2023-03-09, 23:02
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag vet inte vad jorden har för form, det ser platt ut, det är det enda jag kan säga. Om den är oändlig eller har ett slut vet jag inte.

När jag tittar över en sjö till andra sidan stranden 3 km bort ser husen där ut att vara bara några mm stora. Innebär det att de faktiskt är bara några mm stora?
Citera
2023-03-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det är du som påstår att jag anser att det finns vakuum i rymden. Det är något jag redan dementerat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rymden
"Det finns ingen klar gräns mellan jordens atmosfär och rymden eftersom atmosfärens densitet minskar gradvis ju längre man kommer från jorden. Emellertid har Fédération Aéronautique Internationale tagit fram den så kallade Karmanlinjen, som ligger på en altitud av 100 kilometer över havsytan, som en arbetsdefinition för att skilja mellan rymd- och luftfart."
Om rymdens vakuum inte existerar då finns där friktion, när slutar klotet att roterar pga av denna friktion? När blir dagar och nätter längre?

Citat:
Som du kanske minns av SMHI's tabell så sträcker den sig till 90 km. Finns det någon anledning att anta att inte lufttrycket minskar på samma sätt de sista tio km innan atmosfären övergår i rymd?

Du kan anta precis vad du vill, ett antagande är inte bevis. Jordens atmosfär kan lika gärna antas vara innesluten. Poängen är ju att du inte kan annat än anta men hävdar ändå att det bevisat.
Det kallas religion, inget fel med det men erkänn det i så fall.
Citera
2023-03-09, 23:05
Medlem
Citat:
När jag tittar över en sjö till andra sidan stranden 3 km bort ser husen där ut att vara bara några mm stora. Innebär det att de faktiskt är bara några mm stora?
Presentera ditt argument istället för tramsiga frågor.
Citera
2023-03-09, 23:14
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Presentera ditt argument istället för tramsiga frågor.
Eftersom du inte förstår liknelsen ska jag förklara vad jag menar.

Saker är inte alltid vad de ser ut att vara.
Du tycker jorden ser platt ut. Därför tror du att jorden verkligen är platt.
Husen på andra sidan sjön ser små ut. Men jag tror ändå inte att husen verkligen är så små. Jag tror att husen faktiskt är i normal storlek. Och när jag transporterat mig till andra sidan sjön ser jag att det är helt normalstora hus.

Du väljer helt urskiljningslöst att tro på det du ser utan att fundera på om det är den verkliga formen.
Citera
2023-03-09, 23:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om rymdens vakuum inte existerar då finns där friktion, när slutar klotet att roterar pga av denna friktion? När blir dagar och nätter längre?
Inget som ens skulle gå att mäta med tanke på hur få gasmolekyler det handlar om.
Citera
2023-03-09, 23:23
Medlem
Citat:

Friktionen är väldigt, väldigt, väldigt liten och jordens rörelsemängdsmoment är väldigt, väldigt stort så det dröjer. Jag har inte räknat på det men några miljoner miljarders år tar det nog.

Citat:
Jordens atmosfär kan lika gärna antas vara innesluten.

Nopp. Att lufttrycket sjunker med stigande höjd bevisar att jorden inte är innesluten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-09 kl. 23:48.
Citera
2023-03-09, 23:33
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad jorden har för form, det ser platt ut, det är det enda jag kan säga.

Tänk vad olika man kan uppfatta sin omgivning. Jag uppfattar jorden som krökt, att t.ex nederdelen av en byggnad ser ut att ligga lägre än horisonten tolkar jag som att byggnaden faktiskt ligger lägre. Det ser krökt ut.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-09 kl. 23:36.
Citera
2023-03-09, 23:57
Medlem
Citat:
Man har säkert påstått att jorden är ett klot men kan än idag inte få fram ett enda bevis för att den skulle vara det.

Eeeh? Jag anser att det finns massor med bevis.

Vad säger du t.ex om det faktum att referensklotet WGS84 överensstämmer med verkligheten? Eller bara det enkla faktum att vi har mätt upp att ekvatorn är 4000 mil lång och att latituden S30 är kortare.
Citera
2023-03-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det bevisar att jorden inte är ett trycksatt system. Om jorden vore innesluten under en kupol skulle lufttrycket vara konstant.

Trycket är alltså högst längst ner, och som lägst längst upp. Precis som i en simbassäng. Men...har du nånsin sett simbassäng där vattnet inte är inneslutet? kan man exempelvis tillverka en bassäng genom att hälla vatten på nåt som är utbuktande, och som därmed inte ger någon inneslutning till vattnet, som en liten kulle eller nåt?

Med andra ord: är inte densitetsgradienten i atmosfären snarast en väldigt stark indikation på att vi inte lever på ett klot?
Citera
2023-03-10, 01:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Trycket är alltså högst längst ner, och som lägst längst upp. Precis som i en simbassäng. Men...har du nånsin sett simbassäng där vattnet inte är inneslutet? kan man exempelvis tillverka en bassäng genom att hälla vatten på nåt som är utbuktande, och som därmed inte ger någon inneslutning till vattnet, som en liten kulle eller nåt?

Med andra ord: är inte densitetsgradienten i atmosfären snarast en väldigt stark indikation på att vi inte lever på ett klot?
Skillnad på hur gas och vätska beter sig. Sedan förstår jag inte hur skillnaden i lufttryck skulle indikera platt jord. Att trycket varierar med höjden beror på gravitationen. Hur funkar detta på en platt jord?
Citera
2023-03-10, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Många planeter som blivit av med sin atmosfär på grund av för svag gravitation.
Så sjunkande tryck indikerar att vi inte lever i en dome, men det skulle vara intressant om du kunde hålla dig till ämnet. För varken lufttryck eller vattentryck kommer vara bra ensamma bevis för jordens form.
Enda som blir komiskt är hur ni försöker rädda er själva nu när ni tramsat in i ett hörn.
Citera
2023-03-10, 08:03
Medlem
Hur man torterar en FE:are.

Sätt dem i en labbsal och ha dem till att utföra lite experiment.
Låt dem åka till 20 olika platser på jorden och ha dem sen att passa in dessa på valfri platt yta.

Någon som har mer koll men jag tror jag räknade till 3-siffrigt på alla bevis vi presenterat i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in