2023-03-08, 20:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
95% av min syn gällande Stig Engström kommer från Lars Larsson.
Inte Thomas Pettersson.

Det TP adderade (för mig) var NF.

Det är sant att du ibland tar avstånd från de värsta avarterna i TPs hittepåbygge här i tråden. Det har jag noterat.
LLs bok är mer balanserad och inte lika kategorisk som TPs, eftersom materialet inte lånar sig till det.

Vad tänker du om att inget avgörande eller ens lite nytt har kommit fram om SE som GM när man öppnade arkiven?
Citera
2023-03-08, 20:41
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hela "LÖSNINGEN" bygger på att SE var med i antigen Barbrogruppen, Lennartgruppen eller Stay Behind.

Motivet ska vara att han umgicks med personer som ogillade OP. Det känns påhittat, orealistiskt och svagt i min värld.

Vapnet skulle SE ha lånat av grannen, men det blev ingen träff hos NFC det heller.

När det inte gick att hitta kopplingar till Lennart, SB eller Barbro så rullade Filtertåget vidare, nu med ett helt nytt "avsnäsningsmotiv" och ett numera helt slumpmässigt mord. Den spännande men logiskt bräckliga teorin om SE som Grandman hade Occam rakat bort.

Eftersom grannens vapen inte var aktuellt längre efter att NFC slagit klorna i det, fick KP på pressträffen "beväpna" SE med ett mordvapen genom den smått klassiska motiveringen: "Att SE var beväpnad vill vi påstå med tanke på vad som hände"

När SE väl var kastad under bussen av KP vädrade TP återigen morgonluft och dammade av såväl grannens vapen och SEs Grandgluttande när Netflix skulle profitera på mordet. Som sig bör krönte Netflix den smaklösa önsketårtan serien blev med en påhittad dubbelknäppt keps av okänd anledning.

Din beskrivning av TP/Filter är mycket träffande! Inkompetenta och oärliga.

Din var kanske lite mer utförlig. Trött på TP/FilterGöranssons cherry pickande fantasiprodukt.

KP/HM måste i backspegeln förbannat sig själva om hur korkade de var som lyssnade på TP/Filter. Vilken sörja.
Citera
2023-03-08, 20:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Din var kanske lite mer utförlig. Trött på TP/FilterGöranssons cherry pickande fantasiprodukt.

KP/HM måste i backspegeln förbannat sig själva om hur korkade de var som lyssnade på TP/Filter. Vilken sörja.

HM kan alltid trösta sig med att "Sydafrika är lite intressant" och att CP ändå var varande på mordplatsen så länge de inte släpper favoritgrafikern med hala kontorsskor som åklagaren har slagit sina trubbiga klor i.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-08 kl. 20:48.
Citera
2023-03-08, 20:50
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Är det inte bättre att de som stör sig på KP och TP tar kontakt med dem i stället för att ta ut sin frustration på de personer som skriver här?

Enklast vore i och för sig om alla som helt utan en tillstymmelse till bevis hänger ur en namngiven, avliden man som statsministermördare, läste en andra och kanske till och med en tredje bok om MOP.

Det är lätt att få tunnelseende om man enbart har en källa till sin ”kunskap”.

Jag är inte ens övertygad om att Thomas Pettersson själv var nöjd med att åklagaren la ner utredningen på så lösa grunder.

När Pettersson ”sålde in” den teori som han plockat ur Anérs och Larssons arbete så hoppades han antagligen att åklagaren, med dennes erfarenhet och resurser, skulle få fram åtminstone något som stärkte de lösa spekulationerna om elefanten i porslinsbutiken…

Av det blev intet. Och det var inte i brist på ansträngning. Åklagaren som flinande suttit i ”Veckans brott” och lovat en lösning framstod som en bruten man.

Men babianmördaren Felix Herngren såg i alla fall en chans att tjäna några extra millar…
Citera
2023-03-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Enklast vore i och för sig om alla som helt utan en tillstymmelse till bevis hänger ur en namngiven, avliden man som statsministermördare, läste en andra och kanske till och med en tredje bok om MOP.

Det är lätt att få tunnelseende om man enbart har en källa till sin ”kunskap”.

Jag är inte ens övertygad om att Thomas Pettersson själv var nöjd med att åklagaren la ner utredningen på så lösa grunder.

När Pettersson ”sålde in” den teori som han plockat ur Anérs och Larssons arbete så hoppades han antagligen att åklagaren, med dennes erfarenhet och resurser, skulle få fram åtminstone något som stärkte de lösa spekulationerna om elefanten i porslinsbutiken…

Av det blev intet. Och det var inte i brist på ansträngning. Åklagaren som flinande suttit i ”Veckans brott” och lovat en lösning framstod som en bruten man.

Men babianmördaren Felix Herngren såg i alla fall en chans att tjäna några extra millar…

Vilka här hänger ut SE som mördare? Du verkar ha stora problem med TP och KP, ta kontakt och red ut. Och kanske även FH.
Senast redigerad av Makarov.24 2023-03-08 kl. 20:57.
Citera
2023-03-08, 20:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vilka här hänger ut SE som mördare? Du verkar ha stora problem med TP och KP, ta kontakt och red ut.

