Citat:
Ursprungligen postat av
Miacara
På vilket sätt ger grannens vittnesmål stöd för att det är just mord? Skrik och dunsar kan likväl vara misshandel med dödlig utgång.
Om mobilerna innehåller hot och dylikt är det förstås bra bevisning för mord.
Efter att ha följt några fall, har jag förstått hur bevisning, indicier och vittnesmål kan stödja varandra som bevisning i ett indiciefall.
Som du säger kan det finnas konkreta bevis i mobiler som innehåller t ex hot. Men inte heller det är alltid tillräckligt för att bevisa mord, utan det krävs stödbevisning.
Jag tror att utredningen har ganska bra tidsram för när själva brottet skedde. Dels finns ju resan till Mc D, men det är inte osannolikt att det finns flera andra it- tekniska indicier som stöder tidslinjen och grannens berättelse.
Jag hoppas och vill tro att både tjejerna och grannen har haft sina mobiler aktiva i något läge under misshandeln, helst nedstoppade i fickan.
Grannens version kan då förhoppningsvis stödas i tid och inte bara genom sin och sin pappas uppskattning.
De hårda dunsar som grannen beskriver kan förstås inte avgöra om det är ett mord eller inte, men dunsarna är inte lätta. De är så höga att grannen beskriver dom som mellan 50- 100 kg, taket skallrade och taklampan skakade. Det var inte bara en duns, det var flera. Den påstådda lätta misshandeln som JJ beskriver kan inte stämma om det inte är så att hon menar att det är MH som utfört en misshandel. Men nu säger inte JJ att det är MH som misshandlat Tove till döds. Det ska ha varit olyckliga omständigheter.
Då är det allvarligt att de inte öppnar och ber om hjälp när grannen ringer på. Vem vill inte ha hjälp om något råkar bli så allvarligt att någon verkar dö i misstag???
Det blir en utdragen misshandeln i tid, då grannen går ner till sin pappa efter att ingen öppnar. De diskuterar. Ska de ringa 112? Inga skrik, så de beslutar att sonen hår upp igen. Ringer på på nytt. Ingen öppnar men nu flera sparkar mot väggen.
Starkt indicium enligt mig att det inte är en lättare misshandel, att det inte är olyckliga omständigheter som avslutar Toves liv.
De varken avbryter, försöker få hjälp eller öppnar. Det tyder på en beslutsamhet.
Inte bevis på mord ensamt. Men tungt indicium.
Inte ens när grannen frågar vad som pågår ber JJ om hjälp.
Det visar på en likgiltighet inför Toves liv och möjligheten till att rädda henne. Likgiltighetsuppsåt kan man tolka det som, när hon varken öppnar dörren, ringer 112 eller ens avbryter.
Tillsammans med annat, kan förhoppningsvis utredningen visa vad som hände och att det inte var en lätt misshandel som ledde till en olycklig död.