2023-03-09, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Ingen får sin dom i rätten. Den får man i häktet eller brevledes ca två veckor efter avslutad förhandling. Du har tittat för mycket på amerikanska rättegångar.

Påföljden får du i tingsrätten, sen tar det tre veckor innan domen vinner laga kraft.
Citera
2023-03-09, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Påföljden får du i tingsrätten, sen tar det tre veckor innan domen vinner laga kraft.

Nej.
Endast vid enkla fall/småbrottslighet händer det att TR avkunnar dom i samband med avslutad huf.
Citera
2023-03-09, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Efter max 15-20 minuter känner en likhund doften på ytor kroppen varit i kontakt med, så i bilen bör hunden känna att ett lik varit iaf. Hundföraren i Wilma fallet fick frågan i rätten men trodde hunden skulle känna snabbare än 15-20 minuter kanske så snabbt som 5 minuter efter döden inträffade men att han aldrig testat detta.

Fördelen med renodlad likhund jämfört med krimsökhundar är att dom enbart bryr sig om likdoft medans krimsökhundar reagerar på bl.a sperma/saliv/vapen mm.

Oj! Det är helt sjukt! På den ”lilla” doften den måste vara och sedan att det har gått lång tid sedan kroppen låg där.

Men vad har det för bevisvärde egentligen? Det blir lite som ”Min hund säger att hon legat död här”.

Vet inte hur det ser ut med DNA-spill. Får kolla i sammanfattningen. Men om man hittar till exempel spår av avföring, urin, kräk från Tove kan det väl betyda rätt mycket?
Citera
2023-03-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej.
Endast vid enkla fall/småbrottslighet händer det att TR avkunnar dom i samband med avslutad huf.

Nja, det är upp till domaren att avgöra. har inget med om det är stort eller litet fall.
Men i grunden ska det påföljden läggas fram direkt men pga vissa omständigheter så kan domaren välja att beslut ska tas inom två veckor, därefter tre veckor innan domen vinner laga kraft.
Citera
2023-03-09, 08:39
Medlem
Citat:
Nja, det är upp till domaren att avgöra. har inget med om det är stort eller litet fall.
Men i grunden ska det påföljden läggas fram direkt men pga vissa omständigheter så kan domaren välja att beslut ska tas inom två veckor, därefter tre veckor innan domen vinner laga kraft.

Håller inte med, nog har fallets storlek och svårighetsgrad en klar inverkan på om dom kan avkunnas direkt på plats eller inte.
Sedan är nog grundregeln att dom skall meddelas inom en vecka om den/de åtalade är kvar på häkte.
Citera
2023-03-09, 08:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

I de fall jag har följt har inte domen avkunnats direkt utan det har dröjt en tid. Rätten säger vid sista förhandlingsdagen vilken dag domen avkunnas.

I det här fallet är det enbart några få dagar, alla tätt inpå varandra. Rätten har inte tillgång till FUP utan det ör den sk omedelbarhetsorincipen som gäller.

Det innebär att rätten bara ska ta ställning till det som framkommer under rättegången. Det sista som sker är att parterna knyter ihop sina påsar i sin sakframställan/ plädering.

Det behövs därför en tid för rätten att gå igenom allt.

Schiöld advokatbyrå:

” I de allra flesta fall får man efter rättegången vänta någon eller några veckor till dess att dom meddelas som det heter. Då skickas domen till parterna, och den tilltalade och målsäganden kan gå igenom domen med sina ombud. Om någon av parterna är missnöjd med domen finns möjlighet att överklaga denna.”

https://www.sadvokat.se/rattegang/

Domstol.se:

”Om domen kan avkunnas, alltså meddelas i salen, överlägger rätten direkt. Ordföranden och de tre nämndemännen beslutar tillsammans hur rätten ska döma. När de är klara kallas parter och åhörare in i salen igen. Då redovisar ordföranden hur rätten dömer i målet. Domen skickas sedan till parterna.
Om rätten behöver längre tid på sig för att besluta om domen berättar ordföranden vilken dag domen beräknas vara klar. Parterna får domen skickad till sig medan andra intresserade kan vända sig till domstolen för att beställa en kopia.”

