2023-03-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej. Du har vansinnigt fel. Om du inte vet vad du betraktar kan du inte dra några säkra slutsatser.

Nej det har han inte. Vill du veta hur stor en boll är så mäter du dess omkrets. Att försöka ta reda på en bolls diameter genom att fotografera den är hur korkat som helst.

Vi har mätt upp jorden. Vi vet att ekvatorn är 4000 mil lång och att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn. Vi har även mätt upp ungefär en miljon andra avstånd kors och tvärs och därför kan vi dra väldigt säkra slutsatser.

Vi känner till avstånd och riktningar. Alltså vet vi hur jorden ser ut.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-07 kl. 22:48.
Citera
2023-03-07, 23:05
Medlem
Citat:
Nej. Du har vansinnigt fel. Om du inte vet vad du betraktar kan du inte dra några säkra slutsatser.
Bara för att du inte har förmågan att förstå det betyder det inte att det är fel. Det är du som nu måste forska i vad som ses. Vi andra har läst på och många har mätt och observerat. Det duger inte att komma in från hörnan och skrika " Du vet inte vad vi observerar", för det är obestridligt klarlagt. Du är tjurig och kommer aldrig med något bevis, varför inte? Troligen för att det inte finns bevis för en platt jord. Släpp sargen nu och läs på lite. Kanske titta på en solnedgång till att börja med?
Citera
2023-03-08, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Kanske titta på en solnedgång till att börja med?

Du tycker inte det är det minsta konstigt att du och rätt många med dig i den här tråden anser en solnedgång vara ett bevis för jordens sfäriska form, när ingen av er egentligen vet hur det skulle se ut på en platt jord?

Jag tycker det är lite konstigt. Skulle jag presentera frågan för en opartisk bedömning, så tror jag nog även de skulle tycka det var lite konstigt.

Men inte ni! Ni tycker det är i sin ordning.
Citera
2023-03-08, 07:35
Medlem
Citat:

Du behöver inte veta ett dkit om vad solen är för att se dess bana, tro det eller ej 😀
Så hur ska du nu trassla dig ur det?
För objektet bana tillsammans med andra observationer gör en platt jord 100% omöjlig och inte orkar ni komma med motbevis som håller (har ni inga sådana?)
Citera
2023-03-08, 07:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du tycker inte det är det minsta konstigt att du och rätt många med dig i den här tråden anser en solnedgång vara ett bevis för jordens sfäriska form, när ingen av er egentligen vet hur det skulle se ut på en platt jord?

Jag tycker det är lite konstigt. Skulle jag presentera frågan för en opartisk bedömning, så tror jag nog även de skulle tycka det var lite konstigt.

Det faktum att solen lyser någon annan stans på jorden när den från din position "har gått ner" är ett fullgott bevis för att jorden är rund.
Om jorden vore platt skulle det bli solnedgång över hela jorden samtidigt. Över hela den platta jorden skulle det vara mörkt tills solen behagar gå upp igen.
Det är mycket enkelt att kontrollera att solen skiner andra tider, efter att den gått ner där du befinner dig. Det är bara att ringa till någon i t.ex. USA och i Kazakstan och fråga om solen är uppe, om den är på väg att gå ner eller på väg att gå upp.
Gör nu en liten insats för att kontrollera vad som är sant eller falskt om solens ljus.
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2023-03-08 kl. 07:39.
Citera
2023-03-08, 07:41
Medlem
Citat:

Skulle du presentera detta för en tänkande människa hade du fått ett svar du inte gillar då det förmodligen hade innefattat invektiv mot din person, tyvärr.

Vi vet att solen går ner bakom någonting genom att titta när det händer. Samtidigt vet vi genom att titta att solen är högt uppe på ett annat ställe på jorden samtidigt. Det fungerar inte på en platt jord.
Här en liten film från ett flygplan som bevisar saken.
https://youtu.be/gY148f2ub6A
Citera
2023-03-08, 09:36
Medlem
Citat:

Ingen av oss har någonsin sett en solnedgång på en platt jord, men det är inte svårt att föreställa sig hur det skulle se ut. Lite logiskt tänkande krävs, men inte särskilt mycket.

På en platt jord skulle det inte finnas något sådant som en solnedgång. Solen skulle vara synlig hela dygnet överallt på den platta jorden. Det kan vara nödvändigt att betona för vissa att vädret måste vara klart för att solen ska synas. Dessutom skulle den bli mindre och mindre ju längre bort den var och större och större när den kom närmare. På många ställen på jorden skulle man se solen i helt andra riktningar än man gör idag, men i Antarktis skulle det vara midnattssol precis som det är nu, men det skulle vi ha över hela jorden.

