2023-03-08, 23:56
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Ryssarna har ju redan skjutit så mycket artilleri i Bachmut att det mer eller mindre förvandlat
stan till en grushög det finns helt enkelt inget kvar att försvara där så om UAF skulle göra en
reträtt därifrån förändrar det inte spelplanen ett skit egentligen.
UAF har antagligen redan tömt Chasivyar på civila och kommer fortsätta fördröjnings striden
därifrån stan är redan mer befäst än Bachmut och ligger dessutom högre i terrängen.
Taktiken just nu är nog att få Ryssarna att slösa bort så mycket granater som möjligt tills
Ukrainas förstärkningar är på plats sen blir det åka av åt andra hållet .
Förhoppningsvis kan UAF sätta upp nya gränsposteringar mot Ryska gränsen innan sommaren.

Faktiskt smått otroligt att ryssarna på sju månader inte lyckats inta en stad (Bachmut) lite mindre än Södertälje!
Citera
2023-03-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ukraina har inte ens klarat av att avfyra hälften så många artillerigranater per dygn som du påstår. Ammunitionsbristen är akut och överhängande.
ja tänk att ryssarna inte ens lyckas köra över ukrainare som försvara sig med högaffel och morakniv.
Citera
2023-03-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Är du korkad på riktigt??
Jag skriver sanningen på frågan du ställde!

Du skriver ju själv att Ryssland "olagligt"
annekterade Krim..
Vilket EU motsatte sig och därför införde bojkott mot ryssland..

Du skriver korrupt...
Är du medveten om att Zelenskyjs regim också är genomkorrupt?

I förra veckan fick 11 st gå.
Senast igår fick ytterligare 5 gå..
Zelenskyj själv är mångmiljardär.
Tror du han blev det endast för att han var komiker? ( i dubbel bemärkelse..)
Vilken sanning?

Vidare är alla genom korrupta för att de sparkar folk?

Vidare enligt vilken källa är han miljardär?
Mig veterligen är han miljonär.
Citera
2023-03-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
(Svaret du kommer att få kommer att låta ungefär så här )

Knähundarna i Bryssel följer den stora Juden i Washington, i alla saker. Frågor på det ?

Hur var det nu?
Var inte ryssarna ute efter jude hatare?
Citera
2023-03-09, 00:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Vad tror ni om Rysslands endgame? När de förlorar kriget alltså. Blir det palatskupp eller inbördeskrig? Kommer det realiseras hot om kärnvapen när de defacto förlorar stort och drivs ut ur Ukraina.

Vad tror panelen?
Kärnvapen är uteslutet. Det kan länder använda för att avskräcka andra från att invadera, men att dra igång ett offensivt kärnvapenkrig innebär slutet för Putinregimen. Inte bara blir han avsatt och mördad – han skulle också gå till historien som en misslyckad diktator som drog Ryssland med sig ner i fördärv. Allt detta förstår Putin, så kärnvapenattack känns inte troligt.

Jag tror att det går ytterligare ett år. Ryssland pressas bakåt och fortsätter att lida stora förluster. Ukraina kan inte gå in i städerna som Ryssland håller. Istället går man runt städerna och slår ut försörjningen från Ryssland. Ryska soldater ”röks ut” när ukrainska militären beblandar sig med civilbefolkningen. De små trupper som Ryssland har kvar hålla stångna vid Ukrainas gränser. Ukraina nöter ut de ryska trupperna som till slut ger upp.
Ukraina kräver tillbaka Krim men Ryssland vägrar. Det blir för svårt att ta tillbaka Krim och det landar i en frusen konflikt där sanktionerna inte hävs eftersom Ukraina vägrar acceptera att Ryssland tagit Krim.
Citera
2023-03-09, 00:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Vad tror ni om Rysslands endgame? När de förlorar kriget alltså. Blir det palatskupp eller inbördeskrig? Kommer det realiseras hot om kärnvapen när de defacto förlorar stort och drivs ut ur Ukraina.

Vad tror panelen?

Min gissning : Jag vet inte.

Tror kriget kommer att hålla på i ett år till, allra minst. Putin har inte tappat sugen. Initiativet.., jag trodde att ryssarnas sista chans att vinna kriget skulle vara nu i 2023. Men så dåligt kriget faktiskt förefaller att gå för de (de sista månaderna).., så kanske att den chansen är alleredan förbi ? Men osvuret är bäst, det sker ju säkert grejer vi inte vet om. Putin uppvaktar säkert Xi med allt mellan himmel och jord för att få hjälp.

