2023-03-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att ett gyro följer med rotationen.
Vilken rotation? Eller menar du att du antar att jorden roterar och eftersom gyrot roterar måste jorden också rotera? Det är ett antagande, inget bevis för jordens rotation.

Citat:
Finns inget fullständigt vakuum. Alltså finns inte heller någon gräns utan övergången mellan olika tryck är helt steglös.
Du menar att vakuum och tryck kan existera bredvid varandra såsom i exemplet jordens atmosfär och rymdens vakuum. Vänligen visa det!
Citera
2023-03-09, 19:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vilken rotation? Eller menar du att du antar att jorden roterar och eftersom gyrot roterar måste jorden också rotera? Det är ett antagande, inget bevis för jordens rotation.
Jo ett gyro är ett bevis för rotationen. Att du inte förstår hur ett gyro fungerar gör inte att det inte blir ett bevis.
Citat:
Du menar att vakuum och tryck kan existera bredvid varandra såsom i exemplet jordens atmosfär och rymdens vakuum. Vänligen visa det!
Finns inget att bevisa då rymdens vakuum inte är ett fullständigt vakuum som du tycks tro utan bara mycket lågt tryck.
Citera
2023-03-09, 19:41
Medlem
Atmosfären hålls på plats på samma sätt som människor. Du kan ta ett hopp men faller ner igen. Luftmolekyler är lätta och kan ta stora hopp men dras tillbaka av gravitationen. Det finns inget som suger ut dem i rymden. De har en viss rörelseenergi och studsar omkring likt ett flipperspel. Trångt där det är högt lufttryck. Mer plats högre upp. När en gas strömmar från högt tryck till lågt är det sannolikhet. Precis som en förvirrad folkmassa där individer springer åt alla håll så är det sannolikt att de efter mängder av kollisioner fyller ut tomma ytor. På samma sätt fyller gas ut en volym.

På grund av värme och vindar så kan en del molekyler få extra fart och åka ut i rymden. Gravitationen är ändlös och drar tillbaka dem. Undataget om de får så mycket fart av solvinden att de sveps iväg ännu längre. Månen har en tunn atmosfär som består av förlorad jordatmosfär.
Citera
2023-03-09, 19:45
Medlem
Citat:
Vanligtvis från under jordytan, mer vet jag inte.

Hur vet du att det finns en kant?

De döljer vem du är.

Ska jag PM:a dig swish-nummer?

1: Förklarar ingenting.
2: Platta ytor har en kant. Utan kant blir det en rund yta.
3: Vad får de för att dölja vem jag är?

Kan PM:a men kommer inte skicka pengar för ett halv-svar, en motfråga och ett svar som inte överhuvudtaget är ett svar på frågan. Lite mer får du jobba för lönen
Citera
2023-03-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du vänder upp och ner på allt. Du startade diskussionen. Du kan då inte tro att det var vi som gjorde det? Varför skulle vi det? Vi har svarat på ett påstående som kommer från plattjordmiljön, och det säger sig självt att när man gör ett påstående måste det bevisas. Du behöver inte dölja dina källor. Jag vet mycket väl att de kommer från FE-miljöen, för det här är ett gammalt påstående som du har valt att göra ditt eget. Det är det som är så löjligt. Du menar att vi sväljer rått det som kommer från myndigheterna, men vad sväljer du rått?Ja, det som kommer från Eric Dubai, Jeranism och andra. Tro inte att vi är nybörjare i den här diskussionen. Jag har gjort det långt innan jag visste att du fanns, och du upprepar exakt samma argument som dina föregångare. Den som startade diskussionen har bevisbördan, men jag tror inte att du kommer med några bevis, eftersom du inte hittar något i dina källor, och du kommer förmodligen inte hitta på något själv.
Jag påstår inte att rymden är ett vakuum, det gör du när du säger att jorden med atmosfär roterar i detta vakuum. Utan detta vakuum stannar den sfäriska jorden av friktionen, du kan således inte komma undan rymden och dess vakuum.

