2023-03-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Haha jag tänkte inte fortsätta att rymma, jag tänkte fortsätta att aldrig hamna där igen

Våra dörrar kostar långt ifrån några 40k, men det hade såklart blivit betydligt dyrare.
Smart, men när du skriver sådär låter det ju som att dom springer hos er varje vecka?!

Dörren kostar inte 40K, men med arbete kostar det 40K. Om polisen bryter så pass att väggen skadas runt dörröppningen så är det mer än 40K, med murare och målare. Jag har köpt många dörrar.

Vi hade en period med sjukdomsfall, dödsfall och diverse olika händelser. Utöver vanliga skadegörelsen på entrédörrarna med glaskross. Man blir inte upprörd om polisen bryter sig in för att rädda liv, men det går ju snabbare att slå koden än krossa glaset.
Citera
2023-03-09, 19:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Om det finns en trovärdig anledning till att polisen kan anta att nyckel kommer att behövas för att komma in i lägenheten så är det lägenhetsinnehavaren som får betala. Detsamma gäller om dörren behöver brytas upp. Om det skulle vara så att polisen inte haft anledning att bereda sig tillträde till din lägenhet så ska du inte betala men eftersom du skrivit att beslut om handräckning fanns så är det bara att pröjsa tyvärr.

Eftersom du rymt så kan man anta att du inte kommer att öppna och frivilligt följa med så är det helt korrekt att begära en upplåsning eller begära ut nyckel.
Var det en killgissning eller glömde du bara hänvisa till gällande lagrum? Det var polisen som begärde ut nyckeln och fastighetsägaren gav den till dem. Vad händer om TS bestrider fakturan?
Citera
2023-03-09, 20:36
Medlem
Min vän fick dörren till sitt garage uppbrutet av polisen inget olagligt hittades och inget åtal väcktes.
Dörren och låset var helt förstört och polisen vägrade betala för detta.
Min vän fick pröjsa flera tusen ur egen ficka.

Så med stor sannolikhet så får du inte en krona
Citera
2023-03-09, 21:51
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Dörren kostar inte 40K, men med arbete kostar det 40K. Om polisen bryter så pass att väggen skadas runt dörröppningen så är det mer än 40K, med murare och målare. Jag har köpt många dörrar.

Vi hade en period med sjukdomsfall, dödsfall och diverse olika händelser. Utöver vanliga skadegörelsen på entrédörrarna med glaskross. Man blir inte upprörd om polisen bryter sig in för att rädda liv, men det går ju snabbare att slå koden än krossa glaset.

Jag förstod att det var så du menade, men inte ens med arbete pratar vi några 40k för våra dörrar! Det sitter en helt vanlig ytterdörr av nåt billigare slag i en träfasad, så inga murare eller liknande behövs, på sin höjd ett nytt foder runt dörren.

Okej, jag förstår.. jag bor nog i ett betydligt lugnare område än er. Tror aldrig jag sett en polis runt våra hus innan det här tillfället och jag har ändå bott här i nästan 15år, ambulansen ser man dock ibland då det bor många äldre häromkring
Citera
2023-03-09, 21:52
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Var det en killgissning eller glömde du bara hänvisa till gällande lagrum? Det var polisen som begärde ut nyckeln och fastighetsägaren gav den till dem. Vad händer om TS bestrider fakturan?

Tror du att det inte är så?
Den frågan skulle jag också gärna få svar på, om att bestrida
Citera
2023-03-09, 22:02
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Min vän fick dörren till sitt garage uppbrutet av polisen inget olagligt hittades och inget åtal väcktes.

Okej, jag har ju ingen bakgrundsinformation om din vän så om det var befogat eller inte vill jag inte kommentera. Men om det var så att han var helt oskyldig/ostraffad så låter det inte rättvist.. en skillnad på situationerna är ju dock att i mitt fall var jag inte misstänkt för nåt olagligt.

Kan vara så, och det räknar jag väl inte med heller.. tänkte snarare om fakturan skulle gått direkt till polishuset istället för hem till mig. Men det låter helt klart på svaren här inne som att dom gjort rätt och att jag får ta konsekvenserna för mitt eget agerande
Citera
2023-03-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Då får TS betala ändå.

