Citat:
Ursprungligen postat av
Hans66
Din känsla och tro är som alltid klockren, Självklart så hade JJ stenkoll på MH och skrämde henne med att åker jag dit så åker du också dit för mord.
Det är förstås bara gissningar utefter det lilla vi har i tråden.
Men jag kan tänka mig att MH har under en lång tid varit i underläge till JJ. För MH kan det med de problem MH haft, problem med skolan osv inneburet ett enormt steg i riktning att vara inkluderad i sociala sammanhang där JJ hade en plats från att ha varit u ett slags socialt problematisk situation.
Det ska bli oerhört intressant att försöka se om det går att förstå deras inbördes relation, men det är väl troligt att reaktionen varit kantad av ojämlikhet, JJs dominans och kontroll, destruktiv och kanske påminner om destruktiva nära relationer med sk trauma bindning som är vanlig vid relationer med narcissister.
Detta kan drabba inte bara partners, utan även familjemedlemmar och vänner. Denna bindning kan vara oerhört stark. Manipulation, lögner, katt och muskel, kastas mellan aggressioner till himmelrike, gaslighting ( att fås misstro sina egna sinnen, känslor) kan undergräva en persons självkänsla på djupet. Man kan uppfatta sig så beroende av den andra att man inte tror sig klara sig utan henne/ honom.
Nu vet jag inte om JJ är narcissist, utan detta är spekulation utifrån det jag uppfattat av henne.