2023-03-09, 10:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med Filippa Glaser.

H 22159-05 20180403

https://drive.google.com/file/d/1ye7Qyi5uG27JQ0jUTkauTNJ9sRQcUzwU/view

Intressant att även Filippa har fått höra versionen att Stig jagade/letade efter GM.
Hon säger sig inte ha hört den av ME eller Stig. Mycket möjligt att det är från Ulrika då.

Men vi är nu uppe i ME, 3 kollegor, Ulrika + Filippa Glaser som antingen direkt eller via 2a/3e hand har hört den versionen. Och även om vissa faktiskt har fått information i 3e hand ser jag ingen koppling mellan kollegorna och ME. Vilket tyder på att Stig har berättat den versionen minst 2 gånger iaf.

Förstår inte riktigt varför man (tex Gunnar Wall) fortfarande vill hävda att Engström inte ha kommit med flera versioner?
Citera
2023-03-09, 10:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag ser KP 5 dagar i veckan

Vi åker samma buss.

Han arbetar fortfarande ser det ut som. Dock verkar han vara i väldigt dålig form.
Går med kryckor.

Det var som fan. Jag har åkt pendeltåg med Christer Pettersson en gång.

Han rörde sig med samma tyngd och hade samma aura som en ringvålnad.

Hoppas att KP får hälsan åter!
Citera
2023-03-09, 10:47
Medlem
Citat:
Intressant att även Filippa har fått höra versionen att Stig jagade/letade efter GM.
Hon säger sig inte ha hört den av ME eller Stig. Mycket möjligt att det är från Ulrika då.

Men vi är nu uppe i ME, 3 kollegor, Ulrika + Filippa Glaser som antingen direkt eller via 2a/3e hand har hört den versionen. Och även om vissa faktiskt har fått information i 3e hand ser jag ingen koppling mellan kollegorna och ME. Vilket tyder på att Stig har berättat den versionen minst 2 gånger iaf.

Förstår inte riktigt varför man (tex Gunnar Wall) fortfarande vill hävda att Engström inte ha kommit med flera versioner?

När har Gunnar Wall sagt det?

Det är väl allt som Stig säger sig ha gjort som väcker uppmärksamhet.
Pratat med Lisbet, sprungit efter för att lämna signalement, kritiserat Anna Hage och Gösta Söderström mm
Citera
2023-03-09, 10:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var som fan. Jag har åkt pendeltåg med Christer Pettersson en gång.

Han rörde sig med samma tyngd och hade samma aura som en ringvålnad.

Hoppas att KP får hälsan åter!

Spännande!

Jag har hört av flera att CP hade en..."närvaro" som man blev påverkad av.
Hade aldrig äran att uppleva detta.
Lars J ser jag titt som tätt vid Tunnelgatan dock
Han känns som en "go to person" när det kommer till intervjuer.
Har sett honom minst 5-6 tillfällen senaste åren stå där med en mikrofon eller telefon i ansiktet.

KP ser rätt "skruttig ut" som sagt. Smal, taskig hållning och kryckor.
Hoppas det är något temporärt och inte något progressivt skräp.
Citera
2023-03-09, 10:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
När har Gunnar Wall sagt det?

Det är väl allt som Stig säger sig ha gjort som väcker uppmärksamhet.
Pratat med Lisbet, sprungit efter för att lämna signalement, kritiserat Anna Hage och Gösta Söderström mm

En annan uppgift som Lars Olof Lampers tar upp i sin bok är att Engström ska ha sagt till personer i sin omgivning att han själv jagade mördaren.

Det är ju inget som förekommer i polisförhören eller i intervjuer. Där är Engström i stället entydig med att han sprang in i gränden för att hinna ifatt poliser som jagade mördaren för att ge dem signalementsuppgifter – men att han misslyckades med att hinna ifatt dem. Och det skulle ju därför vara en helt annan berättelse än Engströms vanliga om han i vissa sammanhang hävdade att han gett sig av på personlig jakt efter den beväpnade gärningsmannen. Kan det beläggas att han kommit med två helt olika versioner i en så central fråga så kastar det förstås en skugga över honom.

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/10/kommentarer-fran-lars-olof-lampers-till-mina-och-lasarnas-synpunkter-pa-hans-bok/

Wall säger aldrig rakt ut att han inte köper det, men han verkar ju långt från övertygad om Lampers påstående. Och som sagt, jag kan inte alls förstå hur man inte köper det. Vi har minst 6 personer som hävdar detta (dock möjliga 2a + 3e handskällor) från minst 2 tillfällen.

Sedan är Walls kommentar till Lampers lite utav en halmgubbe. Ingen har påstått att Stig har pratat om en alternativ språngmarsch i förhör eller intervjuer. Det är till sin omgivning han ska ha gjort det.
Citera
2023-03-09, 10:58
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Du säger ju närmast att det är en korkad slutledning du gör. Kan bara hålla med. Vad folk
hör i andra och tredje han har inget värde någonstans.

Du borde ju även veta att Engström i alla förhör från dag ett säger att han springer efter polisen.

Hur kan det ens vara en fråga vad bekanta till Engström säger månader, år, trettio år efter mordet om anledningen till varför han sprang. Det står i alla förhör varför han sprang. Om personer missuppfattar eller minns fel vad har det med Engström att göra? Det står i alla förhör varför han sprang.

Nu är det riktig TP/Filter nivå på dina inlägg.
Citera
2023-03-09, 10:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Detta är enligt Otto en inspelning från den 12:e november 1986. Här säger Linder att SE uppgav "olika saker till olika arbetskamrater".

På Linder låter det som om de bara är ett strå från den kanelfärgade randen ifrån att plocka in SE:

https://youtu.be/YwPTT3DaBFI?t=1406

Det var tydligen Skoglund som ansvarade för förhören på Skandia, och rapporterade in till Linder.

