitära Wagnergruppen, i en film som publicerats på hans presstjänsts Telegram-kanal."

https://nyheter.swebbtv.se/wagner-vi-har-omringat-bachmut-pastar-ukraina-skickar-barn-och-aldre-till-meningslos-dod/
Citera
2023-03-03, 22:46
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Kanske det?
Men det är viktigt att ta in vad Putin och Lavrov faktiskt säger oavsett om man håller med eller ej.
Jag lyssnar på vad Blinken och Nuland och Biden också säger av samma skäl.

Vad som är sant eller ej visar sig oftast med tiden.
Detta med Nordstream tycker jag visar på att Bidenadm ljuger rakt av. Men de skulle inte kunna göra på annat sätt än att förneka och lägga locket på.
Vilket inte betyder att Bidenadm ljuger om ALLT och det gäller Kreml med.
När det gäller politik på denna nivån måste man ofta läsa mellan raderna.
Att ta för givet att en fiende eller politisk motståndare alltid ljuger är barnsligt. Det kan faktiskt förhålla sig så att Kreml kände sig hotade på allvar för Ukraina och det kan samtidigt vara så att Bidenadm faktiskt tror att de försvarar demokrati och frihet i Ukraina och Putin måste störtas.

Varför tycker du att Bidenadm ljuger om Nordstream? Menar du talet om att " we still stop nordstream 2 " som länkats åtskilliga gånger?

Bara för att förtydliga så vi kan släppa denna punkt, Biden menade ju såklart att de skulle stoppa affären " Nordstream 2 ", som vid tillfället inte var vid bruk. Och detta gjorde USA just efter Rysslands invasion, de pressade Tyskland att stoppa affären och att inte påbörja det sista steget av Nordstream 2

Jag har helt ärligt talat ingen aning vem som bombade Nordstream, för mig finns det många kandidater och lika många kandidater som det vore helt ologiskt för, men Bidens adm sa aldrig att de skulle förstöra eller bomba det existerande Nordstream, enbart att de skulle stoppa Nordstream 2 affären via diplomatiska medel, vilket de gjorde strax efter invasionen
Citera
2023-03-03, 22:47
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Så vitt jag vet så är Gripen gjort för att försvara Sverige, avvärja ryska angrepp över östersjön och bedriva en slags assymetrisk krigsföring i luften. Knappast passande för situationen i Ukraina, en stabil frontlinje a'la WW1/WW2 med massvis av luftvärn och soldater på varje sida.

Då passar F-16 mycket bättre, planen lär ses som förbrukningsvara. Eftersom att vi inte har så många gripen så är F-16s fördel just antalet plan som finns, tusentals. Blir helt ärligt talat besviken om Sverige skickar gripen, kommer bara att sprängas i luften utan att kunna fyllas på
Vi har inte samma uppfattning, vilket är helt OK. Allting ryssen hitintills gjort tyder på att de inte förstår och/eller klarar av asymmetri...
Senast redigerad av Senilix 2023-03-03 kl. 22:49.
Citera
2023-03-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Jaha - hoppla, rubeln?! Hänger tyvärr inte riktigt med vad Du avser.
Jag sa bara att Girkin blev lika snar och krypande som kursen på rubeln. När hans betalning inte längre fyller någon funktion. Som idag. Bara ett bevis på vilket äckligt billigt svin han är. Och han använde de som huvudman för Rysslands sak från 2008 och framåt. Bara ett bevis på vilken värdelös
institution FSB är. Inte överraskande, Bergling senare
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Ryska styrkor har nu praktiskt taget omringat den viktiga staden Bachmut. Det hävdar Wagnergruppens ledare Jevgenij Prigozjin, enligt Tass.

Ryska trupper har nu, efter många månader av hårda strider, i praktiken tagit staden Bachmut i Donetsk-regionen.

Det påstår Jevgenij Prigozjin, grundare av den privata ryska paramilitära Wagnergruppen, i en film som publicerats på hans presstjänsts Telegram-kanal."

https://nyheter.swebbtv.se/wagner-vi-har-omringat-bachmut-pastar-ukraina-skickar-barn-och-aldre-till-meningslos-dod/

För det mesta delar jag hans uppfattning, jag blir bara glad om Ukraina sakta men säkert har fördröjt ryssarna och sedan evakuerat staden

Men hur har detta relevans mot mitt inlägg? Svarar ju inte på en enda fråga
Citera
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:

Kan du räkna upp de punkter som Ryssland förlorat i denna konflikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in