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/huvudforhandlingen/
Citera
2023-03-09, 08:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
De må man hoppas men vem vet, ingen har väl skrivit här eller uttalat sig direkt i media? Har nämnts fjortisbråk men otroligt lite har framkommit om bråket och vad det handlat om, inte mycket om gm har framkommit heller vilket är märkligt då det är unga personer inblandade och inte några enstöringar i nån ensligt belägen by ute i skogen.
Hade inte grannen som skjutsade jj till donken varit i podden hade tråden inte vetat mer än de åklagaren/polisen uttalat, ändå med så lite info till tråden har de hunnit bli över 45 000 inlägg och förmodligen 50 000 innan fup släpps.
Klokt av ungdomarna, som jag ser det, att inte göra sig kända som sladderkärringar och sprida en mängd rykten som kanske inte är sanna.
Att grannen frikostigt delat med sig tror jag dels beror på hans ickesvenska ursprung, dels ett behov av att bearbeta chocken och försöka förstå vad han upplevt.

Vi nyfikna har ingen rätt över huvudtaget att ta del av utredningen förrän den är helt slutförd, inte ens minsta lilla info under utredningens gång, så vi får vara tacksamma för de smulor vi fått.
Samtidigt medför det att det spekuleras hej vilt. Alla undrar ju, har tankar och idéer runt tjejerna och händelsen och försöker tolka det som framkommit.
Citera
2023-03-09, 09:10
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Eeh, kanske om du har snattat men absolut ingen som får en morddom i någon tingsrätt.
Citera
2023-03-09, 09:12
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Är ju många som får sin dom i rätten om så bara under en kort paus så kommer man in så kommer domen.
Undra vem som sett på för mycket film
Har aldrig fått en dom i tingsrätten eller hovrätten, alltid på häktet eller i form av ett brev. Men om du tror att JJ och MH kommer få sina domar efter en kort paus så får vi väl se vem som har rätt.
Citera
2023-03-09, 09:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Din känsla och tro är som alltid klockren, Självklart så hade JJ stenkoll på MH och skrämde henne med att åker jag dit så åker du också dit för mord.

Det är förstås bara gissningar utefter det lilla vi har i tråden.

Men jag kan tänka mig att MH har under en lång tid varit i underläge till JJ. För MH kan det med de problem MH haft, problem med skolan osv inneburet ett enormt steg i riktning att vara inkluderad i sociala sammanhang där JJ hade en plats från att ha varit u ett slags socialt problematisk situation.

Det ska bli oerhört intressant att försöka se om det går att förstå deras inbördes relation, men det är väl troligt att reaktionen varit kantad av ojämlikhet, JJs dominans och kontroll, destruktiv och kanske påminner om destruktiva nära relationer med sk trauma bindning som är vanlig vid relationer med narcissister.

Detta kan drabba inte bara partners, utan även familjemedlemmar och vänner. Denna bindning kan vara oerhört stark. Manipulation, lögner, katt och muskel, kastas mellan aggressioner till himmelrike, gaslighting ( att fås misstro sina egna sinnen, känslor) kan undergräva en persons självkänsla på djupet. Man kan uppfatta sig så beroende av den andra att man inte tror sig klara sig utan henne/ honom.

Nu vet jag inte om JJ är narcissist, utan detta är spekulation utifrån det jag uppfattat av henne.
Citera
2023-03-09, 09:24
Avslutad
Citat:

Nej, absolut INTE.

Sprid inte sån här skit.
Citera
2023-03-09, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Har aldrig fått en dom i tingsrätten eller hovrätten, alltid på häktet eller i form av ett brev. Men om du tror att JJ och MH kommer få sina domar efter en kort paus så får vi väl se vem som har rätt.
Nej det tror jag inte dom får. Som i detta fall med mord så har jag aldrig sett att man får den direkt.
Men du sa att man aldrig får sin dom direkt i tingsrätten vilket är felaktigt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in