2023-03-09, 21:16
Medlem
Kollade upp vad årets hyreshöjning blev. Landade på 1.2% . Vilka var det nu igen som skulle ta smällen för ökade räntekostnader osv?
Citera
2023-03-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad menar du? Jag skrev specifikt att jag syftar på de som är på gränsen. Jag förstår ju dock vad du egentligen säger, dvs att de som klagar har mycket mer att ge och att det är bara att dra på med räntehöjningar.

Om vi ser på konsumtionen så yes, det finns fortsatt lite mer att ge. De flesta hushållen är stresstestade upp till 7% när de tog lånen. Och det är ju en stor massa som inte var förstagångsköpare i mars 2022.
Citera
2023-03-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det finns inga genvägar när det kommer till boende. Antingen pyntar du själv son ägare eller så pyntar du värdens. Att vissa i tråden hoppas på en vit enhörning får st för dom. Degen ska in.

Sen att vissa har haft ”tur” med adresser förändrar inget i sak.
Är du retard? Som svensk gyresgäst på den reglerade marknaden pyntar man mycket förmånligt och rättvist. Som andrahandshyregäst pyntar man giriga äckels lån och amorteringar, eller hyra.
Citera
2023-03-09, 21:19
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Kollade upp vad årets hyreshöjning blev. Landade på 1.2% . Vilka var det nu igen som skulle ta smällen för ökade räntekostnader osv?

Fick en ökning på 4,5%
Citera
2023-03-09, 21:23
Medlem
72 % av bolånen förfaller i år! Det kommer att bli både prisfall och folk som hamnar hos kronofogden, samt i värsta fall massa hemlösa.

https://www.expressen.se/ekonomi/72-procent-av-svenska-bolan-lan-gar-ut-mitt-i-rantehojningarna/
Citera
2023-03-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vi som joinat tråden senaste året ska förstås bära hundhuvudet för vad vissa förutspått genom åren..

Vad menar du?
En kort kommentar på ett långt citerat inlägg.
Citera
2023-03-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
72 % av bolånen förfaller i år! Det kommer att bli både prisfall och folk som hamnar hos kronofogden, samt i värsta fall massa hemlösa.

https://www.expressen.se/ekonomi/72-procent-av-svenska-bolan-lan-gar-ut-mitt-i-rantehojningarna/

Japp.
Jorden sprängs också, någon gång i Q3.
Icke att förglömma.
Citera
2023-03-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Valet är sällan så svart eller vitt. Folk kommer kunna gambla under en lång tid o hoppas att räntan vänder neråt.

Det du säger är alltså det jag redan skrev, att smärtgränsen går mycket, mycket högre.
Därför kan man gambla.

Valet är rätt svart eller vitt om man faktiskt räknar på sina lån och räknar på en hypotetiskt ränta, ihop med hushållets inkomst.
Citera
2023-03-09, 21:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Skojar du? Den hyran har inte setts sen 80-talet. Sluta svamla.

Vad svamlar du om? Vad tror du hyran ligger på för en 35 kvm liten lägenhet i ett gammalt hus på söder? Ja kanske fyra nånting dags dato.
Citera
2023-03-09, 21:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-typ
För ett par år sedan var situationen inte samma väl?

Min uppfattning är att den var samma. Jag pratar alltså om typ fem år sen.
Citera
2023-03-09, 21:51
Medlem
Citat:
Skojar du? Den hyran har inte setts sen 80-talet. Sluta svamla.
Finns tveklöst 35kvm lägenheter på söder med 3xxx i hyra. Välkommen till hyresregleringen.
Citera
2023-03-09, 22:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Låter bekymmersamt. Var 3:e månad så havererar bostadsmarknaden och horder hamnar på gatan.
Precis som det varit de senaste 3 månaderna.
Skulle du säga att det är dags för RB att sänka räntan då. Är det inte tillräckligt med kollaps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in