2023-03-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
"Om du kunde förstå det du läser så kanske du inte behöver gissa dig till, med mycket fria tolkningar, vad andra anser."
Jag är inte övertygad om att du förstår alla uttryck.
Det har flera gånger förklarats att rymden inte består av vakuum. Däremot nära vakuum.
Om du inte tror på att lufttrycket sjunker med höjden trots flertalet exempel kanske du vill vara vänlig att beskriva vad som är fel med dessa exempel?
Det fetade: felet är att det inte bevisar det du påstår att det bevisar. Du bara påstår att det bevisar att tryck övergår i vakuum men du kan inte visa upp det. Vilket du också vet.
Citera
2023-03-08, 21:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Härlig poäng! När kan vi se poängen fullt ut, det steglösa gradlösa mirakulösa trycket övergå i vakuum?
Det är nämligen så att det jag undrar över är jorden atmosfär versus rymdens vakuum, inte hissar, inte Hallandsåsen utan just jorden/rymden.

Om lufttrycket sjunker så pass mycket och linjärt på 800 meter, vad tror du händer om man tiodubblar till 8000 Meter? Och sen tiodubblar igen till 80.000 meter? Blir det mycket till lufttryck då? Tror du det?
Citera
2023-03-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Intressant, du skriver åter att du vet att TT döljs pga att jorden är ett klot!!

Jag skriver om frågan: Med bevisningen av inversa kvadratlagen, kan observatörens avstånd till hindret vara oförändrat medan avståndet till målet förändras medföra att Turning Torso döljs av det oförändrade hindret på en platt jord?

Svara med ja eller nej och sedan förklaring.

Låt mig gissa, du kommer åter inte svara på min fråga.
Jag skriver självklart inte att jorden är ett klot, det är bara du som försöker härma mig likt ett efterblivet barn.

Som jag sa: avståndet till hindret (vattnet) är för observatören oförändrat medan avståndet till målet (Turning Torso) förändras. Den inversa kvadratlagen visar hur objektet döljs av hindret.
Citera
2023-03-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Kan du berätta för oss var det finns fel i den här artikeln? Jag hittar det inte, men du kan nog få hjälp av dina plattjordsvänner om du inte kan göra det själv. Inte för att jag underskattar dig men...

https://snl.no/atmosf%C3%A6ren
Ja, absolut. Denna artikel på danska påstår att atmosfären steglöst, gradlöst eller annorstädes övergår till vakuum ifrån tryck. Felet med det är att det bara är ett påstående, men eftersom det store i Store Danske lexikon så tror du omedelbart att det är sant. Du tror på allt som överheten instruerar dig att tro på.
Citera
2023-03-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om lufttrycket sjunker så pass mycket och linjärt på 800 meter, vad tror du händer om man tiodubblar till 8000 Meter? Och sen tiodubblar igen till 80.000 meter? Blir det mycket till lufttryck då? Tror du det?
Jag tror ingenting, det gör du, däremot påstår du saker men kan inte pressa fram bevisen för ditt påstående.
Citera
2023-03-08, 21:56
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Som jag sa: avståndet till hindret (vattnet) är för observatören oförändrat medan avståndet till målet (Turning Torso) förändras. Den inversa kvadratlagen visar hur objektet döljs av hindret.

2:a gången jag fick rätt att du inte skulle svara på min fråga. Och alla vet ju varför.

Men men… vi försöker igen.

Fråga på hela din citerade text här ovan: är detta du skriver möjligt om det jorden är platt (med stöd av inversa kvadratlagen)?

Citera
2023-03-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
2:a gången jag fick rätt att du inte skulle svara på min fråga. Och alla vet ju varför.

Men men… vi försöker igen.

Fråga på hela din citerade text här ovan: är detta du skriver möjligt om det jorden är platt (med stöd av inversa kvadratlagen)?

Jag vet inte vad jordens form är. Men ditt exempel med Turning Torso bevisar att byggnaden inte försvinner nedför horisonten pga en påstådd krökning av jordens yta.
Citera
2023-03-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ja, absolut. Denna artikel på danska påstår att atmosfären steglöst, gradlöst eller annorstädes övergår till vakuum ifrån tryck. Felet med det är att det bara är ett påstående, men eftersom det store i Store Danske lexikon så tror du omedelbart att det är sant. Du tror på allt som överheten instruerar dig att tro på.
Allt tyder på att du tror att det inte finns något sådant som ett vakuum eller något liknande i rymden. Kan du bevisa det? Och var hittade du den informationen? Nu var inte artikeln jag länkade till på danska, men alla kan inte vara bra på språk.
Citera
2023-03-08, 22:17
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag vet inte vad jordens form är. Men ditt exempel med Turning Torso bevisar att byggnaden inte försvinner nedför horisonten pga en påstådd krökning av jordens yta.

3:e gången du inte svarar på frågan. Är det inte väldigt uppenbart varför?

Vi försöker igen, är du kapabel att svara på det jag frågar?

Fråga: Med bevisningen av inversa kvadratlagen, kan observatörens avstånd till hindret vara oförändrat medan avståndet till målet förändras medföra att Turning Torso döljs av det oförändrade hindret på en platt jord?

Svara på frågan nu, det är en enkel ja eller nej-fråga. Och nej, jag frågar inte vad du tror jorden har för form. Jag vill enbart att du svarar på min fråga som är markerad med tjock text, inget annat.

Men låt mig gissa, du kommer inte svara på min fråga
Citera
2023-03-08, 22:18
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det fetade: felet är att det inte bevisar det du påstår att det bevisar. Du bara påstår att det bevisar att tryck övergår i vakuum men du kan inte visa upp det. Vilket du också vet.
SMHI har data som överensstämmer med påståendet.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/lufttryck/lufttryck-1.657
Citera
2023-03-08, 22:18
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jag tror ingenting, det gör du, däremot påstår du saker men kan inte pressa fram bevisen för ditt påstående.

Du behöver inte tro, bara tänka logiskt. Om lufttrycket sjunker linjärt med 62 hpa på drygt 800 meter, kommer det då inte fortsätta sjunka ju högre du kommer och till sist gå mot 0 hpa?

Här vill jag veta hur du tänker om det.
Citera
2023-03-08, 22:36
Medlem
Livssynslurks avatar
Väntar med spänning på alla surfare som balansera på jordens gräns med kommentaren grooovey.
Men varför har inte detta någonsin skett genom de ehm-många-åren som vi varit här.
Gillar teorier men behovs starkare här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in