Utredarna känner till tiden 23:19, vilket hörs i förbifarten. De känner till att LJ uppgav keps.

De känner till en del av omständigheterna på Skandia.

Men ingen tycks i det här skedet ha jämfört väktarnas utsagor med Skandiamannens egna påståenden.

Märkligt att det tog 80 dagar innan fotovisningen med YN, som de pratar om här, genomfördes.

Holmér låter utomordentligt skeptisk. Säkert därför det hela drog ut på tiden.
Citera
2023-03-09, 11:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Detta är enligt Otto en inspelning från den 12:e november 1986. Här säger Linder att SE uppgav "olika saker till olika arbetskamrater". På Linder låter det som om de bara är ett hår ifrån att plocka in SE:

https://youtu.be/YwPTT3DaBFI?t=1406

Det var tydligen Skoglund som ansvarade för förhören på Skandia, och rapporterade in till Linder.

Utredarna känner till tiden 23:19, vilket hörs i förbifarten. De känner till att LJ uppgav keps.

De känner till en del av omständigheterna på Skandia.

Men ingen tycks i det här skedet ha jämfört väktarnas utsagor med Skandiamannens egna påståenden.

Märkligt att det tog 80 dagar innan fotovisningen med YN, som de pratar om här, genomfördes.

Holmér låter utomordentligt skeptisk. Säkert därför det hela drog ut på tiden.

Jag gjorde misstaget att lyssna på samtliga inspelningar på Lampers sida häromdagen innan jag skulle sova. Blev så irriterad att pulsen gick upp Det sket sig att somna i tid.......

Men jag håller med.

Det låter faktiskt på banden som att de är på väg att plocka in honom.
Citera
2023-03-09, 11:06
Medlem
Citat:

En annan uppgift som Lars Olof Lampers tar upp i sin bok är att Engström ska ha sagt till personer i sin omgivning att han själv jagade mördaren.

Det är ju inget som förekommer i polisförhören eller i intervjuer. Där är Engström i stället entydig med att han sprang in i gränden för att hinna ifatt poliser som jagade mördaren för att ge dem signalementsuppgifter – men att han misslyckades med att hinna ifatt dem. Och det skulle ju därför vara en helt annan berättelse än Engströms vanliga om han i vissa sammanhang hävdade att han gett sig av på personlig jakt efter den beväpnade gärningsmannen. Kan det beläggas att han kommit med två helt olika versioner i en så central fråga så kastar det förstås en skugga över honom.

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/10/kommentarer-fran-lars-olof-lampers-till-mina-och-lasarnas-synpunkter-pa-hans-bok/

Wall säger aldrig rakt ut att han inte köper det, men han verkar ju långt från övertygad om Lampers påstående. Och som sagt, jag kan inte alls förstå hur man inte köper det. Vi har minst 6 personer som hävdar detta (dock möjliga 2a + 3e handskällor) från minst 2 tillfällen.

Sedan är Walls kommentar till Lampers lite utav en halmgubbe. Ingen har påstått att Stig har pratat om en alternativ språngmarsch i förhör eller intervjuer. Det är till sin omgivning han ska ha gjort det.

Det stora problemet med Stig är ju att vi inte vet vad han gjorde på brottsplatsen.

Alf Lundin lämnade ju olika versioner av vad han hade sett angående mordet, så till slut blev han ju misstänkt av polisen.
När polisen började pressa honom då backade han och erkände att han ljugit, kanske det hade blivit likadant om Stig hade blivit pressad av polisen.
Citera
2023-03-09, 11:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag gjorde misstaget att lyssna på samtliga inspelningar på Lampers sida häromdagen innan jag skulle sova. Blev så irriterad att pulsen gick upp Det sket sig att somna i tid.......

Men jag håller med.

Det låter faktiskt på banden som att de är på väg att plocka in honom.
Ja de skulle förmodligen plockat in honom om inte Ström kommit emellan med sitt PM, "det avgörande misstaget" som TP/Filter kallar det. KP menade på presskonferensen att det drogs "häpnadsväckande slutsatser" i detta PM.
Citera
2023-03-09, 11:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det stora problemet med Stig är ju att vi inte vet vad han gjorde på brottsplatsen.

Alf Lundin lämnade ju olika versioner av vad han hade sett angående mordet, så till slut blev han ju misstänkt av polisen.
När polisen började pressa honom då backade han och erkände att han ljugit, kanske det hade blivit likadant om Stig hade blivit pressad av polisen.

Självklart!

En utredning av honom 86 hade ju gett det svaret.
Har han något med mordet att göra eller är han en tramspelle?

Dock finns det väsentliga skillnader mellan Alf och Stig.

Alf vittnar ju mer om vad han ser.
Stig vill främst prata om vad han själv gör. Slår man ihop alla hans berättelse finns det ju inget alls av värde egentligen. Så även om man vill påstå att han är sanningsenlig så är han ju allt annat än ett kronvittne. Han missar ju allt av vikt

Han ser inget innan mordet. Han ser inte mordet. Han ser inte GM. Han ser inget av flykten.
Han placerar bara sig själv i centrum och ska ha ett finger med i allt.

Men att han har kommit med flera versioner av sitt förfarande anser iaf jag vara styrkt.
Att både kollegor och ME minns samma version (jagade GM) är svårt att förklara bort.
Citera
2023-03-09, 11:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja de skulle förmodligen plockat in honom om inte Ström kommit emellan med sitt PM, "det avgörande misstaget" som TP/Filter kallar det. KP menade på presskonferensen att det drogs "häpnadsväckande slutsatser" i detta PM.

Helt enig.

Oavsett hur man ser på Engström är Ströms PM ren jäkla katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in