2023-03-09, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
För sk mängdbrott avgörs det ofta direkt. Parterna får lämna salen och kallas in igen efter att straffsats/eller frikännande meddelas.
Nej vad pratar du om? Vadå får man dom direkt bara det är mängdbrott? Mycket har man läst här
Citera
2023-03-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Nej vad pratar du om? Vadå får man dom direkt bara det är mängdbrott? Mycket har man läst här

Läs igen. Det står OFTA, inte ALLTID.
Ps; Har varit nämndeman under flera år på 00-talet, så jag kan det där.
Citera
2023-03-09, 13:34
Medlem
"En liten misshandel" som ledde till döden.
Citera
2023-03-09, 13:40
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vad tror vi om möjligheten till att få en stol i sidosalen? Åker ogärna xx mil för att ta en halv special i korvmojen i Eksjö för att sen vända hem.

Svårt att säga. Lokalt intresse finns givetvis men nationellt förutom press tror jag inte. 400 extra platser har det framkommit....
Du kan ju alltid skita i korvmojen i Eksjö och käka på Hasses i Vetlanda. Bra korvmojsmat, och sedan dra en tur till i tråden nämnda adresser på en rundtur.
Citera
2023-03-09, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Läs igen. Det står OFTA, inte ALLTID.
Ps; Har varit nämndeman under flera år på 00-talet, så jag kan det där.
Som tidigare expert redan påtalat får man aldrig domen vid rätten och nu får man den ofta vid mängdbrott. Jösses vilka amatörer till lekmän ni är.
Citera
2023-03-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Svårt att säga. Lokalt intresse finns givetvis men nationellt förutom press tror jag inte. 400 extra platser har det framkommit....
Du kan ju alltid skita i korvmojen i Eksjö och käka på Hasses i Vetlanda. Bra korvmojsmat, och sedan dra en tur till i tråden nämnda adresser på en rundtur.

Tack! 400 Extra platser låter lovande. Med tanke på att det är en bit från dom större städerna är det nog värt att chansa på att få en av dessa 400 platser.
Citera
2023-03-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller inte med, nog har fallets storlek och svårighetsgrad en klar inverkan på om dom kan avkunnas direkt på plats eller inte.
Sedan är nog grundregeln att dom skall meddelas inom en vecka om den/de åtalade är kvar på häkte.

Vadå håller inte med mig? ta det med lagstiftningen istället och inte mig.

Grundregeln är att påföljden ska lämnas direkt.
Men på grund av olika omständigheter så kan domaren begära att få högst två veckor på sig att döma.
Citera
2023-03-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoySnitch
Nej, absolut INTE.

Sprid inte sån här skit.

Konstigt att jag har fått påföljden flera gånger på plats, eller domaren kanske begår tjänstefel då enligt dig?
jävla trams...
Citera
2023-03-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Nej det är sällsynt att domaren meddelar påföljd direkt i ett mordfall. Har du exempel på ett enda fall?

Det är många faktorer som ska beaktas vid beslut om påföljd. Finns förmildrande omständigheter? Försvårande omständigheter m.m.

Vad är det svåra att förstå i det jag skrev?

GRUNDREGELN är att påföljden ska presenteras direkt...
Citera
2023-03-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Som tidigare expert redan påtalat får man aldrig domen vid rätten och nu får man den ofta vid mängdbrott. Jösses vilka amatörer till lekmän ni är.

Bara till att googla, vilket jag gjorde.

"När förhandlingen är klar får alla lämna salen. Rätten överlägger och diskuterar hur de ska döma i målet.
Ibland kan du få reda på domen direkt efter överläggningen. Men det är vanligt att du får vänta i en till två veckor. Domstolen berättar vilket datum som domen meddelas." Etc....
Citera
2023-03-09, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Bara till att googla, vilket jag gjorde.

"När förhandlingen är klar får alla lämna salen. Rätten överlägger och diskuterar hur de ska döma i målet.
Ibland kan du få reda på domen direkt efter överläggningen. Men det är vanligt att du får vänta i en till två veckor. Domstolen berättar vilket datum som domen meddelas." Etc....
Vad duktig du är men det är inte saken vi diskuterar. Jag har redan påtalat att man får domen direkt på plats i flertal fall
Men
En del säger nej
Och nu kommer nämndemän in och säger nej också

Men du är duktig som klarar googla
Citera
2023-03-09, 14:44
Medlem
Någon som vet vilken tid förhandlingar brukar börja?
Jag tänker mig 08-09 tiden men Eksjö tingsrätt kanske släpper mer exakt tid när det närmar sig.
Hur tidigt bör en vara där för att få plats tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in