2023-03-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Vad duktig du är men det är inte saken vi diskuterar. Jag har redan påtalat att man får domen direkt på plats i flertal fall
Men
En del säger nej
Och nu kommer nämndemän in och säger nej också

Men du är duktig som klarar googla

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves....
Citera
2023-03-09, 14:57
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teaew
Någon som vet vilken tid förhandlingar brukar börja?
Jag tänker mig 08-09 tiden men Eksjö tingsrätt kanske släpper mer exakt tid när det närmar sig.
Hur tidigt bör en vara där för att få plats tror ni?

Du får ta med liggunderlag och sovsäck och vara där under natten 😜
Citera
2023-03-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Som tidigare expert redan påtalat får man aldrig domen vid rätten och nu får man den ofta vid mängdbrott. Jösses vilka amatörer till lekmän ni är.

Tagga ner! Är du en sån som älskar att kritisera? Verkar ju så. Man kan få domen muntlig direkt, men på papper lite senare. Det är ju en självklarhet.
Citera
2023-03-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Bara till att googla, vilket jag gjorde.

"När förhandlingen är klar får alla lämna salen. Rätten överlägger och diskuterar hur de ska döma i målet.
Ibland kan du få reda på domen direkt efter överläggningen. Men det är vanligt att du får vänta i en till två veckor. Domstolen berättar vilket datum som domen meddelas." Etc....

Precis så är det. När rätten sitter ensamma (parterna har lämnat salen), tar Ordföranden fram den lagtext som passar till fallet och nämndemännen och Ordföranden resonerar fram en vettig och rättvis dom.

I text kommer den, precis som du skriver, efter 1-2 veckor. Vill återigen nämna att det handlar om ENKLA mål, såsom stöld, snatteri och trafikbrott. Även kallat mängdbrott.
Citera
2023-03-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teaew
Någon som vet vilken tid förhandlingar brukar börja?
Jag tänker mig 08-09 tiden men Eksjö tingsrätt kanske släpper mer exakt tid när det närmar sig.
Hur tidigt bör en vara där för att få plats tror ni?

Förhandlingarna börjar vanligen vid 09.00-tiden (s.k enkla brott eller mängdbrott) kan börja då eller efter lunch. Om jag orkade rent fysiskt så hade jag varit på plats en halv/en timme innan.
Citera
2023-03-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
"En liten misshandel" som ledde till döden.

Ja, man kan ju undra...var det en örfil, TT ramlade och slog huvudet i bordskanten och dog? Sen fick tjejerna panik och körde TT ut i skogen?

Knappast.

JJs advokat Clea Sandborn kommer få problem att rentvå sin klient.

"Lätt mishandel..."
Citera
2023-03-09, 15:33
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vad är det svåra att förstå i det jag skrev?

GRUNDREGELN är att påföljden ska presenteras direkt...

Ja men det är inte alltid serru, mina domar har vart kanslidomar som det heter, 3 veckor är vanligt att få vänta
Citera
2023-03-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Ja men det är inte alltid serru, mina domar har vart kanslidomar som det heter, 3 veckor är vanligt att få vänta

Nä men det är fortfarande grundregeln serru.....
Citera
2023-03-09, 16:28
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Nä men det är fortfarande grundregeln serru.....

Men nu gäller det inte cykelstöld, snatteri, rattfylla utan mord. Så kanslidom blir det med största sannolikt här, serru
Citera
2023-03-09, 16:41
Medlem
nu är tove borta ifrån ratsit
Citera
2023-03-09, 16:59
Medlem
Citat:
Vadå håller inte med mig? ta det med lagstiftningen istället och inte mig.

Grundregeln är att påföljden ska lämnas direkt.
Men på grund av olika omständigheter så kan domaren begära att få högst två veckor på sig att döma.

Men du har aldrig någonsin, trots dina egna gedigna erfarenheter av att stå vid de anklagades skrank, lyckats inse något samband mellan typen av brott/antalet åtalade/antalet rättegångsdagar etc och när domstolen meddelar dom på plats kontra kanslidom?
Du kan inte alls tänka tanken att det spelar in om det handlar om ett mord eller en rattfylla?

Sedan är det (givetvis) bara korkat hittepå att den absoluta tidsfristen för TR att döma är två veckor.
Citera
2023-03-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Hävdar att de hade mördat TT ändå, utan droger och alkohol.
Där tror jag att du har rätt
För att klara av att fixa allt den natten så kan de troligtvis inte varit varken höga eller asberusade
Och grannen som är vittne har inte sagt något om att J var påverkad /hög
Om jag förstått rätt så erbjöd han skjuts för att han visste att de partajat.. Snäll kille
Men han säger ingenting om att hon verkade väldigt påverkad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in