Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Ryssarna trodde nog att de skulle tagit Bakhmut redan i höstas.
Förmodligen ligger en segerartikel och väntar på publicering i statlig rysk media, precis som i februari 2022. Men denna gång tänker ryssarna inte göra samma misstag som vid det misslyckade "3-dagarskriget" då de råkade publicera segerartikeln redan efter 3 dagar. Mitt under pågående fiasko.

Seså seså... du verkar börja ha svårt att hålla isär dina egna fantasier och drömmar och den bistra verkligheten.
Finns väl ingen part som utropat "endsieg" vid Bakhmut - varken ryssarna eller ukrainarna. Eller hur?
Situationen som den är just nu är inte bra för Ukraina och så länge frontlinjerna ligger kvar som de gör nu så kommer det inte se bättre ut. Jag tror faktiskt ukrainska armeledningen kalkylerar med att förlora de flesta av sina soldater i Bakhmut och det gör de klokt i för de vinner tid. Dessutom kanske det inte är några tiotusen utan kanske bara tre och de flesta av dem är nyinryckta och inte särskilt militärt värdefulla.
Den stora frågan är snarare om ukrainska militärledningen lyckas stå emot kraven på motoffebnsiv och hävd belägring för att satsa så hårt och misslyckas kan avgöra kriget. Samtidgt kan det om det lyckas även det avgöra kriget.
Känns faktiskt som en stor och kraftig motoffensiv välkommnas av både ryska armen och Wagner. En del av de här tjafsen mellan Wagner och ryska armeledningen kan faktiskt tänkas vara skådespeleri för att lura in Zelenski i fällan. Önsketänkande - det medger jag. :-)
Konstigt det här med er Nato-"krigsexperter" att ni inte ens förstår den stora nackdelen ukrainska armen nu har i Bakhmut av flera skäl. Ni fattar till exempel att den leriga marken på fält och körvägar för bönder visserligen inte är lämpad för framryckande ryska stridsfordon utan även för ukrainarnas försörjning. Ni fattar inte heller att ukrainarna i och med den här halvt omringningen kommer i artilleriunderläge vad gäller artilleribekämpning. Ukrainska artilleriet som skall skydda staden når knappast det ryska artilleriet som är beläget där ukrainarna inte når dem.
Vart har alla Himars och Archer tagit vägen. Ukrainarna får väl inte åka så nära ryska fronten så de kan bekämpa det ryska artilleriet eller varför verkar de inte längre finnas?
(Jag brukar varje dag lyssna på Military Summary vilka läser upp de antagligen mycket överdrivna ukrainaks förlusterna. Han läser upp Ryska Armens bulletiner och varje oskadliggjord ukrainsk artilleripjäs benämns med namn och antal. Det var verkligen längesedan han räknade upp en Himars vilket är ett säkert tecken på att de inte är särskilt aktiva och ii synnerhet inte i Bahkmut. Har jag inte rätt?)