Var det en användbar förklaring? Eller är du fortfarande övertygad av vad smarta – och korkade – amerikaner lägger ut på nätet?
Citera
2023-03-08, 11:36
Medlem
Citat:

Du tänker fel, observationen kommer först. Vi kan alla observera att solen försvinner ned under horisonten. Och observationen har ingenting med jordens form att göra utan det är helt enkelt bara något vi kan se med våra egna ögon och helt oavsett om jorden är platt eller inte.

Citat:
... när ingen av er egentligen vet hur det skulle se ut på en platt jord?

Vi vet hur det ser ut i verkligheten. Om jorden är platt vet vi hur det ser ut på en platt jord. Observationen är vad den är: Solen ligger under horisonten och detta oavsett om jorden är platt eller inte.

Citat:
Skulle jag presentera frågan för en opartisk bedömning, så tror jag nog även de skulle tycka det var lite konstigt.

Opartisk bedömning? Du dömer ju ut alla världens samlade naturvetare som "partiska" så vem syftar du på? Eric Dubai?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-08 kl. 12:01.
Citera
2023-03-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag gissade rätt, du svarade inte med egna ord och med bilder hur inversa kvadratlagen kan dölja halva TT av havsvatten.

Nej, bilden du hänvisar till visar inte på något sätt hur inversa kvadratlagen kan dölja halva TT av havsvatten.

Men okej, då vet vi alla här att du inte på något sätt förstår vad inversa kvadratlagen är samt hur den fungerar.

Så snälla, sluta skiva mer om inversa kvadratlagen då du helt enkelt saknar kunskap om vad det är.
Mina egna ord var: "Ja, hindret i kvadraten döljer den nedre delen av Turning Torso när målet flyttas då observatörens kvadrat är oförändrad medan målets kvadrat är förändrad. Det är bevisat med den inversa kvadratlagen."

Men du förstår inte såklart, så igen: hindret (vattnet) är oförändrat i förhållande till observatören men avståndet till målet (Turning Torso) är förändrat. Det är bevisat.

Det var du som tillförde tråden denna video om Turning Torso som bevis för hur jorden var rund och självfallet med sedvanlig arrogans, alltså inte dina egna ord. Men nu har jag vänt detta emot dig, du bör således hitta nåt nytt att orera om som såklart inte är dina egna ord, annars framstår du som kognitivt mindervärdig.

Glad sommar!
Citera
2023-03-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du kan själv kontrollera att det är olika lufttryck på olika höjd över jordens yta.
Men du kanske måste samarbeta med några andra av samma övertygelse som du själv. Placera ut några personer på olika höjd över havet på t.ex Kebnekaise. Tillhandahåll alla deltagare med den enklaste formen av lufttrycksmätare, nämligen en barometer.
Vid en given tidpunkt ska alla dessa kontrollanter läsa av och notera barometerns värde.

Eftersom du inte tror på de uppgifter andra förmedlar till dig är det dags att du gör en egen insats för att bekräfta eller dementera sanningshalten om att det kan vara olika lufttryck på olika höjd, utan att det finns någon vägg eller barriär.
Jag har aldrig påstått att vakuum kan existera bredvid tryck, det har du gjort och därmed ska du lägga fram bevisen för det påståendet. Lycka till!
Citera
2023-03-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Den videon har varit uppe i många år.

Det enda dom som låtsas tro på en platt jord svarar är ”perspektiv”.
Möjligtvis har även påståendet att fukt i luften ska förvränga som en lins. Eller refraktion.

Men som sagt, det finns ingen som tror på en platt jord här så det enda du kommer få som svar är ren nonsens.
Nej, nu ljuger du igen. Jag har ju förklarat för dig att Turning Torso försvinner därför att hindret som är vattnet är oförändrat i förhållande till observatören, medan avståndet till målet som är Turning Torso är förändrat. Hindret döljer målet nerifrån och upp, det är bevisat med den inversa kvadratlagen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inversa_kvadratlagen
Citera
2023-03-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Så snart solen gått ned går det att se planeterna Venus och Jupiter i sydväst och ju mörkare det blir desto starkare lyser de mot den mörka himlen samtidigt som de rör sig mot höger tack vare jordens rotation.
Och 1 Mars blir det ett par

Förklara hur det fungerar på en platt jord
Det borde vara mer rimligt om du förklarade:
- hur du vet att solen 'går ned'.
- hur du vet att Venus och Jupiter är planeter.
- hur du vet att jorden roterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in