2023-03-08, 19:05
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Frågan är huruvida du anser att rymdens påstådda vakuum gränsar till jordens atmosfär. Du verkar undvika frågan med diverse distraktioner om vad jag och mina plattjordskamrater borde göra enligt dig för att bevisa ditt påstående. Det känns märkligt på något sätt då det är ditt påstående, varför ska jag och mina plattskallevänner gå dina ärenden?
"Om du kunde förstå det du läser så kanske du inte behöver gissa dig till, med mycket fria tolkningar, vad andra anser."

Flerfaldiga gånger har du kunnat läsa i tråden att lufttrycket gradvis minskar ju längre bort från jorden man kommer. Det är lika sant varje gång det upprepas.

Varför vill ni så ogärna bevisa att detta påstående är fel? Är ni så fruktansvärt rädda för att vi har rätt och ni fel?
Citera
2023-03-08, 19:18
Medlem
Citat:
Vilken bra förklaring, tack! Nu återstår bara att du också visar för oss andra hur detta mirakel verkställs.
Annars är det ju bara ett tomt påstående!
Videotajm!
Runt 4.30 så åker Mr. Sensible hiss i världens högsta byggnad och mäter tryckförändringen.
https://youtu.be/FLSh_KwNDhU
Citera
2023-03-08, 19:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vilken bra förklaring, tack! Nu återstår bara att du också visar för oss andra hur detta mirakel verkställs.
Räcker med att åka buss över Hallandsås för att själv känna i öronen att trycket blir mindre när man kommer högre upp. Eller ta en flygresa. Känns som om öronen är på väg att explodera på vägen ner.
Hävdar du att trycket plötsligt skulle börja öka igen på en viss höjd eller att allt slutar vid en dome så är det du som skall bevisa det.
Citera
2023-03-08, 19:26
Medlem
Citat:

Varför är det ett "mirakel" att lufttrycket sjunker med stigande höjd? Jag anser att det är exakt vad man kan förvänta sig och att det är väldigt långt ifrån något mirakel.

Och vad är det egentligen du vill att någon ska visa? Att lufttrycket sjunker med stigande höjd? Att olika lufttryck kan existera bredvid varandra utan någon barriär?
Citera
2023-03-08, 19:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Mina egna ord var: "Ja, hindret i kvadraten döljer den nedre delen av Turning Torso när målet flyttas då observatörens kvadrat är oförändrad medan målets kvadrat är förändrad. Det är bevisat med den inversa kvadratlagen."

Men du förstår inte såklart, så igen: hindret (vattnet) är oförändrat i förhållande till observatören men avståndet till målet (Turning Torso) är förändrat. Det är bevisat.

Det var du som tillförde tråden denna video om Turning Torso som bevis för hur jorden var rund och självfallet med sedvanlig arrogans, alltså inte dina egna ord. Men nu har jag vänt detta emot dig, du bör således hitta nåt nytt att orera om som såklart inte är dina egna ord, annars framstår du som kognitivt mindervärdig.

Glad sommar!

Citat:
Nej, nu ljuger du igen. Jag har ju förklarat för dig att Turning Torso försvinner därför att hindret som är vattnet är oförändrat i förhållande till observatören, medan avståndet till målet som är Turning Torso är förändrat. Hindret döljer målet nerifrån och upp, det är bevisat med den inversa kvadratlagen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inversa_kvadratlagen

Ni båda säger att jorden är ett klokt, grattis!
Ni båda förklarar varför halva TT döljs mer och mer av vattnet ju längre ifrån observatören är TT med hänvisning till inversa kvadratlagen som förklaring.
Och på detta vis erkänner ni att ni båda vet och anser att jorden är ett klot. Härligt!

För hur hade det betet sig med kvadratlagen på en platt jord respektive klotformad jord?

Alltså är nu frågan till er båda: Påstår ni två att halva TT kommer döljas mer och mer ju längre ifrån observatören är från TT på en platt jord med kvadratlagen i fokus. Ett ja eller nej med en förklaring efteråt.

Låt mig gissa, ingen av er ”två” kommer svara på frågan med ja eller nej. Ni kommer svara något om ställda frågor, att jag inte har svarat på något eller så blir det åter en upprepning av allt som redan har sagts.
Senast redigerad av Jazzil 2023-03-08 kl. 19:55.
Citera
2023-03-08, 20:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Frågan är huruvida du anser att rymdens påstådda vakuum gränsar till jordens atmosfär. Du verkar undvika frågan med diverse distraktioner om vad jag och mina plattjordskamrater borde göra enligt dig för att bevisa ditt påstående. Det känns märkligt på något sätt då det är ditt påstående, varför ska jag och mina plattskallevänner gå dina ärenden?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
"Om du kunde förstå det du läser så kanske du inte behöver gissa dig till, med mycket fria tolkningar, vad andra anser."

Flerfaldiga gånger har du kunnat läsa i tråden att lufttrycket gradvis minskar ju längre bort från jorden man kommer. Det är lika sant varje gång det upprepas.