För Ukraina så är det ju frågan om den tilltänkta vår/sommar offensiven. Då kan man göra något bra. Frågan är bara : Har man tillräckligt med västlig hårdvara på plats för att köra kniven i hjärtat på ryssen ?

För.., västliga politiker.., är västliga politiker : Håller det man lovar utav västlig hjälp ? Jag är inte säker på den saken. Jänkarna/britterna och östeuropa är "inne", men har nog mina tvivel på flera andra länder som visar ljummet intresse. Tex Grekland med sina 300+ Leo2 vagnar ger inte en enda vagn till Ukraina.

Ukraina skulle kunna få en mycket bättre chans att vinna i år, men då krävs det även att alla länder i väst bidrar. Det är inte fallet dessvärre.
Citera
2023-03-09, 00:12
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5BrEye/besked-till-putin-vagrar-strida-allt-ar-bara-skit

Kanske postat tidigare. Ryskt befäl vägrar strida om de ej hamnar under ryska armen igen. Totalt decimerat förband och inskickade i byar utan kartor och rekognosering.

https://www.newsweek.com/russia-ukraine-war-donetsk-1786266
Citera
2023-03-09, 00:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kärnvapen är uteslutet. Det kan länder använda för att avskräcka andra från att invadera, men att dra igång ett offensivt kärnvapenkrig innebär slutet för Putinregimen. Inte bara blir han avsatt och mördad – han skulle också gå till historien som en misslyckad diktator som drog Ryssland med sig ner i fördärv. Allt detta förstår Putin, så kärnvapenattack känns inte troligt.

Jag tror att det går ytterligare ett år. Ryssland pressas bakåt och fortsätter att lida stora förluster. Ukraina kan inte gå in i städerna som Ryssland håller. Istället går man runt städerna och slår ut försörjningen från Ryssland. Ryska soldater ”röks ut” när ukrainska militären beblandar sig med civilbefolkningen. De små trupper som Ryssland har kvar hålla stångna vid Ukrainas gränser. Ukraina nöter ut de ryska trupperna som till slut ger upp.
Ukraina kräver tillbaka Krim men Ryssland vägrar. Det blir för svårt att ta tillbaka Krim och det landar i en frusen konflikt där sanktionerna inte hävs eftersom Ukraina vägrar acceptera att Ryssland tagit Krim.

Jepp, är enig med dig. Krim blir stötestenen när detta är över. Tror inte heller att Ukraina kommer att göra en "push" över dit i år. Knepigt, trångt och svårare över dit. Det blir större förluster än vad som är önskvärt.
Citera
2023-03-09, 00:23
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Problemet är att de europeiska givarländernas produktion av artillerigranater uppgår till 300000 per år, säg att USA ensamt kan producera lika många så är det ändå hela 20 månaders produktion som bara ska gå till Ukraina om de får som de vill.

Nej nej. Alla befintliga fabriker i väst har maximerat kapaciteten nu. Nya fabriker byggs i rekordfart, i olika länder, i olika miljöer (t o m under jord). Dessutom köps det in från Asien.
Citera
2023-03-09, 00:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hur var det nu?
Var inte ryssarna ute efter jude hatare?

Det där är en komplex fråga som jag har tänkt länge på...

Citera
2023-03-09, 00:30
Medlem
https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/11m9xex/reportedly_the_first_use_of_jdamer_in_ukraine/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Rätt skaplig smäll.

https://twitter.com/intermarium24/status/1632511739018334215 Från 5 mars som postats tidigare. Skaplig tryckvåg.

Troligtvis de första JDAM-ER
Citera
2023-03-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Intressant
Jag håller med dig delvis. Men jag tror inte Kertjbron blir långlivad när Ukraina får tillgång till allt bättre luftvärn och kan börja ha luftherravälde över allt större områden.

Att Krim blir under rysk kontroll kan jag inte se som ett scenario. Möjligtvis om folket där efter en befrielse har fria val och får rösta på vad de vill. Krim var ju faktiskt en del av Ryssland fram till 70-taöet eller när det nu var som det administrativt hamnade under Ulriana.

Blir spännande att se hur Rysslands kollaps blir. Hoppas verkligen att du får rätt angående kärnvapnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in