2023-03-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Hur går det med den ”fullkomliga kollapsen” i Bakhmut? Den verkar dröja ordentligt. Som Putins 3-dagarskrig.

När har Putin sagt att kriget bara skulle ta 3 dagar?
2023-03-09, 09:50
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartGulFantast
Det viktiga är mala på lååångsamt, år in år ut.
Så trist för Ryzzland att de inte har tiden på sin sida då. Jag tippar Rysk genomklappning i sommar.
Fin strategi förresten. ”Mina kära orcher, vi ska nu börja kriga så seglivat det går, år ut och år in. Häng med, det blir skoj”
Senast redigerad av BuckshotBill 2023-03-09 kl. 09:56.
2023-03-09, 10:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Hur går det med den ”fullkomliga kollapsen” i Bakhmut? Den verkar dröja ordentligt. Som Putins 3-dagarskrig.

Ryssarna trodde nog att de skulle tagit Bakhmut redan i höstas.

Förmodligen ligger en segerartikel och väntar på publicering i statlig rysk media, precis som i februari 2022. Men denna gång tänker ryssarna inte göra samma misstag som vid det misslyckade "3-dagarskriget" då de råkade publicera segerartikeln redan efter 3 dagar. Mitt under pågående fiasko.

Citat:
Ukraine crisis: Russian news agency deletes victory editorial
A Russian news agency has published and then deleted an article prematurely praising Russia's success in invading Ukraine.

It applauds Russian President Vladimir Putin for solving the Ukraine "problem", saying that "Ukraine has returned to Russia" through military action. It suggests the author anticipated a rapid victory and the piece was published prematurely.

The article, published by the state-owned RIA-Novosti news agency on Saturday (26 February 2022) and described by fact-checkers Bellingcat as "extremely shocking, even for Kremlin standards", was quickly deleted from its website. Other Twitter users called it Russia's "victory celebration".

https://www.bbc.com/news/technology-60562240
2023-03-09, 10:04
Medlem
X3treams avatar
Citat:

Jag väntar fortfarande på att Europas ekonomi ska kollapsa, alla skulle frysa ihjäl, folk skulle äta råttor från gatorna, detta är information från rysstrollen, jag ser det inte komma. Jag är naiv kanske.
2023-03-09, 10:07
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://samnytt.se/rysslands-uppmaning-till-ukraina-ni-ar-nastan-omringade/

Bakhmut är snart helt omringad, och många har redan börjat rapportera om en fullkomlig desperat och oordnad reträtt.

Detta efter att Kiev fortsatt att skicka ukrainare in i köttkvarnen Bakhmut. Den amerikanske Överstelöjtnanten Doug MacGregor säger att enligt källor i Pentagon har Ukraina redan förlorat 25% av sin befolkning.

https://www.youtube.com/watch?v=BBp9GkkYhVE

Men hos SVT som har ett intresse av att upprätthålla myter och narrativ inför det sovande folket, så kommer dessa uppgifter aldrig fram.

Vad kommer Bakhmuts befrielse att innebära?

Vad kommer Ukrainas nästa desperata steg att bli?

Hur kommer västmakterna att agera när Bakhmuts befrielse blir ett faktum?

Ja, det var ju dumt av PK-media att inte gå ut med nyheten om Ukrainas fullständiga kollaps i Bakhmut för fem dagar sedan. Verkligen pinsamt av PK-media. De borde lyssna mer på lågintelligenta psykfall på flashback. Hoppas de har lärt sig läxan.
2023-03-09, 10:23
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Så trist för Ryzzland att de inte har tiden på sin sida då. Jag tippar Rysk genomklappning i sommar.
Fin strategi förresten. ”Mina kära orcher, vi ska nu börja kriga så seglivat det går, år ut och år in. Häng med, det blir skoj”

Hat mot Putin med tillhörande öknamn och annat är i mitt huvud förståeligt och motiverat i stor utsträckning MEN all skit som svennebananer kastar på slaver just nu är långt ifrån ok. Slaver är inte Orcher. Men jag antar att det är skönt för alla rasister att äntligen få spilla ut sitt uppdämda hat mot en folkgrupp som står på motståndarsidan i ett krig. Man kommer uppenbarligen undan med rasism så länge det är mot en lite blekare folkgrupp.

Borde man inte känna viss empati med soldater som till mångt och mycket blir tvångsrekryterade till fronten?