Varför vill ni så ogärna bevisa att detta påstående är fel? Är ni så fruktansvärt rädda för att vi har rätt och ni fel?
Är det kanske ordet "gradvis" du inte riktigt förstår.
Du tror kanske att det i det här fallet betyder att lufttrycket minskar en grad i taget. Gradvis betyder "steglöst" när man pratar om minskande lufttryck. När man säger att temperaturen sjunker gradvis hoppar inte heller temperaturen ner en grad i taget. Den sjunker steglöst även i det fallet.

På min barometer kan jag se att lufttrycket ändras gradvis mellan lågtryck och högtryck. Men det finns inga barriärer som avgränsar de olika trycken.
Men nu kanske det blev för svårt igen. Vet du vad en barometer är?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barometer
"En barometer (från grekiskans baros, tyngd, och metron, mått) är ett instrument som mäter lufttryck. Barometrar används inom meteorologin för att mäta atmosfärstrycket och inom geodesin och flyget för höjdmätning."
Citera
2023-03-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ni båda säger att jorden är ett klokt, grattis!
Ni båda förklarar varför halva TT döljs mer och mer av vattnet ju längre ifrån observatören är TT med hänvisning till inversa kvadratlagen som förklaring.
Och på detta vis erkänner ni att ni båda vet och anser att jorden är ett klot. Härligt!

För hur hade det betet sig med kvadratlagen på en platt jord respektive klotformad jord?

Alltså är nu frågan till er båda: Påstår ni två att halva TT kommer döljas mer och mer ju längre ifrån observatören är från TT på en platt jord med kvadratlagen i fokus. Ett ja eller nej med en förklaring efteråt.

Låt mig gissa, ingen av er ”två” kommer svara på frågan med ja eller nej. Ni kommer svara något om ställda frågor, att jag inte har svarat på något eller så blir det åter en upprepning av allt som redan har sagts.
Jag förstår inte så mycket ditt osammanhängande inlägg, jag antar att du lider av dyslexi eller annat handikapp. Trist!

Men jag sa att observatörens avstånd till hindret är oförändrat medan avståndet till målet förändras vilket medför att Turning Torso döljs av det oförändrade hindret. Väldigt enkelt! Det är bevisat av den inversa kvadratlagen.
Citera
2023-03-08, 20:46
Medlem
Citat:
Härligt med youtube. Visa tråden nu hur tryck övergår i vakuum utan barriär.
Trycket faller med stigande höjd som kunde ses i videon. Tyvärr kunde han inte komma längre upp av förklarliga skäl, men poängen finns där. Det blir mindre och mindre tills det nästan inte finns något alls, det du kallar vacuum.
Citera
2023-03-08, 20:59
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Vänigen visa för tråden den "steglösa" övergången av jordens atmosfär till rymdens vakuum!
Jag är inte övertygad om att du förstår alla uttryck.
Det har flera gånger förklarats att rymden inte består av vakuum. Däremot nära vakuum.
Om du inte tror på att lufttrycket sjunker med höjden trots flertalet exempel kanske du vill vara vänlig att beskriva vad som är fel med dessa exempel?
Citera
2023-03-08, 21:17
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag förstår inte så mycket ditt osammanhängande inlägg, jag antar att du lider av dyslexi eller annat handikapp. Trist!

Men jag sa att observatörens avstånd till hindret är oförändrat medan avståndet till målet förändras vilket medför att Turning Torso döljs av det oförändrade hindret. Väldigt enkelt! Det är bevisat av den inversa kvadratlagen.

Intressant, du skriver åter att du vet att TT döljs pga att jorden är ett klot!!

Jag skriver om frågan: Med bevisningen av inversa kvadratlagen, kan observatörens avstånd till hindret vara oförändrat medan avståndet till målet förändras medföra att Turning Torso döljs av det oförändrade hindret på en platt jord?

Svara med ja eller nej och sedan förklaring.

Låt mig gissa, du kommer åter inte svara på min fråga.
Citera
2023-03-08, 21:20
Medlem
Citat:
Vänigen visa för tråden den "steglösa" övergången av jordens atmosfär till rymdens vakuum!
Kan du berätta för oss var det finns fel i den här artikeln? Jag hittar det inte, men du kan nog få hjälp av dina plattjordsvänner om du inte kan göra det själv. Inte för att jag underskattar dig men...

https://snl.no/atmosf%C3%A6ren
Citera
2023-03-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Trycket faller med stigande höjd som kunde ses i videon. Tyvärr kunde han inte komma längre upp av förklarliga skäl, men poängen finns där. Det blir mindre och mindre tills det nästan inte finns något alls, det du kallar vacuum.
Härlig poäng! När kan vi se poängen fullt ut, det steglösa gradlösa mirakulösa trycket övergå i vakuum?
Det är nämligen så att det jag undrar över är jorden atmosfär versus rymdens vakuum, inte hissar, inte Hallandsåsen utan just jorden/rymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in