2023-03-09, 05:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nu pratar vi en en utflykt/camping med minimal utrustning, inte överleva flera månader eller veckor.
Ja, du kan definitivt bli magsjuk av att dricka sjövatten.
Möjligt att du kan bli sjuk om du dricker vatten som är grönt av cyanobakterier.

Men det ingår i kurs två. Man dricker inte vatten som är fyllt av "alger".

Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Går du och dricker vatten i sjön en sommardag med 20+ i vattnet så är chansen stor att du får ont i magen.
Näe, risken är otroligt liten. Men dricker du vatten med alger/cyoanobakterier så kan du bli sjuk. Tar du rent vatten så är risken obefintlig.

Man brukar säga att man ska dricka rinnande vatten, men klart vatten är bättre. Bakterier finns i det man kallar alger.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 05:33.
Citera
2023-03-09, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Möjligt att du kan bli sjuk om du dricker vatten som är grönt av cyanobakterier.

Men det ingår i kurs två. Man dricker inte vatten som är fyllt av "alger".

Snälla människa, du kan inte se bakterierna som eventuellt kan göra dig magsjuk.
Varför är detta ens en diskussion?

Varför ta en chans att bli magsjuk, när det är en oerhört enkel sak att koka vatten?

Citat:
Nej, det är du som kommer och raljerar om din polare, min trådstart är rätt så tydlig med vad jag ska ha med mig!

en en

Du gjorde en trådstart där du ber om råd, gav input att du inte behöver oroa dig.
Det är Sverige vi talar om.
Gav dig ett exempel.
Är du efterbliven på riktigt?
Otrevliga lilla fitta.
Citera
2023-03-09, 05:34
Medlem
Citat:

Du gjorde en trådstart där du ber om råd, gav input att du inte behöver oroa dig.
Det är Sverige vi talar om.
Gav dig ett exempel.
Är du efterbliven på riktigt?
Otrevliga lilla fitta.

Otrevlig var ordet, lämna internetz så är du snäll.
Citera
2023-03-09, 05:34
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Snälla människa, du kan inte se bakterierna som eventuellt kan göra dig magsjuk.
Jo, men det finns inte speciellt mycker cyanobakterier i klart vatten. I alla fall inte saå många så att det skulle ge sjuka för en frisk människa att dricka sjövatten.

Men självklart dricker man klart vatten, inte grönt.

Sedan finns det såklart anledningar till att man renar vatten från exempelvis Vättern, men det innebär inte att det är farligt att dricka det vattnet under en krissituation.
Citera
2023-03-09, 05:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det vet du nog själv om du tänker efter, bakterier algblomning vattenlöss osv osv osv.
Går du och dricker vatten i sjön en sommardag med 20+ i vattnet så är chansen stor att du får ont i magen.
Din kropp klarar mer än väl lite bakterier som kan finnas i sjövatten. Det är värre att inte få i sig vätska.

Har du något exempel på där någon dött av att dricka sjövatten? Förutom drunkning?

Inom mitt gebit så renar man aldrig vatten.
Citera
2023-03-09, 05:43
Medlem
Citat:
Din kropp klarar mer än väl lite bakterier som kan finnas i sjövatten. Det är värre att inte få i sig vätska.

Har du något exempel på där någon dött av att dricka sjövatten? Förutom drunkning?

Inom mitt gebit så renar man aldrig vatten.

Jag tackar för alla dina tips i natt, men jag tycker du är lite snurrig, du förvränger och klistrar på saker som dyker upp i ditt huvud, tycker vi kan nöja oss där.
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja, vore det en krissituation så kan man dricka det mesta (om man inte är dum i huvudet)
Men tänker nog att drar man ut och campar så vill man inte riskera att bli magsjuk - oavsett hur liten chans det är.

Annars håller jag med dig, nu ser jag dock att TS är ett troll
Förhoppningsvis så vaknar han inte upp efter natten.
Fast man blir inte magsjuk av vatten i Sverige, eller en i några länder.

Man blir magsjuk av att vattnet har varit i kontakt med exempelvis salmonella.

Sjövatten är sällan farligt, inte ens i andra länder.
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag tackar för alla dina tips i natt, men jag tycker du är lite snurrig, du förvränger och klistrar på saker som dyker upp i ditt huvud, tycker vi kan nöja oss där.
Vad är det du inte förstår?
Citera
2023-03-09, 05:44
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår?
Det är mycket jag inte förstår.
Citera
2023-03-09, 05:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Varför ta en chans att bli magsjuk, när det är en oerhört enkel sak att koka vatten?
Det är så få bakterier i vatten, så de gör dig inte sjuk. (om det inte är cyanobakterier)

Det funkar inte så att en enda bakterie får dig att dö...

Naturligtvis kan det finnsas bakterier i vatten, vi hade folk som inte gjorde annat än att stoppa klorin i vattencicterner i Libanon, men vatten i sjöar får inte den bakterietiloväxten.
Citera
2023-03-09, 05:56
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja, vore det en krissituation så kan man dricka det mesta (om man inte är dum i huvudet)
Men tänker nog att drar man ut och campar så vill man inte riskera att bli magsjuk - oavsett hur liten chans det är.

Annars håller jag med dig, nu ser jag dock att TS är ett troll så lämnar tråden.
Förhoppningsvis så vaknar han inte upp efter natten.
Nu har det mest handlat om snö, men ibland rinnande vatten. Har aldrig varit med om att någon blivit sjuk, eller aldrig läst om det.

Där jag finns, drick! Självklart dricker man inte grumligt vatten, men i övrigt - Har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt.

Edit: Klart folk blivit sjuka av dåligt vatten, fler dör antagligen av det än annat. Men vi har inte kolera här. Och jag ska fan strida för oss... :-)
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 06:00.
Citera
2023-03-09, 06:31
Medlem
slagskotts avatar
Dasspapper behöver du inte, fribajsa och torka med mossa.
Hur är ryggen?
Spola liggunderlag till förmån för uppblåsbar madrass, får du sova bra så är festen fin.
I matväg hade jag valt turmat på. Xxl eller liknande, väger ingenting och blir inte heller mycket skräp.

Presenning kan skippas, sopsäck fungerar.

Vatten är viktig, stor tung säck och steknde sol ja då blir det ett par stopp för att koka vatten.

Jag önskar dig en skön resa i skog och mark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in