2023-03-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Försonas lite i taget? Ja, när det gäller alla de konsekvenser som syndafallet förde med sig, men ju fler som gör gott och inte syndar, desto närmare kommer vi den Messianska tidsåldern när allt återställs.
(Så, har jag uppfattat vad många tror i Judendomen, men Judendomen och Bibeln/GT handlar mest om hur man ska leva är och nu på jorden, inte så mycket om sedan.)

Tycker du det ser ut som att det blir fler och fler som gör gott? Världen blir godare och godare? Mord, skjutningar, krig, hat, pedofili, homosexualitet.....allt detta minskar?

Ja jag säger då det, din uppfattning om bibeln och omvärlden är i sanning inte särskilt trovärdig.

Citat:
Jag skrev ju att offersystemet fungerade, men det fungerade bara under förutsättningen att människorna som offrade oxå vände om från synden i hjärta och handling. Och man kan försonas med Gud utan djuroffer.

Kain mördade Abel, av den berättelsen i 1 Mosebok vet vi att det redan innan Abrahams tid var synd att mörda långt innan Abrahams tid..

Kain sade till sin bror Abel: »Kom med ut på fälten.« Där överföll han sin bror Abel och dödade honom.
Herren sade till Kain: »Var är din bror Abel?« Han svarade: »Det vet jag inte. Skall jag ta hand om min bror?«*Herren sade: »Vad har du gjort? Din brors blod ropar till mig från marken.*Förbannad skall du vara
1 Mosebok 4

Men Kain mördade ju Abel EFTER offret som inte godkändes av Gud. Pga hat, avundsjuka, högmod, jaa allt det där som du "tror" att människor i egen kraft kan vända ifrån. Din förmåga att se sambanden och förstå innebörden fallerar i din egen argumentation.

Citat:
Gud gav Abraham ett uppdrag att offra sitt barn, som innebar att Gud ville att Abraham skulle göra fel och mörda. Konstigt!

Abraham sa att Gud skulle utse ett offer, så han Abraham verkar inte riktigt ha trott att de var Guds avsikt att han skulle synda som en mördare. Gud befaller inte människor att synda, tvärt om.

En tid därefter satte Gud Abraham på prov. Gud kallade på honom: »Abraham!« – »Här är jag«, svarade han.*
Gud sade: »Ta din ende son, honom som du älskar, Isak, och gå till landet Moria och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall visa dig.«
Tidigt nästa morgon sadlade Abraham sin åsna. Han tog med sig två tjänare och sin son Isak, högg veden till brännoffret och gav sig i väg mot den plats som Gud hade talat om.*
Den tredje dagen fick Abraham se platsen på avstånd.*
Då sade han till tjänarna: »Stanna här med åsnan, medan jag och pojken går dit bort för att tillbe. Sedan kommer vi tillbaka till er.«
Abraham tog veden till brännoffret och lät sin son Isak bära den. Själv tog han elden och kniven, och så gick de båda tillsammans.*
»Far«, sade Isak. »Ja, min son«, svarade Abraham. Isak sade: »Här är eld och ved, men var är fåret som skall offras?«
»Min son«, sade Abraham, »Gud utser åt sig det får som skall offras.«
Så gick de båda tillsammans.
När de kom fram till platsen som Gud hade talat om byggde Abraham ett altare. Han lade upp veden och band sedan sin son Isak och lade honom på altaret, ovanpå veden.*
Och Abraham sträckte ut handen och tog kniven för att slakta sin son.*
Då ropade Herrens ängel till honom från himlen: »Abraham! Abraham!« – »Ja«, svarade Abraham, »här är jag.«
Ängeln sade: »Lyft inte din hand mot pojken, och gör honom inget ont. Nu vet jag att du fruktar Gud, nu när du inte har vägrat mig din ende son.«*
När Abraham såg upp fick han se en bagge, som hade fastnat med hornen i ett snår. Då gick han bort och tog baggen och offrade den som brännoffer i stället för sin son.
1 Mosebok 22
Abrahams svar visar att han trodde att Gud skulle fixa fram ett får.