Mvh
2023-03-09, 10:30
Medlem
Citat:

Den kommer snart!
Visste du inte att det är de dåliga soldaterna som ryZzland skickar fram nu?
En bra bit bakom fronten har putler en jättestor armé med de allra bästa soldaterna som står och väntar!
2023-03-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Låt oss nu anta att Ukraina backar nuu - hur mycket har bachmut kostat ryssland wagner o döda
o material
Ukraina backar bara om dom inte klarar av det och då har dom ju förlorat.
2023-03-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Jaså, vår uruselt engelsktalande NATOledare kommer ut som ryzzzztroll!
Nu när han ändå ska avgå så kan han väl med att återge verkligheten korrekt.
Du lever tydligen i någon fantasivärld.
Han är väl en av dom som vet hur det går i Ukraina,och att han skulle ta ryssarnas sida är helt otänkbart.
Hellre då att han kan försköna verkligen för väst och Ukraina.
2023-03-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ukraina backar bara om dom inte klarar av det och då har dom ju förlorat.

Ukraina har inte förlorat så länge rysslands utslagning är 5 mot 1
2023-03-09, 11:42
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Njaä.

Wagner håller hela östra delen av Artyomovsk som är det riktiga namnet på byn

Det framgår när man läser relativt oberoende engelskspråkiga källor

https://en.news-front.info/2023/03/08/eastern-part-of-artyomovsk-comes-under-control-of-pmc-wagner/
Ja, men frågan är ju till vilket pris de små landvinningarna ryssarna lyckas med sker. Ska de ta hela Ukraina fram till Dnepr i den takten så är de dels klara först om drygt hundra år och har dessutom förlorat 25% av alla män som föds i Ryssland fram till dess... Men det kan det kanske vara värt för Putin och hans efterföljare.
2023-03-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssarna trodde nog att de skulle tagit Bakhmut redan i höstas.

Förmodligen ligger en segerartikel och väntar på publicering i statlig rysk media, precis som i februari 2022. Men denna gång tänker ryssarna inte göra samma misstag som vid det misslyckade "3-dagarskriget" då de råkade publicera segerartikeln redan efter 3 dagar. Mitt under pågående fiasko.

Seså seså... du verkar börja ha svårt att hålla isär dina egna fantasier och drömmar och den bistra verkligheten.

Finns väl ingen part som utropat "endsieg" vid Bakhmut - varken ryssarna eller ukrainarna. Eller hur?

Situationen som den är just nu är inte bra för Ukraina och så länge frontlinjerna ligger kvar som de gör nu så kommer det inte se bättre ut. Jag tror faktiskt ukrainska armeledningen kalkylerar med att förlora de flesta av sina soldater i Bakhmut och det gör de klokt i för de vinner tid. Dessutom kanske det inte är några tiotusen utan kanske bara tre och de flesta av dem är nyinryckta och inte särskilt militärt värdefulla.

Den stora frågan är snarare om ukrainska militärledningen lyckas stå emot kraven på motoffebnsiv och hävd belägring för att satsa så hårt och misslyckas kan avgöra kriget. Samtidgt kan det om det lyckas även det avgöra kriget.

Känns faktiskt som en stor och kraftig motoffensiv välkommnas av både ryska armen och Wagner. En del av de här tjafsen mellan Wagner och ryska armeledningen kan faktiskt tänkas vara skådespeleri för att lura in Zelenski i fällan. Önsketänkande - det medger jag. :-)

Konstigt det här med er Nato-"krigsexperter" att ni inte ens förstår den stora nackdelen ukrainska armen nu har i Bakhmut av flera skäl. Ni fattar till exempel att den leriga marken på fält och körvägar för bönder visserligen inte är lämpad för framryckande ryska stridsfordon utan även för ukrainarnas försörjning. Ni fattar inte heller att ukrainarna i och med den här halvt omringningen kommer i artilleriunderläge vad gäller artilleribekämpning. Ukrainska artilleriet som skall skydda staden når knappast det ryska artilleriet som är beläget där ukrainarna inte når dem.

Vart har alla Himars och Archer tagit vägen. Ukrainarna får väl inte åka så nära ryska fronten så de kan bekämpa det ryska artilleriet eller varför verkar de inte längre finnas?

(Jag brukar varje dag lyssna på Military Summary vilka läser upp de antagligen mycket överdrivna ukrainaks förlusterna. Han läser upp Ryska Armens bulletiner och varje oskadliggjord ukrainsk artilleripjäs benämns med namn och antal. Det var verkligen längesedan han räknade upp en Himars vilket är ett säkert tecken på att de inte är särskilt aktiva och ii synnerhet inte i Bahkmut. Har jag inte rätt?)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in