2023-03-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Härlig poäng! När kan vi se poängen fullt ut, det steglösa gradlösa mirakulösa trycket övergå i vakuum?
Det är nämligen så att det jag undrar över är jorden atmosfär versus rymdens vakuum, inte hissar, inte Hallandsåsen utan just jorden/rymden.

Hur hade du tänkt att man ska visa vad lyfttrycket är i rymden för någon som inte ens tror att rymden existerar? Det är ju såklart ett fullständigt omöjligt projekt.

Men det är ju i sammanhanget helt ointressant, vad som är intressant är att det faktiskt finns en fullgod förklaring till hur jordens atmosfär kan existera bredvid rymden. Argumentet tryck bredvid vakuum är med andra ord inget som helst argument för att jorden är platt.
Citera
2023-03-08, 22:59
Medlem
Citat:
Den inversa kvadratlagen visar hur objektet döljs av hindret.

Nej det visar inte inversa kvadratlagen .Kvadratlagen handlar inte ett smack om att saker döljs, det enda lagen säger är att effekten/energin minskar med kvadraten på avståndet. Lagen säger dessutom att förändringen är lika stor såväl upptill som nedtill - faktum är att lagen inte ens innehåller några begrepp som upp, ned eller hinder.

Citat:
...exempel med Turning Torso bevisar att byggnaden inte försvinner nedför horisonten pga en påstådd krökning av jordens yta.

Observationer av TT visar att ju längre bort du kommer desto mer av de nedre delarna av byggnaden kommer att ligga under siktlinjen till horisontet. Observationerna visar att vattnet visuellt ligger högre än nederdelen av byggnaden. Observationen innebär (för de flesta) att jorden inte upplevs som platt utan som krökt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-08 kl. 23:20.
Citera
2023-03-08, 23:05
Medlem
Citat:
Jag är inte ledsen för att du inte känner till dansk-norska, kanske tillhör du underklassen och har ett mer dialektalt språkbruk.

Jag förstår att du vill kontrollera mina källor, men jag har ju inga källor eftersom påståendet om rymdens vakuum och jordens atmosfär är ditt påstående. En omvänd bevisbörda är totalitärt, religiös fanatism, och det är ju vad du upptar din tid med.
Du vänder upp och ner på allt. Du startade diskussionen. Du kan då inte tro att det var vi som gjorde det? Varför skulle vi det? Vi har svarat på ett påstående som kommer från plattjordmiljön, och det säger sig självt att när man gör ett påstående måste det bevisas. Du behöver inte dölja dina källor. Jag vet mycket väl att de kommer från FE-miljöen, för det här är ett gammalt påstående som du har valt att göra ditt eget. Det är det som är så löjligt. Du menar att vi sväljer rått det som kommer från myndigheterna, men vad sväljer du rått?Ja, det som kommer från Eric Dubai, Jeranism och andra. Tro inte att vi är nybörjare i den här diskussionen. Jag har gjort det långt innan jag visste att du fanns, och du upprepar exakt samma argument som dina föregångare. Den som startade diskussionen har bevisbördan, men jag tror inte att du kommer med några bevis, eftersom du inte hittar något i dina källor, och du kommer förmodligen inte hitta på något själv.
Citera
2023-03-09, 01:40
Medlem
Citat:
Det borde vara mer rimligt om du förklarade:
- hur du vet att solen 'går ned'.
- hur du vet att Venus och Jupiter är planeter.
- hur du vet att jorden roterar.
Kolla med kikare på venus och jupiter så ser du att det är planeter och glober runda vågar du det.
Senast redigerad av Eagle5555 2023-03-09 kl. 01:54.
Citera
2023-03-09, 03:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det borde vara mer rimligt om du förklarade:
- hur du vet att solen 'går ned'.
- hur du vet att Venus och Jupiter är planeter.
- hur du vet att jorden roterar.
Att jorden roterar går att mäta upp med ett gyro. Hur är det möjligt på en jord som inte roterar?