Det hela var ett test av Abrahams trofasthet gentemot Gud, men Gud valde en annan väg än människooffer (som mellanösterns hedningar genomförde).

Skall jag offra min förstfödde för min synd, mitt eget barn för mina brott? Människa, du har fått veta vad det goda är, det enda Herren begär av dig: att du gör det rätta, lever i kärlek och troget håller dig till din Gud.
Mika 6:7-8

Gud vill inte ha nått offer av någon människoson, Gud vill att man håller sig till honom och lever efter de enkla generella buden (inte alla Israels bud).

Guds avsikt var aldrig att Abraham skulle utföra handlingen, det visste Abraham eftersom han trodde på och litade på Guds löften om att han skulle bli stamfader åt ett stort folk, då kunde det ju inte innebära att Isak skulle dö heller. DET var trostestet.

Guds avsikt med detta offer var symboliskt, en trosbekännelse samt en förspegling av det verkliga offer som han själv skulle göra med sin egen förstfödde och ENDA son några tusen år senare på exakt samma plats.

Citat:
En vers som nämner Olivberget är inte alls något bevis för att Jesus död på golgata skulle ha fungerat. För Jesus dog inte på den enda godkända platsen, i templet. (Som 5 Mos 12 säger är enda ok platsen).

Kristna som lever goda liv i enlighet med de generella buden, inte alla Israels bud, är rättfärdiga. De kristna som syndar men ändrar sig och vänder om både handling och hjärta är rättfärdiga.
De kristna som inte avgudadyrkar utan gör som Jesus sa i Fader Vår och tillber enbart Fadern, de är rättfärdiga.

Kristna tror att de måste tro på Jesus död och uppstondelse för att vara rättfärdiga, men Gud ser till handling och hjärta.
Det är inte synd att ha (kristna) missuppfattningar, det är synd att bryta mot Guds bud.

Vad menar du med att dom kristna som lever enligt de generella buden är rättfärdiga? Hur kan dom vara kristna öht om dom inte tror på Kristus?

En kristen tror på Jesus Kristus och lyssnar på hans ord om saken. Den som inte tror på Jesus ord, eller Jesus uppdrag i Guds plan, kan inte kalla sig kristen.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-03-08 kl. 08:12.
Citera
2023-03-08, 13:16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men Kain mördade ju Abel EFTER offret som inte godkändes av Gud. Pga hat, avundsjuka, högmod, jaa allt det där som du "tror" att människor i egen kraft kan vända ifrån. Din förmåga att se sambanden och förstå innebörden fallerar i din egen argumentation.
Varken Svensk lag eller Bibelns bud tillåter att du mördar någon du hatar, är avundsjuk på etc. Nästan alla människor klarar det.

Har du läst berättelsen om Kain och Abel?
Vad sa Gud till Kain när Kain bara hade hunnit bli arg (innan mordet skedde)?

Herren sade till Kain: »Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den.« 1 Mosebok 4:6-7

Gud såg att Kain hade jobbiga känslor, att synden åtrådde att ta över Kain, men Gud sa "du ska råda över den".

Nej, vi är inte hjälplösa slavar under dåliga omständigheter som "tvingar" oss att synda, det är bara syndarens löjeväckande ursäkt.

Gud säger att du ska råda över synden.

Har du en fru som ständigt bråkar över ekonomi och arbetsfördelning, då är det ingen ursäkt för att synda genom att vara otrogen med en annan.
Nej. Lös problemen med frun istället (eller skilj dig).
Du ska råda över synden, säger Gud.

Har du en arbetsgivare som ger dålig löneökning, då är inte lösningen att stjäla prylar från jobbet eller stjäla tid genom att göra privata saker på betald arbetstid. Det är stöld.
Nej. Visa arbetsgivaren allt du tillför på jobbet för att motivera lönehöjning, eller byt jobb.

Det går att låta bli att synda även om omständigheterna är jobbiga och väcker vrede och dåliga känslor, det är vad Gud vill.

Kain hade ett fritt val.
Han kunde "trampat på ormens huvud" (1 Mos 3:15)
genom att hantera sin ilska, varva ner och inte mörda sin bror.

Men Kain lugnade inte ner sig, istället mördade han sin bror, han valde synden.