Du är inträngd i ett hörn och din väg ut är nu att attackera källor, en välkänd metod. Du är tom så pass trängd att du avkräver mig källor för ditt påstående. Du är körd!
Citera
2023-03-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför är det ett "mirakel" att lufttrycket sjunker med stigande höjd? Jag anser att det är exakt vad man kan förvänta sig och att det är väldigt långt ifrån något mirakel.

Och vad är det egentligen du vill att någon ska visa? Att lufttrycket sjunker med stigande höjd? Att olika lufttryck kan existera bredvid varandra utan någon barriär?

Jo, en densitetsgradient i atmosfären på en klotformad jord, måste nog räknas som ett mirakel. Och det är inte på något vis "precis vad man kan förvänta sig", sett till i övrigt kända naturlagar.

Dock vore det förmätet av mig att utesluta att mirakler faktiskt kan ske. vad vet jag.

MEN. Om man däremot tänker sig att vår värld INTE är ett klot, blir det plötsligt möjligt att tänka sig någon icke mirakulös förklaring till det vi observerar. I alla fall gällande så kallad gravitation. Det tål att tänka på i alla fall.
Citera
2023-03-09, 20:08
Medlem
Här har vi ett exempel på hjärntvätt. Tankar som är i konflikt med varandra papegojas i samma stycke.

Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Atmosfären hålls på plats på samma sätt som människor. Du kan ta ett hopp men faller ner igen. Luftmolekyler är lätta och kan ta stora hopp men dras tillbaka av gravitationen. Det finns inget som suger ut dem i rymden. De har en viss rörelseenergi och studsar omkring likt ett flipperspel. Trångt där det är högt lufttryck. Mer plats högre upp. När en gas strömmar från högt tryck till lågt är det sannolikhet. Precis som en förvirrad folkmassa där individer springer åt alla håll så är det sannolikt att de efter mängder av kollisioner fyller ut tomma ytor. På samma sätt fyller gas ut en volym.
Det fetade.

Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
På grund av värme och vindar så kan en del molekyler få extra fart och åka ut i rymden. Gravitationen är ändlös och drar tillbaka dem. Undataget om de får så mycket fart av solvinden att de sveps iväg ännu längre. Månen har en tunn atmosfär som består av förlorad jordatmosfär.

Det är alltså bara atmosfär som kan sugas ut i rymdens vakuum, hur åtskiljer vakuumet atmosfäriska molekyler från andra molekyler?
Citera
2023-03-09, 20:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det har i allra högsta grad med formen att göra. Den sfäriska formen och dess uppkomst teori är konstruerad för att människan att tvivla på att vi är skapade med avsikt. Den runda jordens narrativ är att det var en olyckshändelse och att det inte finns någon avsikt eller syfte.
Att jorden är rund har man vetat även på den tiden som evolutionen inte ens var påtänkt. Det är är för långsökt.
Citat:
Ja, det brukar sluta i att: 'du förstår inte hur det fungerar'. Du antar jorden roterar och eftersom gyrot roterar så roterar jorden. Bara antaganden. Du begrep inte ens att du gjorde ett antagande.
Nej den som använder ett gyro antar ingenting om rotationen utan han eller hon mäter upp huruvida jorden roterar.
Citat:
Så nu behöver du inte ens bevisa ditt påstående, bara för skeptiker att tugga i sig och cirkulera.
Så bekvämt!
Eftersom jag inte påstått någonstan och ingen annan heller i tråden att rymden är totalt vakuum så behöver jag självklart inte bevisa något jag inte ens påstått.
Citat:
Det är alltså bara atmosfär som kan sugas ut i rymdens vakuum, hur åtskiljer vakuumet atmosfäriska molekyler från andra molekyler?
Rymden kan inte suga ut någonting. Det är däremot så att molekyler som är i gasform kan kastas upp och falla tillbaka. Rymden är som sagt mycket lågt tryck För att rymden skulle kunna suga ut något så skulle vi behöva negativt tryck vilket inte kan förekomma.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-03-09 kl. 20:13.
Citera
2023-03-09, 20:10
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att rymden är ett vakuum, det gör du när du säger att jorden med atmosfär roterar i detta vakuum. Utan detta vakuum stannar den sfäriska jorden av friktionen, du kan således inte komma undan rymden och dess vakuum.

