2023-03-09, 22:33
Medlem
OfT men delar med mig av min upplevelse i frågan sist jag blev gripen så blev ett husis då gav jag dom nyckel och informerade om att sambon var hemma och att det bara var att knacka på eller använda nyckel, vilket som sket blankt i utan sparkade in dörren ist. Kul!

Tror ni Kling och klang hittade något?

Gissa även om sambon var glad när hon fick hämta mig sen?
Citera
2023-03-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Okej, det köper jag. Men då kan man väl tycka att dom borde testa ringa på dörren och SEN tillkalla fastighetsskötaren om jag inte öppnar? Jag menar, dom tog ju kostnaden innan dom ens visste om den behövdes, det kändes lite onödigt? Men det är klart, att två poliser ska stå utanför dörren och vänta i en halvtimme kostar pengar det med

Aha, se där, man lär sig nåt nytt varje dag.

Tack för svaret!

Du kan så klart testa och begära ersättning, det kostar inget.
Du skrev t.ex. att de knackade i bara någon sekund bara så du kan argumentera för att du var på väg att öppna dörren men de tog sig in innan du hann fram och öppna.

Att de begärde ut nyckeln först berodde nog på att det var en handräckning från psykiatrin, de var troligen oroliga att om de knackade på och sedan inte snabbt kunde ta sig in så fanns risk för att du skulle skada dig själv.
Citera
2023-03-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Enligt lag har man rätt till ersättning om det inte är ens egna agerande som gör att polisen tvingas bryta sig in.
Om din vän var på plats och vägrat öppna t.ex. då är det hans eget fel.

Lycka till när det är polisen du har att göra med.
Min vän var hemma, de knackade inte ens på utan bröt upp garage dörren direkt.

Såklart så ljuger polisen och säger att de gjort allt för att få tag på honom.
Citera
2023-03-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
OfT men delar med mig av min upplevelse i frågan sist jag blev gripen så blev ett husis då gav jag dom nyckel och informerade om att sambon var hemma och att det bara var att knacka på eller använda nyckel, vilket som sket blankt i utan sparkade in dörren ist. Kul!

Tror ni Kling och klang hittade något?

Gissa även om sambon var glad när hon fick hämta mig sen?

Då har du helt klart rätt till ersättning. Hade de fungerande nyckel kunde de ju lätt ta sig in till och med snabbare än vid inbrytande.
Du bör skicka ersättningskrav till polisen.
Citera
2023-03-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Lycka till när det är polisen du har att göra med.
Min vän var hemma, de knackade inte ens på utan bröt upp garage dörren direkt.

Såklart så ljuger polisen och säger att de gjort allt för att få tag på honom.

Eller så ljuger din vän för dig och han var hemma man vägrade svara när de ringde/ringde på.

Min upplevelse är att det är extremt vanligt att folk ljuger om sina kontakter med polisen.
Citera
2023-03-09, 22:43
Medlem
Citat:
Då har du helt klart rätt till ersättning. Hade de fungerande nyckel kunde de ju lätt ta sig in till och med snabbare än vid inbrytande.

Märker att du aldrig haft med polisen att göra.
Polisen torkar röven med ersättningskravet och säger att de helt enkelt inte kunde få tag på en nyckel eller den boende.
Citera
2023-03-09, 22:45
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Du kan så klart testa och begära ersättning, det kostar inget.
Du skrev t.ex. att de knackade i bara någon sekund bara så du kan argumentera för att du var på väg att öppna dörren men de tog sig in innan du hann fram och öppna.

Att de begärde ut nyckeln först berodde nog på att det var en handräckning från psykiatrin, de var troligen oroliga att om de knackade på och sedan inte snabbt kunde ta sig in så fanns risk för att du skulle skada dig själv.

Det är nog kört.. jag stod längre in i lägenheten och tittade/väntade på dom när de kom igenom dörren och jag tror det första jag sa var nåt i stil med "va fan har ni nyckel, jag hoppades ni skulle försvinna". Så jag kan nog inte dra den lögnen

Du tänker så ja.. det har du såklart helt rätt i!
Handräckningen begärdes för att jag sa att jag skulle ta mitt liv precis som du är inne på.
Det lustiga är att dom skickade hem mig några dagar senare fastän jag inte tog tillbaka det hotet/löftet, men det är en helt annan story
Citera
2023-03-09, 22:57
Medlem
Citat:

Tror dom prövade fel nyckel då jag har två nycklar på min knippa som serut som dörrnycklar den ena är min faktiska hemnyckel och den andra går till ett hyrförråd där jag har gamla möbler och dylikt i. Är under process nu. Sambon berättade även att länsman trots min info om att hon var hemma såg mäkta förvånande ut när dom fick syns på hennes skräckslagna ansikte när dom väl tog sig in.

Riktiga pajasar till snutar har noll förtroende för polismyndigheten och rättsapparaten.

Som farsan en gång sa kompistjuvar, golare och snutar ska det vara skottpengar på.
Citera
2023-03-10, 11:39
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Tror dom prövade fel nyckel då jag har två nycklar på min knippa som serut som dörrnycklar den ena är min faktiska hemnyckel och den andra går till ett hyrförråd där jag har gamla möbler och dylikt i. Är under process nu. Sambon berättade även att länsman trots min info om att hon var hemma såg mäkta förvånande ut när dom fick syns på hennes skräckslagna ansikte när dom väl tog sig in.

Riktiga pajasar till snutar har noll förtroende för polismyndigheten och rättsapparaten.

Som farsan en gång sa kompistjuvar, golare och snutar ska det vara skottpengar på.

"Sist jag blev gripen" skrev du i första inlägget, jag tänker att om du slutar göra saker som får dig gripen så låter nog polisen din dörr vara hel också

Detsamma gäller såklart mig, jag tog ett dumt beslut och får ta konsekvensen för det.
Jag känner absolut inget agg mot polisens beslut eller agerande i samband med min handräckning, dom var väldigt trevliga och gjorde bara sitt jobb.

Men givetvis vill jag ju inte betala nåt jag inte är skyldig att betala, därav denna tråd
Citera
2023-03-10, 11:44
Avslutad
Om det är försvarligt och andra åtgärder bedöms som otillräckliga, har polisen rätt att
använda våld för att bryta upp en dörr, 10 § p. 6 polislagen. Då du genom den uppbrutna
dörren orsakats sakskada har du rätt till ersättning.
https://lawline.se/answers/polis-bryter-upp-dorr-ersattning
Citera
2023-03-10, 11:54
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Om det är försvarligt och andra åtgärder bedöms som otillräckliga, har polisen rätt att
använda våld för att bryta upp en dörr, 10 § p. 6 polislagen. Då du genom den uppbrutna
dörren orsakats sakskada har du rätt till ersättning.
https://lawline.se/answers/polis-bryter-upp-dorr-ersattning

Bra länk, men det faller tyvärr på det som står längre ner i texten..

Citat:
Dock har du, som du själv skriver, varit inne i lägenheten och hört knackningarna men ändå inte öppnat, vilket gör att polisen har behövt använda våld för att komma in. Du har därför inte rätt till ersättning.
Citera
2023-03-10, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Bra länk, men det faller tyvärr på det som står längre ner i texten..

Okej, Ett klurigt juridisk moment detta, bra att följa lagbalken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in