Citat:
Vad menar du med att dom kristna som lever enligt de generella buden är rättfärdiga?

Kristna tror att de blir rättfärdiga genom tro på Jesus död och uppståndelse, men det anser jag är en bibliskt/gt grundlös missuppfattning.

Många kristna älskar sin nästa som sig själv, stjäl inte, mördar inte, är inte otrogna, tillber Gud Fader och lever gudfruktiga liv.
Det är detta som gör dem rättfärdiga, även om de inbillar sig att det är jesus.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-08 kl. 13:35.
Citera
2023-03-08, 18:22
Medlem
Citat:
Varken Svensk lag eller Bibelns bud tillåter att du mördar någon du hatar, är avundsjuk på etc. Nästan alla människor klarar det.

Herren sade till Kain: »Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den.« 1 Mosebok 4:6-7

Gud såg att Kain hade jobbiga känslor, att synden åtrådde att ta över Kain, men Gud sa "du ska råda över den".

Nej, vi är inte hjälplösa slavar under dåliga omständigheter som "tvingar" oss att synda, det är bara syndarens löjeväckande ursäkt.

Har du en fru som ständigt bråkar över ekonomi och arbetsfördelning, då är det ingen ursäkt för att synda genom att vara otrogen med en annan.

Har du en arbetsgivare som ger dålig löneökning, då är inte lösningen att stjäla prylar från jobbet eller stjäla tid genom att göra privata saker på betald arbetstid. Det är stöld.
Nej. Visa arbetsgivaren allt du tillför på jobbet för att motivera lönehöjning, eller byt jobb.

Det går att låta bli att synda även om omständigheterna är jobbiga och väcker vrede och dåliga känslor, det är vad Gud vill.

Kain hade ett fritt val.

Men Kain lugnade inte ner sig, istället mördade han sin bror, han valde synden..

Kain, son till Adam och Eva, med direktkontakt, högst troligt dagligen, med en fysiskt närvarande Gud, han, Kain klarade inte av att låta bli att synda, inte Adam och Eva heller som med tillgång till det perfekta tillståndet i Eden och närkontakt med Herren syndade ändå. En allvarlig synd som ledde till döden.

Men du, du kan stå emot synden du? Det kallas högmod. Det är det som ÄR synden. Alla onda handlingar vi begår är bara ett uttryck för detta högmod, denna tro att vi kan bli som Gud och behöver inte Honom. DET är dödssynden.

Tro, sann tro vill säga, är att just förlita sig på Herrens rättfärdighet och barmhärtighet och inse sina egna tillkortakommanden. Helt enkelt att ge Herren äran och inte ta åt sig för egen räkning.

Citat:
Kristna tror att de blir rättfärdiga genom tro på Jesus död och uppståndelse, men det anser jag är en bibliskt/gt grundlös missuppfattning.

Många kristna älskar sin nästa som sig själv, stjäl inte, mördar inte, är inte otrogna, tillber Gud Fader och lever gudfruktiga liv.

Du är inte Jude och inte Kristen? Du hör inte till Judendom och inte till Kristendomen? Vilken "dom" hör du till, din egen berättelse?
Citera
2023-03-08, 19:27
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

Kain hade ett fritt val.

Men Kain lugnade inte ner sig, istället mördade han sin bror, han valde synden.

Jag tror du vill skapa förvirring.
Eller pröva och stärka min tro. Hoppas det!

Kristus har lite viktiga lagar och juridik.
Vi ska ju ha klart för oss vad som har hänt och händer. Det är allvarliga saker. Upprättelse och lösen.

Ja du får ju göra vad du vill. Det ska du. Hoppas vi kan bli fullvärdiga rentvådda och medvetna (beräkneliga)människor dock. Osäker på om jag kan bli det. Jag råkar ut för minnesförlust/förmörkelse/epilepsi pga min låga kapacitet och resurser.

Tack för hjälpen. Hoppas jag får bli ordets görare en dag och inte bara dess läsare och görare.

