2023-03-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nja, det är upp till domaren att avgöra. har inget med om det är stort eller litet fall.
Men i grunden ska det påföljden läggas fram direkt men pga vissa omständigheter så kan domaren välja att beslut ska tas inom två veckor, därefter tre veckor innan domen vinner laga kraft.

Nej det är sällsynt att domaren meddelar påföljd direkt i ett mordfall. Har du exempel på ett enda fall?

Det är många faktorer som ska beaktas vid beslut om påföljd. Finns förmildrande omständigheter? Försvårande omständigheter m.m.
Citera
2023-03-09, 09:30
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja. Blir vi ett Flashback-gäng? Tillsammans med GW ^^

Men får man gå? Blir det inte lyckta dörrar?
Citera
2023-03-09, 09:32
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Nej det tror jag inte dom får. Som i detta fall med mord så har jag aldrig sett att man får den direkt.
Men du sa att man aldrig får sin dom direkt i tingsrätten vilket är felaktigt påstående.
Så nu ska vi ta hänsyn till din autism i tråden? Vid alla grova går det till som jag säger.
Citera
2023-03-09, 09:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Oj! Det är helt sjukt! På den ”lilla” doften den måste vara och sedan att det har gått lång tid sedan kroppen låg där.

Men vad har det för bevisvärde egentligen? Det blir lite som ”Min hund säger att hon legat död här”.

Vet inte hur det ser ut med DNA-spill. Får kolla i sammanfattningen. Men om man hittar till exempel spår av avföring, urin, kräk från Tove kan det väl betyda rätt mycket?
Det har mycket stort bevisvärde, då det visar att döden inträffat tidigare. Möjligheten både att tids-och platsbestämma dödsfallet underlättas.
Citera
2023-03-09, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Så nu ska vi ta hänsyn till din autism i tråden? Vid alla grova går det till som jag säger.
Hahahaha ok men det sa du inte. Jag kan citera dig om du vill…
Citera
2023-03-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Nej det är sällsynt att domaren meddelar påföljd direkt i ett mordfall. Har du exempel på ett enda fall?

Det är många faktorer som ska beaktas vid beslut om påföljd. Finns förmildrande omständigheter? Försvårande omständigheter m.m.

Ja det är nog synnerligen ovanligt att rätten meddelar dom i ett mordfall efter avslutad förhandling.

Men helt klart måste rätten gå till beslut i häktesfrågan. Är inte övertygad om att de (båda) måste kvarbli i häktet.
Citera
2023-03-09, 09:46
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Hahahaha ok men det sa du inte. Jag kan citera dig om du vill…
Jag trodde det var underförstått att det var Tove-fallet vi pratade om då vi är i den tråden.
Men ok, jag gör avbön. Det finns tillfällen då man får sin dom i rätten, hen som ville se JJ's reaktion när hon får domen får väl hoppas på det.
Citera
2023-03-09, 09:48
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Men får man gå? Blir det inte lyckta dörrar?
Jag tror inte det, de har ju säkrat upp med extra platser i ytterligare en sal där man kan följa förhandlingen via länk. Jag ser inte varför det skulle bli lyckta dörrar, handlar ju inte om barn t.ex.
Citera
2023-03-09, 09:51
Bannlyst
Citat:
Jag trodde det var underförstått att det var Tove-fallet vi pratade om då vi är i den tråden.
Men ok, jag gör avbön. Det finns tillfällen då man får sin dom i rätten, hen som ville se JJ's reaktion när hon får domen får väl hoppas på det.
Jag hittade inlägget,
Du säger ingen får sin dom i rätten

Menar du ingen morddömd då? Hur ska vi tolka dig?

Citat:
Ingen får sin dom i rätten. Den får man i häktet eller brevledes ca två veckor efter avslutad förhandling. Du har tittat för mycket på amerikanska rättegångar.
Citera
2023-03-09, 09:52
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Jag hittade inlägget,
Du säger ingen får sin dom i rätten

Menar du ingen morddömd då? Hur ska vi tolka dig?
I det här fallet kan du ju tolka det som att ingen JJ eller MH lär få någon dom i rätten. Du är rätt omständig som person, va?
Citera
2023-03-09, 09:53
Medlem
Citat:
Jag tror inte det, de har ju säkrat upp med extra platser i ytterligare en sal där man kan följa förhandlingen via länk. Jag ser inte varför det skulle bli lyckta dörrar, handlar ju inte om barn t.ex.

Vad tror vi om möjligheten till att få en stol i sidosalen? Åker ogärna xx mil för att ta en halv special i korvmojen i Eksjö för att sen vända hem.
Citera
2023-03-09, 09:55
Bannlyst
Citat:
I det här fallet kan du ju tolka det som att ingen JJ eller MH lär få någon dom i rätten. Du är rätt omständig som person, va?
Ah nej precis JJ eller MH får knappast den i rätten….. Men ingen?! Eller, ingen är JJ eller MH..
Jag är jävligt omständig person som gillar rätt och fel.
Nu hade du fel tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in