2023-03-08, 17:10
Medlem
Fappy11s avatar
En bild på eländet hade varit kul
Citera
2023-03-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kostnaden för elen till en kyl och frys i tre år är ca 3000-5000 kr.

Den som inte behöver en kyl kan ju ha den avstängd och tömd.

Kanske för mycket info för TS.

Jag betalade 15kr för elen till en kyl/frys för en hel månad, så din beräkning är nog i överkant...
Citera
2023-03-08, 17:16
Medlem
Tejpa igen skiten med silvertejp, bär ut och släng åt helvete. Köp sedan ett nytt kylskåp och lova dig själv att aldrig göra om samma misstag. Du sitter just nu på panoras ask med potential att starta nästa pandemi.
Citera
2023-03-08, 17:23
Medlem
Contragulationss avatar
Om TS förgiftades och dog så får vi aldrig reda på varför det tog 3 år att öppna kylskåpet.
Citera
2023-03-08, 17:26
Medlem
Bara täm i en säck och slå ut i rabatterna, säkert fin fin kompost.
Citera
2023-03-08, 18:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.flash
Jag betalade 15kr för elen till en kyl/frys för en hel månad, så din beräkning är nog i överkant...
Frysen drar mest el i alla hushåll.
Citat:
http://sunne.episerverhosting.com/globalassets/upload/energisoporvatten/energiradgivning/faktabladhushallsel.pdf
Normalt är energianvändningen ca 900 kWh/år för kyl och frysen, vilket motsvarar ca 900 kr/år.
Med 3 kr/kwh så drar din frys (i snitt) 2700 kr per år.
Citera
2023-03-08, 18:45
Medlem
Det har väl med största sannolikhet mest varit detaljhandelförpackade varor i kylskåpet. Så länge det inte stått strömlöst under dessa tre år så tror jag att det inte är någon större fara.
Citera
2023-03-08, 18:45
Medlem
Gullsnusens avatar
Öppna!!! Hjälpte min bror att städa en gång. Han var i en grav depression och äldsta mjölkprodukten i kylen var 2+år gammal.

Utrusta dig med handskar och klorin. Skrubba allt och släng alla matvaror. Skäms inte. Det kan bara bli bättre och fräschare nu!
Citera
2023-03-08, 19:09
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hade slängt hela kylskåpet och köpt nytt. Tror det blir svårt att få det där hygieniskt igen.
+1
Citera
2023-03-08, 19:10
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullsnusen
Öppna!!! Hjälpte min bror att städa en gång. Han var i en grav depression och äldsta mjölkprodukten i kylen var 2+år gammal.

Utrusta dig med handskar och klorin. Skrubba allt och släng alla matvaror. Skäms inte. Det kan bara bli bättre och fräschare nu!
Men var inte lukten inbiten i kylen och lister och sånt?
Citera
2023-03-08, 19:32
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Frysen drar mest el i alla hushåll.

Med 3 kr/kwh så drar din frys (i snitt) 2700 kr per år.

Hur förklarar du då min årsförbrukning på 635 kWh för en hel lägenhet?

OnT: Var med om en frys som hade en massa kött i sig där strömmen gick. Den var bara att kassera efteråt. Gick typ inte att få bort lukten efteråt. Luktar nog inte särskilt gott inne i kylskåpet om det stått matvaror där under tiden.
Citera
2023-03-08, 19:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Om kylskåpet funkar:

Stoppa in armen snabbt och vrid upp termostaten.

De flesta kylskåpstermostater funkar på så vis att det blir kallare ju högre siffra man ställer in.

Låt kylen stå och kyla ned innehållet i några timmar innan du öppnar och tömmer avfallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in