Den dyra nåden hjälper oss att släppa taget om oss själva, och gör Kristi budskap brännande relevant för oss som så lätt ”blir inkrökta i oss själva.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-03-08 kl. 19:41.
Citera
2023-03-08, 20:13
Medlem
Ballooonies avatar
Vet ni nåt om billig nåd?
Det är ju inte så bra att vara i helt viktlöst tillstånd. Som i rymden vet vi vad som händer.

Alla har vi ett kors att bära. Se till att bära rätt kors. Jesus hjälp mig att ha rätt virke i mitt kors.

Vi måste ju tro på kärleken. Den är stor. Den rymmer mycket. Den är farlig
Äsch. Ta inte isär det. Det är en helig helhet. Djävulen är i detaljerna.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-03-08 kl. 21:11.
Citera
2023-03-09, 22:32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Kain, son till Adam och Eva, med direktkontakt, högst troligt dagligen, med en fysiskt närvarande Gud, han, Kain klarade inte av att låta bli att synda, inte Adam och Eva heller som med tillgång till det perfekta tillståndet i Eden och närkontakt med Herren syndade ändå. En allvarlig synd som ledde till döden.

Men du, du kan stå emot synden du?

Oj, vad svårt du vill göra det, svårare än det är.

Använd ex de 10 budorden som en checklista för att se om du har syndat.
Sabbatsbudet är det enda av dem som de flesta anser enbart gäller för Judar, men de andra 9 buden gäller alla människor.

-----+++++
Har jag brutit mot dessa saker?

1 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

2 Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

(3 Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.)

4 Visa aktning för din far och din mor.

5 Du skall inte dräpa.

6 Du skall inte begå äktenskapsbrott.

7 Du skall inte stjäla.

8 Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

9 Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10 Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
-----+++++

Ja, 1997 var jag otrogen mot min dåvarande fru vid ett tillfälle. Jag har vänt om från den synden, det var fel och jag har inte upprepat misstaget. Jag tänker dessutom inte upprepa det. Äktenskapsbrott.

Sedan många år lever jag som behagligt ensamstående, men jag respekterar andras äktenskapliga relationer.
Flirtar och kollar inte på upptagna kvinnor.

Jag har sedan ganska många år tillbaka dessutom vänt om från det oetiska beteendet att se på porr, det kan falla under kategorin begär till nästans hustru.

Det finns andra bibbelställen mot incest och mot manligt analsex men sådana grejer har inte jag gjort.

Alla de andra buden än begär till nästas hustru är superenkla för mig, inte mord, stöld, avgudadyrkan mm.

Jag har både bett om förlåtelse och ändrat mitt beteende.
Svåraste beteendeförändringen var att sluta med porr, begär till nästas hustru.
.Gud har förlåtit mig för mina synder, det är min fasta övertygelse!

Sanningen är att det är ganska enkelt att inte bryta mot Guds bud.
Jag känner mig mycket mer välsignad i min Gudsrelation.
Min Gud är en god Far!
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-09 kl. 22:36.
Citera
2023-03-09, 22:50
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Du är inte Jude och inte Kristen? Du hör inte till Judendom och inte till Kristendomen? Vilken "dom" hör du till, din egen berättelse?

I Apostlagärningarna 15 står om några bud: Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod. Ty Mose har i alla tider haft sina förkunnare i varenda stad, och han läses i synagogorna varje sabbat.«

Lägg till de självklara buden inte mörda, stjäla och det uppenbara budet att mänskliga samhällen behöver instifta rättsväsenden.
Då hamnar du i Noa buden som Judendomen alltid förkunnat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seven_Laws_of_Noah

Det har varit min väg sedan 2009 och det har varit mycket gott för mig.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-09 kl. 22:56.
Citera
2023-03-10, 08:02
Medlem
Citat:
Oj, vad svårt du vill göra det, svårare än det är.

Använd ex de 10 budorden som en checklista för att se om du har syndat.
Sabbatsbudet är det enda av dem som de flesta anser enbart gäller för Judar, men de andra 9 buden gäller alla människor.

-----+++++
Har jag brutit mot dessa saker?

1 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

2 Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

(3 Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.)