Citat:
Buss över Hallandsåsen är inte jordens atmosfär övergår gradvis i vakuum, vänligen visa tråden detta nu!
Buss över Hallandsås är högre tryck som existerar bredvid lägre tryck utan barriär. Exakt samma princip som rymden bara med lägre tryck.
Citera
2023-03-09, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Om inte jorden är rund förklara då Agartha och dess vägnätverk till Hyperborea! Nä precis det var det jag tänkte.

Mina tre stora frågor till plattjordare:

- Vart kommer lava ifrån?
- Varför finns inte jordens kant dokumenterad i äldre skrifter från exempelvis sjöfarare?
- Vad är vinningen för regeringen i att lägga massa miljarder på att luras om planetens form?

Swishar tusen spänn för ett acceptabelt svar på en eller flera av dessa. Har fått "svar" på översta förut nån gång här och det var ju totalt i nattmössan som alltid
Citera
2023-03-09, 06:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Allas vår favoritmyndighet Nasa meddelar att en ringformad solförmörkelse kommer ske den 14 okt i år. Förmörkelsen kommer vara synlig i en korridor som sträcker sig över de amerikanska kontinenterna, och kommer att ses av miljoner människor.

https://solarsystem.nasa.gov/eclipses/2023/oct-14-annular/overview

Frågor till plattjordarna:

Vad tror ni Nasa gör här?
Hur vet de att detta kommer att ske?
Vad är det egentligen som kommer ske då i oktober, istället för att månen kommer befinna sig mellan oss och solen?
Citera
2023-03-09, 18:09
Medlem
Citat:
Jag tror ingenting, det gör du, däremot påstår du saker men kan inte pressa fram bevisen för ditt påstående.

Hade inte lufttrycket minskat linjärt skulle vi som flyger haft svårt att veta vår höjd.

Förutom att tjatet om vakuum är helt off topic så...
Hur skapas vindar på den planeten du påstår inte är rund?
Citera
2023-03-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Mina tre stora frågor till plattjordare:

- Vart kommer lava ifrån?
Vanligtvis från under jordytan, mer vet jag inte.

Citat:
- Varför finns inte jordens kant dokumenterad i äldre skrifter från exempelvis sjöfarare?

Hur vet du att det finns en kant?

Citat:
- Vad är vinningen för regeringen i att lägga massa miljarder på att luras om planetens form?

De döljer vem du är.

Citat:
JagSwishar tusen spänn för ett acceptabelt svar på en eller flera av dessa. Har fått "svar" på översta förut nån gång här och det var ju totalt i nattmössan som alltid

Ska jag PM:a dig swish-nummer?
Citera
2023-03-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Kolla med kikare på venus och jupiter så ser du att det är planeter och glober runda vågar du det.
Här har du flera videor föreställande Venus, är detta en planet med det som avses med boll som snurrar i vakuum?

https://www.youtube.com/watch?v=U6mDf9qN2Yg

https://www.youtube.com/watch?v=cLJVYjKIIBg

https://www.youtube.com/watch?v=wVzttz5dyJ8
Citera
2023-03-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att jorden roterar går att mäta upp med ett gyro. Hur är det möjligt på en jord som inte roterar?

Varför går det att mäta med ett gyro?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Buss över Hallandsås är högre tryck som existerar bredvid lägre tryck utan barriär. Exakt samma princip som rymden bara med lägre tryck.

Fantastiskt! Nu är det lätt som en plätt för dig att visa hur det sker i den 'steglösa' atmosfären som gränsar till vakuum. Kör så det ryker!
Citera
2023-03-09, 19:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför går det att mäta med ett gyro?
Därför att ett gyro följer med rotationen.

Citat:
Fantastiskt! Nu är det lätt som en plätt för dig att visa hur det sker i den 'steglösa' atmosfären som gränsar till vakuum. Kör så det ryker!
Finns inget fullständigt vakuum. Alltså finns inte heller någon gräns utan övergången mellan olika tryck är helt steglös. Lågt tryck gränsar till ännu lägre tryck, inte till tomrum.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-03-09 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in