Du är inträngd i ett hörn och din väg ut är nu att attackera källor, en välkänd metod. Du är tom så pass trängd att du avkräver mig källor för ditt påstående. Du är körd!
Ingen har sagt att rymden är 100% vakuum, men du pratar hela tiden om att tryck inte kan existera bredvid vakuum. Det är alltid lättare att argumentera med halmgubbar.

Min poäng var uppenbarligen inte att attackera källorna den här gången. Det insåg du säkert, men i bekant stil slingrar du iväg och vänder upp och ner på saker och ting. Jag ville bara visa att du tror blint på dina auktoriteter, och vilka är de? Eric Dubai, Jeranism, David Weiss och alla dessa bedragare som lever av att ljuga. Eller har du själv kommit på argumenten? Så intressant då att de stämmer exakt med vad Eric Dubai etc säger.
Citera
2023-03-09, 20:17
Medlem
Citat:
Här har vi ett exempel på hjärntvätt. Tankar som är i konflikt med varandra papegojas i samma stycke.

Återigen argumenterar du med halmgubbar. Det är inte 100% vakuum i rymden, och det finns ingen dammsugare där. Hur är det att bli hjärntvättad av Eric Dubai och David Weiss? Och hur är det att papegoja deras lögner hela tiden?
Citera
2023-03-09, 20:24
Medlem
Citat:
Att jorden är rund har man vetat även på den tiden som evolutionen inte ens var påtänkt. Det är är för långsökt.

Man har säkert påstått att jorden är ett klot men kan än idag inte få fram ett enda bevis för att den skulle vara det.

Citat:
Nej den som använder ett gyro antar ingenting om rotationen utan han eller hon mäter upp huruvida jorden roterar.

Det enda användaren vet är att gyrot roterar. Allt annat är antagande, vilket hela din religion bygger på.

Citat:
Eftersom jag inte påstått någonstan och ingen annan heller i tråden att rymden är totalt vakuum så behöver jag självklart inte bevisa något jag inte ens påstått.

Du tror att om du envisas med att mala på totalt eller fullständigt vakuum så kan du komma undan. Men faktum är att utan rymdens vakuum avstannar klotets rotation av friktionen och då faller hela konceptet. Men som religiös fanatiker skiter du i det och maler på om du aldrig sagt totalt vakuum, fullständigt vakuum, eller fullständigt vakuum existerar inte. Det är hela tiden du som använder dessa termer för att komma undan det löjeväckande påståendet att jordens atmosfär gränsar till ett vakuum.
Citera
2023-03-09, 20:34
Medlem
Citat:

Det fetade.

Neej. Det är inget sug alls. Tänk såhär. En molekyl har en viss rörelseenergi. Enligt Newtons första lag förblir en kropp i samma tillstånd så länge den inte påverkas av en kraft. Det finns en kraft, nämligen gravitationen, som kommer att göra slut på molekylens energi i den ena riktningen och få den att vända tillbaks. Samma sak skulle hända med en raket om den skickades rakt upp. När soppan tar slut dimper den ner i backen. En omloppsbana betyder att man rör sig lika snabbt framåt som man faller. Resultatet blir en cirkel. Luftmolekyler kommer aldrig upp i den hastigheten. Om det blev riktigt varmt så kan man tänka sig att jorden hade tappat sin atmosfär.

Vakuumet åtskiljer ingenting. Det som är snabbast och lättast åker längst. Det som är tungt och trögt rör sig mindre. Finns ingen skarp gräns mellan atmosfären och vakuumet. ISS befinner sig på en höjd av 40 mil. Där är det fortfarande atmosfär så de är tvungna att accelerera upp den med jämna mellanrum. Annars skulle den störta på några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in