4 Visa aktning för din far och din mor.

5 Du skall inte dräpa.

6 Du skall inte begå äktenskapsbrott.

7 Du skall inte stjäla.

8 Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

9 Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10 Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
-----+++++

Ja, 1997 var jag otrogen mot min dåvarande fru vid ett tillfälle. Jag har vänt om från den synden, det var fel och jag har inte upprepat misstaget. Jag tänker dessutom inte upprepa det. Äktenskapsbrott.

Sedan många år lever jag som behagligt ensamstående, men jag respekterar andras äktenskapliga relationer.
Flirtar och kollar inte på upptagna kvinnor.

Jag har sedan ganska många år tillbaka dessutom vänt om från det oetiska beteendet att se på porr, det kan falla under kategorin begär till nästans hustru.

Det finns andra bibbelställen mot incest och mot manligt analsex men sådana grejer har inte jag gjort.

Alla de andra buden än begär till nästas hustru är superenkla för mig, inte mord, stöld, avgudadyrkan mm.

Jag har både bett om förlåtelse och ändrat mitt beteende.
Svåraste beteendeförändringen var att sluta med porr, begär till nästas hustru.
.Gud har förlåtit mig för mina synder, det är min fasta övertygelse!

Sanningen är att det är ganska enkelt att inte bryta mot Guds bud.
Jag känner mig mycket mer välsignad i min Gudsrelation.
Min Gud är en god Far!

Och jag har aldrig begått äktenskapsbrott, inte hållit på med porr, aldrig stulit eller mördat, jag "kan inte" ljuga. Jag är den sortens människa som räddar en fluga som håller på att drunkna i ett vattenglas. Samtidigt....om det är för mycket flugor i köket så slår jag ihjäl dom....jag äter kött och har tom själv skickat djur på slakt....och i tanken....vad har jag inte gjort där.....såå...dubbelmoralen och skenheligheten....är det en synd? och i sånt fall, vilket av buden bryter det emot?

Och Adam och Eva, vilket/vilka bud bröt dom emot?
Citera
2023-03-10, 08:05
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?
Synd är att göra fel. Att skada en annan människa eller djur mentalt verbalt eller fysiskt.
Att vara respektlös mot livet och skapelsen.

Ofta vet det lilla barnet när det gjort fel.

Ändå väljer vissa synden för det är den lätta vägen, ibland även den framgångsrika vägen.
Citera
2023-03-10, 08:11
Medlem
Citat:
I Apostlagärningarna 15 står om några bud: Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod. Ty Mose har i alla tider haft sina förkunnare i varenda stad, och han läses i synagogorna varje sabbat.«

Lägg till de självklara buden inte mörda, stjäla och det uppenbara budet att mänskliga samhällen behöver instifta rättsväsenden.
Då hamnar du i Noa buden som Judendomen alltid förkunnat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seven_Laws_of_Noah

Det har varit min väg sedan 2009 och det har varit mycket gott för mig.

Och Noah synd? Efter floden, hur kunde han fall in i den om det är så lätt att låta bli?

Judendomen förkunnar INTE några "Noa Bud". Detta är en styggelse, något som poppat upp nu på senare år. Och gissa vem som ligger bakom det? Jo, juste det ja, HAN som är lögnarnas lögnare och mästare på att förleda....HAN som förledde både Adam och Eva och Kain och Noah.....han lyckas uppenbarligen förleda även DIG för du har inte Herrens beskydd som du inte förstår att du behöver. Du begår den allvarligaste synden av dom alla. Du har gjort Noah till Gud....

Jesus ÄR Gud.
Citera
2023-03-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Synd är att göra fel. Att skada en annan människa eller djur mentalt verbalt eller fysiskt.
Att vara respektlös mot livet och skapelsen.

Ofta vet det lilla barnet när det gjort fel.

Ändå väljer vissa synden för det är den lätta vägen, ibland även den framgångsrika vägen.
Bestämmer du själv vad som är fel?
Citera
2023-03-10, 10:31
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Bestämmer du själv vad som är fel?
Det är något man känner. Man bör ju inte behandla någon sämre än man själv vill bli behandlad. Om man inte håller med om det så kanske man lever efter andra regler.
Folk får leva sina liv som dom vill.
Som man sår får man skörda och som du bäddar får du ligga osv.

Gå med Gud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in