KP har väl gått under jorden efter magplasket med SE? TP verkar ju skriva i alla möjliga olika nätforum, så vem vet, kanske TP själv läser den här tråden. Att han läser på Flashback framgår av hans bok.
Citera
2023-03-08, 21:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är sant att du ibland tar avstånd från de värsta avarterna i TPs hittepåbygge här i tråden. Det har jag noterat.
LLs bok är mer balanserad och inte lika kategorisk som TPs, eftersom materialet inte lånar sig till det.

Vad tänker du om att inget avgörande eller ens lite nytt har kommit fram om SE som GM när man öppnade arkiven?

Nu har jag ju aldrig varit övertygad om Engströms skuld.
Det längsta jag har sträckt mig är att han borde ha hanterats som en misstänkt 1986.

Första gången jag stötte på honom var sent 90-tal när jag själv försökte göra en sammanställning av vittnesmålen. Då hade jag bara det som var offentligt efter CPs rättegång + "Granskningskommissionens betänkande".
Slutsatsen var att jag behövde "ta bort" honom ur materialet för att kunna bygga ett någorlunda troligt händelseförlopp. Jag bokförde honom som en Alf Lundin. En tramspelle. Redan då landade jag i att han troligtvis inte var tidigt på plats och gjorde språngmarscher.

Sedan tänkte jag inte mer på honom förrän 2016 när Larsson släppte sin bok.
Då gick jag tillbaka till materialet och började kika annorlunda på honom.
Jag läste aldrig Filters artiklar när de kom. Jag minns inte ens att jag hörde talas om dem.
TPs bok köpte jag på en Pressbyrå på en affärsresa någon gång 2019.
Det enda av värde (för mig) var ju att titta lite annorlunda på NFs vittnesmål. Larsson vill ju göra Engström till "Dekorimamannen".

Vad jag tänker om att inget nytt har kommit efter juni 2020?
Helt ärligt har jag inte förväntat mig att något nytt ska komma. Att man ska hitta något i materialet som inte redan är känt anser jag vara osannolikt. Där har både TP och PU redan rotat.

Ska något nytt komma fram behöver nog någon snacka.
Alternativt att det dyker upp en puffra som kan knytas till Engström.

Men det gäller väl för alla potentiella GMs tänker jag?
Citera
2023-03-08, 21:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
KP har väl gått under jorden efter magplasket med SE? TP verkar ju skriva i alla möjliga olika nätforum, så vem vet, kanske TP själv läser den här tråden. Att han läser på Flashback framgår av hans bok.

Jag ser KP 5 dagar i veckan

Vi åker samma buss.

Han arbetar fortfarande ser det ut som. Dock verkar han vara i väldigt dålig form.
Går med kryckor.
Citera
2023-03-08, 21:03
Medlem
Citat:

Dåså, luska och ta kontakt med honom så får han svara. Eller måste alla som tycker att SE är intressant stå till svars för TP och hans bok?
Citera
2023-03-08, 21:05
Medlem
Citat:

Har det kommit fram något avgörande om någon person? Om inte, innebär det att ingen utfört dådet?
Citera
2023-03-08, 21:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu har jag ju aldrig varit övertygad om Engströms skuld.
Det längsta jag har sträckt mig är att han borde ha hanterats som en misstänkt 1986.

Första gången jag stötte på honom var sent 90-tal när jag själv försökte göra en sammanställning av vittnesmålen. Då hade jag bara det som var offentligt efter CPs rättegång + "Granskningskommissionens betänkande".
Slutsatsen var att jag behövde "ta bort" honom ur materialet för att kunna bygga ett någorlunda troligt händelseförlopp. Jag bokförde honom som en Alf Lundin. En tramspelle. Redan då landade jag i att han troligtvis inte var tidigt på plats och gjorde språngmarscher.

Sedan tänkte jag inte mer på honom förrän 2016 när Larsson släppte sin bok.
Då gick jag tillbaka till materialet och började kika annorlunda på honom.
Jag läste aldrig Filters artiklar när de kom. Jag minns inte ens att jag hörde talas om dem.
TPs bok köpte jag på en Pressbyrå på en affärsresa någon gång 2019.
Det enda av värde (för mig) var ju att titta lite annorlunda på NFs vittnesmål. Larsson vill ju göra Engström till "Dekorimamannen".

Vad jag tänker om att inget nytt har kommit efter juni 2020?
Helt ärligt har jag inte förväntat mig att något nytt ska komma. Att man ska hitta något i materialet som inte redan är känt anser jag vara osannolikt. Där har både TP och PU redan rotat.

Ska något nytt komma fram behöver nog någon snacka.
Alternativt att det dyker upp en puffra som kan knytas till Engström.

Men det gäller väl för alla potentiella GMs tänker jag?

LL håller sig på behörigt avstånd från Stay Behind också och försöker inte konstruera osannolika vapeninnehav. LLs bok känns mer seriös än TPs, men enligt mig gäller det de flesta böcker.

Jag tycker att det talar mot SE som GM att PU inte hittade något under tre års utredande och att inget som inte redan är söndertröskat kom fram efter pressträffen.

KP måste ju även med kryckor kunnat tänkt tanken att SE var fel spår tycker man. Att ha problem med benen måste ju inte slå sig på skallen.
Citera
2023-03-08, 21:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Har det kommit fram något avgörande om någon person? Om inte, innebär det att ingen utfört dådet?

Det finns alternativa misstänkta GM där öppnandet av arkiven givit nya infallsvinklar och bekräftat nya uppgifter. Detta saknas helt när det gäller SE som GM.

Att OP blev mördad borde vi väl vara överens om även om jag vet att en del har idéer om det också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in