Om polisen skall betala eller inte regleras i Lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder(LEF).
8 § Den som drabbas av en personskada eller en sakskada genom våld som utövas med stöd av 10 §, 10 a § eller 29 § första stycket första eller femte meningen polislagen (1984:387), 2 kap. 17 § utsökningsbalken, 4 kap. 2 och 16 §§ tullagen (2016:253), 21 b § lagen (2000:1225) om straff för smuggling eller 2 kap. 4 eller 6 § eller 6 kap. 2 § kustbevakningslagen (2019:32) har rätt till ersättning, om den skadelidande inte har betett sig på ett sådant sätt att det varit påkallat att använda våld mot hans eller hennes person eller egendom.
Lag (2021:762).

Om det är så att polisen måste tvinga sig in genom en dörr eller liknande pga den skadelidandes agerande så har man inte rätt till ersättning.
I det aktuella fallet vägrade TS öppna för polisen, det är alltså TS fel att de behövde hämta ut nyckeln och därmed har han inte rätt att få kostnaden ersatt.
Citera
2023-03-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle

Enligt lag har man rätt till ersättning om det inte är ens egna agerande som gör att polisen tvingas bryta sig in.
Om din vän var på plats och vägrat öppna t.ex. då är det hans eget fel.
Citera
2023-03-09, 22:11
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Då får TS betala ändå.

Om polisen skall betala eller inte regleras i Lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder(LEF).
8 § Den som drabbas av en personskada eller en sakskada genom våld som utövas med stöd av 10 §, 10 a § eller 29 § första stycket första eller femte meningen polislagen (1984:387), 2 kap. 17 § utsökningsbalken, 4 kap. 2 och 16 §§ tullagen (2016:253), 21 b § lagen (2000:1225) om straff för smuggling eller 2 kap. 4 eller 6 § eller 6 kap. 2 § kustbevakningslagen (2019:32) har rätt till ersättning, om den skadelidande inte har betett sig på ett sådant sätt att det varit påkallat att använda våld mot hans eller hennes person eller egendom.
Lag (2021:762).

Om det är så att polisen måste tvinga sig in genom en dörr eller liknande pga den skadelidandes agerande så har man inte rätt till ersättning.
I det aktuella fallet vägrade TS öppna för polisen, det är alltså TS fel att de behövde hämta ut nyckeln och därmed har han inte rätt att få kostnaden ersatt.

Tack för lagtexten! Men då hänvisar jag till min fråga i första inlägget.. OM jag hade öppnat när dom knackade på dörren, då hade jag alltså sluppit fakturan? Är det så du menar?

Edit: Det som står i texten ovan gäller även när inget olagligt begåtts?
Citera
2023-03-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Tack för lagtexten! Men då hänvisar jag till min fråga i första inlägget.. OM jag hade öppnat när dom knackade på dörren, då hade jag alltså sluppit fakturan? Är det så du menar?

Japp, om du hade släppt in polisen hade de inte behövt göra något för att ta sig in.
Nu var de tvingade att ta sig in då du inte öppnade åt dem och därmed kommer du inte ha rätt till ersättning.

Det är alltså så att även om man har rätt till ersättning måste man först betala. Sedan begära ersättning för kostnaden från polisen enligt LEK

EDIT: Svar på din edit. Stämmer gäller även om inget brott begåtts.
Citera
2023-03-09, 22:24
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Japp, om du hade släppt in polisen hade de inte behövt göra något för att ta sig in.
Nu var de tvingade att ta sig in då du inte öppnade åt dem och därmed kommer du inte ha rätt till ersättning.

Det är alltså så att även om man har rätt till ersättning måste man först betala. Sedan begära ersättning för kostnaden från polisen enligt LEK

EDIT: Svar på din edit. Stämmer gäller även om inget brott begåtts.

Okej, det köper jag. Men då kan man väl tycka att dom borde testa ringa på dörren och SEN tillkalla fastighetsskötaren om jag inte öppnar? Jag menar, dom tog ju kostnaden innan dom ens visste om den behövdes, det kändes lite onödigt? Men det är klart, att två poliser ska stå utanför dörren och vänta i en halvtimme kostar pengar det med

Aha, se där, man lär sig nåt nytt varje dag.

Tack för svaret!
Citera
2023-03-09, 22:27
Avstängd
Du såklart, så tar du det därifrån. Du måste förstå hur det här fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in